Id Software visar Doom med Vulkan – på Geforce GTX 1080

Permalänk
Melding Plague

Id Software visar Doom med Vulkan – på Geforce GTX 1080

Det börjar dra ihop sig till nya Doom, Id Softwares återstart av klassiska spelserien. Nu framkommer det att titeln även får stöd för gränssnittet Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Tyvärr ganska intetsägande prestandamässigt då frameraten var låst i Betan...
Men visst, för marknadsföringen så är det ju fint och det är ju trevligt och se att Vulkan kan prestera!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Sådär ska Doom se ut! Skönt röj

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur detta påverkar 9 serien

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Grafikporr helt klart

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Säger ju ingenting utan någon form av referens. Men kul att det kommer med stöd för Vulkan.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

Säger ju ingenting utan någon form av referens. Men kul att det kommer med stöd för Vulkan.

Nej, håller med, därför undvek jag aktivt att skriva något om "imponerande hög bildfrekvens" eller så. Vi vet ju inte hur motsvarande build av spelet presterar på DX eller OGL. Men, som du säger, kul att se det rulla på med Vulkan oavsett!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Oooh kanske dags att hoppa över till det gröna laget nu då. Mitt gamla 280x behöver bytas ut snarast. Bara avvakta recensioner och tester också, men ett 1080-kort är jäkla lockande nu.

Permalänk
Inaktiv

Spelet känns för bra, ska man våga köpa det utan att riskera att bli sittande med det hela tiden? Och då framförallt spela påskägget såklart.

Permalänk
Avstängd

Back to OpenGL (Vulkan)...
Silkies smooth multitask on 4 screens with 5 Doom windowed... Amazing
(OBS: Ej GTX 1080)
https://www.youtube.com/watch?v=Yi3pqUL8vsw

MVH

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Oooh kanske dags att hoppa över till det gröna laget nu då. Mitt gamla 280x behöver bytas ut snarast. Bara avvakta recensioner och tester också, men ett 1080-kort är jäkla lockande nu.

AMD kommer inte långt efter heller

Hoppas vulkan är mer stabilt än DX 12, vist båda är nya och tar ju ett tag innan buggar rätas ut (men kanske vulkan blir mer polerat släpp).

Ultra säger ju inte mycket alls, samt i trånga korridorer (Ultra tidigare har ju mest varit lite extra växtlighet).

Ska bli spännande och se vad både Nvidia och AMD lyckas få till. Men inte så sugen på köpa denna gen där dom väljer och avvakta med dom större musklerna till vinter och till nästa serie kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det borde ju komma till linux iom OpenGL/Vulcan.... och då lär jag köpa det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej, håller med, därför undvek jag aktivt att skriva något om "imponerande hög bildfrekvens" eller så. Vi vet ju inte hur motsvarande build av spelet presterar på DX eller OGL. Men, som du säger, kul att se det rulla på med Vulkan oavsett!

Ja jag noterade att ni aktade er för att dra slutsatser eller säga något sånt om prestandan. Ville mest få mitt sagt innan andra läsare drar slutsatser.
Men redan så har konkurrerande sidor uttryckt sig som lite mer imponerade av prestandan så är skönt att ni håller fast vid kvalitet.
Tvekar ju dock inte att GTX 1080 lär regera i sagda benchmark ändå. I och med att de visar upp prestandan i det på scen. Det är fina tider att uppgradera på snart helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Usling:

Det borde ju komma till linux iom OpenGL/Vulcan.... och då lär jag köpa det

Borde inte vara något större problem, tidigare har ju DX stoppat spel till linux. Nu är det drivers till grafikkorten som saknas då.

Det sämsta med övergången till linux är alla äldre och vissa nyare titlar inte får vulkan stöd (om inte någon portar över dessa till vulkan). Har ju hänt med riktigt gamla spel från 90 talet, som privatpersoner moddat så dessa fungerar på moderna os (vist original spelbuggar finns ofta tyvärr kvar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja jag noterade att ni aktade er för att dra slutsatser eller säga något sånt om prestandan. Ville mest få mitt sagt innan andra läsare drar slutsatser.
Men redan så har konkurrerande sidor uttryckt sig som lite mer imponerade av prestandan så är skönt att ni håller fast vid kvalitet.
Tvekar ju dock inte att GTX 1080 lär regera i sagda benchmark ändå. I och med att de visar upp prestandan i det på scen. Det är fina tider att uppgradera på snart helt enkelt.

1080 lär inte prestera dåligt om det ligger över 980 TI i prestanda

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

1080 lär inte prestera dåligt om det ligger över 980 TI i prestanda

1080 är snabbare än titan x ca 20%

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Netforce:

1080 är snabbare än titan x ca 20%

Och snabbare än 2st 980 SLI
FC4
https://i.ytimg.com/vi/NtlBDKDLOVU/maxresdefault.jpg

BF4 2k/4k (2014) 980 SLI
https://www.youtube.com/watch?v=T37uqi401Mg

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

1080 lär inte prestera dåligt om det ligger över 980 TI i prestanda

LOL Skriver om din mening lite..

1080 lär inte prestera dåligt för det ligger bra över 980 TI i prestanda

MVH

Permalänk
Medlem

Tyvärr lär det väl förbli låst till 60Hz med den spelmotorn. En riktigt bra motor som kunde licensieras ut vore något för att ge Vulkan en skjuts. Id Software har inte lyckats hålla sig särskilt relevanta på under det senaste årtiondet och det ser inte ut att ändra sig här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr var Doom beta låst till 60fps, annars hade vi haft en referens. Spelet släpps om drygt 4 dagar med OpenGL-stöd i alla fall.

Nya Doom i all ära, men en framtida uppföljare på Wolfenstein New Order är det jag längtar mest efter i den här genren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tyvärr var Doom beta låst till 60fps, annars hade vi haft en referens. Spelet släpps om drygt 4 dagar med OpenGL-stöd i alla fall.

Nya Doom i all ära, men en framtida uppföljare på Wolfenstein New Order är det jag längtar mest efter i den här genren.

Nä, men verkar inte vara så svårt att ha ett kort klistrat på 60FPS minimum. Så toppar närmare 200 med ett snitt på långt mindre är inte direkt revolutionerande med Vulkan skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Skulle vilja testa att spela Doom i VR, med sensor för huvudrörelser.
Upplagt för adrenalinöverdos.

Permalänk
Skrivet av vanlighalsning:

Skulle vilja testa att spela Doom i VR, med sensor för huvudrörelser.
Upplagt för adrenalinöverdos.

Du skulle kräkas i mängder

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Det borde ju komma till linux iom OpenGL/Vulcan.... och då lär jag köpa det

Vad jag kan minnas så har inte IDs ports varit allt väl men som med tidigare ID spel så funkar de utmärkt i Wine iaf. Var inte så länge sen Wine fick stöd för Vulkan så lär bli intressant hur det lär prestera men tittar man på Wolfenstein New Order på Wine så lär det funka utmärkt.

Skrivet av Broken-arrow:

Borde inte vara något större problem, tidigare har ju DX stoppat spel till linux. Nu är det drivers till grafikkorten som saknas då.

Det sämsta med övergången till linux är alla äldre och vissa nyare titlar inte får vulkan stöd (om inte någon portar över dessa till vulkan). Har ju hänt med riktigt gamla spel från 90 talet, som privatpersoner moddat så dessa fungerar på moderna os (vist original spelbuggar finns ofta tyvärr kvar).

Vulkan drivrutiner lär inte skapa så mycket problem som OpenGL versionen. Nvidia har redan Vulkan på sina stabila och AMD är på väg.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Battlefield:

Du skulle kräkas i mängder

Får sitta i badkaret å lira.
Kan det vara värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Oooh kanske dags att hoppa över till det gröna laget nu då. Mitt gamla 280x behöver bytas ut snarast. Bara avvakta recensioner och tester också, men ett 1080-kort är jäkla lockande nu.

Eller vänta på 490x och se vad de har att erbjuda innan man bestämmer sig.

Permalänk
Medlem

@dlq84:
Enligt vad AMD har officiellt publicerat än så länge är deras topp-presterande modell som kommer i år en bit under 980Ti i prestanda, det är nog inte värt att köpa ett tidigt exemplar av 1070/1080(founders edition), men fram tills de lanseras skarpt kan man vänta.

Permalänk

kanske blir nya gpu:er för mig. men man får se va amd kommer med

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Jäklar, men det där såg ju mustigt ut!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB