Söker tips på mini-barebone för firewall (Sophos)

Permalänk
Medlem

Söker tips på mini-barebone för firewall (Sophos)

Hej,

Tänkte se om någon har några bra tips på fanless barebone datorer för att köra t ex Sophos UTM på.
De krav jag har är att det måste finnas minst 2 st Gb portar helst Intel.
Samt att den ska ha tillräckligt snabb CPU för att hantera Gigabit fiber, ingen SSL inspection, däremot IPS och AntiVirus aktiverat.

Kör idag min Sophos virtuellt i VMWare, fungerar helt utan problem, men tänkte att jag skulle bygga en liten mini-PC och använda som FW när jag får fiber indraget i huset.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

@DanTheManSwe: Kolla på http://mullet.se/, dem har ganska mycket prylar dock inte alltid bästa priserna.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

@zekel Tack för tipset, men det verkar endast vara rackmonterade och större servers på mullet.se.
Jag är ute efter en liten box, typ router storlek.

Har sett en del på aliexpress, men tänkte slänga ut frågan ifall någon har byggt någon liknande tidigare.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Jag beställde 2st 5257U förra månaden för att använda den ena just som brandvägg/router.
Tyvärr så var det under det kinesiska nyåret och när de väl började jobba igen, så visade det sig att det var många som hade beställt, lagret tog slut innan det blev någon till mig.
Fick erbjudande om att "uppgradera" till 5500U istället men jag tyckte inte det var så intressant.

Ordern ligger kvar ännu men "buyer protection" går ut om 10 dagar så det börjar bli dags att starta ett ärende.

Får nog göra en ny beställning igen lite senare när det ser ut som att de har fått in dem på lager igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag beställde 2st 5257U förra månaden för att använda den ena just som brandvägg/router.
Tyvärr så var det under det kinesiska nyåret och när de väl började jobba igen, så visade det sig att det var många som hade beställt, lagret tog slut innan det blev någon till mig.
Fick erbjudande om att "uppgradera" till 5500U istället men jag tyckte inte det var så intressant.

Ordern ligger kvar ännu men "buyer protection" går ut om 10 dagar så det börjar bli dags att starta ett ärende.

Får nog göra en ny beställning igen lite senare när det ser ut som att de har fått in dem på lager igen.

Säljaren hörde av sig igen förra veckan då de hade fått in flera 5257U, tyvärr var det svarta chassi som jag ville ha slut i stället.
De erbjöd i alla fall att skicka 2st med grått chassi vilket jag gick med på.

Nu har jag fått hem ett par såna här maskiner, varav jag tänkte köra pfsense på en av dem.
Pfsense 2.3 har ju precis idag nått RC status så jag tänkte jag skulle dra igång projektet.

Nu är det så länge sedan jag installerade och konfigurerade den burken som jag har för pfsense idag så jag minns inte ens hur jag skall göra

Min tanke är ju att använda mig av en USB-sticka för installationen men jag vet inte riktigt vilken fil jag skall välja här: https://snapshots.pfsense.org/amd64/pfSense_RELENG_2_3/instal...
Och är det unetbootin som jag behöver använda för att få det till en USB-sticka?

EDIT: Rufus stod det i pfsense-wikin, så nu är det installerat.
Har en del felmeddelanden i loggen som jag behöver reda ut men är inte så säker på att jag vill göra det en fredag-kväll....

Permalänk
Medlem

Säljaren hörde av sig igen förra veckan då de hade fått in flera 5257U, tyvärr var det svarta chassi som jag ville ha slut i stället.
De erbjöd i alla fall att skicka 2st med grått chassi vilket jag gick med på.

Nu har jag fått hem ett par såna här maskiner, varav jag tänkte köra pfsense på en av dem.
Pfsense 2.3 har ju precis idag nått RC status så jag tänkte jag skulle dra igång projektet.

Nu är det så länge sedan jag installerade och konfigurerade den burken som jag har för pfsense idag så jag minns inte ens hur jag skall göra

Min tanke är ju att använda mig av en USB-sticka för installationen men jag vet inte riktigt vilken fil jag skall välja här: https://snapshots.pfsense.org/amd64/pfSense_RELENG_2_3/instal...
Och är det unetbootin som jag behöver använda för att få det till en USB-sticka?

EDIT: Rufus stod det i pfsense-wikin, så nu är det installerat.
Har en del felmeddelanden i loggen som jag behöver reda ut men är inte så säker på att jag vill göra det en fredag-kväll....

Vad var det för NIC på den?
Antar att det är Realtek..

Försöker hitta med Intel NICs, men det är inte det lättaste.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Vad var det för NIC på den?
Antar att det är Realtek..

Försöker hitta med Intel NICs, men det är inte det lättaste.

Realtek är det.

Enda som jag har hittat med Intel NIC är några Celeron-modeller.

Kan säga att pfSense har stöd för dessa Realtek-NIC's "out of the box".

Blev väldigt nöjd med mitt köp så jag har beställt flera, har en som jag kör några VM's på, en som HTPC och en dedikerad för pfSense.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Realtek är det.

Enda som jag har hittat med Intel NIC är några Celeron-modeller.

Kan säga att pfSense har stöd för dessa Realtek-NIC's "out of the box".

Blev väldigt nöjd med mitt köp så jag har beställt flera, har en som jag kör några VM's på, en som HTPC och en dedikerad för pfSense.

Ok,

Jag kör Sophos, det har varit lite osäkert med vissa Realtek NIC's, men har lagt planerna på hyllan och köpte en TP-Link Archer C3200 som kan hantera min gigabit fiber.

Kanske tar och bygger ihop en kraftfullare Sophos-burk senare.

Tack för info.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv

För 4.700 får jag en rätt fin Firewall