Permalänk
Medlem

4k-TV som datorskärm på studentbudget

Hej!

Jag tänkte slå två flugor i en smäll och skaffa en 4k-TV som min primära datorskärm och TV (har inte plats till två separata i mitt lilla korridorsrum...)

Har förstått att man vill ha Chroma 4:4:4, och det i 60Hz, men det verkar de flesta moderna apparater ha.

Jag är ingen extremgamer och har därför ganska låga krav på panelens snabbhet, men vill ju samtidigt inte att det ska upplevas som att skärmen släpar när man jobbar vid den. Inputlag verkar vara det centrala här, men har svårt att få en uppfattning kring vad som är acceptabla nivåer. 50ms? Högre? Lägre?

Jag har en budget på 6000:-, där såklart någon hundring till kan läggas för mycket bättre prestanda. Tycker 40" känns lagom, men någon tum hit eller dit är inte heller så noga.

Smart-TV-funktioner är inget jag bryr mig om, men det är väl i alla fall inte negativt. Något jag är känslig för är dassig svärta, så finns det paneler som presterar bra svärta är det ett plus.

Jag har kikat på denna, LG 40UF695V, men vet inte om det är tillräckligt bra för att köra som datorskärm. Ej heller säker på om det är bästa i prisklassen, men det är vad jag lyckats hitta som känns bra.

Sammanfattningsvis alltså:

4k (UHD)
40" (ungefär)
6000:- (give or take...)
TV OCH datorskärm (Chroma 4:4:4, 4k i 60Hz)
Bra svärta ett stort plus
Smart-TV spelar ingen roll

Edit: Anledningen till att jag vill ha 4k är att skärmen kommer ställas på skrivbordet och användas på ett avstånd på ungefär 50cm, precis som en vanlig datorskärm.

Tydliggjorde beskrivningen
Permalänk
Medlem

Köp en 1080 skärm istället, du får en mycket bättre panel än med en sådan billig 4k skärm. Du lär inte ha någon större nytta av 4k ändå såvida du inte spelar gamla spel eller har ett 980 ti.

Med det sagt, måste du ha 4k för en sådan liten budget hade jag köpt en korea display: https://www.youtube.com/watch?v=IZAoF9nw0Mo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köp en 1080 skärm istället, du får en mycket bättre panel än med en sådan billig 4k skärm. Du lär inte ha någon större nytta av 4k ändå såvida du inte spelar gamla spel eller har ett 980 ti.

Med det sagt, måste du ha 4k för en sådan liten budget hade jag köpt en korea display: https://www.youtube.com/watch?v=IZAoF9nw0Mo

Kanske skulle förtydliga att jag kommer ställa skärmen på skrivbordet precis som med en datorskärm. Vi snackar typ 50cm avstånd, och då måste jag nog ha 4k för att slippa se fyrkanter...

Dessutom är ju iaf den skärmen dyrare än LG:n jag länkade. Är panelen verkligen bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Kanske skulle förtydliga att jag kommer ställa skärmen på skrivbordet precis som med en datorskärm. Vi snackar typ 50cm avstånd, och då måste jag nog ha 4k för att slippa se fyrkanter...

Inte kan du väl allvarligt mena att du tror det är bättre att ha en >>40"<< 4k TV istället för en 24/27" datorskärm?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har några krav på TV-funktioner, varför inte köra direkt på en datorskärm?

BDM4065UC är en 40-tums datorskärm från Philips för mindre än 7000 SEK, kanske t.o.m. billigare med studentkonto någonstans https://www.komplett.se/product/827908/datorutrustning/bildsk...

Är du däremot helt inställd på att du vill köra en TV som skärm, så se till att den har HDMI 2.0 och faktiskt stöd för RGB/4:4:4 över HDMI vid 60Hz (YUV 4:4:4 hittar du nog för HDMI och antagligen inte RGB).

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som talar lite emot 40 tums TV på skrivbordet är att de inte är konstruerade för skrivbordet och 50 cm avstånd. Reflexfilter och polarisationsfilter är optimerade för en soffa ett par meter bort.

När det kommer till LG:s IPS-paneler i 4K-modeller finns det på de apparater jag testat en tydlig "glow"-effekt med en gulbrun svärta som inte märks i en soffa. Men när du kommer riktigt nära skärmen och får in stora vinklar mot hörn och kanter är det tydligt.

Reflexfiltret tenderar att skicka omgivningsljuset vidare i de vinklarna eftersom det är optimerat för att undvika att skicka ljuset i soffans riktning. Många av de här panelerna har dessutom en ganska synlig fast struktur av vertikala band av lite ojämn återgivning.

Jag säger inte att alla är så - för jag har inte sett alla IPS-4K-produkter. Men du kan räkna med att något av de här nackdelarna finns och att det inte är riktigt samma sak som en dedicerad datorskärm. Så det är väldigt mycket en fråga om vilka nackdelar man kan leva med och vilka kompromisser man kan genomföra, till exempel att möblera rummet efter skärmen.

Det som gör nämnda Philips BDM4065UC så lämplig för datorbruk är att de lyckas få till den så väl för ett skrivbord, trots att dess VA-panel i grunden har sämre förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigor:

Inte kan du väl allvarligt mena att du tror det är bättre att ha en >>40"<< 4k TV istället för en 24/27" datorskärm?

Nja, alltså bättre och bättre... Det möjliggör ju TV-tittande som är ett av målen med att byta ut min befintliga skärm. Jag förstår ju att jag får tumma på viss prestanda, men kan vara beredd att göra det om det medför att jag också kan se på TV.

Skrivet av Soir:

Eftersom du inte har några krav på TV-funktioner, varför inte köra direkt på en datorskärm?

BDM4065UC är en 40-tums datorskärm från Philips för mindre än 7000 SEK, kanske t.o.m. billigare med studentkonto någonstans https://www.komplett.se/product/827908/datorutrustning/bildsk...

Är du däremot helt inställd på att du vill köra en TV som skärm, så se till att den har HDMI 2.0 och faktiskt stöd för RGB/4:4:4 över HDMI vid 60Hz (YUV 4:4:4 hittar du nog för HDMI och antagligen inte RGB).

TV-funktioner har jag krav på, men inte smart-TV då skärmen ändå kommer att kopplas till min dator. Har tittat mycket på skärmen du länkade, men ett problem blir ju att TV-upplevelsen blir extremt lidande. Dels måste jag skaffa extern TV-mottagare och det går liksom inte att få till en lika enhetlig upplevelse med just TV-tittandet... Har du tips på hur jag löser TV-biten med den panelen får du mer än gärna hojta till

Skrivet av Laxpudding:

Det som talar lite emot 40 tums TV på skrivbordet är att de inte är konstruerade för skrivbordet och 50 cm avstånd. Reflexfilter och polarisationsfilter är optimerade för en soffa ett par meter bort.

När det kommer till LG:s IPS-paneler i 4K-modeller finns det på de apparater jag testat en tydlig "glow"-effekt med en gulbrun svärta som inte märks i en soffa. Men när du kommer riktigt nära skärmen och får in stora vinklar mot hörn och kanter är det tydligt.

Reflexfiltret tenderar att skicka omgivningsljuset vidare i de vinklarna eftersom det är optimerat för att undvika att skicka ljuset i soffans riktning. Många av de här panelerna har dessutom en ganska synlig fast struktur av vertikala band av lite ojämn återgivning.

Jag säger inte att alla är så - för jag har inte sett alla IPS-4K-produkter. Men du kan räkna med att något av de här nackdelarna finns och att det inte är riktigt samma sak som en dedicerad datorskärm. Så det är väldigt mycket en fråga om vilka nackdelar man kan leva med och vilka kompromisser man kan genomföra, till exempel att möblera rummet efter skärmen.

Det som gör nämnda Philips BDM4065UC så lämplig för datorbruk är att de lyckas få till den så väl för ett skrivbord, trots att dess VA-panel i grunden har sämre förutsättningar.

Intressant det du skriver kring både reflexfilter och "glow". Min erfarenhet av IPS-paneler är mycket begränsad, då alla paneler jag någonsin haft varit av TN-typ men kan nog ändå förstå lite vad du menar där med problematiken.

Spännande att även du tipsar om den skärmen från Philips. Har du något tips på hur jag får till en bra TV-upplevelse med den? Där saknas exempelvis TV-mottagare, fjärrkontroll och liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

TV-funktioner har jag krav på, men inte smart-TV då skärmen ändå kommer att kopplas till min dator. Har tittat mycket på skärmen du länkade, men ett problem blir ju att TV-upplevelsen blir extremt lidande. Dels måste jag skaffa extern TV-mottagare och det går liksom inte att få till en lika enhetlig upplevelse med just TV-tittandet... Har du tips på hur jag löser TV-biten med den panelen får du mer än gärna hojta till

Är du enbart ute efter kabel-TV (analogt in i TV:n) eller ska du köra digitalt?
Det blir inte mycket lidande om du köper till en extern mottagare och kopplar den till skärmen via HDMI. Skärmen har helt OK högtalare (bättre än min 55-tum LG TV), Bild-i-Bild, och suverän bildkvalitet.

Du kopplar helt enkelt om TV:n till HDMI och använder då fjärrkontrollen till mottagaren.

Permalänk
Medlem

Jag hade lite samma funderingar, dock primärt användande som datorskärm.
Mitt val föll på Philips BDM4065UC tack vare relativt bra specifikationer och naturligtvis priset.
Jag betalde 7000 kr för min skärm. Jag hade budget på ca 8-9000 kr men det fanns inget annat intressant för dom pengarna i mitt tycke.

Visa signatur

All tid räknas.

Permalänk
Skrivet av Sandsu:

.....

Spännande att även du tipsar om den skärmen från Philips. Har du något tips på hur jag får till en bra TV-upplevelse med den? Där saknas exempelvis TV-mottagare, fjärrkontroll och liknande...

De som svarat dig förutsatte givetvis att du hade eller åtminstone avsåg att införskaffa digital-tv.

Analoga sändningar på en stor platt-tv... Jag tänker inte ens försöka beskriva det i ord, och givetvis finns det skillnader och en och annan, antagligen sällsynt, apparat som klarar att ge ett någorlunda tillfredsställande resultat men rent allmänt så nej, nej, nej.
*skakar bedrövat på huvudet*

[personlig anekdot]
Jag tvingades faktiskt själv titta på analoga sändningar i runt ett år parat med en modern tv, förvisso CRT men bildbehandlingen var uppenbarligen digital, och det var en tuff period i mitt liv kan jag säga.
Första apparaten var DOA, viss besvikelse när jag och min mamma kämpat med att få upp den där 44-kilosklumpen på tv-bänken.
Efter några månader kom så äntligen ersättaren från Polen om jag minns rätt, de skulle givetvis sluta helt med tjock-TV och lura på precis varenda konsument dessa sunkiga, dyra platta apparater så modellen hann utgå i Sverige.
Viss kamp med en ny 44-kilosklump men tada, den fungerade!
Viss besvikelse infann sig dock omedelbart, det var konstigheter i bilden. Åtminstone när det rörde sig. Inte riktigt så bra bild som jag hade förväntat mig av en toppmodell.
Rörde runt bland inställningarna men fick inte helt bort det. Efter några timmar gick det upp för mig! Ah, TVn behöver en digital signal för riktigt trivas.
Det gick givetvis att titta på, men lättnaden var stor när det äntligen blev digital-TV efter ett år (gniden morsa som givetvis skulle vänta tills föreningen hade ordnat det istället för att köpa eget). Som jag minns det blev det en ganska markant skillnad i bildkvalité och då var apparaten bara 29 tum...
[/personlig anekdot]

Du får helt enkelt ge upp det här med att titta på tv om du är för snål för digital-tv.

Hade du bott i ett hus med Comhem som leverantör hade du annars kunnat få studentrabatt... På det minsta snikabonnemanget förvisso, men alltid nåt.
http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/br...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sandsu:

Spännande att även du tipsar om den skärmen från Philips. Har du något tips på hur jag får till en bra TV-upplevelse med den? Där saknas exempelvis TV-mottagare, fjärrkontroll och liknande...

Fast vill du ha en TV eller en skärm? Kopplar du på en digitalbox för den tillgängliga sändningstypen får du en fjärrkontroll där. Philipsen har dock problem med ryckig bild vid 50 Hz-signal, något du får med ganska många datorskärmar.

Då kan en TV som har boxen på plats från början (om det är DVB-standard du har som TV-källa) fungera lika bra.