Permalänk
Medlem

48-55" TV till bortskämd systerdotter

Hej Sweclockers,

Systerdottern ska få en ny TV i födelsedagspresent, och jag har fått i uppdrag att hitta rätt modell.

Tacksam om följande krav kan beaktas:
48-55"
LED
5000-7000kr

Hon kollar mestadels serier på netflix via chomecast, således är varken SmartTV eller 3D-stöd ett krav.

Efter att ha kollar igenom de 3 första sidorna här på forumet, samt gjort prisjakts test så verkar detta vara ett alternativ:
Best so far

Men jag hade varit väldigt tacksam för er feedback, samt potentiella utmanare!

Ha en fantastisk kväll,

Partheen

Permalänk
Avstängd

Vart skall tv:n stå? I hennes sovrum eller har hon egen lägenhet?

Hur stort är (sov/vardags)rummet?

Hur nära sitter hon?

Jag hade valt denna för enkel tv med bra bild till den storleken.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3082949 4k behövs inte för hennes behov och storlek av tv

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia:

Hej,

Tack för snabbt svar!

TV:n ska stå cirka 3 meter från henne; alltså i slutet på sängen + 1 meter.
Apparaten du länkade ser helt klart intressant ut, kikar närmre på den när jag kommer hem!

Jag såg inte att LG:n jag länkade till i orginalposten var 4K. Finns det någon variant med varken 4K och SmartTV för en billigare peng?

Tack för hjälpen!

Partheen

Permalänk
Medlem

Jag vill bara nämna att jag har hört väldigt mycket positivt om Sonys TV:n! Både i bild och mjukvara.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag vill bara nämna att jag har hört väldigt mycket positivt om Sonys TV:n! Både i bild och mjukvara.

Vist är dem bra förutom installation och uppdatering av mukvaran/apparna som tar en väldans tid.
Första instalationen tar ca 15min innan man äns kan börja göra något då den gör något konstig med tv'n och fyra prickar snurrar runt.
Men sedan går det fort.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag vill bara nämna att jag har hört väldigt mycket positivt om Sonys TV:n! Både i bild och mjukvara.

Skrivet av vinylens:

Vist är dem bra förutom installation och uppdatering av mukvaran/apparna som tar en väldans tid.
Första instalationen tar ca 15min innan man äns kan börja göra något då den gör något konstig med tv'n och fyra prickar snurrar runt.
Men sedan går det fort.

Hej,

Förlåt, men båda de länkade är LG-apparater, ej Sony. Har jag missat något?

Mvh,

Partheen

Permalänk
Medlem

Hur gammal är hon? Under 18 så hade jag ju köpt billigast möjligt, typ Andersson. Det är väl knappast så att hon är finsmakare gällande ljud och bild?

Borde gå att få tag på för typ 4-5K?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg:

Hej,

Hon är 14, men ska ha den ett tag är tanken. Givetvis köper vi inte någon OLED 4K; men jag tänker inte "sjunka så lågt" att jag köper en Andersson.

Tack för kommentaren!

Partheen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partheen:

@Yorg:

Hej,

Hon är 14, men ska ha den ett tag är tanken. Givetvis köper vi inte någon OLED 4K; men jag tänker inte "sjunka så lågt" att jag köper en Andersson.

Tack för kommentaren!

Partheen

Hej,

jag bara menade att jag har hört väldigt mycket gott om Sony (jämfört med de två stora - Samsung och LG).
1: Min Pappa köpte en Sony TV, men han tyckte den var för liten för vardagsrummet där nere, så han köpte en större (och dyrare) Samsung TV. Sony-TV:n satte han upp i "allrummet" på andra våningen. Både han och jag tycker att Sony (som för övrigt är 4K) har en bättre bild (även vid 1080P) och bättre mjukvara.

2: En vän till mig ville köpa en TV. Han hade koll på en Samsung. Vi åkte till Media Markt och jag berättade för honom att Sony egentligen är bättre. Han ville testa min teori, så han frågade en som jobbade på MM, och han sa (utan att vi ens nämnde det) att Sony är bättre.

(Tänk på hur mycket reklam Samsung och LG gör, jämfört med Sony)

(Jag tror dock att Sony är generellt dyrare än Samsung och LG)

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Partheen:

@Yorg:

Hej,

Hon är 14, men ska ha den ett tag är tanken. Givetvis köper vi inte någon OLED 4K; men jag tänker inte "sjunka så lågt" att jag köper en Andersson.

Tack för kommentaren!

Partheen

Kvalitén behöver inte avspeglas i priset, och i den prisklassen får du trots allt ingen tv med "premium" bild. Gällande storleken är frågan finns utrymmet? en tv på 55" tar trots allt upp rejält med yta.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog sett över mitt val utav tv i detta sammanhang, jag köpte nyligen min samsung för cirka 5000kr. Den fungerar perfekt och man får en riktigt schysst bild ifall man kollar på Netflix, HBO & Viaplay.

Mitt tips är att betala inte 7000kr ifall du kan kan få en likvärdig tv för 5000kr, det finns otroligt mycket tv-apparater så det finns lite att välja mellan.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kvalitén behöver inte avspeglas i priset, och i den prisklassen får du trots allt ingen tv med "premium" bild. Gällande storleken är frågan finns utrymmet? en tv på 55" tar trots allt upp rejält med yta.

Tjena,

Det är inga problem med utrymmet!

Partheen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliveeer96:

Jag skulle nog sett över mitt val utav tv i detta sammanhang, jag köpte nyligen min samsung för cirka 5000kr. Den fungerar perfekt och man får en riktigt schysst bild ifall man kollar på Netflix, HBO & Viaplay.

Mitt tips är att betala inte 7000kr ifall du kan kan få en likvärdig tv för 5000kr, det finns otroligt mycket tv-apparater så det finns lite att välja mellan.

Hej,

Tack för tips!

Vilken TV är det du har köpt?

Mvh,

Partheen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@vinylens: så det är bättre att köpa en annan tv med snabbare installation men sämre bild? förstår inte vad du vill tillföra med din post?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite om det går bra, känns så nödigt att starta ny tråd.
Jag ska köpa en tv själv, men jag kommer nog också sitta på ungefär samma avstånd. Jag hade dock tänkt mig en 42 tummare för ett 3m avstånd, är det för lite?

Annars är jag rätt säker på att jag skaffar en lg, sony eller samsung. Smart tv eller 4k bryr jag mig inte om, grejen med 4k är väl först aktuell när HDR blivit standard utrustning och utbud på 4k material börjar komma.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag lånar tråden lite om det går bra, känns så nödigt att starta ny tråd.
Jag ska köpa en tv själv, men jag kommer nog också sitta på ungefär samma avstånd. Jag hade dock tänkt mig en 42 tummare för ett 3m avstånd, är det för lite?

Annars är jag rätt säker på att jag skaffar en lg, sony eller samsung. Smart tv eller 4k bryr jag mig inte om, grejen med 4k är väl först aktuell när HDR blivit standard utrustning och utbud på 4k material börjar komma.

Det duger bra, men förvänta dig inte Cosmonova-bio.
Jag har själv 3m till min 42"s Tv.
Jag kan skicka dig en bild på hur det ser ut från huvudperspektiv.
Jag skall bara komma hem först.

Kolla efter LG's IPS modeller. Dom ligger i samma bildkvalitétsklass som plasma. Men klicka i bakbelyst på Prisjakt, så att du inte råkar få en kantbelyst jäkel.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildBee:

@vinylens: så det är bättre att köpa en annan tv med snabbare installation men sämre bild? förstår inte vad du vill tillföra med din post?

Vad är en sämre tv?
Tycker det var lite kul att någon jämför en sony med en Samsung.
Skulle gärna vilja veta vilken modell då många sony har samsung paneler

Eftersom jag jobbar med att Reparera tv apparater så kan jag säga märket säger inte vad som sitter i tv'n

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Partheen:
Vet inte om du sett den, men annars är denna sjukt prisvärd http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE48J6275XXE/sa...

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

@Partheen: Tillfällig kampanj på sharp hos dustinhome https://www.dustinhome.se/product/5010914220/lc-55sfe7332e-55... nedsatt från 8000 till 6200 , anser personligen att den är mest prisvärd av dom länkade i tråden. Specsen bör väll kollas närmare på, sitter det inte sharp paneler i många av konkurrenternas tv apparets? samsung mfl?

https://www.dustinhome.se/search/sharp/?campaign

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag lånar tråden lite om det går bra, känns så nödigt att starta ny tråd.
Jag ska köpa en tv själv, men jag kommer nog också sitta på ungefär samma avstånd. Jag hade dock tänkt mig en 42 tummare för ett 3m avstånd, är det för lite?

Annars är jag rätt säker på att jag skaffar en lg, sony eller samsung. Smart tv eller 4k bryr jag mig inte om, grejen med 4k är väl först aktuell när HDR blivit standard utrustning och utbud på 4k material börjar komma.

Själv tycker jag 42" till 3 meter är på tok för liten tv, men beror ju väldigt mycket på vad man kollar på för material.
Kör du bara 1080p så bör du ligga runt 60-70" på det avståndet, kör du mycket 720p så är 40-50" lagom.

http://www.rtings.com/tv/learn/size-to-distance-relationship är en ganska bra sida för info om hur man räknar och varför

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det duger bra, men förvänta dig inte Cosmonova-bio.
Jag har själv 3m till min 42"s Tv.
Jag kan skicka dig en bild på hur det ser ut från huvudperspektiv.
Jag skall bara komma hem först.

Kolla efter LG's IPS modeller. Dom ligger i samma bildkvalitétsklass som plasma. Men klicka i bakbelyst på Prisjakt, så att du inte råkar få en kantbelyst jäkel.

/Lifooz

Låter bra, jag kunde ju köpa en större men det är nog onödigt.
Jag funderade förut på om en VA kanske vore bättre än IPS, men det finns ingen garanti för det. LG IPS kan nog vara mycket prisvärt.

Skrivet av TiasE:

Själv tycker jag 42" till 3 meter är på tok för liten tv, men beror ju väldigt mycket på vad man kollar på för material.
Kör du bara 1080p så bör du ligga runt 60-70" på det avståndet, kör du mycket 720p så är 40-50" lagom.

http://www.rtings.com/tv/learn/size-to-distance-relationship är en ganska bra sida för info om hur man räknar och varför

Jag kommer definitivt kolla på mina blu rays, så i mån av plats kan jag se hur högt jag kan gå.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det duger bra, men förvänta dig inte Cosmonova-bio.
Jag har själv 3m till min 42"s Tv.
Jag kan skicka dig en bild på hur det ser ut från huvudperspektiv.
Jag skall bara komma hem först.

Kolla efter LG's IPS modeller. Dom ligger i samma bildkvalitétsklass som plasma. Men klicka i bakbelyst på Prisjakt, så att du inte råkar få en kantbelyst jäkel.

/Lifooz

Kan du berätta för mig vilken modell LG har som inte är kantbelyst för utom OLED där varje pixel är det som lyser.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kan du berätta för mig vilken modell LG har som inte är kantbelyst för utom OLED där varje pixel är det som lyser.

Om du hade orkat följa hans instruktioner och bankat in det på prisjakt hade du fått ditt svar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s26498243...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Tror du har hittat en bra TV själv. Att hålla på och jaga tusenlappar ser jag inte riktigt poängen med. Om ni har något bra förslag på vad pengarna ska användas till istället så ut med det.
Noterar att ingen föreslår att helt strunta i TV-inköpet vilket trots allt skulle ge en besparing på runt 5-7000.

En TV är trots allt något som de flesta spenderar väldigt många timmar vid.
För bildkvalité så är det egentligen tre saker som är viktiga.
Själva TV-apparaten, inställningarna och inmaterialets kvalité.
Även yttre förutsättningar som ljuset i rummet spelar stor roll så stryk tre. Fyra saker är viktiga.

Inmaterialet, Netflix, får väl sägas vara riktigt bra och inte så mycket vi kan göra åt det.
Eller jo, är bandbredden för låg så blir det kasst, eller hur? Men det har användaren förhoppningsvis redan klart för sig.
När det gäller inställningarna så kan de vara väldigt viktiga. Vissa apparater har trevliga inställningar från start, andra kan göras avsevärt bättre genom att stänga av och ändra olika saker.
Här kan du läsa recensioner på modellserien och se vad de rekommenderar. Samt användaromdömen/inlägg på forum.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=326157

När det gäller yttre förutsättningar så är det som du nog vet väldigt viktigt att man håller sig någorlunda rakt framför många LCD-apparater. Annars bleknar bilden bort. Det här varierar som sagt en hel del mellan olika apparater. Generellt sett kan man säga att IPS-paneler har bättre betraktningsvinklar.
Det är dock viktigt att även tittaren förstår detta. I mitt huvud ser jag framför mig en vägg, en säng som står längs med väggen och TVn högt upp på en jättehög byrå. Det riskerar att bli kasst både om man ligger nere i sängen och om man sitter ute i rummet och tittar från sidan. För stora vinklar.

Det är i såna här situationer man blir helt förbryllad över hur plasmorna kunde sälja så dåligt. Det här var en av flera klockrena fördelar över LCD-möget. Var/är merparten av elektronikförsäljarna smått efterblivna? Eller brydde de sig bara inte om mer än att pracka på folk saker till varje pris?

En annan viktig sak är ljusförhållandena i rummet. Svärtan på LCDer är ofta mer eller mindre kass efter mörkrets inbrott. Här behövs rejäl belysning tänd eller så undviker man helt enkelt att titta på TV vid fel tidpunkt.
Ljusstyrkan kan vara värd att justera beroende på ljusförhållandena.

Man bör heller inte titta på TV nära inpå läggdags. Det förstör sömnen.
Ju större skärm, desto värre.

När det gäller själva TV-apparaten så handlar det absolut inte bara om att den modellen är bättre än den modellen, det handlar också mycket om att få ett bra exemplar. Detta tar de sällan upp i recensioner, men det förekommer en del riktiga skräpexemplar med kraftiga missfärgningar som syns på ljusa bakgrunder, väldigt ojämn bakgrundsbelysning etc. Får man ett exemplar som man känner är dåligt så bör man vara öppen för att returnera.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jag lånar tråden lite om det går bra, känns så nödigt att starta ny tråd.
Jag ska köpa en tv själv, men jag kommer nog också sitta på ungefär samma avstånd. Jag hade dock tänkt mig en 42 tummare för ett 3m avstånd, är det för lite?

.....

Har du ingen fåtölj som du kan dra fram och tillbaka utan att riskera att skada dig?
Har du känsligt golv så sätt på möbeltassar.

Tror du har svårt att hitta bättre modellserier i så liten storlek också. Sen om nu det spelar så stor roll vete fanken.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partheen:

@Yorg:

Hej,

Hon är 14, men ska ha den ett tag är tanken. Givetvis köper vi inte någon OLED 4K; men jag tänker inte "sjunka så lågt" att jag köper en Andersson.

Tack för kommentaren!

Partheen

Ok, min tanke är att hon inte kommer ha glädje av att ni köper t.ex en Samsung över en Andersson. Om ni då får 2-4K över att lägga på t.ex bra ljud för henne (trådlösa hörlurar eller bra soundbar) så hade jag lätt prioriterat det.

Jag menar, hon lär väl titta på familjens TV också så det kanske inte blir så mycket tid framför sin egen? Då är det ju en stor investering för liten användning.. Köper man istället bra ljud så gör det skillnad på både tittande och även när hon lyssnar på musik.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Köp LGn som du hade hittat på komplett. Jag gillar min dum LG (47la620v) även om svärtan kunde ha varit bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Har du ingen fåtölj som du kan dra fram och tillbaka utan att riskera att skada dig?
Har du känsligt golv så sätt på möbeltassar.

Tror du har svårt att hitta bättre modellserier i så liten storlek också. Sen om nu det spelar så stor roll vete fanken.

Jag tänkte väl att jag kommer vara på 3m avstånd för det mesta. Det löser sig, någonstans mellan 40-50'' blir det nog.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Låter bra, jag kunde ju köpa en större men det är nog onödigt.
Jag funderade förut på om en VA kanske vore bättre än IPS, men det finns ingen garanti för det. LG IPS kan nog vara mycket prisvärt.

Jag kommer definitivt kolla på mina blu rays, så i mån av plats kan jag se hur högt jag kan gå.

Här kommer bilden.

Bild

Det ser större ut i verkligheten, men telefonkamera är inte alltid så sanningsenlig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du hade orkat följa hans instruktioner och bankat in det på prisjakt hade du fått ditt svar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s26498243...

Precis. 😉

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!