Nybörjare - Köpa kamera 4000-5000 budget

Permalänk
Medlem

Nybörjare - Köpa kamera 4000-5000 budget

Tjena! Är erfaren på photoshop och videoediting, men har aldrig själv varit den som fotat eller filmat. Tänkte det var dags att ändra på det och söker då efter en kamera som snyggt kan filma enkla saker (så som natur i lite slow mo etc) samt kunna ta snygga bilder. Kan som sagt i princip inget om detta, men kollade på dessa två alternativ:
https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3200-18-...
https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3200-18-...

Vad är pro's och con's med båda alternativen? Finns det något snabbt sätt att förklara hur man ska tänka när man letar efter det? Allt jag läst om D3200:an är positivt, och att den är bra för sitt pris. Hur ska jag tänka helt enkelt? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

5500 kr är över budget men jag hade valt Nikon 5300 för att få vridbar skärm osv. Guld när du fotar i naturen osv.
3200 är bra den med, men här är ett bättre paket till samma pris
https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d33...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KingCobra: Vad är skillnaden på lenses i båda paketen? Är verkigen ny till detta som sagt, jag kommer ta enkla shots med god tid på mig. Är det mer värt att köpa en ännu billigare kamera och köpa en dyrare lens eller är paketet du länkade en bättre balans? Tack by the way!

Permalänk
Avstängd

Är det Nikon som är Huvudmålet för ditt köp? Eller kan du även tänka dig Canon modeller?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av sammipk:

@KingCobra: Vad är skillnaden på lenses i båda paketen? Är verkigen ny till detta som sagt, jag kommer ta enkla shots med god tid på mig. Är det mer värt att köpa en ännu billigare kamera och köpa en dyrare lens eller är paketet du länkade en bättre balans? Tack by the way!

Olika zoom omfång. 18-55 + 55-200 ger ett bra zoom omfång, och är två väldigt prisvärda objektiv. Paketet med objektivet med 18-105 har ett större zoom omfång än 18-55, men inte lika mycket som om du har de både objektiven som är i paketet som länkades ovan.
Känns väldigt prisvärt och stabilt! Du kan troligtvis klara dig ganska länge innan du känner att du måste uppgradera eller köpa fler kompletterande objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Är det Nikon som är Huvudmålet för ditt köp? Eller kan du även tänka dig Canon modeller?

Vad som helst fungerar! Försöker mest förstå hela grejen också, från vad jag kunnat läsa mig till så är det smartare att köpa ett lens kit som jag länkat än att lägga mycket på själva kameran, är det sant? Vill huvudsakligen ta bilder som sagt men att kunna filma enkla saker (där det inte är massa rörelser osv) med schysst kvalité är också ett krav.

Permalänk
Medlem

Canon är ofta större än Nikon. Har du blaffor till händer passar kanske Canon bättre. Nikon använder jag för att jag har ganska små nävar och kamerahusen är smidiga.
EDIT. Nikon 3300 är en nyare modell av 3200 bara, till samma pris Har inte läst på vad som skiljer, men jag gissar att det är GPS eller något sånt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Canon är ofta större än Nikon. Har du blaffor till händer passar kanske Canon bättre. Nikon använder jag för att jag har ganska små nävar och kamerahusen är smidiga.
EDIT. Nikon 3300 är en nyare modell av 3200 bara, till samma pris Har inte läst på vad som skiljer, men jag gissar att det är GPS eller något sånt.

Har läst lite på det, de är en del småsaker som verkar viktiga som finns på d3300. En annan fråga, när det kommer till lenses så säger vissa att det är väldigt viktigt att köpa en af-lens eftersom kameran själv inte är af, är det något jag bör tänka på?
edit: förstog nu att det finns på den lensen ( 11 autofokuspunkter )

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Har läst lite på det, de är en del småsaker som verkar viktiga som finns på d3300. En annan fråga, när det kommer till lenses så säger vissa att det är väldigt viktigt att köpa en af-lens eftersom kameran själv inte är af, är det något jag bör tänka på?
edit: förstog nu att det finns på den lensen ( 11 autofokuspunkter )

Nu har du nu missförstått lite. Det är kameran som har autofokuspunkter (d.v.s punkter på sensorn som kameran kan fokusera på) och som AF-sensorn sitter i. Objektiven har sedan en motor som kan flytta en eller flera linser i objektivet för att ändra fokus, och kameran säger åt objektivet hur den ska göra det. Så objektivet sköter endast den rent mekaniska biten av fokuseringen.

Så när det gäller objektiv så är det mest en fråga om det har autofokus eller inte (så gott som alla Canon- och Nikon-objektiv har det). Sen kan det skilja mellan olika modeller hur snabbt de fokuserar och så, men det är sällan något man behöver fundera så mycket på. Om du börjar kolla på väldigt gamla AF-objektiv så finns det dock något som heter skruvfokus. Då har objektivet ingen egen motor utan motorn sitter istället i kameran, vilket de billigare moderna kamerorna saknar. Men det är inget du behöver tänka på om du ska köpa nya objektiv.

Något du kan tänka på är däremot att det även finns spegellösa kameror, som är mycket mindre men som ofta är mycket bra på att filma och tar lika bra bilder som de stora DSLR-kamerorna. De är lite sämre på autofokus, vilket kan bli problem om du ska fota t.ex. sport eller fåglar, men för vanligt naturfoto är det inget problem. En riktigt bra kamera är t.ex. Sony A6000 som ligger en bit utanför din budget, men du kan ju kolla om du hittar någon begagnad. Annars finns t.ex. Sony A5000 som dock saknar sökare, och mängder av m4/3-kameror som jag har dålig koll på.

Permalänk

Hej! Skulle du kunna tänka dig köpa en begagnad systemkamera? De blir mycket billigare så..
Ett tips vore då denna!
http://www.scandinavianphoto.se/begagnad/produkt/1012524433/n...

Ägt denna kamera och den är hur bra som helst.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Hej! Skulle du kunna tänka dig köpa en begagnad systemkamera? De blir mycket billigare så..
Ett tips vore då denna!
http://www.scandinavianphoto.se/begagnad/produkt/1012524433/n...

Ägt denna kamera och den är hur bra som helst.

Vill gärna ha garanti, samt hittar jag inga bra deals omkring där jag bor Tänker att jag köper D3300 kittet eftersom de flesta rekommenderar den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Med en budget på upp till 5000kr finns mig veterligen ingen Canon i vettig storlek (100D och 1200D), först runt 6000kr med 700D/750D börjar Canon gå att fota bekvämt med under längre sessioner. Värt att nämna dock är att 100D är en fantastiskt smidig liten kamera, trevlig APS-C-backup till fullformataren.

För 5000kr hade jag valt Nikon D5300 över D3300....eller det är inte riktigt sant; Jag hade tagit den Sony A77 Cyberphoto just nu säljer för 3999kr inkl. optik, otroligt bra pris.

Permalänk
Medlem

En Canon 600-750d kan man utan ansträngning få för ca 3500kr.
Pengar kvar till objektiv, för kit zoomar är en stor källa till besvikelse hos nybörjare.

Permalänk
Avstängd

Sen finns det ju även begagnade som kan vara av intresse för samma prissummor. Vet en som säljer en knappt använd canon Eos 60D till nästan samma pris (OBS till Moderator, Inte en säljes annons) . Nu vill ju dock TS ha garanti så då blir det ju inte lika värde. Men jag vet inte hur ofta kameror går sönder i garanti syften

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Med en budget på upp till 5000kr finns mig veterligen ingen Canon i vettig storlek (100D och 1200D), först runt 6000kr med 700D/750D börjar Canon gå att fota bekvämt med under längre sessioner. Värt att nämna dock är att 100D är en fantastiskt smidig liten kamera, trevlig APS-C-backup till fullformataren.

För 5000kr hade jag valt Nikon D5300 över D3300....eller det är inte riktigt sant; Jag hade tagit den Sony A77 Cyberphoto just nu säljer för 3999kr inkl. optik, otroligt bra pris.

Vad är de stora skillnaderna mellan d5300 och d3300? Vill HELST inte lägga mer än 4.2k, är d3300 ett bra alternativ iallafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Vad är de stora skillnaderna mellan d5300 och d3300? Vill HELST inte lägga mer än 4.2k, är d3300 ett bra alternativ iallafall?

Efter lite googlande har jag kommit fram till att de stora skillnaderna är lite fler autofokuspunkter, att d3300 har fixed screen medans d5300 kan roteras och att den har WIFI inbyggt. Känner att jag kan överleva utan fixed screen och wifi för vad jag ska använda det till så tror inte det är värt pengarna för min del.

Permalänk

Man får alltid 6 månaders garanti från scandinavian photo.

Skrivet av sammipk:

Vill gärna ha garanti, samt hittar jag inga bra deals omkring där jag bor Tänker att jag köper D3300 kittet eftersom de flesta rekommenderar den!

Visa signatur

Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Man får alltid 6 månaders garanti från scandinavian photo.

Ah, visste inte det, dock kvarstår det andra problemet, antingen är jag kass på att navigera den hemsidan eller så finns det bara i Stockholm på de jag kollar på.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat från 1-3 år bakåt tycker jag. Rätt hög omsättning på fina kameror eftersom det finns många proffs som säljer och byter upp sig hela tiden.

Jag gillar Canon själv. Och kika på linsen när du köper begagnat, den är minst lika viktig som kameran. Kanske mer.

Permalänk
Skrivet av sammipk:

Ah, visste inte det, dock kvarstår det andra problemet, antingen är jag kass på att navigera den hemsidan eller så finns det bara i Stockholm på de jag kollar på.

Går nog att få den skickad till dig. Det är en begagnad så finns bara ett exemplar

Att lägga massa onödiga pengar på en D5300 framför en D5200 är onödigt. Inga speciella uppgraderingar som motiverar prisskillnaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Går nog att få den skickad till dig. Det är en begagnad så finns bara ett exemplar

Att lägga massa onödiga pengar på en D5300 framför en D5200 är onödigt. Inga speciella uppgraderingar som motiverar prisskillnaden.

Nja, jag skulle säga att prestandan på höga ISO är betydligt bättre på D5300 mot D5200, bara den marginella skillnaden mot D3300 gör D5300 värt prisskillnaden (enligt mig). Det är ju inte lysande på någon av modellerna men det går att få bilder som går att rädda i post med D5300 på ISO 12800 (om du inte skall göra stora utskrifter såklart, men det säger sig självt), så är inte fallet på D5200.

Med det sagt så skulle jag precis som med ovan nämnda A77 välja en begagnad D5200 alla dagar om priset var rätt, nu såg jag dock dessvärre aldrig den du länkande till då den plockats bort från hemsidan.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Nja, jag skulle säga att prestandan på höga ISO är betydligt bättre på D5300 mot D5200, bara den marginella skillnaden mot D3300 gör D5300 värt prisskillnaden (enligt mig). Det är ju inte lysande på någon av modellerna men det går att få bilder som går att rädda i post med D5300 på ISO 12800 (om du inte skall göra stora utskrifter såklart, men det säger sig självt), så är inte fallet på D5200.

Med det sagt så skulle jag precis som med ovan nämnda A77 välja en begagnad D5200 alla dagar om priset var rätt, nu såg jag dock dessvärre aldrig den du länkande till då den plockats bort från hemsidan.

Någon verkar ha köpt den

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Permalänk

Vad blev det?

Visa signatur