AMD nästa arkitekturer är Vega och Navi – Polaris hoppar över HBM2

Permalänk
Melding Plague

AMD nästa arkitekturer är Vega och Navi – Polaris hoppar över HBM2

Efter Polaris kommer Vega, en arkitektur som ska ge ytterligare förbättrad energieffektivitet och HBM2. Därefter är det dags för Navi med en hittills okänd minnesteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt om detta stämmer

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

Mycket tråkigt om detta stämmer

Hellre fungerande kort än påskyndad lansering!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser inget negativt med det här. Låter snarare som att det är toppkorten från "Polaris" som flyttats över till "Vega", vilket då gjort att man har några månaders utrymme med att få fram tillräckligt med fungerande kretsar.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer ju inte heller ha HBM2 till Pascal i början för det finns inga kretsar så som jag tolkar det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

För min del gör det inget med tanke på att HBM knappast lär komma till mellanklassen på ett bra tag. Ser fram emot Polaris!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske man ska hålla sig tills nästa år ändå. Har ändå rätt lite tid för spel numera oavsett.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hjälpsam

2.5ggr högre energieffektivitet med Polaris och 4ggr med Vega.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Nästa lansering kan ju vara kritisk till hur det går för amd. Får hoppas att de skärper sig med nästa serie annars vet man inte vad som kommer hända.

Permalänk
Medlem

Ja sålänge något av lägren ger mig ett kort som går att köra 1440p med acceptabel FPS så.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot en ersättare till mitt GTX750, enbart strömförsörjning via PCIe, passivt kyld med bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att HBM2 i så fall bara skulle ha funnits i korten i det absoluta toppsegmentet så tror jag inte att detta beslut kommer att göra någon skillnad. HBM är ändå en sprillans ny teknik och med detta beslut så kanske man försöker hålla nere priset. För den absolut största konsumentklassen så gör detta beslut ingen skillnad. För de få entusiaster som eventuellt planerade att införskaffa R9 Fury II (eller vad nu kortet kommer att heta) så är det kanske inte lika roligt. För mig personligen så spelar det egentligen ingen roll eftersom jag ändå inte tänker köpa de korten. Jag håller mig till typ motsvarigheten av GTX 970/390.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trädörr:

Nästa lansering kan ju vara kritisk till hur det går för amd. Får hoppas att de skärper sig med nästa serie annars vet man inte vad som kommer hända.

Under vilken kappsäck har du varit den sista tiden. AMD har tagit in andelar på NVIDIA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Under vilken kappsäck har du varit den sista tiden. AMD har tagit in andelar på NVIDIA

Faktiskt så har man faktiskt tagit igen en hel del andelar.

Skrivet av Trädörr:

Nästa lansering kan ju vara kritisk till hur det går för amd. Får hoppas att de skärper sig med nästa serie annars vet man inte vad som kommer hända.

Så du menar att man inte skärpt sig tidigare? R9 Fury-serien konkurrerade med Nvidia ganska väl både när det kom till prestanda och prestanda per watt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Ser inget negativt med det här. Låter snarare som att det är toppkorten från "Polaris" som flyttats över till "Vega", vilket då gjort att man har några månaders utrymme med att få fram tillräckligt med fungerande kretsar.

Det är så jag också ser på saken. Det var någon som sade att Polaris 11 var främst ämnad för laptops och då känns det inte som att Polaris 10 är ett monster med 4-6000 kärnor. Att Polaris saknar stöd för HBM(2) talar ju också för det. Och åtminstone förväntade inte jag mig lansering av nästa stora krets förrän Q4 som tidigast.

Permalänk
Medlem

Det är på cpu delen som amd blöder.dock så går deras apuer bra. På grafiksegmentet så börjar det se bättre ut för amd på bta länge. Men den som kan hur såg deras bokslut ut för kvartal 4 och totalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att man inte skärpt sig tidigare? R9 Fury-serien konkurrerade med Nvidia ganska väl både när det kom till prestanda och prestanda per watt.

Vilket ju väcker nästa fråga. Med "28nm GPU" i bilden, avser man Hawaii eller Fiji? Är det Hawaii så är det "bara" ca 50% prestanda/watt bättre än Fiji (där ju nano redan nått 2x prestanda/watt), vilket låter lite då det ju är 1 processnod + ny arkitektur med 3D transistorer. Är det Fiji man jämför med...

Permalänk
Medlem

Vega 10 og 11 tidlig 2017, skal si AMD har skrudd opp tempoet. Ser virkelig frem til Navi!

Permalänk
Medlem

folk är ledsna över att polaris och pascal inte innehåller hbm2 vid launch.
hbm2 kommer till slutet av året, och har tydligen inte ens börjats producerats ännu. så det är svårt för dom att släppa grafikkort med en teknik som ännu inte finns i större utstreckning

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm. Är det bara jag som tror att man kommer att använda hbm (1) på dessa? Det måste vara oekonomiskt att bara använda hbm på en enda krets (Fijji) för att sedan lägga ner den. Jag tror att att man åtminstone på den större av Polaris, (10), kommer köra hbm (1). Nåja vi får väl se.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

ska ändå bli intressant och se vad polaris kan erbjuda

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag blir upphetsad bara utav bakgrundsbilder utav rymden oavsett HBM2 Eller inte ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Det är på cpu delen som amd blöder.dock så går deras apuer bra. På grafiksegmentet så börjar det se bättre ut för amd på bta länge. Men den som kan hur såg deras bokslut ut för kvartal 4 och totalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Så här såg deras resultat ut 2015 (taget från anandtech):

http://www.anandtech.com/show/9976/amd-reports-q4-2015-result...

Edit: Och om du missat den här notisen här på swec:

http://www.sweclockers.com/nyhet/21815-amd-kniper-marknadsand...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd

90vatt/2,5=22,5vatt är inte rimligt för ett gravikort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

folk är ledsna över att polaris och pascal inte innehåller hbm2 vid launch.
hbm2 kommer till slutet av året, och har tydligen inte ens börjats producerats ännu. så det är svårt för dom att släppa grafikkort med en teknik som ännu inte finns i större utstreckning

Samsung massproducerar HBM2 redan.

https://news.samsung.com/global/samsung-begins-mass-producing...

Hynix gör däremot inte det. http://hexus.net/tech/news/ram/91100-sk-hynix-schedules-4gb-h...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Polaris är väl mellanklassen? De får antagligen GDDR5 eller GDDR5X.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är fråga om någon försening eller något här. HBM2 skulle komma först mot slutet av året, det har vi vetat länge. Både Pascal och och Polaris ska komma under första halvan av året. Det är helt enkelt så att de får släppa de första korten i nya serien med GDDR5/+ och toppkorten med HBM2 lite senare.
De skjuter inte upp HBM2 till någon senare serie, korten i denna serien som har HBM2 kommer senare än de utan helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Polaris är väl mellanklassen? De får antagligen GDDR5 eller GDDR5X.

Polaris 11 ska tydligen vara den mindre kretsen och den större Polaris 10.

Vegas grafikkort ska nämligen heta Vega 10 och Vega 11.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB