Permalänk
Medlem

32k. Första jobbet inom IT, jobbar som tekniker. Exchange, AD, Office 365 samt en scheduler. Pluggade yrkeshögskola system/nätverkstekniker och har nu haft mitt jobb ett år.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag summerade bara vad som står på min lönespec. Hur mycket skatt i procent som dras på min lön. Jag skrev också fast månadslön i mitt exempel. Hur jag än vrider och vänder på det blir aldrig min inkomstskatt skatt 30%. Har inga lån, ränteavdrag eller något sådant. Det är 35-papp i månaden och jag får ut 26805:- Hur får jag det till 30% i skatt menar du?

Som jag skrev, du har grundavdrag och jobbskatteavdrag.
De jämkas via skattetabellen så du inte behöver betala 30% varje månad och vänta till året efter för att få tillbaka dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja jävlar vad upp det går. Jag hade 16500 som förstaårsmontör.

När jag var elektikerlärling i mitten av 90-talet hade jag 8000 i månaden brutto blev lite mer med ackordet på byggena jag var på dock om jag inte minns fel.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Som jag skrev, du har grundavdrag och jobbskatteavdrag.
De jämkas via skattetabellen så du inte behöver betala 30% varje månad och vänta till året efter för att få tillbaka dem.

Okej, vilka har inte grundavdrag och om man jobbar jobbskatteavdrag?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det beror ju på att tabellen tar hänsyn till grundavdrag och jobbskatteavdrag (och kanske något mer), skattesatsen är ju fortfarande 34% eller så beroende på var man bor etc.
Jag har betalat 17-19% de senaste åren pga avdrag, ska jag isåfall säga att det är min skatt?

Ert tänk fungerar ju bra om man har samma inkomst hela året och inte gör några avdrag för att få fram slutgiltig skatt, men iaf tycker jag det är missvisande att säga så.

Tycker det framgick rätt tydligt att det var den skatt han betalade som avsågs, dvs andelen slutlig skatt av bruttolön.

Marginalskatten är egentligen inte alls intressant när man pratar löner, där är bruttolön intressant för att jämföra och nettolön är intressant för individen. Vad spelar det för roll för individen vad för marginalskattesats den betalar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker det framgick rätt tydligt att det var den skatt han betalade som avsågs, dvs andelen slutlig skatt av bruttolön.

Marginalskatten är egentligen inte alls intressant när man pratar löner, där är bruttolön intressant för att jämföra och nettolön är intressant för individen. Vad spelar det för roll för individen vad för marginalskattesats den betalar?

Det gör det egentligen inte, jag ville förtydliga varför hans skatt blev ifrågasatt.
Kanske skulle formulerat mig annorlunda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker det framgick rätt tydligt att det var den skatt han betalade som avsågs, dvs andelen slutlig skatt av bruttolön.

Marginalskatten är egentligen inte alls intressant när man pratar löner, där är bruttolön intressant för att jämföra och nettolön är intressant för individen. Vad spelar det för roll för individen vad för marginalskattesats den betalar?

så tänkte och uppfattade jag det också. Jag undrar dock fortfarande vilka som inte har grundavdrag och som jobbar fast inte har jobbskatteavdrag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Jodå, det lönar sig, speciellt när det är två läkare i förhållandet Men visst, många år med ett tufft pluggande som aldrig tar slut och oerhört mycket ansvar på jobbet.

Finns det läkare som inte är ihop med andra läkare?

Dock är det rätt vanligt med yrken där många tuffa år följt av stort ansvar som inte ger pengar. Min sambo är gruppchef på en akutmottagning, har fler högskolepoäng än både du och jag, ett bevisligen stort ansvar men typ hälften så mycket betalt - hon är så klart syrra. Dock gissar jag att din schyssta lön består dels av att få läkare vill arbeta inom medicin (vilket du väl gjorde?), och att det är omöjligt att få dom till Hässleholm?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Finns det läkare som inte är ihop med andra läkare?

Dock är det rätt vanligt med yrken där många tuffa år följt av stort ansvar som inte ger pengar. Min sambo är gruppchef på en akutmottagning, har fler högskolepoäng än både du och jag, ett bevisligen stort ansvar men typ hälften så mycket betalt - hon är så klart syrra. Dock gissar jag att din schyssta lön består dels av att få läkare vill arbeta inom medicin (vilket du väl gjorde?), och att det är omöjligt att få dom till Hässleholm?

Nja. Dom flesta läkare tjänar ganska bra. Speciellt om dom jobbar jour. Vet en läkare på min avdelning som tjänade drygt 20 papp för en helgs jour. Då är det allt som oftast telefonjour vi snackar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Finns det läkare som inte är ihop med andra läkare?

Dock är det rätt vanligt med yrken där många tuffa år följt av stort ansvar som inte ger pengar. Min sambo är gruppchef på en akutmottagning, har fler högskolepoäng än både du och jag, ett bevisligen stort ansvar men typ hälften så mycket betalt - hon är så klart syrra. Dock gissar jag att din schyssta lön består dels av att få läkare vill arbeta inom medicin (vilket du väl gjorde?), och att det är omöjligt att få dom till Hässleholm?

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/02/12/fyra-teorier-...

Permalänk
Medlem

Svenskar och prata lön är alltid roligt. Vi kan prata ställningar i sängen eller hur det såg ut i toastolen efter ens besök i morse... Men lön, det ska du Fan inte våga fråga om

Designar och utvecklar mjukvara (och annat kring mjukvaruutveckling så som metodik, policies osv). 40k i en mindre stad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killers:

32k. Första jobbet inom IT, jobbar som tekniker. Exchange, AD, Office 365 samt en scheduler. Pluggade yrkeshögskola system/nätverkstekniker och har nu haft mitt jobb ett år.

Hej! Får man fråga lite frågor? PMa gärna om du inte vill svara här.

Är du konsult eller direktanställd?
Jobbar du på ett företag som har IT som inkomstkälla?
Administrerar du eller bygger du upp system?
Vilka typer av jobb/uppgifter får du göra dagligen?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Det är alltid på mindre sjukhus man får bättre lön som läkare, till typ universitetssjukhus köar folk och är kan jobba nästan gratis för att få lov att ha en fin skylt och (ibland) tillgång till forskning
Japp, vissa jourer tar man typ 20k för, jobbar man på storhelgerna kan det blir dubbelt så mycket per dygn men oftast tackar man nej, familjen går först och pengarna trillar in ändå varje månad och bara sparas o sparas...
_____
Har aldrig fattat varför är lönerna tabu i Sverige, man kan ju se nästan alla lön (och vederbörandes adress med ) ute på nätet och i slutändan (efter skatt) är skillnaderna mer eller mindre obefintliga

Permalänk

Systemingenjör/systemadministratör
Lite oklart att sätta titel. Jobbar mest med automatisering, implementation av olika system. Endast open source på linux

34 grundlön, 45 inkl beredskap, ob

Fick jobbet som 21 åring och var då nöjd med lönen. Men har gått ett gäng år utan vidare utveckling, 3 procent per år som bäst

Bor på liten ort.

Blivit head huntad till sthlmsföretag senaste 4 åren och där kan man få 60-70 grund för det jag håller på med, några kollegor som gjort så

Men vi trivs bra här och med tanke på bostadspriserna i sthlm så spelar lönen ingen roll direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Det är alltid på mindre sjukhus man får bättre lön som läkare, till typ universitetssjukhus köar folk och är kan jobba nästan gratis för att få lov att ha en fin skylt och (ibland) tillgång till forskning
Japp, vissa jourer tar man typ 20k för, jobbar man på storhelgerna kan det blir dubbelt så mycket per dygn men oftast tackar man nej, familjen går först och pengarna trillar in ändå varje månad och bara sparas o sparas...
_____
Har aldrig fattat varför är lönerna tabu i Sverige, man kan ju se nästan alla lön (och vederbörandes adress med ) ute på nätet och i slutändan (efter skatt) är skillnaderna mer eller mindre obefintliga

Tror inte det går att se andra personers lön/årsinkomst på nätet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

T.ex. Ratsit, extrakoll, själva skatteverket kan också förfrågas. Min och frus lön var för några år sedan publicerad varje år i Aftonbladet, "under 30 som tjänar mest i din kommun". Lite olustig när man har små barn och alla kan kolla var du bor...
Snart går man över till att deklarera på pappret för att slipa bli uthängd (de som jag känner till och som gör så är inte med på sådana listor, uppenbarligen tar pressen bara de som deklarerar elektroniskt, måste verifera detta).

Permalänk
Medlem

@krzysgro: Vem bryr sig om hur mycket du eller din fru tjänar? Om det är öppet för vem som helst att se så är det inget konstigt, och helt ärligt om du och din fru är med på top 30 lista så tycker jag fanimej att du ska vara stolt som fan.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Jag pendlar mellan 20-23 efter skatt. De betalar bra för övertid så de månaderna jag jobbar extra kommer jag närmare 30.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Utbildad civ ing energi, jobbar som projektledare i byggbranschen, 35k grundlön + tantiem och tjänstebil och lite annat lullull. 27 år. Är väl begränsad i positionen till ca 40k, där blir vägvalet att satsa på en chefspost inkl ev flytt eller byta jobb.

smått OT:
Rent spontant känns det mer frikostigt i ITbranschen rent löne och arbetsmiljömässigt, kanske för att så många beslutsfattare har svårt att förstå det, samt att det är en enorm efterfrågan på alla möjliga ITtjänster och system. Byggbranschen är ju ganska konservativ och "inoljad", den känns inte lika mottaglig för innovativt tänkande, inte inom ett etablerat och renodlat företag iallafall. Likaså inom är den eftersatt inom ex. arbetsmiljö, jargong/fördomsfullhet och jämställdhet. Dock har den på grund av sin konservativa struktur enorma möjligheter för förändring och effektivisering, och man borde därför kunna förändra branschen till något oerhört mycket bättre än vad den är idag och tjäna en slant på kuppen. Känns som vägen mot att skapa sin "egen rikedom" hade varit enklare om man valt en väg inom IT istället där man inte behövt förändra en hel bransch då branschen i sig är föränderlig och innovativ? Någon som är beredd att hålla med?

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker det framgick rätt tydligt att det var den skatt han betalade som avsågs, dvs andelen slutlig skatt av bruttolön.

Marginalskatten är egentligen inte alls intressant när man pratar löner, där är bruttolön intressant för att jämföra och nettolön är intressant för individen. Vad spelar det för roll för individen vad för marginalskattesats den betalar?

Det är högst relevant när man ska välja mellan pengar och fritid (övertid t.ex.), då är det stor skillnad på att ha marginalskatt på 30% eller 55%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleffermauf:

Utbildad civ ing energi, jobbar som projektledare i byggbranschen, 35k grundlön + tantiem och tjänstebil och lite annat lullull. 27 år. Är väl begränsad i positionen till ca 40k, där blir vägvalet att satsa på en chefspost inkl ev flytt eller byta jobb.

smått OT:
Rent spontant känns det mer frikostigt i ITbranschen rent löne och arbetsmiljömässigt, kanske för att så många beslutsfattare har svårt att förstå det, samt att det är en enorm efterfrågan på alla möjliga ITtjänster och system. Byggbranschen är ju ganska konservativ och "inoljad", den känns inte lika mottaglig för innovativt tänkande, inte inom ett etablerat och renodlat företag iallafall. Likaså inom är den eftersatt inom ex. arbetsmiljö, jargong/fördomsfullhet och jämställdhet. Dock har den på grund av sin konservativa struktur enorma möjligheter för förändring och effektivisering, och man borde därför kunna förändra branschen till något oerhört mycket bättre än vad den är idag och tjäna en slant på kuppen. Känns som vägen mot att skapa sin "egen rikedom" hade varit enklare om man valt en väg inom IT istället där man inte behövt förändra en hel bransch då branschen i sig är föränderlig och innovativ? Någon som är beredd att hålla med?

IT entreprenör, där finns väl lovor att hämta. Men att jobba som systemförvaltare, server admin, support tekniker m.m. det är inte så fett längre. Lön mellan 25000:- och 35000:- är väl rätt normalt. Beroende på erfarenhet/utbildning och ålder såklart. Det såg annorlunda ut på 90-talet.
Jag känner ny-exade elektriker, målare som går in på över 30-papp i månaden. Som 20-åringar. Det skall till en sjuhelvetes nichad kompetens om det skall ske i IT-branchen är väl min spontana reaktion.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tror inte det går att se andra personers lön/årsinkomst på nätet.

Hoppas du är medveten om att det är offentliga uppgifter, och även om det numera inte bara går att söka fram så jo, det finns på nätet med.

[edit]Årsinkomst, exakt lön går inte att se och är inte offentlig uppgift.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bruttolön ca 50-55 k månad beroende på hur veckorna ser ut , hur mkt pauser jag tar , övertid etc etc.
Utbetalt mellan 32-35k
Årslön 650k +
Jobbar 3 skift som skjutstativtruckförare i Norge

Visa signatur

Amd 5900x phantom 4090 Corsair ddr4 3600. Kingston FURY Renegade 2GB .Lg c2 OLED 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hoppas du är medveten om att det är offentliga uppgifter, och även om det numera inte bara går att söka fram så jo, det finns på nätet med.

[edit]Årsinkomst, exakt lön går inte att se och är inte offentlig uppgift.

Jodå, absolut, men då skickas en omfrågandekopia och det kostar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Konsultar som beräkningsingenjör (civ. ing.) inom värmeöverföring och flödesmekanik på ett större företags R&D-avdelning.

Har strax över 30k brutto med dryga två års relevant erfarenhet. Ganska trist avtal dessutom, utan arbetstidsförkortning t.ex. Det vore betydligt mer fördelaktigt om man har perioder utan uppdrag och kan casha in när man sitter hemma och ugglar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett sidospår som ingen vann på

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Du kanske blandar ihop kottar och morötter här Några 34% i skatt har nog bara de som tjänar exeptionellt mycket

Låt oss säga jag har 35.000:- i fast månadslön innan skatt. Enl tabell 30 så betalar jag då 8195:- i skatt, vilket blir en nettolön på 26805:-
8195:- är 23.4% av 35000:-

Det är ju inte riktigt sant. Finns flera kommuner som har grymt hög kommunalskatt. Jag resonerar som så att har en kommun det så är den misskött och bör undvikas men det kan vara lättare sagt än gjort för vissa.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Of...

Flera kommuner ligger runt 33%, vilket i min värld är galet högt. Sen tillkommer statlig skatt på det om man tjänar hyfsat... Sen om saker ska vara ärliga så borde man visualisera arbetsgivaravgifterna och till det också momsen vilket innebär att i slutändan är det flera som betalar 70-75% i skatt inräknat att du också använder dina pengar till att köpa mat, kläder, tekniska produkter osv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@IceDread Även om du har 33%skatt enligt tabell så finns det olika (jobbskatt)avdrag som drar ner totalsumman inbetald skatt till en siffra som är lägre. (Förutsatt att du inte betalar marginalskatt).

Räkna baklänges ( skatt betald per måndad/lön ) så ser du vad du egentligen betalar i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killers:

32k. Första jobbet inom IT, jobbar som tekniker. Exchange, AD, Office 365 samt en scheduler. Pluggade yrkeshögskola system/nätverkstekniker och har nu haft mitt jobb ett år.

Grattis, absurt bra lön.

Skrivet av Olegh:

Konsultar som beräkningsingenjör (civ. ing.) inom värmeöverföring och flödesmekanik på ett större företags R&D-avdelning.

Har strax över 30k brutto med dryga två års relevant erfarenhet. Ganska trist avtal dessutom, utan arbetstidsförkortning t.ex. Det vore betydligt mer fördelaktigt om man har perioder utan uppdrag och kan casha in när man sitter hemma och ugglar.

Detta som jag tycker är så galet i dagens arbetsmarknad, nu får ingen av er två ta illa upp då jag bara tog två inlägg på random från samma sida.

I ena handen har vi 2 år YH och vad jag skulle säga ett mängdjobb (snubben på min arbetsplats som gör samma saker sitter på runt 25kkr, utan utbildning, inte raketforskning direkt).

Sen har vi i andra handen en civilingenjörare, en utbildning många i detta land inte ens skulle ta sig igenom, på 4-5 år, med ett jobb många nog inte förstår vad som görs, och tjänar MINDRE?

Helt banans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Grattis, absurt bra lön.

Detta som jag tycker är så galet i dagens arbetsmarknad, nu får ingen av er två ta illa upp då jag bara tog två inlägg på random från samma sida.

I ena handen har vi 2 år YH och vad jag skulle säga ett mängdjobb (snubben på min arbetsplats som gör samma saker sitter på runt 25kkr, utan utbildning, inte raketforskning direkt).

Sen har vi i andra handen en civilingenjörare, en utbildning många i detta land inte ens skulle ta sig igenom, på 4-5 år, med ett jobb många nog inte förstår vad som görs, och tjänar MINDRE?

Helt banans.

Och en hantverkare tjänar mer än båda två

Visa signatur