Vad är skillnaden mellan dessa VHSband?

Permalänk
Avstängd

Vad är skillnaden mellan dessa VHSband?

Det är så att jag har en vhs kamera hemma som jag tänkt använda till att skapa minnen och jag har för ett par veckor sen köpt en pack med 4st VHSband av TDK där det står TV då det verkar som att den används till att rippa filmer från tvn via bandspelaren men ändå så klarade den av att spelas in med min kamera utan problem. När jag tänkte köpa mig lite nyare kassettband så såg ja ännu en annan VHSband feån TDK men skillnaden melland dessa och dem andra som jag köpte är att dessa VHSband har helt annorlunda omslag än dem andra och istället för TV så står det XQ.

Kan någon förklara mig vad som skiljer dessa VHSband åt och vad menas med XQ?

Här är tydligare bild på dem jag köpte och en annan som jag är fundersam på

Permalänk

VHS, du trollar?
Mig veterligen så är det i princip "same shit, different name".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Väntar på frågan...

Vad är det där för något?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

XQ är ju Excellent Quality ^^

Är väl som kasettband fanns massa olika.. kan väl vara någon liten skillnad.
Men VHS.. vad tusan ska du med dom till idag

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill veta så står XQ för Extra Quality. På den tiden var det stora skillnader mellan ett bra band och ett dåligt. Ett bra band kunde man spela in på otroligt många gånger utan att märka någon skillnad medans ett sämre band antingen gick sönder eller gav försämrad bildkvalitet med tiden.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

Det är så att jag har en vhs kamera hemma som jag tänkt använda till att skapa minnen

Hmm, finns det folk som fortfarande använder VHS? Det dog ju för över 10år sen.
Tänker du skapa minnen, kanske du ska göra det på något som går att spela upp om 10-20 år.
Den spelare du har nu kanske håller några år till, men sen behöver den nog service, och då finns inga reservelar!

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Hmm, finns det folk som fortfarande använder VHS? Det dog ju för över 10år sen.
Tänker du skapa minnen, kanske du ska göra det på något som går att spela upp om 10-20 år.
Den spelare du har nu kanske håller några år till, men sen behöver den nog service, och då finns inga reservelar!

Håller med där de flesta stillbildskameror har ju oftast någon röd knapp för video nu för tiden.
Men finns ju givetvis nya digitala videokameror också.

Om det nu inte är trollning på hög nivå.
Eller något försök till nostalgi att spela in med VHSkamera.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara som på kassettband för musik att banden är gjorda av olika material. På kassettband är ju "metal tape" överlägset bäst. Kan nästan lika bra som CD med hjälp av Dolbymagi.

Off topic men i videon nedan kan ni få er en lite lektion kring kassettband.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Rekordmedlem

Olika kvalitet på banden men vilket som är bäst är svårt att säga utan det måste du prova i den bandspelare som ska användas, men ska du arkivera nått så undvik vhs eftersom formatet är dött och dessutom inte särskilt bra i grunden, måste du köra analogvideo så kolla på U-matic men digitalt är helt överlägset och då kan du även migrera till nya lagringsmedia i takt med utvecklingen så att det går att läsa det arkiverade innehållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

XQ är ju Excellent Quality ^^
http://ecx.images-amazon.com/images/I/31Jsia8MgkL.jpg

Är väl som kasettband fanns massa olika.. kan väl vara någon liten skillnad.
Men VHS.. vad tusan ska du med dom till idag

Tycker VHS är en intressant format och dessutom så använder jag dessa när jag filmar med min VHS kamera. Annars så tycker jag att både VHS kameran och VHSbanden utger mysig kvalite.
Sedan har jag också en tanke om att kunna överföra VHSband till datorn men jag har inte riktigt utrustning till att utföra det.

Det är en sån här kamera jag har:

Permalänk
Avstängd

Kör du på qx bandet.
Då tekniken redan är helt förlegad så hoppas jag att du lägger över allt på någon firm av digitalt media innan det är för sent. Det var mycket som kunde strula i en videospelare.
Finns annars billiga och smidiga digitala videokameror att köpa eller om du inte har något stort behov av zoom så använd en bra filmapp i telegonen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

@serpent29: Vad jag hört så håller analoga saker bättre än dem digitala sakerna. Nu vet jag inte om DVDn är digital men VHS håller sig mer bättre än DVD om man jämför med den. Annars kan man köpa ett par VHSbandspelare till som reserv om den som jag har nu går sönder.
Dessutom så tänkte jag mig köpa en kabel till att överföra mina VHS filmer till datorn.

Om jag är helt ärlig så kanske i framtiden så blir VHS samlingsobjekt precis som Vinylen, Kassetten och Rullbanden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Kör du på qx bandet.
Då tekniken redan är helt förlegad så hoppas jag att du lägger över allt på någon firm av digitalt media innan det är för sent. Det var mycket som kunde strula i en videospelare.
Finns annars billiga och smidiga digitala videokameror att köpa eller om du inte har något stort behov av zoom så använd en bra filmapp i telegonen.

Nja tror inte jag är intresserad av digitala kameror. gillar mer kvaliteten som kamerorna under 80 talet utgav och i min åsikt så tycker jag att det är snyggare än dagens även om den inte precis är HD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yusuke40:

@serpent29: Vad jag hört så håller analoga saker bättre än dem digitala sakerna. Nu vet jag inte om DVDn är digital men VHS håller sig mer bättre än DVD om man jämför med den. Annars kan man köpa ett par VHSbandspelare till som reserv om den som jag har nu går sönder.
Dessutom så tänkte jag mig köpa en kabel till att överföra mina VHS filmer till datorn.

Om jag är helt ärlig så kanske i framtiden så blir VHS samlingsobjekt precis som Vinylen, Kassetten och Rullbanden.

Hållbarheten varierar betänkligt beroende på vad man gör med sakerna. VHS slits av att tittas på, olika mycket beroende på hur bra spelare du har och så, men i alla fall. Och det gör inte en DVD. Däremot slits en DVD mer av att exempelvis ligga utan fodral i en kartong eller så. En VHS kan ju också helt förstöras av en visning om bandet trasslar eller så, vilket inte är så ovanligt, och det händer förstås inte med en DVD.

Det blir aldrig samlingsobjekt av privatinspelade VHS:er lika lite som privatinspelade kassettband eller rullband, om det inte är typ Scorseses försvunna outtakes, Beatles-låtar som inte har hörts innan eller så. Köpta (förinspelade) kassetter och VHS:er möjligtvis på lång sikt, men inte sannolikt heller. Vinyl är något annat.

Gillar du känslan av VHS-video så använd filter på digital video som ger liknande brus, svaj osv. och dra ner upplösningen till 240p så kommer du ganska nära. Se exempelvis trailern för Blood Dragon som inte har varit i närheten av analoga medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Finns speciella DVD och Blu-Ray skivor som ska hålla 1000år.
Se M-DISC (Millennial Disc)

Förhoppningsvis ersätts även HDD/SSD av något mer stabilt minne inom 5-10 år.

Det mest tråkiga med VHSär att det är lågupplöst idag, man kanske kan få ut 640x480..
vilket känns som en tveksammt låg upplösning idag när 1920x1080 är standard.

Dom nya Ultra-HD blu-ray spelarna har börjat släppas.
Upplösningen på dom nya filmerna kommer då vara 3840 x 2160.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Hållbarheten varierar betänkligt beroende på vad man gör med sakerna. VHS slits av att tittas på, olika mycket beroende på hur bra spelare du har och så, men i alla fall. Och det gör inte en DVD. Däremot slits en DVD mer av att exempelvis ligga utan fodral i en kartong eller så. En VHS kan ju också helt förstöras av en visning om bandet trasslar eller så, vilket inte är så ovanligt, och det händer förstås inte med en DVD.

Det blir aldrig samlingsobjekt av privatinspelade VHS:er lika lite som privatinspelade kassettband eller rullband, om det inte är typ Scorseses försvunna outtakes, Beatles-låtar som inte har hörts innan eller så. Köpta (förinspelade) kassetter och VHS:er möjligtvis på lång sikt, men inte sannolikt heller. Vinyl är något annat.

Gillar du känslan av VHS-video så använd filter på digital video som ger liknande brus, svaj osv. och dra ner upplösningen till 240p så kommer du ganska nära. Se exempelvis trailern för Blood Dragon som inte har varit i närheten av analoga medium.

'Fast jag är fortfarande inte intresserad av digital kameror och jag fortsätta använda VHS kameran. Jag kan ju köpa fler VHS spelare till reserv om den ena skulle gå sönder så jag ser inga problem. Upplösningen spelar inte så stor roll för mig

Permalänk
Medlem

lite lätt off topic men vill du överföra VHS till datorn är det faktiskt en rätt simpel uppgift, speciellt med en VHS-spelare.
Rätta mig om jag har fel, men alla spelare borde väl ha en video-ut via Scart eller RCA?

Går i så fall enkelt och billigt att fixa med ett capture card exempelvis denna oförskämt billiga historia

Edit:
Bytte produkt i länken, det var fel capture device jag hittade!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Sådana där kameror hade man på 1980-talet. Förstår inte folk som klagar på detta, retro är ju bara kul! Det blir inte heller så himla dåligt med VHS som en del verkar tro.

Som svar på frågan tror jag det inte är någon större skillnad mellan banden. Testa båda så märker du vilket som fungerar bäst i just din kamera.

Permalänk
Medlem

det var ju faktiskt rw på alla band också istället för gigg så talade man om timmar.
120 min kunde man få plats på ett band sedan kom 240 min.
Betamax is a consumer-level analog videocassette magnetic tape recording format developed by Sony, released in Japan on May 10, 1975. [1] The first Betamax introduced in America was the LV-1901 console, which included a 19" color monitor, and appeared in stores in early November, 1975. The cassettes contain .50 in (12.7 mm)-wide videotape in a design similar to the earlier, professional .75 in (19 mm) wide, U-matic format. The format is obsolete, having lost the videotape format war[2] to VHS. Betamax recorders ceased production in 2002, but the format's cassette tapes remain available until March 2016, when Sony will discontinue them.[3]

The VHS cassette is a 187 mm wide, 103 mm deep, 25 mm thick (73⁄8 × 41⁄16 × 1 inch) plastic shell held together with five Phillips head screws. The flip-up cover that protects the tape has a built-in latch with a push-in toggle on the right side (bottom view image). The VHS cassette also includes an anti-despooling mechanism consisting of several plastic parts between the plastic spools, near the front of the tape (white and black in the top view). The spool latches are released by a push-in lever within a 6.35 mm (¼ inch) hole accessed from the bottom of the cassette, 19 mm (¾ inch) inwards from the edge label.

There is a clear tape leader at both ends of the tape to provide an optical auto-stop for the VCR transport mechanism. A light source is inserted into the cassette through the circular hole in the center of the underside when loaded in the VCR, and two photodiodes are located to the left and right sides of where the tape exits the cassette. When the clear tape reaches one of these, enough light will pass through the tape to the photodiode to trigger the stop function; in more sophisticated machines it will start rewinding the cassette when the trailing end is detected. Early VCRs used an incandescent bulb as the light source, which regularly failed and caused the VCR to erroneously think that a cassette is loaded when empty, or would detect the blown bulb and stop functioning completely. Later designs use an infrared LED which had a much longer lifetime.

The recording media is a 12.7 mm (½ inch) wide, approximately 800 foot long Oxide-coated Mylar[25] magnetic tape that is wound between two spools, allowing it to be slowly passed over the various playback and recording heads of the video cassette recorder. The tape speed for "Standard Play" mode (see below) is 3.335 cm/s (1.313 ips) for NTSC, 2.339 cm/s (0.921 ips) for PAL—or just over 2.0 and 1.4 metres (6 ft 6.7 in and 4 ft 7.2 in) per minute respectively.

As VHS was designed to facilitate recording from various sources, including television broadcasts or other VCR units, content producers quickly found that home users were able to use the devices to copy videos from one tape to another. Despite the generation loss, this was regarded as a widespread problem, which the members of the Motion Picture Association of America (MPAA) claimed caused them great financial losses. In response, several companies developed technologies to protect copyrighted VHS tapes from casual duplication by home users.

därav Kopieringsavgift

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yusuke40:

'Fast jag är fortfarande inte intresserad av digital kameror och jag fortsätta använda VHS kameran. Jag kan ju köpa fler VHS spelare till reserv om den ena skulle gå sönder så jag ser inga problem. Upplösningen spelar inte så stor roll för mig

Det är inte spelaren som är problemet utan kassetterna. Ju mer du spelar upp en kassett desto sämre kommer den att bli.

Skrivet av crew seven:

det var ju faktiskt rw på alla band också istället för gigg så talade man om timmar.
120 min kunde man få plats på ett band sedan kom 240 min.
Betamax is a consumer-level analog videocassette magnetic tape recording format developed by Sony, released in Japan on May 10, 1975. [1] The first Betamax introduced in America was the LV-1901 console, which included a 19" color monitor, and appeared in stores in early November, 1975. The cassettes contain .50 in (12.7 mm)-wide videotape in a design similar to the earlier, professional .75 in (19 mm) wide, U-matic format. The format is obsolete, having lost the videotape format war[2] to VHS. Betamax recorders ceased production in 2002, but the format's cassette tapes remain available until March 2016, when Sony will discontinue them.[3]

The VHS cassette is a 187 mm wide, 103 mm deep, 25 mm thick (73⁄8 × 41⁄16 × 1 inch) plastic shell held together with five Phillips head screws. The flip-up cover that protects the tape has a built-in latch with a push-in toggle on the right side (bottom view image). The VHS cassette also includes an anti-despooling mechanism consisting of several plastic parts between the plastic spools, near the front of the tape (white and black in the top view). The spool latches are released by a push-in lever within a 6.35 mm (¼ inch) hole accessed from the bottom of the cassette, 19 mm (¾ inch) inwards from the edge label.

There is a clear tape leader at both ends of the tape to provide an optical auto-stop for the VCR transport mechanism. A light source is inserted into the cassette through the circular hole in the center of the underside when loaded in the VCR, and two photodiodes are located to the left and right sides of where the tape exits the cassette. When the clear tape reaches one of these, enough light will pass through the tape to the photodiode to trigger the stop function; in more sophisticated machines it will start rewinding the cassette when the trailing end is detected. Early VCRs used an incandescent bulb as the light source, which regularly failed and caused the VCR to erroneously think that a cassette is loaded when empty, or would detect the blown bulb and stop functioning completely. Later designs use an infrared LED which had a much longer lifetime.

The recording media is a 12.7 mm (½ inch) wide, approximately 800 foot long Oxide-coated Mylar[25] magnetic tape that is wound between two spools, allowing it to be slowly passed over the various playback and recording heads of the video cassette recorder. The tape speed for "Standard Play" mode (see below) is 3.335 cm/s (1.313 ips) for NTSC, 2.339 cm/s (0.921 ips) for PAL—or just over 2.0 and 1.4 metres (6 ft 6.7 in and 4 ft 7.2 in) per minute respectively.

As VHS was designed to facilitate recording from various sources, including television broadcasts or other VCR units, content producers quickly found that home users were able to use the devices to copy videos from one tape to another. Despite the generation loss, this was regarded as a widespread problem, which the members of the Motion Picture Association of America (MPAA) claimed caused them great financial losses. In response, several companies developed technologies to protect copyrighted VHS tapes from casual duplication by home users.

därav Kopieringsavgift

I viss mån men främst kom kopieringsavgiften på videokassetter från möjligheten att spela in program och filmer från TV. Och än mer så lite senare då Macrovision gjorde det mer eller mindre omöjligt att kopiera hyr- eller köpfilmer.

Permalänk
Avstängd

Här är en VHS inspelning gjord på 80-talet med en Sharp VHS-C kamera editerad i datorn 23 år senare.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Det spelar snart ingen roll om du bunkrat upp med spelare eftersom de börjar bli för gamla för att fungera bra även om de inte används, det finns en massa gummidetaljer i dem som är kritiska för funktionen och gummit åldras och behöver bytas ut och då står du där och behöver tillverka reservdelar.
Digital lagring är däremot inte arkivbestä ndigt det heller men migrerar du datan i takt med utvecklingen så kommer datan att finnas kvar i evighet men se till att inte skydda/låsa dig till mediet utan skydda datan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yusuke40:

Först å främst kul att du vill köra med vhs-er å gamla retro grejer. Kom en rätt kul vhs-dokumentär rätt nyligen som heter "rewind this!" som du borde spana in om du ät intresserad av vhs kultur.

Dock kommer vhs:er inte vara samlarobjekt i framtiden (är isf nu de är det) för förutom att de slits och blir dåliga vid användning så har de tyvärr inte så lång livslängd (säg upp till 50år med bra band som lagras rätt) så tyvärr kommer alla "samlarobjekt" självdö och bli värdelösa inom en ganska snar framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det är inte spelaren som är problemet utan kassetterna. Ju mer du spelar upp en kassett desto sämre kommer den att bli.
I viss mån men främst kom kopieringsavgiften på videokassetter från möjligheten att spela in program och filmer från TV. Och än mer så lite senare då Macrovision gjorde det mer eller mindre omöjligt att kopiera hyr- eller köpfilmer.

Macrovision låg bara i synksignalen (äldre TV var betydligt okänsligare än andra videobandspelare), så hade man en video med inbyggd TBC (Time Base Corrector, fanns flera bra Panasonic t ex) eller skaffade en extern dosa som synkade om signalen så gick det utmärkt att kopiera. Jag har både några VHS-apparater och en dosa kvar, så det är fortfarande rätt färskt i minnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Om du verkligen vill veta så står XQ för Extra Quality. På den tiden var det stora skillnader mellan ett bra band och ett dåligt. Ett bra band kunde man spela in på otroligt många gånger utan att märka någon skillnad medans ett sämre band antingen gick sönder eller gav försämrad bildkvalitet med tiden.

Sämre band smutsade ner läshuvet inne i videobandspelaren betydligt mer också (banden släppte ifrån sig mer partiklar).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Macrovision låg bara i synksignalen (äldre TV var betydligt okänsligare än andra videobandspelare), så hade man en video med inbyggd TBC (Time Base Corrector, fanns flera bra Panasonic t ex) eller skaffade en extern dosa som synkade om signalen så gick det utmärkt att kopiera. Jag har både några VHS-apparater och en dosa kvar, så det är fortfarande rätt färskt i minnet.

Jo absolut. Och hade man en gammal video som inspelare så kom man också runt Macrovision. Men det var fortfarande långt från så enkelt som att spela in TV-program eller från Radio eller för den delen kopiera en DVD idag trots kopieringsskydd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Fast vad jag vet så tar det väldigt långt tid innan kvaliteterna blir sämre och innan dess så har jag ju redan hunnit spela in kassetten så detta ser jag inte som problem alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det spelar snart ingen roll om du bunkrat upp med spelare eftersom de börjar bli för gamla för att fungera bra även om de inte används, det finns en massa gummidetaljer i dem som är kritiska för funktionen och gummit åldras och behöver bytas ut och då står du där och behöver tillverka reservdelar.
Digital lagring är däremot inte arkivbestä ndigt det heller men migrerar du datan i takt med utvecklingen så kommer datan att finnas kvar i evighet men se till att inte skydda/låsa dig till mediet utan skydda datan.

Fast vad jag hört så finns det ett trick för att kunna göra så att gummibanden aldrig åldras. Det finns en del youtubers som har samlat massor av VHS spelare och kassett som inte håller riktigt med dig. Dessutom så finns det en risk att det tillverkas en VHS spelare i framtiden då det lär bli ett samlarobjekt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Fast vad jag hört så finns det ett trick för att kunna göra så att gummibanden aldrig åldras. Det finns en del youtubers som har samlat massor av VHS spelare och kassett som inte håller riktigt med dig. Dessutom så finns det en risk att det tillverkas en VHS spelare i framtiden då det lär bli ett samlarobjekt.

Det går att fördröja åldrandet men inte helt undvika det och övriga delar slits också och även banden, men visst går det att hålla prylar igång om man verkligen vill betala men fundera på hur många gamla band som överlevt, det finns inte så mycket gammalt som fungerar för någon typ av bandmedia.
Jag trodde dessutom att du vill behålla datan och inte mediet i sig men det kanske är vhs och inte filmerna som är ditt intresse och då får du värdera den hobbyn själv, det finn ju även de som samlar LD för att det är roligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Fast en gång så hade jag en vhs spelare hemma när jag var 4 som fungerade ända tills nu då jag är 19 och den fungerar till och med fortfarande nu. Dessutom så finns det ju nya vhs spelare tillverkade som denna http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/blu-ray-dvd-video/vhs-spel... eller dessa http://www.walmart.com/c/kp/dvd-vhs-players.