Acer XF240H Kan bara välja 120hz, inte 144hz?

Permalänk
Medlem

Acer XF240H Kan bara välja 120hz, inte 144hz?

Hej!

Jag har nyligen inköpt en Acer XF240H och har kopplat in den med den medföljanden DVI-D Kablen i grafikkortet men får bara upp att jag kan välja 60/100/120hz. Jag är helt säker på att det är en DVI-D Kabel och jag har provat att byta uttag på grafikkortet. Jag har ett 560ti som grafikkort. Har även installerat om till nyaste drivrutinerna utan resultat. Det konstiga är att om jag går in i nvidia's kontrollpanel kan jag göra en custom resoulition och välja 144hz och men när jag startar CS:GO så ändras ändå frekvensen tillbaka till 120hz. Help please.

Permalänk
Medlem

Använd HDMI 2.0

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Använd HDMI 2.0

Varför? Fick inte med HMDI kabel, och har bara mini-hdmi som inte har stöd för 2.0. Ska ju ändå fungera med DVI-D som för alla andra.

Permalänk
Medlem

560ti och du grubblar över 120 vs 144hz? Vilken upplösning kör du för att ha 144 fps med det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

560ti och du grubblar över 120 vs 144hz? Vilken upplösning kör du för att ha 144 fps med det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Herregud vad drygt. Han kanske spelar CS:GO, LoL, DotA 2, äldre spel eller helt enkelt vill ha Windows snäppet mjukare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

560ti och du grubblar över 120 vs 144hz? Vilken upplösning kör du för att ha 144 fps med det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör i princip bara CS:GO där jag ligger konstant över 200fps. Kör i 1280x960 streched om du undrar.

Permalänk
Medlem

@acckee:

Om du tror att den kabeln dom skickar med är bäst, och att felet ligger i något helt annat, så kan jag inte hjälpa dig!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Kolla att du har de senaste drivrutinerna och att skärmens inställningar (på skärmen) är korrekt gjorda. Om VSYNC är på skulle jag stänga av det dessutom, och se om man märker någon skillnad. Annars tror jag nog att grafikkortet du har kanske inte stödjer 144Hz? Jag tror nämligen jag hade samma skärm och den fungerade på mitt 660 i 144Hz via medföljande kabel och med standardinställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv

Kör du med freesync, ulmb eller lightboost igång?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av acckee:

Kör i 1280x960 streched om du undrar.

Där kan du ha ditt problem. Vad händer om du startar CS i 1920x1080? Får du 144 Hz då?

Har du -freq 144 i launch options?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Hämta hem Custom Resolution Utility (CRU). Lägg i programmet till 1280x960 @ 144hz på din skärm. Det kommer fungera galant, jag använder själv programmet för att lägga till costum resolutions och refresh-rates.

NVIDIA users must choose "Custom extension block" for custom resolutions to work properly.

La till bild.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hämta hem Custom Resolution Utility (CRU). Lägg i programmet till 1280x960 @ 144hz på din skärm. Det kommer fungera galant, jag använder själv programmet för att lägga till costum resolutions och refresh-rates.

Tack!! Fungerar helt perfekt!

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara löst så jag kommer med en off-topic fråga:
Hur är skärmen, finns det några nackdelar, rekomenderar du den? Går och funderar på att köpa en likadan nämligen.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Problemet verkar vara löst så jag kommer med en off-topic fråga:
Hur är skärmen, finns det några nackdelar, rekomenderar du den? Går och funderar på att köpa en likadan nämligen.

Sorry för sent svar. Skärmen är väl helt ok, har kollat upp en färgprofil så färgerna är betydigt bättre nu än från fabrik. Den är grym att spela på, CS flyter på grymt med 144hz. Inte kunnat prova FreeSync då jag har nvidia dock. Annars så är det klart att den inte är lika bra som en IPS skärm, då jag har en sån brevid mig och det skiljer ganska mycket. Har ingen annan 144hz att jämföra med men jag är helt klart nöjd med köpet då jag fick den för 2690 på rea