::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Polaris kommer i ett high-end format, 10-11-12, AMD Greenland har tidigare varit kodnamn för den "stora" kretsen.

"AMD is working on two versions of its upcoming Polaris graphics architecture: Polaris 10 and Polaris 11. In an interview with VentureBeat, graphics chief Raja Koduri explained that one of those GPUs is aimed at thin-and-light laptops and entry-level desktops, while the the other is a larger, high-performance GPU designed to take back the premium graphics card market currently dominated by rival Nvidia. However, the overall target for Polaris is still "console-class gaming on a thin-and-light notebook."

"We have two versions of these FinFET GPUs. Both are extremely power efficient," said Koduri. "This is Polaris 10 and that’s Polaris 11. In terms of what we’ve done at the high level, it's our most revolutionary jump in performance so far. We've redesigned many blocks in our cores. We’ve redesigned the main processor, a new geometry processor, a completely new fourth-generation Graphics Core Next with a very high increase in performance."

"Robert Hallock, the Technical Marketing Lead at AMD, explains: "We have the flexibility to use HBM or GDDR5 as costs require. Certain market segments are cost sensitive, GDDR5 can be used there. Higher-end market segments where more cost can be afforded, HBM is viable as well"

Precis ingen bekräftelse, och som Raja sade i intervjun med pcper. Polaris är riktat åt mainstream gamers, men framtiden kommer innebära entusiastkretsar. Som mest störst odds inte är Polaris, utan då Vega.

I den prisklassen lär HBM inte vara aktuell. Det förstärks ytterliggare då han poängterar prestanda/krona.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta att nu skiter jag i AMD. Fick ett nytt Fury Nitro idag och även det hade sjuk coilwhine. Testat med tre olika nätagg, i totalt två olika datorer och även i en polares dator för att verkligen utesluta att mina komponenter skulle innebära något problem. Samma visa där.

Orkar tyvärr inte mer nu. Ville väldigt gärna stödja AMD och Sapphire, men när de släpper produkter med så undermåliga komponenter så går det bara inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Som sagt har de flesta Fury/Nano kort coilwhine vid köp, men det brukar bli bättre eller försvinna efter någon månads användande. Så var det för mig också.

Men vem vet, du kanske hade dålig flyt med korten du köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Stoff3th3m4n: Som sagt har de flesta Fury/Nano kort coilwhine vid köp, men det brukar bli bättre eller försvinna efter någon månads användande. Så var det för mig också.

Men vem vet, du kanske hade dålig flyt med korten du köpt.

Kanske hade oflyt. Vad vet jag. Men jag accepterar inte coil whine som hörs i hela rummet oberoende märke.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Så illa var det aldrig för mig, varken med de två jag har nu, eller det allra första jag köpte (där pumpen lät åt helvete)

Värsta coilwhine jag själv har upplevt, var på ett MSI GTX 970 som jag ägde under en kortare period.

Permalänk

När dom ska över till ny node så kanske varken AMD eller nividia även lägga in hbm samtidigt, det jag menar är att det krävs arkitekturförändringar för hbm (slippa slösa tid och resurser när dessa kan användas till sälja nästa gen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Stoff3th3m4n: Så illa var det aldrig för mig, varken med de två jag har nu, eller det allra första jag köpte (där pumpen lät åt helvete)

Värsta coilwhine jag själv har upplevt, var på ett MSI GTX 970 som jag ägde under en kortare period.

Ett av alla korten jag testat hade inget direkt coil whine, men då var ju en av fläktarna defekt såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad kan Fury (utan x) korten vara värda begagnat idag och när Polaris är släppt?
Nyfiken då jag gärna vill uppgradera till Fury ifrån klena 560Ti så fort man lyckats spara ihop tillräckligt.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

@Justin91: Kommer mest troligt dröja till Q4 innan topp-korten kommer. Sedan så lär de "rebranda" Fury-serien vad jag har förstått. Gällande prisnivå så kan jag inte riktigt uttala mig, då jag har sett för få kort på marknaden etc.(Kanske 4-4,5k för ett Fury och 5-5,5 för ett Fury X?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Justin91: Kommer mest troligt dröja till Q4 innan topp-korten kommer. Sedan så lär de "rebranda" Fury-serien vad jag har förstått. Gällande prisnivå så kan jag inte riktigt uttala mig, då jag har sett för få kort på marknaden etc.(Kanske 4-4,5k för ett Fury och 5-5,5 för ett Fury X?)

Fury går för ~4700-4900 kr idag så jag skulle säga runt 4000 kronor och typ ~3500 kr när Polaris kommer (beroende på om de presterar avsevärt bättre), särskilt med tanke på att det nog är en stor chans att man får coilwhine om man köper begagnat kan jag tänka mig.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Finns ingen poäng att rebranda Fury. De är väldigt dyra att tillverka så de slutar sälja dem så fort de kan. De säljs nog ut i samband med Polaris-släppet skulle jag tro. De är inte dugliga att rebranda till mellansegmentet på grund av den höga tillverkningskostnaden.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Finns ingen poäng att rebranda Fury. De är väldigt dyra att tillverka så de slutar sälja dem så fort de kan. De säljs nog ut i samband med Polaris-släppet skulle jag tro. De är inte dugliga att rebranda till mellansegmentet på grund av den höga tillverkningskostnaden.

Sen ska AMD köra på 14nm (om rykterna inte har galet fel), så ren rebrand blir svårt att få till

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Broken-arrow:

Sen ska AMD köra på 14nm (om rykterna inte har galet fel), så ren rebrand blir svårt att få till

Har de inte sagts att minst en" krets kommer vara en rebrand" också? Tyckte jag läst något om det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Har de inte sagts att minst en" krets kommer vara en rebrand" också? Tyckte jag läst något om det.

Kan vara så, inget jag hört. Hört rykten om nvidia ska göra rebrands, men inget bekräftat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade för mig att Fury-serien, eller en rebrand av den skulle säljas fram tills Vega kommer med HBM2.

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

Hade för mig att Fury-serien, eller en rebrand av den skulle säljas fram tills Vega kommer med HBM2.

Frågan är vart dom nya korten hamnar i prestanda. Om det du skriver stämmer, kommer dom nya korten bara ha watt/värme och nya bildutgångar som fördel mot dom gamla korten. Känns ju inte kul om dom inte ökar prestandan lite i alla fall.

Behövs ju prestanda uppgradering i mellansegment. Stått rätt still där i flera år (speciellt i 2000-3000kr segmentet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räkna med Fury ett tag till...

Det finns många skäl att misstänka att de första Polariskorten kommer i mellansegmentet.

Tex:
-Ny processnod, mindre komplicerade kretsar ger bättre yield.
-Inkomster, de största intäkterna ligger i mellanklassen.
-Byta ut åldrad teknik, vissa av låg och mellanklasskorten saknar en del nya features.
-Vänta in att annan ny spetsteknologi blir tillgänglig, tex HBM2.
-
-

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tänkte bara berätta att nu skiter jag i AMD. Fick ett nytt Fury Nitro idag och även det hade sjuk coilwhine. Testat med tre olika nätagg, i totalt två olika datorer och även i en polares dator för att verkligen utesluta att mina komponenter skulle innebära något problem. Samma visa där.

Orkar tyvärr inte mer nu. Ville väldigt gärna stödja AMD och Sapphire, men när de släpper produkter med så undermåliga komponenter så går det bara inte.

ett sådant dyrt kort borde funka 100%.....AMD alltså....

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

Kan väl berätta att jag även testat ett ASUS GTX 980 Ti Strix som hade sjukt coilwhine samt ett EVGA GTX 980 Ti Classified där båda fläktarna var defekta. Så ditt försök till billiga poänger på AMD's bekostnad är bara löjlig. Dessa kort var för övrigt dyrare än AMD-korten jag testat.

Tyvärr verkar coilwhine vara ett väldigt utbrett problem hos alla tillverkare av datorkomponenter idag då det även rapporteras om nätaggregat som har det samt så hade Nvidia oerhörda problem med GTX 970 där stora mängder kort led av fruktansvärd coilwhine.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Det har inte enbart med kvalitén på komponenterna att göra.

Mitt Nitro kort är tyst och har ej coilwhine, endast när jag kommer över 200 FPS, men komponenterna är riktigt bra på detta kort, tjockare PCB, 16K timmars caps, och riktigt grymma spolar, det blir i princip inte bättre än såhär. Tror snarare det har med kretsens storlek att göra.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Stoff3th3m4n:

Det har inte enbart med kvalitén på komponenterna att göra.

Mitt Nitro kort är tyst och har ej coilwhine, endast när jag kommer över 200 FPS, men komponenterna är riktigt bra på detta kort, tjockare PCB, 16K timmars caps, och riktigt grymma spolar, det blir i princip inte bättre än såhär. Tror snarare det har med kretsens storlek att göra.

MVH

Tja det går ju bara att spekulera kring. De två Fury Nitro jag testade hade rejält med coilwhine tyvärr, så det verkar ju vara ett lotteri vad man än ger sig på i dagsläget.

Får hoppas att de satsar mer på att stävja allt spoltjut med nya metoder gällande den nya generationens kort helt enkelt. Personligen tycker jag att det är förkastligt oavsett tillverkare eller komponent. Förhoppningsvis har de lärt sig att kunderna inte accepterar det.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Vet inte om detta sagts förut, ni som har Fury, se till att ha minst 16 GB arbetsminne, kortet är bra på att låna videominne från arbetsminnet.
http://www.hardocp.com/article/2016/02/29/rise_tomb_raider_gr...
http://www.hardocp.com/article/2016/04/01/ashes_singularity_d...

Ett ickeproblem eftersom minne är så pass billigt nu, det gäller bara att skaffa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@jOnÄTÄn: Personligen vill jag inte belasta mitt nätagg för mycket, då man får sämre ljudnivåer och effektivitet (Anledningen till att jag har 1000W) Nätagg brukar vara som effektivast vid ca: 50% load

Nätagg har alla olika kurvor för effektivitet. 80+ gold, plat osv anser deras högsta effektivitet!
Kurvorna är olika för olika nätagg även med samma watt. Kurvorna kan man ofta få i manualen eller från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

Om det är ett Nitro är det ju Sapphire som tillverkar det, då kan du inte klandra dem för att de väljer dåliga komponenter (förutsatt att det är nån av kringkomponenternas på själva kortet är anledningen till det)

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av spel_va:

Likadant med Nvidia haha
Ägt över 30 Nvidia kort.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Old news kanske?

http://www.overclock3d.net/articles/gpu_displays/amd_releases...

AMD's latest BIOS update for the R9 Fury X enhances GPU overclocking stability

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.datapryl.se/m4n?seid=etailer-product&prodid=303165...

Say what you want, skall faktiskt köpa, kanske inte från datapryl.se men planen är så.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR