Köpte på SweC marknad

Permalänk
Medlem

Köpte på SweC marknad

Hej!

Jag vill ventilera, och veta ifall det är jag som är dum bara.

Jag köpte ett Corsair H60, med beskrivningen:

--------------------------------------
Kylning:: Corsair Hydro H60 v2
300:-
Skick: Bra, kylflänsarna på baksidan är lite tillbucklade, pumpen är tyst.
--------------------------------------

Blev lite bud, jag vann på 350:- + frakt.

Jag bad om en bild på skadan, vilket i sig inte var så illa, den kyler säkert premium ändå.
Så jag godkände varan och betalade.

Fick den ett par dagar efter, då saknades fläkten som är tillhörande, och så hade även blocket som sitter på CPU:n någon udda beläggning på sig (bryr mig inte om detta). Skickade då ett mail och frågade vart fläkten var, han svarade snabbt att den var trasig så den skickades inte med. Meddelade att det inte framgick i varken annonsen eller mailkonversationen, och ifall han kunde skicka en 120mm fläkt isåfall. Fläkt hade han inte så det kunde han inte skicka. Frågade även om kvitto, eftersom Corsair har 5 år på dessa så kan det vara bra att ha. Detta gick absolut inte att få fram något kvitto.

Bad om att få skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka, men verkar vara lönlöst. Han påstår att han BARA sålde pumpen med brackets. Och att detta framgick i annonsen.

Ska jag bara släppa det och faktiskt vara nöjd med att jag ens fick varan?

Tack på förhand
Marcus

Permalänk
Avstängd

Finns annonsen kvar?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurkhaZ:

Hej!

Jag vill ventilera, och veta ifall det är jag som är dum bara.

Jag köpte ett Corsair H60, med beskrivningen:

--------------------------------------
Kylning:: Corsair Hydro H60 v2
300:-
Skick: Bra, kylflänsarna på baksidan är lite tillbucklade, pumpen är tyst.
--------------------------------------

Blev lite bud, jag vann på 350:- + frakt.

Jag bad om en bild på skadan, vilket i sig inte var så illa, den kyler säkert premium ändå.
Så jag godkände varan och betalade.

Fick den ett par dagar efter, då saknades fläkten som är tillhörande, och så hade även blocket som sitter på CPU:n någon udda beläggning på sig (bryr mig inte om detta). Skickade då ett mail och frågade vart fläkten var, han svarade snabbt att den var trasig så den skickades inte med. Meddelade att det inte framgick i varken annonsen eller mailkonversationen, och ifall han kunde skicka en 120mm fläkt isåfall. Fläkt hade han inte så det kunde han inte skicka. Frågade även om kvitto, eftersom Corsair har 5 år på dessa så kan det vara bra att ha. Detta gick absolut inte att få fram något kvitto.

Bad om att få skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka, men verkar vara lönlöst. Han påstår att han BARA sålde pumpen med brackets. Och att detta framgick i annonsen.

Ska jag bara släppa det och faktiskt vara nöjd med att jag ens fick varan?

Tack på förhand
Marcus

Jag fattar inte varför folk ens gör sånt här... Skulle jag vara du skulle jag nog försöka lämna tillbaka varan och försöka få pengarna tillbaka.

/Dnenis

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du blivit lurad. Om du köpt på Sweclockers marknad så kan du kontakta Sweclockers så kan dom kanske hjälpa dig.

Vad gäller garantin så är det endast för första ägaren så du kan inte nyttja den garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Finns annonsen kvar?

Annonsen är avslutad, vill inte peka ut personen heller. Men googla om du verkligen vill.

Skrivet av niclasc:

Tråkigt att du blivit lurad. Om du köpt på Sweclockers marknad så kan du kontakta Sweclockers så kan dom kanske hjälpa dig.

Vad gäller garantin så är det endast för första ägaren så du kan inte nyttja den garantin

Okej, visste inte detta, jag brukar sälja mina varor med ett bifogat originalkvitto, är detta verkligen 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurkhaZ:

Annonsen är avslutad, vill inte peka ut personen heller. Men googla om du verkligen vill.

Okej, visste inte detta, jag brukar sälja mina varor med ett bifogat originalkvitto, är detta verkligen 100%?

Nej då. Garantin gäller även i andra hand. Under förutsättning att tiden inte gått ut såklart och förutsatt att du har ett kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Nej då. Garantin gäller även i andra hand. Under förutsättning att tiden inte gått ut såklart och förutsatt att du har ett kvitto.

Inte enligt denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1414102-garantiproblem-...

Permalänk
Medlem

Lär väl vara samma individ eftersom beskrivningen är densamma: http://www.blocket.se/kristianstad/Moderkort__chassi__CPU_kyl...

Fläkten ska ju helt klart ingå med tanke på att han till och med länkar till en produkt som inkluderar fläkten.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Man börjar bli lite fundersam. Det har varit mycket lustigheter på marknaden här på sistone. Hur bra koll har SweC och hur mycket kan dom göra för att skydda sina medlemmar? Visst - många här inne är lysande på datorer men alla kan bli blåsta över nätet när man handlar på en andrahandsmarknad.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid stämma av med säljare på sweclockers exakt vad som följer med. Fläktar, brackets, adaptrar osv. Av någon anledning så är det ganska ofta det inte följer med allt trots uttryckligen att allt ska följa med.

Jag hade krävt ersättning för en fläkt eller motsvarabde. Antagligen får du inte ett skit och då hade jag hängt utan säljaren på något forum som accepterar sådant i regler. Och sett det som läropengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag brukar alltid stämma av med säljare på sweclockers exakt vad som följer med. Fläktar, brackets, adaptrar osv. Av någon anledning så är det ganska ofta det inte följer med allt trots uttryckligen att allt ska följa med.

Jag hade krävt ersättning för en fläkt eller motsvarabde. Antagligen får du inte ett skit och då hade jag hängt utan säljaren på något forum som accepterar sådant i regler. Och sett det som läropengar.

Absolut, jag brukar klassa mig som en god samarit bara, och jag har en fallenhet att lita på folk.
Jag ska försöka prata med honom, skickar han pengar till en fläkt bara blir jag nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dennis55:

Jag fattar inte varför folk ens gör sånt här... Skulle jag vara du skulle jag nog försöka lämna tillbaka varan och försöka få pengarna tillbaka.

/Dnenis

Har du läst vad ts har skrivit i första posten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag brukar alltid stämma av med säljare på sweclockers exakt vad som följer med. Fläktar, brackets, adaptrar osv. Av någon anledning så är det ganska ofta det inte följer med allt trots uttryckligen att allt ska följa med.

Jag hade krävt ersättning för en fläkt eller motsvarabde. Antagligen får du inte ett skit och då hade jag hängt utan säljaren på något forum som accepterar sådant i regler. Och sett det som läropengar.

Det finns utrymme för det under marknadsreferenser, där man också namnger forumanvändaren

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Man börjar bli lite fundersam. Det har varit mycket lustigheter på marknaden här på sistone. Hur bra koll har SweC och hur mycket kan dom göra för att skydda sina medlemmar? Visst - många här inne är lysande på datorer men alla kan bli blåsta över nätet när man handlar på en andrahandsmarknad.

Tror inte sweC kan göra så mycket åt vad som sker på marknaden, utan skulle gissa på att det är var och ens egemansvar hur dom hanterar marknaden. Om du tex ska köpa ett grafikkort. Ja betala då kanske inte 4k i förskott till någon dubinte har en susning vem det är, utan lägg kanske några kronor extra och anvönd blocketpaket istället.

Skulle inte kunna se annat än att sweC liksom blocket skulle avråda alla förskottsbetalning. Teoligen verkar det även vara enda sättet att undkomma att bli lurad. Är olyckan väl framme är den svår att åtgärda. :/

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dellxps600:

Tror inte sweC kan göra så mycket åt vad som sker på marknaden, utan skulle gissa på att det är var och ens egemansvar hur dom hanterar marknaden. Om du tex ska köpa ett grafikkort. Ja betala då kanske inte 4k i förskott till någon dubinte har en susning vem det är, utan lägg kanske några kronor extra och anvönd blocketpaket istället.

Skulle inte kunna se annat än att sweC liksom blocket skulle avråda alla förskottsbetalning. Teoligen verkar det även vara enda sättet att undkomma att bli lurad. Är olyckan väl framme är den svår att åtgärda. :/

Goda råd. Jag hade nog gärna sett en stor fet orange ruta på varje köp-annons där köparen rekommenderas att använda blocketpaket eller likvärdig tjänst om det finns. Har som tur är aldrig blivit lurad men för en del så är några 100-lappar en förmögenhet för att inte tala om tusentals kronor.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska jag be honom att swisha över kostnaden för en fläkt isåfall?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MurkhaZ: Har det inte tydligt framgått i annonsen att en fläkt skall följa med så har säljaren egentligen inga obligationer.

Man har undersökningsskyldighet som köpare så det ligger på köpare att kontrollera status på kvitto, fläktar etc innan köpet genomförs.
Tycker du går och köper en fläkt själv utan att försöka kila ner mer mellan dig och köpare. I rätten så skulle du aldrig ha något att hämta.

Är det dock en schysst SweC:are så skulle denne ta tillbaka hela kylaren mot att du står för fraktkostnaden tillbaka alt kanske tom kunna tänka sig splitta kostnaden för en fläkt så båda möts på mitten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@MurkhaZ: Har det inte tydligt framgått i annonsen att en fläkt skall följa med så har säljaren egentligen inga obligationer.

Man har undersökningsskyldighet som köpare så det ligger på köpare att kontrollera status på kvitto, fläktar etc innan köpet genomförs.
Tycker du går och köper en fläkt själv utan att försöka kila ner mer mellan dig och köpare. I rätten så skulle du aldrig ha något att hämta.

Är det dock en schysst SweC:are så skulle denne ta tillbaka hela kylaren mot att du står för fraktkostnaden tillbaka alt kanske tom kunna tänka sig splitta kostnaden för en fläkt så båda möts på mitten.

Tack för svaret.
Jag ville bara ha en klarhet i ifall fläkt skulle ingått.
Jag kommer försöka få tag i sagd användare, och försöka be honom möta mig på mitten på en ny fläkt så är jag nöjd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MurkhaZ:

Tack för svaret.
Jag ville bara ha en klarhet i ifall fläkt skulle ingått.
Jag kommer försöka få tag i sagd användare, och försöka be honom möta mig på mitten på en ny fläkt så är jag nöjd.

Absolut, skulle det vara så att han kan tänka sig mötas på mitten så är det ren goodwill så ha det i åtanke när du formulerar dig.
Fläkten som sitter på kylaren motsvarar väl en standardfläkt för runt hundralappen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Nej då. Garantin gäller även i andra hand. Under förutsättning att tiden inte gått ut såklart och förutsatt att du har ett kvitto.

Det stämmer inte. Det finns ingen lag på garanti utan det bestämmer tillverkarna/återförsäljarna själva om. I corsairs fall så gissar jag att de gör som de flesta andra tillverkare, att garantin bara gäller första ägare. Det är väldigt ovanligt inom onlinehandel att inte bry sig om det är originalköparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Nej då. Garantin gäller även i andra hand. Under förutsättning att tiden inte gått ut såklart och förutsatt att du har ett kvitto.

Det är första kunden och butiken som har avtalat om varan och därmed får garanti, säljer personen den sedan är det mellan dig och personen som ansvaret ligger mellan beroende på vad man kommit överens om vid köpet.
Att om det sedan går att få utbytt på garantin är ren goodwill av ÅF/tillverkare.

https://www.google.se/#q=garanti+andra+hand

Garantin följer med köparen och inte varan.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det finns utrymme för det under marknadsreferenser, där man också namnger forumanvändaren

Det har ju visat sig att man inte får lämna negativ kritik mot användare/namn då det anses som smutskastning från SweC moderatorers sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@MurkhaZ: Har det inte tydligt framgått i annonsen att en fläkt skall följa med så har säljaren egentligen inga obligationer.

Man har undersökningsskyldighet som köpare så det ligger på köpare att kontrollera status på kvitto, fläktar etc innan köpet genomförs.
Tycker du går och köper en fläkt själv utan att försöka kila ner mer mellan dig och köpare. I rätten så skulle du aldrig ha något att hämta.

Är det dock en schysst SweC:are så skulle denne ta tillbaka hela kylaren mot att du står för fraktkostnaden tillbaka alt kanske tom kunna tänka sig splitta kostnaden för en fläkt så båda möts på mitten.

Vad du säger är i princip:

"Lita inte på produktbeskivnignar utan begär detaljerad information"

"Betala inte innan du sett produkten".

Dvs köp inget via post eller från annan ort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AppendixSE:

Det har ju visat sig att man inte får lämna negativ kritik mot användare/namn då det anses som smutskastning från SweC moderatorers sida.

Det kan nog bli svårt för dom att upprättahålla det, då tråden redan är full av kritik på gott och ont. Så länge man är saklig så måste det gå att kunna skriva om det har varit problem under affärens gång.

Permalänk

Tycker helt klart fläkt ska ingå i köpet. Länken han använder mot prisjakt är fläkt, radiator och pump.

Permalänk
Medlem

Om man läser annonsen så framgår det inte någonstans att det saknas tillbehör. Tvärtom så länkas det till prisjakt och då skulle jag tolka detta som att det är en komplett produkt som säljs.

I dey här fallet tycker jag att säljaren gjort fel. 350 kr för pump och radiator är i så fall ett överpris.

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Om man läser annonsen så framgår det inte någonstans att det saknas tillbehör. Tvärtom så länkas det till prisjakt och då skulle jag tolka detta som att det är en komplett produkt som säljs.

I dey här fallet tycker jag att säljaren gjort fel. 350 kr för pump och radiator är i så fall ett överpris.

Erik

Glöm inte att Sweclockers officiella svar i denna tråd är "köparen inspekterade inte varan och får därmed skylla sig själv".

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AppendixSE:

Det har ju visat sig att man inte får lämna negativ kritik mot användare/namn då det anses som smutskastning från SweC moderatorers sida.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det kan nog bli svårt för dom att upprättahålla det, då tråden redan är full av kritik på gott och ont. Så länge man är saklig så måste det gå att kunna skriva om det har varit problem under affärens gång.

Se nedan:

Citat:

§11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

/DavidtheDoom, - Moderator

Skrivet av AppendixSE:

Vad du säger är i princip:

"Lita inte på produktbeskivnignar utan begär detaljerad information"

"Betala inte innan du sett produkten".

Dvs köp inget via post eller från annan ort?

Jag säger att man inte kan förvänta sig mer uppbackning än vad lagen ger. Det är det enda man kan lita på. Är det små belopp så kan man fortfarande trilla pin.

Du skall tolka beskrivningen som det står. Står det att man köper en SSD så skall man inte förvänta sig att man får en Sata kabel med liksom.

Köp bara av pålitliga/kända medlemmar om det är dyrare belopp. Eller så sköter man affären öga mot öga. Även då är det samma sak, du måste undersöka varan.

Jag handlar regelbundet från användare på Sweclockers men vaksamhet har skyddat mig mot flera riktiga bedrägerier. Handlar mycket även om det fraktas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

@MurkhaZ: Har det inte tydligt framgått i annonsen att en fläkt skall följa med så har säljaren egentligen inga obligationer.

Man har undersökningsskyldighet som köpare så det ligger på köpare att kontrollera status på kvitto, fläktar etc innan köpet genomförs.
Tycker du går och köper en fläkt själv utan att försöka kila ner mer mellan dig och köpare. I rätten så skulle du aldrig ha något att hämta.

Är det dock en schysst SweC:are så skulle denne ta tillbaka hela kylaren mot att du står för fraktkostnaden tillbaka alt kanske tom kunna tänka sig splitta kostnaden för en fläkt så båda möts på mitten.

Lär vända lite på scenariot du påpekar.
Skriver man ut modellnamn och länkar till prisjakt samt inte informerar att vissa saker inte följer med, som generellt tillhör produkten i fråga så är det inte bara köparens ansvar. Det är även säljarens ansvar att informera.

Pekar man i detta fallet utan övrig information som nu blivit känt i efterhand, till en prisjaktlänk där man ser vad som egentligen ingår men som i efterhand inte ingår i detta privatköp så anser jag att säljaren har ett ansvar också. Men det är inget du tar upp, vilket är tråkigt. För med din text som jag citerar så väljer du säljarens sida i din text.

Tror inte du skulle bli så glad om jag annonserade ut ett 980Ti kort som du är intresserad av att köpa. Jag beskriver varan exempelvis med följande text: "2 månader gammal, inget coilwhine, kvitto finns. Länk till produkten: http://prisjaktlänk/" och i själva verket i praktiken så har jag tagit bort fläktarna på kortet. Jag skickar således bara med kortet utan org. fläktarna.

Kort och gott:
Skriver man ut produktnamn och länkar till prisjakt för specifika produkten så får man anse att man skall få en komplett produkt, om nu det inte skulle stå i annonsen att vissa saker ej ingår. Säljare har ett ansvar de också.