Ipad Pro sålde bättre än Microsoft Surface under fjärde kvartalet 2015

Permalänk
Medlem

För 12000kr så vill jag fan se att den kör både IOS och OSX, samt att den brygger kaffe till mig på morgnarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Frågan kvarstår, vad gör dessa OS som får de att klassas som riktiga OS? Det kan inte vara program då iOS har fler professionella applikationer än tex Haiku. Menar du att iOS aldrig kan bli något annat än ett mobil OS sålänge den inte kör Windows/OSX/etc mjukvara? Är det inte en väldigt begränsad syn, att ett OS måste kunna köra mjukvara från existerande deskop OS för att klassas som ett desktop OS? Det betyder att vi aldrig kommer att få se nya desktop OS.

Ja min syn på det hela är att ios aldrig kommer kunna ersätta ett desktopOS och borde heller aldrig försöka göra det så länge OSX finns.
Går du från OSX till iOS så kommer du inte vara lika fri med att göra vad du vill som i OSX.
Nya desktop OS kan absolut dyka upp men med tanke på hur svårt det lär vara att slå sig in på den marknaden idag så är det absolut inte troligt.
Ett os som är gjort för att vara ett mobilt os kommer alltid vara vara det också oavsett vad vi som användare anser.
Men om apple suddar ut gränserna mellan OSX och iOS så snackar vi helt annat, men så är det inte idag.
Sen spelar det inte så stor roll heller som det ser ut idag mellan arm och tex core när det kommer till råprestanda för där vinner core medan arm vinner på batteritid.

Håller med om att definitionsgränserna är luddiga som bäst idag och borde klargöras mer.
Men oavsett så ser jag på det så här och hade aldrig köpt mig en tex windows rt-dator då den bara hade vart en surfplatta och jag vill att min windows platta till 100% skall kunna ersätta min bärbara där hemma utan några som helst begränsningar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@RainesX: En dator definieras inte av vilken processortyp som körs, men självklart har du all rätt att ha det som din egna definition för en dator En superdator med 32 000 RISC-processorer är likväl en dator, oavsett processortyp eller vilket OS som används.

Instämmer helt och fullt
Dock lite orättvist att jämföra en superdator med en surfplatta

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte ett dugg, jag kan tänka mig att många av Apples kunder inte har något som helst emot att köpa en mindre funktionell produkt bara för att det är Apples logga på baksidan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Förvånar mig inte ett dugg, jag kan tänka mig att många av Apples kunder inte har något som helst emot att köpa en mindre funktionell produkt bara för att det är Apples logga på baksidan.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@RainesX: Haha, nej men jag likställde heller inte de båda enheterna. En superdator och en platta skiljer sig åt rejält vad det gäller storlek, beräkningskraft, tillämpningsområden med mera, men datorsystem är de båda likväl

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Jag skulle inte definiera Ipad Pro som en surfplatta/laptop hybrid, det skulle göra definitionen alldeles för luddig. Med sådana definitioner skulle jag kunna ta min telefon, installera ubuntu på den, koppla in en större skärm och tangentbord/mus och fästa den i skrivbordet och kalla den en desktop. Man ska heller inte direkt säga att saker är en "riktigt dator" då det är nog det luddigaste definitionen av dem alla i det här fallet.

Jag utgår ifrån design och tänkt funktionalitet när jag definierar datorer, om jag har fel eller rätt det får man själv avgöra då definitionerna i sig själv är en enda stor gråskala.

Såhär är hur jag skulle definiera enheterna.

En smartphone är en enhet vars primära funktion är att man ska kunna ringa samtal och skicka sms samt att den har grundläggande funktioner som en modern dator har.

En surfplatta är mer eller mindre en smartphone fast den har större skärm och ska gå att styra enbart med sin sitt touch interface och vars huvudsyfte är att den ska ha de grundläggande funktionerna som en modern dator har.

En surfplatta/laptop hybrid ska kunna styras och fungera exakt som en surfplatta med den stora skillnaden att den även ska ha samma funktionalitet och OS som en laptop/desktop och ha stöd för tangentbord/mus.

En laptop ska vara en desktop fast designad så den ska gå att använda medans du är i rörelse, ha inbyggt batteri och skärm.

En desktop ska vara samma som en laptop med samma funktionaliteter men istället för att vara "bärbar" ska den vara designad för att användas på plats och inte i rörelse.

Nu finns det även en massa gråskalor utanför de här och för mig är det generellt en tumregel.

Permalänk
Medlem

Är det en omodifierad version av vanliga iPad iOS som körs på iPad Pro, eller har de hottat upp den på något sätt?

Permalänk
Skrivet av ojz0r:

Är det en omodifierad version av vanliga iPad iOS som körs på iPad Pro, eller har de hottat upp den på något sätt?

Den kör samma iOS som resten av Apples enheter.

Har själv 32gb versionen, använder den till att anteckna under föreläsningar med iPencil, läsa kurslitteratur och pdf-filer bl.a. vilket den fungerar alldeles utmärkt för. Smidigt att alla mina anteckningar och viktiga dokument synkas över iCloud eller Google Drive automatiskt så jag kommer åt dem överallt via en vanlig desktop eller min mobiltelefon. (Säkerligen något Surface kan också).

Det är mycket pengar, 9000kr för Ipad Pro + iPencil, men jag är väldigt nöjd, bra batteritid, snabb och smärtfri användning och gott om appar för det jag behöver.

Visst klarar en Surface allt detta + mycket mer för samma eller tom mindre pengar, men då jag är van vid Apples ekosystem och tycker om hur det fungerar, samt att jag har en MBP så täcks alla mina behov med den kombinationen.

Är verkligen imponerad över vad Microsoft har lyckats åstadkomma med Surface PRO och Surface Book, bra produkter, även om det verkar vara en del strul med drivrutiner så tror jag nästa version kommer få många att gå över till dem från Apple.

Permalänk
Medlem

iPad Pro är kanske inte en hybrid men det är en surfplatta för professionellt bruk, det är surfplattornas surfplatta. Surfplatta deluxe.
Värd varenda krona, skulle jag säga.

Jämföra den mot Surface är ju bara onödigt då Surface är en hybrid mottaglig för skadlig kod och annat skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Efter att ha jobbat inom kommuners IT "enheter" så är det faktiskt inte så konstigt att dom säljer mer av apple märkena, det handlar nämligen om kontrakt och upphandling.
Det är som ett monopol inom det området, titta bara på en kommunal dator och den kommer med 99% fall va en DELL.
Så är det över allt, dom säger att Dell säljer flest datorer, det är inte för dom gör bra datorer utan för dom ger bra kontrakt till upphandlare inom kommuner plus dom tjänar nästan dubbelt på garanti servicen man tvingas använda pga avtal.

Det finns inget som pekar på att en iphone är bättre lämpat inom en viss branch, Android gör samma saker om inte bättre i nästan alla fall och kostar inte 6000 per enhet heller, kanske finns det värde i servicen man får som cloud och apples egna mjukvara för att uppdatera enheter i en företags miljö men har man en IT "enhet" så borde någon kunna c# åtminstånde och då är man inte långt ifrån att fixa en sådan lösning på 10min själva

Visst säljer en Ipad Pro mer, men hade avtalen inte varit som dom är idag hade Surface varit den mest använda garanterat.
För vilken människa som helst vet hur man sparar pengar

my 2 cents...

Permalänk
Medlem

Ipad Pro är en förstorad ipad och surface är en dator i surfplatteformat. De har inte särskilt mycket gemensamt förutom att båda är plattor.

Permalänk
Medlem

Mycket snack kring definitionen på hybrid.
Jag tycker det är ganska solklart i detta läget.

Skulle någon anse att iPad Pro inte är en hybrid om de levererades med OS X?

En produkt med enbart ett mindre kompetent och förenklat OS är i mina ögon forfarande en tablet/surfplatta.

Permalänk
Avstängd

"mindre funktionell produkt" haha, låt mig skratta
iPad Pro är mer funktionell än Surface Pro som surfplatta, har ex Surface Pro lika grafiska verktyg som iPad Pro (ex Apple Pencil?) Nej, har Surface Pro lika väl utbyggt ekosystem som iPad Pro har? Nej, har Surface Pro lika väl utbyggd sammankoppling mellan enheter som iPad Pro har? Nej.

iPad Pro vinner alla gånger över Surface Pro för den som vill ha en professionell enhet för skapande, och få bästa ekosystemet och sammankopplingen mellan andra enheter inom produktfamiljerna.

Skrivet av badenmark:

Efter att ha jobbat inom kommuners IT "enheter" så är det faktiskt inte så konstigt att dom säljer mer av apple märkena, det handlar nämligen om kontrakt och upphandling.
Det är som ett monopol inom det området, titta bara på en kommunal dator och den kommer med 99% fall va en DELL.
Så är det över allt, dom säger att Dell säljer flest datorer, det är inte för dom gör bra datorer utan för dom ger bra kontrakt till upphandlare inom kommuner plus dom tjänar nästan dubbelt på garanti servicen man tvingas använda pga avtal.

Det finns inget som pekar på att en iphone är bättre lämpat inom en viss branch, Android gör samma saker om inte bättre i nästan alla fall och kostar inte 6000 per enhet heller, kanske finns det värde i servicen man får som cloud och apples egna mjukvara för att uppdatera enheter i en företags miljö men har man en IT "enhet" så borde någon kunna c# åtminstånde och då är man inte långt ifrån att fixa en sådan lösning på 10min själva

Visst säljer en Ipad Pro mer, men hade avtalen inte varit som dom är idag hade Surface varit den mest använda garanterat.
För vilken människa som helst vet hur man sparar pengar

my 2 cents...

Fast nu så är det ju så att HP har övervägande delen av kommunala marknaden för datorer, servrar mm.
Och sedan så kostar en Androidenhet i många fall lika mycket eller mer än en iPhone, för att jämföra i samma klasser.

Skrivet av Bozzeta:

Ipad Pro är en förstorad ipad och surface är en dator i surfplatteformat. De har inte särskilt mycket gemensamt förutom att båda är plattor.

De har väldigt mycket gemensamt, de är just enheter för digitalt skapande, sedan bygger de på olika OS och grunder.

Skrivet av Ignostic:

Mycket snack kring definitionen på hybrid.
Jag tycker det är ganska solklart i detta läget.

Skulle någon anse att iPad Pro inte är en hybrid om de levererades med OS X?

En produkt med enbart ett mindre kompetent och förenklat OS är i mina ögon forfarande en tablet/surfplatta.

iOS är inte "mindre kompetent och förenklat OS", ett OS är inte det som styr vilka "appar" (program) som körs på enheten, det är utvecklarna som styr det.

Utvecklarna kan mycket väl utveckla mer avancerade program för enheter som ex iPad Pro, Surface Pro mfl om de bara ville.
Det är inte operativsystemen som är begränsningarna utan det är utvecklarnas idéer/ jobb som gör begränsningarna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@Elakekocken: Hur kan en surfplatta var ämnad för professionella? Inom vadå undrar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"mindre funktionell produkt" haha, låt mig skratta
iPad Pro är mer funktionell än Surface Pro som surfplatta, har ex Surface Pro lika grafiska verktyg som iPad Pro (ex Apple Pencil?) Nej, har Surface Pro lika väl utbyggt ekosystem som iPad Pro har? Nej, har Surface Pro lika väl utbyggd sammankoppling mellan enheter som iPad Pro har? Nej.

iPad Pro vinner alla gånger över Surface Pro för den som vill ha en professionell enhet för skapande, och få bästa ekosystemet och sammankopplingen mellan andra enheter inom produktfamiljen.

Om du räknar antalet program som en Surface Pro kan köra i jämförelse med en iPad pro så kommer du att märka att SP ligger långt, långt framför. Jag vet inte riktigt vad som får dig att tro att Apples penna är så överlägsen Microsofts och gällande sammankopplingen så har du helt rätt - förutsatt att man låst in sig i ett enda ekosystem. Och då är vi lite tillbaka där jag startade: Man köper en mindre funktionell produkt för att det är en Apple-grej. Visa mig ett enda exempel på em person som bytt bort sin x86-baserade enhet och nu BARA använder iPad Pro.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Har klämt lite på iPad pro i butiker.

Kan konstatera att den trots större skärm och högre upplösning, visar webbsajter i samma faktiska upplösning som dom mindre plattorna, dvs ungefär i XGA (1024x 764) minus ev toolbars mm.

NOLL mervärde mao, om man ska använda den för webben.

Man kan köpa en platta för en tusenlapp på en nån mack, och få samma praktiska upplösning.

Permalänk
Medlem

I och med att man inte kan köra CAD eller Adobe mjukvara på ipad pro utan är förpassad till förenklade appar säger det väl sig självt vilken som är mer funktionell. Den som påstår att en surfplatta är bättre en dator har ju uppenbarligen aldrig använt surfacen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Kan konstatera att den trots större skärm och högre upplösning, visar webbsajter i samma faktiska upplösning som dom mindre plattorna, dvs ungefär i XGA (1024x 764) minus ev toolbars mm.

Man kan köpa en platta för en tusenlapp på en nån mack, och få samma praktiska upplösning.

Det är väl knappast varför man köper en högupplöst tablet (eller ens laptop i dagsläget) utan för att man vill ha den högre PPIn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

iPad Pro vinner alla gånger över Surface Pro för den som vill ha en professionell enhet för skapande

Eftersom de mjukvaror vi använder på företaget inte finns tillgängliga till iPad Pro så är Surface Pro vinnaren av de två enheterna.

Permalänk

Efter att ha läst tråden kan jag sammanfatta det hela med:

Allt är en hybrid.
Inget är en hybrid.
Ipad är bäst!
Surface är bäst!
Men durå!
Vadåra?

Tack för en underhållande läsning. Själv räcker det med en iPad-mini än så länge.

Permalänk
Medlem

Om man tar en macbook pro, tar bort tangentbordet och lägger till pekskärm och penna och jämför den med en ipad pro. Är de likvärdiga? Nej
Så varför skulle Surface Pro vara likvärdig med en Ipad pro? För att båda har penna och pekplatta?

Permalänk

@PowerNet: HP och DELL ja, mitt stavfel. Men då bor du i en kommun som inte uppdaterat sig på länge annars är det DELL

Bara för ett år sedan uppgraderade dom flesta från WinXP till Windows 7... bara för ett år sedan
lite roligt att vi litar på våra kommuner och andra ställen inom vad dom gör med sin IT infrastruktur, men det är så nergånget det hade lika bra kunnit va en dokumentär om chernobyl
Jag kanske kan gissa på att någon som läser detta har varit på AMF eller SOC och surfat på en dator där.. dom bkrukar oftast va skrot som dom får gratis för dom inte vill spendera pengar för en bätttre lösning, kostar bara 100gr mer support än vad man sparar.

Permalänk

Sedan så är IOS erller vad dom ska kalla det, totalt efter än vad android är i utvecklingen.

// iOS är inte "mindre kompetent och förenklat OS", ett OS är inte det som styr vilka "appar" (program) som körs på enheten, det är //utvecklarna som styr det.

//Utvecklarna kan mycket väl utveckla mer avancerade program för enheter som ex iPad Pro, Surface Pro mfl om de bara ville.

Den är faktiskt mindre kompetent, vissa limitationer i filsystem och delar som är så låsta att man blir tokig
utvecklarna styr vilka program som körs på enheten?? Jag förstod verkligen inte det...
en surface är x86 baserad och kan köra alla program, t.om wmware och installera OSX

Permalänk
Medlem

Ja det är bara dravel. Skapa avancerade program för surface pro... x86-plattformen är inte tillräckligt alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

iOS är inte "mindre kompetent och förenklat OS", ett OS är inte det som styr vilka "appar" (program) som körs på enheten, det är utvecklarna som styr det.

Utvecklarna kan mycket väl utveckla mer avancerade program för enheter som ex iPad Pro, Surface Pro mfl om de bara ville.
Det är inte operativsystemen som är begränsningarna utan det är utvecklarnas idéer/ jobb som gör begränsningarna.

Varför levereras inte Mac med iOS i så fall? Det är extremt förenklat och mindre kompetent gällande exempelvis:

*Multitasking
*Inkopplade tillbehör (skärmar, mus)
*Filhantering

Permalänk
Avstängd

Om du räknar antalet program som en Surface Pro kan köra i jämförelse med en iPad pro så kommer du att märka att SP ligger långt, långt framför. Jag vet inte riktigt vad som får dig att tro att Apples penna är så överlägsen Microsofts och gällande sammankopplingen så har du helt rätt - förutsatt att man låst in sig i ett enda ekosystem. Och då är vi lite tillbaka där jag startade: Man köper en mindre funktionell produkt för att det är en Apple-grej. Visa mig ett enda exempel på em person som bytt bort sin x86-baserade enhet och nu BARA använder iPad Pro.

Antalet program är helt ointressant, det är användningsområde och kvalitén på program, och enhet som styr. Om bara utvecklarna ville så kan de släppa Photoshop till iPad, men de har inget intresse då de dels måste gå ner 60-70% i pris, och dels därför tappar marknaden på datorer.

Skrivet av MatsSvensson:

Nej det kan du inte.
Att hemsidor ser dåliga ut på en iPad Air/Pro är inte enhetens fel, utan hemsideutvecklarna som gjort i dålig upplösning på bilder mm.

Skrivet av Bozzeta:

I och med att man inte kan köra CAD eller Adobe mjukvara på ipad pro utan är förpassad till förenklade appar säger det väl sig självt vilken som är mer funktionell. Den som påstår att en surfplatta är bättre en dator har ju uppenbarligen aldrig använt surfacen.

Surface är en surfplatta med.
Och nej, man kan köra appar från Adobe mfl med, och utvecklarna har rätt lite intresse att utveckla mer avancerade appar då de kommer konkurrera med sig själva, och därmed sälja mindre på desktop sidan, o därmed tjäna mindre pengar.

Skrivet av Kaine_Uro:

Eftersom de mjukvaror vi använder på företaget inte finns tillgängliga till iPad Pro så är Surface Pro vinnaren av de två enheterna.

Då får ni utveckla dem apparna för iOS med, eller be tillverkaren göra det

Skrivet av Bozzeta:

Om man tar en macbook pro, tar bort tangentbordet och lägger till pekskärm och penna och jämför den med en ipad pro. Är de likvärdiga? Nej
Så varför skulle Surface Pro vara likvärdig med en Ipad pro? För att båda har penna och pekplatta?

För att Surface Pro är en surfplatta med?

Skrivet av badenmark:

Sedan så är IOS erller vad dom ska kalla det, totalt efter än vad android är i utvecklingen.

// iOS är inte "mindre kompetent och förenklat OS", ett OS är inte det som styr vilka "appar" (program) som körs på enheten, det är //utvecklarna som styr det.

//Utvecklarna kan mycket väl utveckla mer avancerade program för enheter som ex iPad Pro, Surface Pro mfl om de bara ville.

Den är faktiskt mindre kompetent, vissa limitationer i filsystem och delar som är så låsta att man blir tokig
utvecklarna styr vilka program som körs på enheten?? Jag förstod verkligen inte det...
en surface är x86 baserad och kan köra alla program, t.om wmware och installera OSX

Nej, den är inte mindre kompetent.
Finns inga limitationer i filsystem som begränsar användandet för de med iOS dnheter.
Nej. Du kan inte köra OS X på en Surface Pro, eller en annan enhet som inte är en Apple enhet, då det bryter mot villkoren.

Skrivet av Ignostic:

Varför levereras inte Mac med iOS i så fall? Det är extremt förenklat och mindre kompetent gällande exempelvis:

*Multitasking
*Inkopplade tillbehör (skärmar, mus)
*Filhantering

Nej. Inte förenklat eller mindre kompetent.

Multitasking finns i både iPad Pro, iPad Air mfl.
Tillbehlr finns, ex tangentbord, pencil mm.
Filhantering finns, eller har du missat det?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Så ett äpple och ett päron är samma sak för att båda är en frukt?
Det är inte Windows RT vi pratar om här. Hela iden med Windows 10 är att man inte behöver använda specialutvecklade "appar" eller ens kalla det för surfplatta. Man kör naturligtvis normal programvara och det spelar ingen roll om du aktiverar "surfplatteläge" vilket enbart ändrar funktionen på hur gui beter sig snarare än Surface omvandlas till att efterhärma IOS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Så ett äpple och ett päron är samma sak för att båda är en frukt?
Det är inte Windows RT vi pratar om här. Hela iden med Windows 10 är att man inte behöver använda specialutvecklade "appar" eller ens kalla det för surfplatta. Man kör naturligtvis normal programvara och det spelar ingen roll om du aktiverar "surfplatteläge" vilket enbart ändrar funktionen på hur gui beter sig snarare än Surface omvandlas till att efterhärma IOS.

Appar till x86 är också "specialutvecklade".
Lika så är appar till iOS, Android, mfl också normala appar, och lika "specialutvecklade" som appar för x86 plattformen.

Det är inte en plattforms arkitektur som styr om det är "mormala" "specialutvecklade" eller annat.

En app till iOS är lika "normal" som en app till Windows för x86 plattformen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

iPad Pro vinner alla gånger över Surface Pro för den som vill ha en professionell enhet för skapande, och få bästa ekosystemet och sammankopplingen mellan andra enheter inom produktfamiljerna.

Hur kan du ens skriva grejer som "vinner alla gånger", är inte det extremt situationsberoende? Hur i helvete skulle en iPad Pro "vinna" över en Surface Pro om den ska användas för program som inte ens stöds på en iPad Pro? Har du fullt stöd för Autodesk, Adobe suiten, Cinema 4D, Blender etc på en iPad? För den delen är det imo inte ens lönt att ställa dom så rakt mot varandra då enheterna skiljer så stort i användningsområden och när en iPad pro funkar mer som ett tillbehör snarare än en fristående enhet när det kommer till skapande. I professionella sammanhang har många av de Surface Pro jag stött på har varit laptop/desktop ersättare som även dockas och används som en traditionell dator medan iPad Pro har varit ett strikt supplement mot en annan enhet (framförallt som ritplatta till tex photoshop/lightroom). Världen är inte svart eller vit och nej det finns inte bara en vinnare, man skaffar den enhet som klarar det som kreatören behöver bäst och det är absolut inte alltid iPad Pro (eller Surface Pro för den delen).