::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Men du, har du lagt in drivrutinerna innan du dömer ut kortet? Har hjälpt väldigt många inklusive mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

@Stoff3th3m4n: Men du, har du lagt in drivrutinerna innan du dömer ut kortet? Har hjälpt väldigt många inklusive mig själv.

Japp. Ljudet är fruktansvärt..

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill

4-WAY CF funkar utmärkt

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Synd, men lika bra att utesluta. Känns konstigt/tråkigt att du får flera dåliga exemplar när de flesta andras funkar fint. Du kanske har fladdermushörsel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

@Stoff3th3m4n: Synd, men lika bra att utesluta. Känns konstigt/tråkigt att du får flera dåliga exemplar när de flesta andras funkar fint. Du kanske har fladdermushörsel?

Hehe har ganska bra hörsel, men detta är ett riktigt högt oljud. Min sambo har lämnat rummet pga det. Sedan är det knappast bara jag som har problem. Efter en sökning på google svämmar det över med människor som har liknande bekymmer med sina Fury X kort.

AMD har tydligen lagt ner sin kvalitetsavdelning :/

Undrar om man kan öppna upp kortet för att kontrollera pumpen utan att det syns.

Edit: Rejält med coilwhine så fort man kommer över 55-60FPS också. Så det är ju helt fantastiskt... en tjutande pump och mycket coilwhine. Båda överröstar chassifläktarna

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Ja du kan skruva bort ena "luckan" och se vilken pump det är som sitter i utan att det märks. Om jag inte missminner mig så får man t.om göra det för AMD då de snackade om att man skulle kunna 3d-printa egna covers. Kan ha varit att det var på egen risk dock, minns inte

Jag skulle inte utesluta att Siba lyckats hitta ett gammalt lager med kort som de fått köpa billigt och att det då kan vara ett gammalt kort ändå, jag hade lätt skruvat upp och kollat om jag var du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

@Stoff3th3m4n: Ja du kan skruva bort ena "luckan" och se vilken pump det är som sitter i utan att det märks. Om jag inte missminner mig så får man t.om göra det för AMD då de snackade om att man skulle kunna 3d-printa egna covers. Kan ha varit att det var på egen risk dock, minns inte

Jag skulle inte utesluta att Siba lyckats hitta ett gammalt lager med kort som de fått köpa billigt och att det då kan vara ett gammalt kort ändå, jag hade lätt skruvat upp och kollat om jag var du

Enligt supporten när de sökte på Produktnumret så var det en 2016-modell. De kanske snackade skit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Spel/far-cry-primal-prestandates... ser riktigt bra ut för amd i denna titel.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Enligt supporten när de sökte på Produktnumret så var det en 2016-modell. De kanske snackade skit?

Tror snarare att de inte förstod frågan. Siba sålde inte grafikkort förens 2016 såvitt jag vet. Om det var en helt okunnig människa du pratade med så kan de ha tolkat det totalt fel. Trots allt bara en anställd du pratat med, inte ett företagsnamn. Öppna och kolla, går fort.

Permalänk
Medlem

@Trebsor: Håller med, Du har bara pratat med någon på kundtjänst och dom är i 99% av fallen rätt dåliga på allt som har med produkter att göra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Tror snarare att de inte förstod frågan. Siba sålde inte grafikkort förens 2016 såvitt jag vet. Om det var en helt okunnig människa du pratade med så kan de ha tolkat det totalt fel. Trots allt bara en anställd du pratat med, inte ett företagsnamn. Öppna och kolla, går fort.

Skrivet av Hymer:

@Trebsor: Håller med, Du har bara pratat med någon på kundtjänst och dom är i 99% av fallen rätt dåliga på allt som har med produkter att göra.

Tror nog att de ska ha kunnat reda ut att med produktnumret se när det är tillverkat.

Kan också bekräfta att det är den nya varianten. Helt sjukt att det fortfarande finns dessa problem..

Funderar lite på att testa två Fury istället...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror nog att de ska ha kunnat reda ut att med produktnumret se när det är tillverkat.

Kan också bekräfta att det är den nya varianten. Helt sjukt att det fortfarande finns dessa problem..

Funderar lite på att testa två Fury istället...

Fury kan vara värd att pröva, då blir det dock en annan tillverkares QC som du får testa

Rätt bra pris på Sapphires Fury, 4790:- på netonnet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fury kan vara värd att pröva, då blir det dock en annan tillverkares QC som du får testa

Rätt bra pris på Sapphires Fury, 4790:- på netonnet.

Har haft ett Sapphire Fury i min vardagsrumsdator faktiskt. Var ganska nöjd med det kortet förutom att prestandan för ett singelkort var lite låg för min smak. Därför jag funderar på två, speciellt eftersom AMD's kort skalar bra i crossfire.

Just nu står det mellan att skaffa två Fury eller ett EVGA GTX 980 Ti Classified.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har haft ett Sapphire Fury i min vardagsrumsdator faktiskt. Var ganska nöjd med det kortet förutom att prestandan för ett singelkort var lite låg för min smak. Därför jag funderar på två, speciellt eftersom AMD's kort skalar bra i crossfire.

Just nu står det mellan att skaffa två Fury eller ett EVGA GTX 980 Ti Classified.

Har ett Classified själv, vet inte om jag skulle kört på det igen faktiskt.

Framförallt inte med luftkylaren, måste typ köras med vatten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har ett Classified själv, vet inte om jag skulle kört på det igen faktiskt.

Framförallt inte med luftkylaren, måste typ köras med vatten.

Jaså, förklara gärna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jaså, förklara gärna.

Jag och en kompis beställde ungefär samtidigt. Båda hade ganska kasst sittande luftkylare (85+ grader).
Hans var värre så körde RMA på den, fick ett likadant till. Mitt första kort tvärdog i början av året, så fick skicka in på RMA och få ett nytt.

Det finns inga vettiga vattenblock och dom som finns från EK är brandade med "780 Classy".

Men ja, dom överklockade rätt bra i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag och en kompis beställde ungefär samtidigt. Båda hade ganska kasst sittande luftkylare (85+ grader).
Hans var värre så körde RMA på den, fick ett likadant till. Mitt första kort tvärdog i början av året, så fick skicka in på RMA och få ett nytt.

Det finns inga vettiga vattenblock och dom som finns från EK är brandade med "780 Classy".

Men ja, dom överklockade rätt bra i alla fall.

Det där lät ju inte så bra :/

Blir kanske två st Fury då. Bör ju få ut ganska bra prestanda ur två sådana. Frågan är bara hur passa bra Sapphires kylare är på att få ut en del av den varma luften ur chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dagens rapport efter att ha provat två Sapphire R9 Fury.

Börjar undra om jag bara har otur eller om AMD slänger ut vadsomhelst nuförtiden. Vansinnigt coilwhine. Låter i hela rummet.

Har kört ett 290X, 295x2 och ett GTX 980 Ti i den här datorn och inget av dem hade coilwhine, men alla fury kort (totalt 4st nu) har haft sjukligt coilwhine. Bedrövligt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Du måste ha sjuk otur eller överkänsliga öron. Jag köpte ju två asus fury förra veckan och det är nog dom tystaste korten jag någonsin ägt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Stoff3th3m4n: Du måste ha sjuk otur eller överkänsliga öron. Jag köpte ju två asus fury förra veckan och det är nog dom tystaste korten jag någonsin ägt.

Nog inte jag som är överkänslig, det hörs tydligt i andra änden av rummet

Ska testa ASUS också, sen blir det något annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: ASUS kort är mest välbyggt vad jag har hört (custom pcb), förhoppningsvis blir det mindre eller ingen coilwhine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Stoff3th3m4n: ASUS kort är mest välbyggt vad jag har hört (custom pcb), förhoppningsvis blir det mindre eller ingen coilwhine.

Man vet aldrig. Har läst flertalet recensioner på ASUS kortet där de klagat på coilwhine så det är nog en ren chansning vilket som.

Själv förstår jag inte hur det kan vara ok för såna kort att nå återförsäljare. Man måste ju helt enkelt bara strunta i det och hoppas att någon dum person inte bryr sig eller orkar lämna tillbaka ett kort med mkt coilwhine. Tillverkaren vet ju säkert om det eftersom de måste ha någon form av kvalitetskontroll tycker man.

Jag kommer aldrig någonsin att acceptera att en datorkomponent för flera tusen kronor lider av besvärande coilwhine, sjukt att det är så utbrett.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Man vet aldrig. Har läst flertalet recensioner på ASUS kortet där de klagat på coilwhine så det är nog en ren chansning vilket som.

Själv förstår jag inte hur det kan vara ok för såna kort att nå återförsäljare. Man måste ju helt enkelt bara strunta i det och hoppas att någon dum person inte bryr sig eller orkar lämna tillbaka ett kort med mkt coilwhine. Tillverkaren vet ju säkert om det eftersom de måste ha någon form av kvalitetskontroll tycker man.

Jag kommer aldrig någonsin att acceptera att en datorkomponent för flera tusen kronor lider av besvärande coilwhine, sjukt att det är så utbrett.

Även moderkort och psu kan påverka coliwhine. Finns dom som bytt agg och blivit av med problemt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Även moderkort och psu kan påverka coliwhine. Finns dom som bytt agg och blivit av med problemt.

Har kört flertalet kort i min rigg som jag nämnt innan och aldrig haft något coilwhine :/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Rätt impad av resultatet med riggen. Kör den som en gamingdator kopplad till TVn, med ett FPS-tak på 60 FPS. Både processor och grafikkort är något undervoltade.

I Witcher 3 håller sig frekvensen på 1000Mhz konstant, oavsett hur länge jag spelar
Hela burken drar dessutom under 240W vid belastning. Chassit är ett Node 202 med två stycken Scythe Slip Stream Slim 800 rpm som insug vid grafikkortet.

Synd bara på det coilwhine som finns, hoppas det försvinner efter ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har kört flertalet kort i min rigg som jag nämnt innan och aldrig haft något coilwhine :/

Jo, men inget kort är den andra likt. Vet tidigare AMD kort (kommer inte exakt ihåg modell). Så hjälpte det att byta agg till evga g2 för vissa. Är som sagt spolarna som vibberar vid svägningar, så ändrar man en variabel i kedjan kan det försvinna.

Tyvärr i ditt fall, så fungerar inte fury bra i din dator (vad det sen beror på är svårt att gissa).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men inget kort är den andra likt. Vet tidigare AMD kort (kommer inte exakt ihåg modell). Så hjälpte det att byta agg till evga g2 för vissa. Är som sagt spolarna som vibberar vid svägningar, så ändrar man en variabel i kedjan kan det försvinna.

Tyvärr i ditt fall, så fungerar inte fury bra i din dator (vad det sen beror på är svårt att gissa).

Ja det är väldigt tråkigt.

Jag är dock tveksam gällande nätaggregatet. Har testat både med mitt standardaggregat Corsair AX1200i och agget i min andra dator som är ett EVGA SuperNova G2 850W. Samma resultat.

Kan ju vara så nu när Fury funnits med ett tag att vissa kedjor bara har kvar de korten som returneras pga problem, exempelvis coilwhine. Det är ju ingen hemlighet att de flesta kedjor säljer använda kort som nya.

Trist hursomhelst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har prövat fyra olika Fury X, Sapphire Fury Tri-X, Asus Fury, ( custom PCB ) R9 Nano samt använder nu ett Sapphire Fury Nitro OC.

Min erfarenhet är att samtliga kort haft någon form av coilwhine, men dom tystaste korten har varit Asus Fury och Nitro OC, Nitro OC är överlägset tystast särskilt vid belastning, men ASUS kortet är också väldigt bra.

Jag tycker du borde beställa ett Nitro, du blir inte besviken.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har prövat fyra olika Fury X, Sapphire Fury Tri-X, Asus Fury, ( custom PCB ) R9 Nano samt använder nu ett Sapphire Fury Nitro OC.

Min erfarenhet är att samtliga kort haft någon form av coilwhine, men dom tystaste korten har varit Asus Fury och Nitro OC, Nitro OC är överlägset tystast särskilt vid belastning, men ASUS kortet är också väldigt bra.

Jag tycker du borde beställa ett Nitro, du blir inte besviken.

MVH

Nitro har väl annorlunda design på strömhanteringen? Synd att det är ganska mkt dyrare dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen 0 coilwhine på mina Asus kort, Måste haft tur då

Visa signatur