Permalänk
Medlem

Slowboot med GTX 970.

Hej! Köpte ett GTX 970 för någon månad sen, och har haft slowboot sedan dess (kan inte komma in i BIOS på splash-screen heller) men har inte orkat lägga ner energi på att fixa det, då den enda lösningen folk verkar ha är att uppdatera BIOS, men jag har redan senaste versionen.

Har ett äldre moderkort, Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155, och har senaste versionen, jag vet detta eftersom jag flashade detta moderkort då jag köpte det för att kunna köra min i5 3570k processor, samt att det är den enda versionen med click-bios (UEFI).

Tänkte om jag skulle köpa ett nytt moderkort, men har svårt att hitta moderkort med 1155 socket på de stora svenska sidorna, verkar vara tomt på dessa. Och är inte så sugen på att köpa ett moderkort och en ny processor, då min processor räcker gott och väl.

Detta är min dator:

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
Intel® Core i5-3570K Processor
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB KIT
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB
Seagate Barracuda® 1TB
Corsair CX V2 600W PSU

Antar att någon annan här också har varit med om detta vanliga problem (som det verkar vara) och har någon annan lösning! Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

är skärmen inkopplad via displayport nu? Så är det därför du inte kan se booten, för DP startar inte förens Windows laddat sina drivrutiner.

// LZ

Permalänk
Medlem

Nej har min main-skärm till DVI och min TV till HDMI. @Tea42BBS:

Permalänk
Medlem

ok! Har du testat att ta ur gfx kortet o boota med det inbyggda för att se om det går fort då?

Byta PCI-E plats för gfx kortet.

Du har väl både HDMI o DVI-D i Gfx-kortet ? Så att du inte har HDMI i moderkortet?

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Har testat att boota med annat grafikkort, satte i mitt gamla igen förut och testade.
Har båda kontakterna i grafikkortet, även testat att starta utan HDMI ikopplad ut an resultat.
Har inte testat att byta PCI-E plats, för får inte plats med grafikkortet i någon annan slot, men tror ej detta är problemet då mitt gamla grafikkort fungerar felfritt i samma slot. Tea42BBS:

Permalänk
Medlem
Skrivet av madballz:

Har testat att boota med annat grafikkort, satte i mitt gamla igen förut och testade.
Har båda kontakterna i grafikkortet, även testat att starta utan HDMI ikopplad ut an resultat.
Har inte testat att byta PCI-E plats, för får inte plats med grafikkortet i någon annan slot, men tror ej detta är problemet då mitt gamla grafikkort fungerar felfritt i samma slot. Tea42BBS:

OK! Det enda jag kan komma på då är att testköra GFX kortet i en annan dator

// LZ

Permalänk
Medlem

En sak du kan testa är att uppdatera grafikkortets BIOS, ibland kallat VBIOS, om nu tillverkaren släppt någon uppdatering.

Fungerar datorn normalt i övrigt när den väl startat? Har du testat med ett annat nätagg? Ditt nätagg borde klara det i och för sig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag vet redan att det inte är något fel på kortet i sig.

Skrivet av Tea42BBS:

OK! Det enda jag kan komma på då är att testköra GFX kortet i en annan dator

// LZ

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas... @blunden:

Permalänk

Uppdatera moderkortsbios? vissa 1155kakor är känsliga mot gtx 900-serien!

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem

Har redan senaste versionen som jag skrev i tråden

Skrivet av henkrik92:

Uppdatera moderkortsbios? vissa 1155kakor är känsliga mot gtx 900-serien!

Permalänk
Skrivet av madballz:

Har redan senaste versionen som jag skrev i tråden

Oj förlåt!

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@JolTis: Inte direkt.

Permalänk
Medlem

Frågan är tyvärr om du kan göra något då. 900 serien är inte helt kompatibel med Z68 chipset och du är långt i från ensam med problemen. Utan BIOS fix så är det... kört.

Alternativen är att byta grafikkort till tex AMDs motsvarande eller byta moderkort (ev CPU om du behöver) till nyare generation, alt försöka trycka på Gigabyte för ett beta BIOS med fix på det gamla moderkortet.

Ev kan du titta på begagnatmarknaden (Sweclockers marknad/Tradera) efter ett Z77 moderkort, men då bör du kolla att det fungerar med din GPU innan köp så klart.