Muskampen 2025: Segraren korad!

Vilken bank har gratis bankkort och e-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Häradsparbanken Mönsterås. Är det nån som är medlem hos dem som kan dela lite erfarenheter?

Kanske dum fråga, men kan en bank konka? Finns det risker? Tänkte att det är en liten bank så jag är inte så säker.

Kolla bara att de omfattas av insättningsgarantin så är det rätt lugnt så länge du inte har några hundratusen sparade.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo vars, ungefär som vilken annan bank som helst. Schyssta villkor om man är utomlands iom 0% påslag på köp & kontantuttag.

Jag kör ett kort för enbart matinköp.

¨

Tyvärr så ändrar ICA banken sina villkor 1 Mars. Dom lägger till valutapåslag

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

¨

Tyvärr så ändrar ICA banken sina villkor 1 Mars. Dom lägger till valutapåslag

Men fy fan, enda anledningen till att jag valt ICA.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Men fy fan, enda anledningen till att jag valt ICA.

Jag håller med, det va den största anledningen till att jag också valde ICA banken för rätt många år sedan.

Jag kollade runt vad det fanns för alternativ på kort till ICA kortet och det finns inget optimalt.
Det jag tänkte först va Forex VISA. Det har inga uttagsavgifter/valutapåslag utomlands. Men däremot har dom uttagsavgift för kontanter i Sverige på det kortet, kostade runt 250kr/år. Deras gratiskort har inga uttagsavgifter i Sverige men avgifter utanför EU. Så det är lite surt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag håller med, det va den största anledningen till att jag också valde ICA banken för rätt många år sedan.

Jag kollade runt vad det fanns för alternativ på kort till ICA kortet och det finns inget optimalt.
Det jag tänkte först va Forex VISA. Det har inga uttagsavgifter/valutapåslag utomlands. Men däremot har dom uttagsavgift för kontanter i Sverige på det kortet, kostade runt 250kr/år. Deras gratiskort har inga uttagsavgifter i Sverige men avgifter utanför EU. Så det är lite surt.

Just nu har jag ett Bank Norwegian som tar 1.65% påslag, men där jag har 1% bonus på de kontanter jag tar ut i utlandet... så då blir det billigare där än med ICA-kortet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Häradsparbanken Mönsterås. Är det nån som är medlem hos dem som kan dela lite erfarenheter?

Kanske dum fråga, men kan en bank konka? Finns det risker? Tänkte att det är en liten bank så jag är inte så säker.

Snart 1 år för mig, har fungerat bra. Fungerar exakt som swedbank med skillnaden att du lätt kan vara i mailkontakt med din bankrådgivare, samt att det inte är några avgifter då.
Swedbank har höga listräntor, kanske inte helt lätt att förhandla ner räntor hos haradssparbanken då dom använder kostnadsfria banktjänster som ett argument till deras fördel så kan vara värt att jämföra bolån osv

Enligt cornucopia så ska man ta insättningsgarantin på en storbank med en nypa salt, isåfall är det då säkrare med en liten bank som har insättningsgaranti. http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/nytt-beslut-bankerna-fa...

I övrigt Q8 kortet har inte 1% cashback på alla inköp längre, däremot har preem fortfarande kvar det. Finns en risk att det försvinner där med

EDIT: har det tagit dig 3mån att välja bank? x_x

Permalänk
Inaktiv

Problemet med dem är att du måste ha ditt lönekonto hos dem.

Permalänk
Medlem

Känns bara som en tidsfråga innan det kommer en helt internetbaserad bank utan dessa löjliga bank- & kortavgifter.

Kanske kan Apple & Android Pay, Swish, Blockchain, Klarna och bankernas egna direktbetalningssystem ta över efter Visa & Mastercard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottey:

Känns bara som en tidsfråga innan det kommer en helt internetbaserad bank utan dessa löjliga bank- & kortavgifter.

Kanske kan Apple & Android Pay, Swish, Blockchain, Klarna och bankernas egna direktbetalningssystem ta över efter Visa & Mastercard.

Är nog inte helt med vad du pratar, det finns ju banker som har kontor med internet, som inte tar ut bank eller kortavgifter (för att inneha kortet) eller ha ett konto använda deras tjänster.
Känns inte som att du pratar om dolda/service avgifter för att använda kortet heller då säljaren belastas av detta.

Iofs dom enda bankerna jag är medvetna om är GE med mastercard numera salander (hade 0kr förut) och Häradsparbanken som har 0kr men bör ju finnas massa mindre banker som erbjuder liknande