AMD standardiserar externa grafikkort över Intel Thunderbolt 3

Permalänk
Melding Plague

AMD standardiserar externa grafikkort över Intel Thunderbolt 3

Efter åratal av snack och liten verkstad blir externa grafikkort verklighet när ärkerivalerna AMD och Intel samt partnertillverkaren Razer går ihop för att skapa Xconnect Technology.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen får man lov å säga

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Briljant, risken är nog stor för att nästa stora uppgradering för mig blir en stadig laptop då.

Permalänk
Avstängd

Begränsas inte bättre grafikkort av x4? Tänker att minst 8x borde vara praxis för att inte förlora för mycket prestanda..? Kan ha fel dock.

Oavsett älskar jag konceptet. Detta är framtiden för dom som fortfarande vill ha laptops.

Permalänk
Hedersmedlem

Fast då får man ändå bära på en extra låda om man ska game:a, + en extraskärm.....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur ska nu apple sätta käppar i hjulet för detta? Helt plötsligt kommer dyrare modeller bli inaktuella. Meen, de hittar nog något sätt som sagt...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tur de kom från det röda laget och fick vara öppen standard
Nvidias tekniker sliter nog sig gråhåriga för att uppfinna en egen kontakt byggd på snarlik teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Begränsas inte bättre grafikkort av x4? Tänker att minst 8x borde vara praxis för att inte förlora för mycket prestanda..? Kan ha fel dock.

Oavsett älskar jag konceptet. Detta är framtiden för dom som fortfarande vill ha laptops.

PCIe x4 v3 är tillräckligt snabbt, det blir några procent långsammare än x16, men inget större problem.

Lite gammalt test, men det skiljer 10% i 1080-upplösning,

och 6% i 1440-upplösning i BF4

Varierar givetvis mellan olika spel, men det rör sig om 5-15% i prestanda-skillnad vad jag sett, vilket är en ok tradeoff för att kunna spela på en ultrabook.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Alltså... ett litet R9 Nano (med rätt storlek på låda) och detta så hade det varit guld ju. Inte galen TDP, gott om GPU kraft och litet att konka med... /me like!

Permalänk
Medlem

Skulle någon som har bättre koll på det här, helst någon av er entuiaster på forumet, kunna berätta mer om begränsningarna i gränsnittet, PCI-länken, Thunderbolt etc. Gärna lite ELI5 så att vi noobs också förstår Det vore mycket uppskattat!

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

PCIe x4 v3 är tillräckligt snabbt, det blir några procent långsammare än x16, men inget större problem.

Lite gammalt test, men det skiljer 10% i 1080-upplösning,
https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Express_Scaling/images/bf4_1920_1080.gif

och 6% i 1440-upplösning i BF4
https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Express_Scaling/images/bf4_2560_1440.gif

Varierar givetvis mellan olika spel, men det rör sig om 5-15% i prestanda-skillnad vad jag sett, vilket är en ok tradeoff för att kunna spela på en ultrabook.

Titta på AMD kort istället så ska du ske att det skiljer ännu mindre. Just Nvidia är mer känslig än AMD GCN är, tills du kör CF iaf
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_Fury_X_PCI-Express...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Tur de kom från det röda laget och fick vara öppen standard
Nvidias tekniker sliter nog sig gråhåriga för att uppfinna en egen kontakt byggd på snarlik teknik.

De har inte en lika fancy presentation men än så länge är det iaf stöd för det i deras drivrutiner sedan Januari
http://www.sweclockers.com/nyhet/21670-nvidia-slapper-drivrutin-for-tomb-raider-the-division-och-externa-grafikkort

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt var valet mellan en XPS 13 och en klumpig GTX 970M gaming-laptop ett minne blott. Dags att börja sukta över ultrabooks som har Thunderbolt 3 med eGFX, håller tummarna att marknaden kommer explodera

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av houze:

PCIe x4 v3 är tillräckligt snabbt, det blir några procent långsammare än x16, men inget större problem.

Lite gammalt test, men det skiljer 10% i 1080-upplösning,
https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Express_Scaling/images/bf4_1920_1080.gif

och 6% i 1440-upplösning i BF4
https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Express_Scaling/images/bf4_2560_1440.gif

Varierar givetvis mellan olika spel, men det rör sig om 5-15% i prestanda-skillnad vad jag sett, vilket är en ok tradeoff för att kunna spela på en ultrabook.

Ser bra ut! Inte så mycket prestandaförlust som jag trodde!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Fast då får man ändå bära på en extra låda om man ska game:a, + en extraskärm.....

Låter som att du mer tänker på en traditionell spellaptop ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om detta finns när (och om ) lenovo thinkpad retro lanseras så kommer jag bli så glad. Detta är jättegrymt. Dock lätta laptops med fyrkärniga så behövs det mer av. Idag finns det bara en lenovo t460p och en dell latitude som är på 14 tum och lägre vilket det behövs mer utav. Men någon sådan med möjligheten till extern grafik är drömmen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Fantastiskt. Om det här funkar bra så blir det en sådan lösning nästa gång. I-landsproblem men för jobb så är det fantastiskt att ha färre devices.

Permalänk
Medlem

Med sin tvåkärniga processor lär väl Razer Blade Stealth vara lite klen för dagens mer krävande spel?

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Blir det då som jag tänker mig att det ska bli?

Alltså, in med eGPU i Thunderboltporten och ström till eGPU så kan man spela på den skärmen som sitter fast i den bärbara datorn?

Jag vill ju bara ha eGPUn ståendes på skrivbordet och ström dragen till den och sen bara kunna koppla in den i den bärbara datorn för att spela på den. Jag vill alltså inte ha en extern skärm eller tangentbord, endast mus och eGPU.

Eller blir det tvång på att koppla in en extern skärm också? Då finns det ingen större poäng med det tycker jag.

Permalänk
Entusiast

Är det någon mer än AMD som är med på standarden eller är det en ny XGP?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tack AMD!!!
Beslutet att gå via konkurrentens teknik Thunder Bolt, istället för att bojkotta, anser jag som extremt sportsligt. Ett annat exempel var när AMD körde ett grafikdemo på en dator med Intel processor, vid något press-event.
Det är beslut som dessa, där ett samarbete kan uppnås som ger mig en oerhörd respekt för AMD precis just nu. Det visar på extremt mycket goodwill från AMD, och jag kommer ha det i åtanke när Zen släpps.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Oavsett älskar jag konceptet. Detta är framtiden för dom som fortfarande vill ha laptops.

Varför måste man ha en laptop?
Jag föreställer mig en Surface 3-liknande surfplatta som blir spelmaskin när man är hemma

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det kommer ett "moderkort" man kan köpa löst med nödvändiga portar (pci-e, thunderbolt, kontakt för att skicka signal till psu att starta vad nu det är för kontat, etc.) som man kan sätta in i eget valfritt chassi och koppla in valfritt psu.

Jag tror att färdiga lådor inte kommer få någon större framgång då det kommer bli för dyrt eller begränsat pga att det inbyggda psu låter för mycket eller liknande.

Hoppas verkligen detta är här för att stanna, då skulle jag kunna tänka mig att köpa en lyxigare ultrabook och skippa stationär. Just nu har jag svårt att välja så istället blir det inget köp alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

PCIe x4 v3 är tillräckligt snabbt, det blir några procent långsammare än x16, men inget större problem.

Varierar givetvis mellan olika spel, men det rör sig om 5-15% i prestanda-skillnad vad jag sett, vilket är en ok tradeoff för att kunna spela på en ultrabook.

+1.
Med flera kort gör det ännu mindre skillnad.

I min burk blev det betydligt bättre att köra på x16/x4 med mellanrum mellan korten än x16/x16.
1% skillnad på sin höjd och det var inte den extra värmen värd.
Dock "Bara 7950s" så ingen risk att bussen flaskas men men

Permalänk
Medlem

Och det är såklart AMD som tar detta initiativ att sparka igång utvecklingen. Helt öppet för andra, även nVidia, att hoppa på tåget.

Good guys AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Blir det då som jag tänker mig att det ska bli?

Alltså, in med eGPU i Thunderboltporten och ström till eGPU så kan man spela på den skärmen som sitter fast i den bärbara datorn?

Jag vill ju bara ha eGPUn ståendes på skrivbordet och ström dragen till den och sen bara kunna koppla in den i den bärbara datorn för att spela på den. Jag vill alltså inte ha en extern skärm eller tangentbord, endast mus och eGPU.

Eller blir det tvång på att koppla in en extern skärm också? Då finns det ingen större poäng med det tycker jag.

Om jag förstod klippet rätt så ska det gå alldeles utmärkt att spela på den integrerade skärmen. (Står även på sista bilden, "Flexible")

Jag är dock osäker på om det ingår laddning (eGPU->Laptop) i den här nya standarden.

Permalänk
Medlem

@planders

När jag läser mitt inlägg inser jag att veckan börjar närma sig sitt slut och jag kan inte riktigt formulera mig ordentligt i skrivna inlägg.

Men vilken tur att du iallafall förstod vad jag var ute efter, tack

Ang. laddning eGPU>laptop tänkte jag faktiskt inte så, utan mer att eGPU:n har sitt egna nätaggregat i sitt hölje och den står där på skrivbordet som en enhet, "plug-n-play" till sagda laptop som man bara kopplar in med thunderboltkabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Varför måste man ha en laptop?
Jag föreställer mig en Surface 3-liknande surfplatta som blir spelmaskin när man är hemma

Det kommer troligen komma det med. Jag själv vill ha en arbetshäst som min lenovo t420 med detta för att inte behöva använda två datorer hemma och när jag är på skolan eller på bussen. Stört mig ganska mycket att den ena bara spelar jag på och måste koppla kablar och flytta ljud varje gång jag ska plugga med tangentbord och stor skärm. Med detta är det bara ström in en kabel för tangentbord och mus och en för skärm. Detta som man inte behöver byta till en annan dator när man pluggat klart.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Har väntat på det här sedan 2007! ÄNTLIGEN!
Har dock ingen användning av det längre men riktigt coolt ändå.

Koppla loss och ta med sig till skola/arbete och när man kommer hem så kan man lira med trevligt flyt. När man ska till LAN tar man med sig allt i en ryggsäck hur lätt som helst.

Skrivet av Pellepelikan:

Jag hoppas det kommer ett "moderkort" man kan köpa löst med nödvändiga portar (pci-e, thunderbolt, kontakt för att skicka signal till psu att starta vad nu det är för kontat, etc.) som man kan sätta in i eget valfritt chassi och koppla in valfritt psu.

Jag tror att färdiga lådor inte kommer få någon större framgång då det kommer bli för dyrt eller begränsat pga att det inbyggda psu låter för mycket eller liknande.
Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle vara underbart, fixa ett riktigt kompakt bygge med vattenkylning så har man ett tyst litet kraftpaket.

Permalänk
Medlem

Äntligen, bra att man kan välja om man vill köra med extern skärm eller laptoppens inbyggda.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient