Permalänk
Medlem

Bekymmer med en Nuc

Hej, jag har precis satt ihop en nuc5i5SYK med en crucial MX200 m.2 SSD och 2x4 corsair DDR4 2133mhz so-dimm, båda komponenterna var rekomenderade för nuc;en av dustins sida, för att de iaf var kompitabla. Följde instruktionerna, RAM;et går ju inte att installera fel, rätt säker på att m.2 SSDn inte går att vända fel eller så är det betydelselös? Hur som helst, bootade, UEFI hittade alla hårdvara, SSDn var förinställd på ACHI, inget fanns på SSD;n så tror inte jag ändrade boot order eftersom jag antog att den skulle gå vidare till USB:et. Så jag bootar om med en Win10 USB direkt från microsoft.

Börjar installera. Tror jag valde "uppgradering" ist för anpassad första gången och kommer inte ihåg vilket det första BSOD;t sa, men efter en reboot och nytt försök sa den "PFN_List_corrupt" Brukar gå fram till 13-18 % av andra steget ("förbereder"-steget tror jag)
Fick även ett "KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED" med omstart.
Kommer inte ihåg hur många krasher under installationen jag fått men det kändes som ett nytt felmeddelande varje gång.
Ibland fick jag att primärhårdisken var GPT så den kunde inte man inte installera windows på. Men insåg iaf att man skulle välja anpassad för en nyinstallation, försökte och den sa att nu att den hittade gamla windows-filer (antagligen rester från en krashad installation) och att de skulle hamna i en "windows old" mapp, nu började jag få "MEMORY_MANAGEMENT" krasher.
Nästa gång formaterade jag primärdisken (vilket man inte borde göra med SSD korrekt?) men nu gick det att installera men den krasher åter igen på runt 18 % av andra steget med "MEMORY_MANAGEMENT", och alla lösningar jag hittar för det kräver att windows redan är installerat verkar det som så jag vet inte vad jag ska göra. Tror inte jag installerat något minne fel för då skulle väl allt gått fel tidigare?

Permalänk
Medlem

Ska prova, men visst går det inte att montera en M.2 fel? Och visst ska alla klistermärken sitta kvar för garantin?

Permalänk
Medlem

är denna https://www.dustinhome.se/product/5010892851/next-unit-of-com...

Fick hålla ner ner m.2 disken när jag skruvade fast den för den vill åka upp i positionen man sätter fast den i, inte som i den videon, men annan mobo-tillverkare, tror jag hade rätt klistermärke uppåt, inte hunnit kolla insidan av burken idag, men den länkade guiden är ju lustig som inte visar klistermärket, men det borde vara sidan med buclor på helt enkelt. Men både SSD och RAM syns UEFI utan problem liksom, men ska prova att ta en i taget

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg flyttad till egen tråd*

Du får mer hjälp om du skriver en egen tråd än skriver i en befintlig tråd om det inte hör till ämnet.
@BME:
Jag tror du får mer hjälp här.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@BME:

Har det löst sig för dig...??

Om inte så får du hojta till så ska vi nog få ordning på maskineriet du har....