Permalänk

@Furir: Lånet är ju kanon, ta det och investera pengarna. Du har då en väldigt hög OK kredit till att flyta fram lättare.
Räntan är så låg.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem

Region: Dalarna
Ålder: 23
Utbildning: Grundskola och en typ av vuxenutbildning.
Yrke: Fastighetsskötare(heltid)
Arbetslivserfarenhet: 1 månad(+privat)
Lön: 20000 f.skatt

Har precis pluggat färdigt till fastighetstekniker och fick jobb direkt efter hos en mindre företagare i en byhåla utanför Hedemora. 20000 före skatt blev jag ändå nöjd med eftersom man levt på 277kr om dagen innan under pluggtiden ;p

Arbetsuppgifter innefattar det mesta.. Snickeri, måleri, el, mattläggare, montör, underhåll av värmesystem osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@IceDread Även om du har 33%skatt enligt tabell så finns det olika (jobbskatt)avdrag som drar ner totalsumman inbetald skatt till en siffra som är lägre. (Förutsatt att du inte betalar marginalskatt).

Räkna baklänges ( skatt betald per måndad/lön ) så ser du vad du egentligen betalar i skatt.

Visst, men jag tror du missar min poäng.
Det är fortfarande så att skatten hade blivit betydligt högre om jag flyttat till en kommun med 3 procentenheter högre skatt.

Nu bor jag i stockholm så jag har en bra skattetabell som ger 30% + statlig skatt. För mig är det ~16000 skatt / 48500 lön = 33%.

Sen håller jobbskatteavdraget på att minska, S+MP fasar ut det. Hade M+fp+c varit kvar vid rodret så hade det varit mindre skatt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är ju inte riktigt sant. Finns flera kommuner som har grymt hög kommunalskatt. Jag resonerar som så att har en kommun det så är den misskött och bör undvikas men det kan vara lättare sagt än gjort för vissa.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Of...

Flera kommuner ligger runt 33%, vilket i min värld är galet högt. Sen tillkommer statlig skatt på det om man tjänar hyfsat... Sen om saker ska vara ärliga så borde man visualisera arbetsgivaravgifterna och till det också momsen vilket innebär att i slutändan är det flera som betalar 70-75% i skatt inräknat att du också använder dina pengar till att köpa mat, kläder, tekniska produkter osv.

Det finns i tabellerna över 40% skatt, men det är väldigt få som betalar det, relativt sett. 33% förväxlar du med 33:ans tabell?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killers:

32k. Första jobbet inom IT, jobbar som tekniker. Exchange, AD, Office 365 samt en scheduler. Pluggade yrkeshögskola system/nätverkstekniker och har nu haft mitt jobb ett år.

Hoppsan hejsan, vilken kanonlön. Vad har du för arbetstider? Har du några cert?
Jag ligger på 26k, samma situation som dig men med högskoleingenjörsutbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det finns i tabellerna över 40% skatt, men det är väldigt få som betalar det, relativt sett. 33% förväxlar du med 33:ans tabell?

Nej. Komunal skatt ~30% sen tillkommer det statlig skatt för mig på lönen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nej. Komunal skatt ~30% sen tillkommer det statlig skatt för mig på lönen.

Jag betalar också statlig skatt. Här är en liten note från skatteverket, ett genomsnitt.

Exempel på hur din lön beskattas inkomståret 2016
Löneinkomst - Skatt - Procent
100 000 kr - 12 912 kr - 13%
300 000 kr - 68 264 kr - 23%
500 000 kr - 142 128 kr - 28%
1 000 000 kr - 422 268 kr - 42%

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag betalar också statlig skatt. Här är en liten note från skatteverket, ett genomsnitt.

Exempel på hur din lön beskattas inkomståret 2016
Löneinkomst - Skatt - Procent
100 000 kr - 12 912 kr - 13%
300 000 kr - 68 264 kr - 23%
500 000 kr - 142 128 kr - 28%
1 000 000 kr - 422 268 kr - 42%

Var rätt säker på att det var tabell 30 men min lönespec säger tabell 33.

Letade upp en lönespecifikation som lyder, skattetabell 33 vilket ger mig 34% i skatt på lönen den månaden.
(Brutto 50440 - netto 33565 ) / Brutto 50440 = 0,3356 => 34%

Hm, undrar om det blivit fel där för när jag slår upp mig på skatteverket och anger kommun och församling och givetvis utan att markera medlem i kyrkan så ger den mig skattetabell 30. Detta lär jag ta och kontrollera på jobbet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Var rätt säker på att det var tabell 30 men min lönespec säger tabell 33.

Letade upp en lönespecifikation som lyder, skattetabell 33 vilket ger mig 34% i skatt på lönen den månaden.
(Brutto 50440 - netto 33565 ) / Brutto 50440 = 0,3356 => 34%

Hm, undrar om det blivit fel där för när jag slår upp mig på skatteverket och anger kommun och församling och givetvis utan att markera medlem i kyrkan så ger den mig skattetabell 30. Detta lär jag ta och kontrollera på jobbet.

Det kan stämma. Så mycket tjänar inte jag, men ligger runt 20000 över statlig skatt-gräns. Det blir ju bara statlig skatt på det som överstiger så det är lugnt. Men det ser ut som tabell 33 i ditt fall.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd återigen rensad (off topic*

Vill man diskutera välfärd, politik o.l. är man välkommen att skapa en ny tråd.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Skattetabellen utgår ifrån kommunal skatt (inkl. ev avgift till kyrkan). Men i tabellen är både grundavdrag, jobbskatteavdrag och statlig inkomstskatt inräknat. Detta gör att på låga inkomster blir skatteavdraget i procent mycket lägre än den kommunala skattesatsen, och motsatt på höga inkomster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Skattetabellen utgår ifrån kommunal skatt (inkl. ev avgift till kyrkan). Men i tabellen är både grundavdrag, jobbskatteavdrag och statlig inkomstskatt inräknat. Detta gör att på låga inkomster blir skatteavdraget i procent mycket lägre än den kommunala skattesatsen, och motsatt på höga inkomster.

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, upp till 49% tror jag det är.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

I ena handen har vi 2 år YH och vad jag skulle säga ett mängdjobb (snubben på min arbetsplats som gör samma saker sitter på runt 25kkr, utan utbildning, inte raketforskning direkt).

Sen har vi i andra handen en civilingenjörare, en utbildning många i detta land inte ens skulle ta sig igenom, på 4-5 år, med ett jobb många nog inte förstår vad som görs, och tjänar MINDRE?

Civilingenjörer är rätt underbetalda som nyexade. Men man är ju faktiskt inte självgående för fem öre. Efter en yrkesutbildning är man ju "färdig" för sitt yrke. Jag får dock hoppas att löneutvecklingen för ingenjören är bättre...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ålder: Snart 30
Outbildad som fan (skolkade väldigt mycket)
IT säljare på en relativt känd aktör i Svergie i en mellanstor stad
Lönen varierar (provision) men aldrig under 20 efter skatt med ett snitt på runt 28 och som bäst 42 så jag är rätt nöjd

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Nuvarande jobb 19000 (kommunalt) ....
Eget företag/hobby ~ 1500 mån

Nytt jobb från och med April. 24000(IT). Skönt lyft(ljög lite om min tidigare lön)

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

8000
Arbetstid ca 13h per månad
Studerar även heltid och får ut ca 2800-2900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

35k - mjukvaruutvecklare/programmerare (40t/v)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Civilingenjörer är rätt underbetalda som nyexade. Men man är ju faktiskt inte självgående för fem öre. Efter en yrkesutbildning är man ju "färdig" för sitt yrke. Jag får dock hoppas att löneutvecklingen för ingenjören är bättre...

Eftersom jag agerade exempel tidigare så vill jag inflika att jag visst är typ 95% självgående i mina egna arbetsuppgifter. En stor del av konsten med att göra en användbar analys är ju dock att välja/hitta rätt input och definiera lämplig output. När det gäller den delen så medges det att man som färsking oftare är lite mera frågvis, annat vore tjänstefel.

Löneutveckling verkar inte precis komma som ett brev på posten, men möjligheter lär finnas om man ser sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jupp, upp till 49% tror jag det är.

Nja..Jag bor i en av de högst beskattade kommunerna och betalar 42.7%

Permalänk

30K efter skatt. rörmokare

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Nja..Jag bor i en av de högst beskattade kommunerna och betalar 42.7%

Jo, men det beror på hur mycket man tjänar. Det är inte så att en som tjänar 12000 i månaden betalar 42,7%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Grattis, absurt bra lön.

Detta som jag tycker är så galet i dagens arbetsmarknad, nu får ingen av er två ta illa upp då jag bara tog två inlägg på random från samma sida.

I ena handen har vi 2 år YH och vad jag skulle säga ett mängdjobb (snubben på min arbetsplats som gör samma saker sitter på runt 25kkr, utan utbildning, inte raketforskning direkt).

Sen har vi i andra handen en civilingenjörare, en utbildning många i detta land inte ens skulle ta sig igenom, på 4-5 år, med ett jobb många nog inte förstår vad som görs, och tjänar MINDRE?

Helt banans.

Har tänkt på samma sak den senaste tiden, mest av nyfikenhet. Ingenjörsutbildning betyder inte så mycket längre... känner väldigt många som gått 2 år YH med samma jobb och liknande lön (upp och ner) som andra högskole-/civilingenjörer . Förstår inte hur det funkar...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Börjar om någon vecka arbeta som privatrådgivare (första "riktiga" jobbet efter civilekonomexamen). Lönen är dålig (22k) men kommer med diverse trevliga förmåner som är värda någonstans kring 4k per månad.

Permalänk
Medlem

@Dockland: Det beror väll på om man enbart räknar inkomstskatten, räknar man med begravningsavgift, moms, skatt på det, skatt på det osv så borde en snitt svensson betala 50-60% i skatt.

EDIT var tydligen nästan 70% #16032108

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Dockland: Det beror väll på om man enbart räknar inkomstskatten, räknar man med begravningsavgift, moms, skatt på det, skatt på det osv så borde en snitt svensson betala 50-60% i skatt.

Det enda vi pratat om är skatt på inkomst och procent på inkomsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

18.000 Vikariat på Förskola

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Dockland: Det beror väll på om man enbart räknar inkomstskatten, räknar man med begravningsavgift, moms, skatt på det, skatt på det osv så borde en snitt svensson betala 50-60% i skatt.

Enligt Swedbank så betala en som tjänar 25 000kr i 68.8% i skatt totalt. Detta är utan statlig inkomstskatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

Enligt Swedbank så betala en som tjänar 25 000kr i 68.8% i skatt totalt. Detta är utan statlig inkomstskatt.

Så är det, räknar man in all skatt som moms och arbetsgivaravgifter så landar det där. Välfärd är dyrt, pga ineffektivitet och inkompetens får vi heller inte ut speciellt mycket av den när den behövs

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Grattis, absurt bra lön.

Detta som jag tycker är så galet i dagens arbetsmarknad, nu får ingen av er två ta illa upp då jag bara tog två inlägg på random från samma sida.

I ena handen har vi 2 år YH och vad jag skulle säga ett mängdjobb (snubben på min arbetsplats som gör samma saker sitter på runt 25kkr, utan utbildning, inte raketforskning direkt).

Sen har vi i andra handen en civilingenjörare, en utbildning många i detta land inte ens skulle ta sig igenom, på 4-5 år, med ett jobb många nog inte förstår vad som görs, och tjänar MINDRE?

Helt banans.

Varför ska man tjäna mer bara för att man pluggat? Jag har läst 3 år på gymnasium enbart och tjänar 33k innan skatt (24år). Ännu värre är grabbarna som ligger ute mån-tors med samma utbildning som mig och har 45-60k. Installatörselektriker.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Och en hantverkare tjänar mer än båda två

Ja men du kan inte jämföra så. En person med extremt hög utbildning går inte automatiskt in och gör ett bra jobb. Din lön beror på hur bra du är på det du gör, och det avgör företaget/personen som betalar ut din lön om det är bra eller dåligt.
Det är skillnad på att veta hur du gör saker teoretiskt och att faktiskt utföra arbetet. Lönen sätts efter prestation.

Med din inställning så kan man göra en åttaårig utbildning, få ett jobb med 80k i månaden och sedan slacka lite på jobbet.

Edit:
Sorry, mitt citat skulle vara på personen du citerade, bassebaba. Gick lite fort där!
Angående hantverkare så är jag inte så förvånad att det är välbetalt, vi svenskar är väl generellt för fina för att ta jobb som innefattar kroppsarbete numera

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11