Permalänk

Värt att skaffa annan router?

Tjena, jag har kikat lite på routrar. Men är det värt att skaffa en ny router? Jag har en vanlig telia router, den som står på höjden. Kommer det göra mycket skillnad hur långt wifi räcker osv? Jag har 30 Mbp/s ner men får bara ut 20, och telia säger att det beror på att jag bor så långt ifrån deras "station" eller vad man ska säga. Kommer jag kunna få fullt ut, alltså 30 Mbp/s ner om jag skaffar en ny router?
Länka gärna lite förslag, inte allt för dyra. Runt 1000-2000kr

Och sen undrar jag om det finns typ någon "second router" eller vad man ska säga? Jag tänker om man drar en kabel från förstaroutern till den så man får wifi signal och internet portar i den andra routern? Så slipper jag ha en så slipper man dra kablar igenom helat huset ifall man lanar.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tjenixen!

Du kommer antagligen inte få bättre hastighet med en annan router. Ringde Telia senast igår (ska (tyvärr) skaffa ADSL) och dom sa att det berodde på kopparkabeln. Har en bekant lite utanför staden, han får ut 6/30mb för att deras kabel är kass, men bredbandsbolaget vill inte pröjsa för en ny...

Så spara dina pengar istället, eller lägg dom på något annat än en router

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Inaktiv

Låter som om du vill ha en switch/repeater. Oftast billigare att införskaffa sig en sådan. En bättre router kommer som sagt inte öka hastigheten.

Edit: Ett exempel på vad jag menar: repeater

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Jag har 30 Mbp/s ner men får bara ut 20, och telia säger att det beror på att jag bor så långt ifrån deras "station" eller vad man ska säga. Kommer jag kunna få fullt ut, alltså 30 Mbp/s ner om jag skaffar en ny router?

Svaret är nej, du kommer inte få bättre hastighet eftersom ADSL/VDSL anslutning beror på hur långt bort du bor, det har ingenting att göra med trådlöst. Du kan säkert få bättre trådlös fart och täckning med en router i hemmet, men det påverkar inte din hastighet ut på internet.

Permalänk

@anon233652: Kan man koppla in internetkablar från datorn till den repeatern? Eller vad är alla dom portarna till för?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Du ska inte ha någon repeater. Glöm det! Vet inte varför man drar upp sådan skit. Lyssna på VexedRelic här ovan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dr.Mabuse: Och varför ska jag inte ha det? Enligt mig är det rätt smidigt ifall man lanar så slipper man dra kablar igenom hela huset.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: En repeater halverar hastigheten. Radio är dessutom halv duplex, så ska du spela så är det rena rama döden - om du får det att fungera. En bra AP är att föredra i alla lägen. Måste man placera den på ett ställe där det inte finns kabel, dra i så fall kabel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dr.Mabuse: Okej, får väl helt enkelt bara dra kablar då Kommer ju inte lana för evigt liksom.

Visa signatur

Citera för svar.