ny dator, ingen gamer, ska vara tyst, 6-7000 kr

Permalänk
Medlem

ny dator, ingen gamer, ska vara tyst, 6-7000 kr

Hej!

Ska köpa ny dator efter ganska många år och spelar inte längre några spel. Det enda jag använder datorn till är att titta på en massa hd-klipp online eller på filmer i Hd-kvalitet, samt vanligt surfande.
Enda kravet jag egentligen har är att datorn måste vara tyst (nuvarande hörs knappt) och inte ska kosta mer än 7000 kronor. Vill helst inte bygga en dator själv så jag föredrar paket eller hemsidor som säljer datorer och bygger dem åt en.

Min fråga är därför: vad för grafikkort, processor och dylikt finns därute idag som fyller mina ändamål?

Permalänk
Avstängd

Hur tänker du på lagring? Jag har lagt med en 250gb SSD här, det funkar ju utmärkt till det mesta, men tänker att om du vill ladda ner mycket så köper du kanske en nätverkshårddisk och sätter någonstans där lite oljud inte gör så mycket.

Bygget här är i princip totalt passivt, det enda som egentligen har en fläkt är chassit och cpu-kylaren men dessa kan du ställa ner i UEFI till att gå på väldigt låga varv (Tror inte det går att köra utan en fläkt inkopplad till CPU, många moderkort brukar klaga på detta, möjligt att det går att stänga av varningen), kylaren i sig skulle klara sig utmärkt utan att snurra överhuvudtaget, cpu'n har bara 35w tdp.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9145928/ciders-tysta-kontors...

Permalänk
Medlem

För dina ändamål hade jag rekommenderat en Intel NUC.

http://www.inet.se/produkt/1450049/intel-nuc-i5-6260u-skylake...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calzon:

Förvisso, men dom är ju sällan väldigt tysta

Permalänk
Medlem

En Mac mini skulle uppfylla dina krav.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jasså? Min är väldigt tyst, kör iofs en tidigare version, men min hörs... inte alls faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calzon:

En NUC är ju dock inte en helt färdig dator som han bad om?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2885444

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Aha. Kanske är dom ännu äldre som lät mycket - eller krävs det kanske ganska hård belastning för att dom ska låta nämnvärt.

Har faktiskt tankarna på en NUC till HTPC då det är betydligt smidigt att kunna ta med sig den i valfri väska - jämfört med kolossen på 20x20x25cm som jag har nu. Skönt att höra att dom inte låter vid vanlig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Hur tänker du på lagring? Jag har lagt med en 250gb SSD här, det funkar ju utmärkt till det mesta, men tänker att om du vill ladda ner mycket så köper du kanske en nätverkshårddisk och sätter någonstans där lite oljud inte gör så mycket.

Bygget här är i princip totalt passivt, det enda som egentligen har en fläkt är chassit och cpu-kylaren men dessa kan du ställa ner i UEFI till att gå på väldigt låga varv (Tror inte det går att köra utan en fläkt inkopplad till CPU, många moderkort brukar klaga på detta, möjligt att det går att stänga av varningen), kylaren i sig skulle klara sig utmärkt utan att snurra överhuvudtaget, cpu'n har bara 35w tdp.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9145928/ciders-tysta-kontors...

Stort tack! uppskattar det!
Jag kollade lite på den där. Fina grejer, dock ingen hårddisk. Noctua NF-S12B som du tog med - är den till för att ha en extra fläkt i chassit eller ska det vara enda fläkten i chassit? Jag försökte hitta lite info om chassit i sig om det också är tyst men fann inget. Råkar du veta? Btw, saknas ej grafikkort i din länk?

en sista fråga - visst bör 500W nätaggregat räcka dock eller krävs 650w nuförtiden?

Skrivet av Calzon:

tackar! Vad är skilnaden mellan en mini-pc och en vanlig pc förutom storleken ?

Skrivet av EC87:

En Mac mini skulle uppfylla dina krav.

tack för tipset! är dock lite väl anti-apple av mig för att kunna göra ett sådant köp

tack! Vill helst inte binda mig till ett enskilt märke då det oftast leder till att man blir "boxed-in" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

En NUC är ju dock inte en helt färdig dator som han bad om?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2885444

Sant, men att sätta i 1-2 minnesstickor och en m.2-ssd anser jag vara "så gott som färdig". Man behöver ju inte dra några kablar och tänka på vilket nätagg osv

Skrivet av cider123:

Aha. Kanske är dom ännu äldre som lät mycket - eller krävs det kanske ganska hård belastning för att dom ska låta nämnvärt.

Har faktiskt tankarna på en NUC till HTPC då det är betydligt smidigt att kunna ta med sig den i valfri väska - jämfört med kolossen på 20x20x25cm som jag har nu. Skönt att höra att dom inte låter vid vanlig användning.

Använder min (Core i5 Haswell) som HTPC. Aldrig märkt av den då jag använt den. Dess stora fördelar är att den är liten, tyst och har inbyggd IR-mottagare så jag styr Plex genom min Logitech fjärr.

Skrivet av rcman:

Egentligen är det väl mest storleken som skiljer. NUC finns i 2 utföranden, en med 2.5"-plats och en utan vilket gör lite skillnad i höjd. Men rent krasst skiljer det ingenting, mer än vilka utgångar den har och brist på plats för extra utrustning som finns så som dvd/blurayläsare. Nätagget är modell laptop också, om man nu bryr sig om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rcman:

Jag kollade lite på den där. Fina grejer, dock ingen hårddisk. Noctua NF-S12B som du tog med - är den till för att ha en extra fläkt i chassit eller ska det vara enda fläkten i chassit? Jag försökte hitta lite info om chassit i sig om det också är tyst men fann inget. Råkar du veta? Btw, saknas ej grafikkort i din länk?

Jodå, det är en 250gb SSD med i paketet - jag tänker att om du verkligen vill ha en tyst dator så köper du en mekanisk extern nätverkshårddisk som du sätter i ett annat rum! (Personligen hatar jag oljudet mekaniska diskar skapar), Jag tänkte mig att Noctua fläkten skulle dra ut luften ur i chassit bakåt - då sugs fräsch luft in framifrån passivt. Det är inbyggt Intel grafik i processorn - detta räcker mer än väl för all sorts kontors och media konsumtion, såvida du inte vill spela tyngre spel på hög grafik/upplösning

Datorn kommer vara helt ljudlös men den korreka fläktkurvan för noctua & cpu fläkt (enkelt inställt i UEFI med mus och tangentbord)

EDIT: Värt att tillägga är väl att SSDs kommer bli väldigt billiga framåt hösten/vintern 2016. Då kommer du säkert kunna köpa en TB eller två för en bra peng för att få helt tyst lagring inuti datorn

Permalänk
Medlem

Låter ju som att det är en intel NUC du ska ha.
Du kan ju få en väldigt liten trevlig maskin med en 8gb ramminne och 512gb M.2 hårddisk (om behovet finns för det).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som en nuc skulle passa dig perfekt, finns inte helt passivt kylda sådana än? har en rätt tidig version, låter lite vid belastning men använder den mest som htpc, eller tar med den om folk vill spela retro spel och inte har dator kopplad till tv'n eller det installerat.

Har du en bra router så kanske en usb disk skulle kunna fungera som lagring beroende på hastighets krav?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

vad exakt är en nuc? har helt missat den tingesten. Fungerar den som en dator i övrigt? Finns det några nackdelar med den (tänker på att den inte ersatt vanliga datorer ännu så då lär det vara pga en anledning)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jodå, det är en 250gb SSD med i paketet - jag tänker att om du verkligen vill ha en tyst dator så köper du en mekanisk extern nätverkshårddisk som du sätter i ett annat rum! (Personligen hatar jag oljudet mekaniska diskar skapar), Jag tänkte mig att Noctua fläkten skulle dra ut luften ur i chassit bakåt - då sugs fräsch luft in framifrån passivt. Det är inbyggt Intel grafik i processorn - detta räcker mer än väl för all sorts kontors och media konsumtion, såvida du inte vill spela tyngre spel på hög grafik/upplösning

Datorn kommer vara helt ljudlös men den korreka fläktkurvan för noctua & cpu fläkt (enkelt inställt i UEFI med mus och tangentbord)

EDIT: Värt att tillägga är väl att SSDs kommer bli väldigt billiga framåt hösten/vintern 2016. Då kommer du säkert kunna köpa en TB eller två för en bra peng för att få helt tyst lagring inuti datorn

aha jag förstår! Tänkte inte på att intelprocessorn har inbyggt grafikkort. Det ska gå att se hd-klipp och filmer i 1080-format i tex VLC utan problem med en sådan mao?

angående noctuan. Om den används som fläkt för själva chassit, då är det i ditt bygge ingen fläkt för processorn förutom den som ingår med skylaken va? Brukar sådana låta? Har för mig att de brukade låta förr (processorns egna fläktar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rcman:

vad exakt är en nuc? har helt missat den tingesten. Fungerar den som en dator i övrigt? Finns det några nackdelar med den (tänker på att den inte ersatt vanliga datorer ännu så då lär det vara pga en anledning)?

jag rekomenderar cider123 tips , funkar för ditt ändamål. Grafikkort behövs inte då du inte spelar spel. Processorn har inbyggt som funkar okej.

har en vän som hade nuc innan, men den blev riktigt seg och lät en hel del, så jag personligen rekommenderar det inte. Men vem vet, det kanske var en dålig.
det är ungefär som en minidator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rcman:

en sista fråga - visst bör 500W nätaggregat räcka dock eller krävs 650w nuförtiden?

Hej, spelar du inte behövs inget separat grafikkort, nästan alla moderna processorer har det inbyggt för att kunna spela film etc. Har du då inget grafikkort för spel så klarar du dig med ett nätaggregat på 100-150W utan bekymmer, beroende på processor. Jag har 520W vilket räcker gott och väl till en speldator så länge man inte överklockar, som referens...

Angående storlek så är minidatorer just små, och då får du begränsad plats för typ hårddiskar etc. De har oftast lägre klockade strömsnåla processorer för att de ska kunna kylas utan stora kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

För att få den så tyst som möjligt så skulle jag rekommendera ett ljuddämpande chassi som Fractal Design R4. En bra kylare är även att rekommendera som håller datorn både kall och tyst som t.ex. Cooler Master EVO 212 eller Noctua NH-D14.

Sitter på jobbet just nu så har inte så mycket tid, men denna dator tror jag ändå skulle passa för dina ändamål. Eventuellt en kraftfullare processor eller en mekanisk hårddisk. Du behöver definitivt inte ett 650W och inte heller ett 400W men tog ett ändå haha. Kör du med 7 volt eller lägre på så kommer denna dator gå väldigt tyst ( du kan ändra det på chassit ).

Satt endast ihop denna dator ifall att du skulle överväga senare att börja spela och vill ha något att jobba på. Annars rekommenderar även jag som tidigare kommentarer att köra på en Intel NUC.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9156623/2016-02-17

Visa signatur

[Intel 6500 @ 3,2 GHz]--[Cooler Master 212 EVO]--[ASRock H170A-X1]--[Corsair 16GB 2133MHz DDR4]--[ASUS GTX 1070 8GB STRIX OC]--[Fractal Design Edison M550W]--[Fractal Design Define R4]--[Samsung EVO 250GB]--[BenQ 24" XL2411Z]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rcman:

aha jag förstår! Tänkte inte på att intelprocessorn har inbyggt grafikkort. Det ska gå att se hd-klipp och filmer i 1080-format i tex VLC utan problem med en sådan mao?

angående noctuan. Om den används som fläkt för själva chassit, då är det i ditt bygge ingen fläkt för processorn förutom den som ingår med skylaken va? Brukar sådana låta? Har för mig att de brukade låta förr (processorns egna fläktar)

Det inbyggda fungerar utmärkt, du kan även spela upp 4k grejer utan problem!

Noctua fläkten plus en bequiet fläkt som sitter på "Be-quiet Pure Rock" kylaren som jag la i kundkorgen, här är lite omdömen generellt: http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#/recens...

Det står 26.6dB på fläkten till kylaren, men detta är när den körs på maxvarv - i och med att båda fläktar är PWM styrda så kommer de vara "whisper-quiet", då moderkortet styr utifrån hur varm datorn är!

Det finns ju även en fläkt på nätaggregatet - men den kommer aldrig att snurra eftersom datorn drar mycket mindre än 40% av 650w!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det inbyggda fungerar utmärkt, du kan även spela upp 4k grejer utan problem!

Noctua fläkten plus en bequiet fläkt som sitter på "Be-quiet Pure Rock" kylaren som jag la i kundkorgen, här är lite omdömen generellt: http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#/recens...

Det står 26.6dB på fläkten till kylaren, men detta är när den körs på maxvarv - i och med att båda fläktar är PWM styrda så kommer de vara "whisper-quiet", då moderkortet styr utifrån hur varm datorn är!

Det finns ju även en fläkt på nätaggregatet - men den kommer aldrig att snurra eftersom datorn drar mycket mindre än 40% av 650w!

tack! Uppskattar verkligen hjälpen.
Jag testade att köra en build för ATX-lådor, av den enkla anledningen att det ger mig större möjligheter att framöver stoppa in extra hårddiska och dylikt jämfört med mitx. Skapaden den för att se ett parallellt alternativ till mitx-versionen
Länk till denna: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9158431/rcman-17-feb

Försökte följa det du byggt fast anpassa det till ATX-lådan jag valde (som folk säger ska vara tyst, därav att jag inte köpte till en noctua).
Är dock osäker på om en sådan build skulle fungera i verkligheten och vara tyst?

Läste även nånstans på nätet att alla PSU:er inte är kompatibla med Skylakeprocessor. Är det verkligen så? PSU:n jag valde är ganska så tyst och billig, dock lite äldre och bara 500W. Så frågan är om den klarar av allting?

Permalänk
Medlem

såg precis att några av tipsen jag fått är på i3 skylake-processor medan jag själv valde en i5 skylake. Hur stor är skllnaden dem emellan och klarar en i3 av att köra Hd-filmer och hd-klipp samt i framtiden 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rcman:

såg precis att några av tipsen jag fått är på i3 skylake-processor medan jag själv valde en i5 skylake. Hur stor är skllnaden dem emellan och klarar en i3 av att köra Hd-filmer och hd-klipp samt i framtiden 4k?

En i3:a klarar garanterat HD. 4K låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Du kan köra på Core i3 CPU, inget grafikkort och 400-500 Watt nätagg.
Jag är säker på att det skulle klara dina behov.

Så var det chassi.
Ska du köra ATX är stora och ganska tysta, dämpade Fractal Design Define R5 ett bra val.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

@rcman:

Har gjort lite förändringar utifrån din ATX mall i ett förslag till en tyst dator

Bytt ut processorkylaren till billigare, som presterar nästan lika bra och är relativt tyst. Bytt ut processorn mot en i3:a som klarar ade ändamål som du beskrivit. Bytt ut hårddisken mot en mindre ssd som är definitivt tystare, går ju att komplettera med flera allt eftersom behov. Bytt ut mot ett kraftigare nätaggregatet som absolut är tyst, pga semipassiv drift utav fläkten som inte aktiveras förrän 300W:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9161078/2016-02-18

Förslagsvis går det att byta ut nätaggregatet mot ett mindre 550W för 999 kronor, men det är lite mindre tyst (2 db högre). Också semipassivt där fläkten inte aktiveras förrän 225W:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9161121/2016-02-18

Sedan huruvida du kan använda dig utav den gratis monteringskampanjen på Inet är jag osäker på. För att kunna nyttja den krävs Asus moderkort + grafikkort. Kontakta dem och hör dig för iom att du endast har ett moderkort med i beräkningen..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Du kan köra på Core i3 CPU, inget grafikkort och 400-500 Watt nätagg.
Jag är säker på att det skulle klara dina behov.

Så var det chassi.
Ska du köra ATX är stora och ganska tysta, dämpade Fractal Design Define R5 ett bra val.

tack!

Skrivet av septembro:

@rcman:
[...]
Sedan huruvida du kan använda dig utav den gratis monteringskampanjen på Inet är jag osäker på. För att kunna nyttja den krävs Asus moderkort + grafikkort. Kontakta dem och hör dig för iom att du endast har ett moderkort med i beräkningen..

Tackar för tipset med annan kylare och dylikt! Ska undersöka det
Angående asuskampanjen så hade jag från början ett grafikkort i min men tog bort det efteråt; glömde då att ta bort gratismonteringskampanjen Dock snällt av dig att påpeka det!

Permalänk
Medlem

kom att tänka på en sak angående adata-SSD'n som jag gillade. Den är från 2012 eller 2013; typ första generationens SSD. Hur bra är en sådan egentligen 3 år senare? Bör man kolla på en senare SSD (dvs nyare) eller är de nya inte så mkt bättre än de gamla ?

Permalänk
Medlem

Samsung evo 850 ssd är bra och prisvärld.

Sen behöver du knappt 100w psu. 150-200w om man verkligen vill ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av rcman:

Hej!

Ska köpa ny dator efter ganska många år och spelar inte längre några spel. Det enda jag använder datorn till är att titta på en massa hd-klipp online eller på filmer i Hd-kvalitet, samt vanligt surfande.
Enda kravet jag egentligen har är att datorn måste vara tyst (nuvarande hörs knappt) och inte ska kosta mer än 7000 kronor. Vill helst inte bygga en dator själv så jag föredrar paket eller hemsidor som säljer datorer och bygger dem åt en.

Min fråga är därför: vad för grafikkort, processor och dylikt finns därute idag som fyller mina ändamål?

Intel Nuc

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@rcman: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9162659/2016-02-19

bytt till mindre och bättre chassi imo, nyare ssd, och lagt till ett grafikkort som jag tror krävs för fri montering