Bahnhof: "Polisen lägger resurser på meningslösa bagateller"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Med det resonemanget ska polisen inte heller utreda brott som tex inbrott och misshandel, eftersom att mord är allvarligare och det finns många olösta mord att lägga resurser på. Det resonemanget håller inte.

Ja eller hur? För en död person lider säkert mer än en levande misshandlad person... :/

Lek med tanken att vi hade en folkomröstning om hur brott skall prioriteras, då polisen har begränsade resurser. Tror du fildelning och liknande skulle hamna högt upp på den listan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja eller hur? För en död person lider säkert mer än en levande misshandlad person... :/

Lek med tanken att vi hade en folkomröstning om hur brott skall prioriteras, då polisen har begränsade resurser. Tror du fildelning och liknande skulle hamna högt upp på den listan?

Ytterligare ett märkligt resonemang. Varför då utreda mord, offret lider ändå inte då han/hon redan är död? Menar du det?

Din hypotetiska folkomröstning är så långt från verkligheten att jag inte kommer att besvara din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Ytterligare ett märkligt resonemang. Varför då utreda mord, offret lider ändå inte då han/hon redan är död? Menar du det?

Din hypotetiska folkomröstning är så långt från verkligheten att jag inte kommer att besvara din fråga.

Det gör inget. Jag vet att du inte vill besvara den eftersom du vet att om folket faktiskt fick chansen att bestämma vad polisen skulle prioritera så finns det inte en chans i helvete att fildelning ens skulle vara top 100 på den listan.

Det jag menar är att jag känner äckel inför att polisen överhuvudtaget tänker tanken att utreda fildelningsbrott när gruppvåldtäckter och annat får ligga outrett i flera år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sjukt att polisen lägger resurser på detta då man dagligen ser viktiga områden där de saknas resurser å de grövsta. Detta borde hamna längst ned i prio listan. Förövrigt anser jag att banhof är den enda operatören värt namnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Polisen ska lagföra de personer som begår brott, oavsett vad polisen tycker om dessa brott. Vänd dig mot lagstiftarna istället för polisen.

Just, exakt, precis så. Polisen är i grund (som jag ser det) en politiskt styrd myndighet och just nu t.ex. sitter ett riktigt.. ja jag vet inte vad jag ska säga men jag är ingen fan av Dan Eliasson och delar ut direktiv för hur polisen ska arbeta. Personligen känner jag två poliser som rakt av bara sade upp sig rent pga hur man bedriver det polisiära arbetet idag på det politiska planet. En började på min arbetsplats och den andra jobbar som väktare och bägge är ruskigt nöjda över sina val.

Politik och lag, detta är det som dikterar vår vardag, just nu har vi galningar (Muslimpartiet) i kombination med inkompetenta idioter (S) som styr, alternativet är galningar och andra inkompetenta idioter eller bara galningar och inkompetenta idioter.

Vi.. Vinner aldrig hur vi än gör.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det gör inget. Jag vet att du inte vill besvara den eftersom du vet att om folket faktiskt fick chansen att bestämma vad polisen skulle prioritera så finns det inte en chans i helvete att fildelning ens skulle vara top 100 på den listan.

Det jag menar är att jag känner äckel inför att polisen överhuvudtaget tänker tanken att utreda fildelningsbrott när gruppvåldtäckter och annat får ligga outrett i flera år.

En folkomröstning om polisens prioritering och fildelning är så verklighetsfrånvänd att det är helt meningslöst att diskutera en sådan hypotetisk omröstning. Läs på om folkomröstningar så förstår du vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det handlar inte om att "arbeta gratis", det handlar om att inte förvänta sig att få betalt för icke-materiella ting som ingen vill betala för.

Lyssna nu noga. Jag är för helvete själv musiker, och tjänar pengar på min musik, trotts att jag ger bort den helt gratis också. Man kommer så mycket längre på Goodwill än på att dra på sig offerkoftan och sedan sitta och lipa i ett hörn för att man saknar förmåga att producera saker med kvalitet nog så att man kan få betalt utefter sitt önskemål.

Om jag så gör 100 låtar, men det råkar vara skit alltihopa, så har jag enligt erat sätt att se det blivit en "slav"? Tror ni på det där själva?

Producerar man bra grejer som ger mervärde och inte gnäller om någon laddar ner det, DÅ, och endast då förtjänar man pröjs.

Dessutom ljuger ni. FRA var inte ett folkligt alternativ, och Miljöpartiet, som både var mot FRA och är för fri fildelning för privat bruk, sitter nu i regeringen, men "driver inte de frågorna", så det spelar ingen roll vem man röstar på i det här landet eftersom den som betalar/hotar bäst ändå får igenom sina skitförslag.

Så om folk inte vill betala det pris som efterfrågas så är det ok att ladda ner och tillgodogöra sig det arbete som lagts ner för att skapa detta? Och om man skapat det som laddas ner och tycker att detta är fel så drar man på sig offerkoftan, gnäller och förtjänar inte att få betalt? I vilken annan del av samhället är detta ok? Det blir inte mer ok att göra en springnota för att man tycker att priserna är för höga på en restaurang, vill man äta där så får man betala det pris som de begär, annars går man till ett billigare ställe eller äter hemma. Men bara för att det är lätt att ladda ner saker så är det helt plötsligt en rättighet då de som skapar det man laddar ner inte distribuerar det på rätt sätt eller att de vill ha för mycket betalt. Jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna anses vara lagligt och/eller moraliskt korrekt, även om man gör det enkelt för sig och säger att de som drabbas ändå bara är stora giriga företag som ändå bara producerar skit.

Permalänk

Är det någon här som tror polisen själva kan välja vad man vill utreda?
Kommer det in en anmälan är man skyldig som polis att utreda, oavsett om det handlar om ett väpnat rån eller den där fylletratten som anmäler sin ännu fullare polare för hot för fjärde gången i år.
Vissa saker går inte att få fram tillräckligt med bevis för att det ska leda till åtal, och då läggs det ner. När det kommer in anmälan från målsägare för upphovsbrott kan en av de första åtgärderna vara att begära in uppgifter från ISP.
Polisen jobbar nära åklagare som skulle kunna säga något i stil med att "för att det här ska vara värt att driva behöver du de här uppgifterna, får du inte dem kan vi lika gärna lägga ner".
Så rent hypotetiskt så skulle de där fallen när polisen begärt ut uppgifter varit en möjlighet för att snabbt få svar på om de här anmälningarna är något man ska driva eller inte, och samtidigt prioritera eller inte.
Kan det vara så att det som Banhof ser som resursslösande faktiskt istället skulle vara resursbesparande?
För som sagt, som polis kan man inte välja vilka brott man ska utreda, och det är väl ganska bra det också. Motsatsen skulle kunna bli ganska tråkig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

En folkomröstning om polisens prioritering och fildelning är så verklighetsfrånvänd att det är helt meningslöst att diskutera en sådan hypotetisk omröstning. Läs på om folkomröstningar så förstår du vad jag menar.

Det som jag försöker sätta fingret på är att en folkomröstning på ett enkelt sätt skulle visa vad folket tycker. Att du inte vill diskutera det har en enkel förklaring; Du vet att folket trycker att fildelning är en skitsak, och att en folkomröstning skulle visa detta.

Skrivet av Frispel:

Så om folk inte vill betala det pris som efterfrågas så är det ok att ladda ner och tillgodogöra sig det arbete som lagts ner för att skapa detta? Och om man skapat det som laddas ner och tycker att detta är fel så drar man på sig offerkoftan, gnäller och förtjänar inte att få betalt? I vilken annan del av samhället är detta ok? Det blir inte mer ok att göra en springnota för att man tycker att priserna är för höga på en restaurang, vill man äta där så får man betala det pris som de begär, annars går man till ett billigare ställe eller äter hemma. Men bara för att det är lätt att ladda ner saker så är det helt plötsligt en rättighet då de som skapar det man laddar ner inte distribuerar det på rätt sätt eller att de vill ha för mycket betalt. Jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna anses vara lagligt och/eller moraliskt korrekt, även om man gör det enkelt för sig och säger att de som drabbas ändå bara är stora giriga företag som ändå bara producerar skit.

OK. Jag kan förenkla några steg till då det uppenbarligen är nödvändigt.

Nisse lever i sagolandet. I sagolandet existerar inte fildelning. Nisse är artist. Nisse gör skitlåtar som ingen vill köpa. Har nisse ändå gjort sig förtjänt av en adekvat inkomst baserat på att han är artist?

Fundera på det en stund och återkom med ditt svar. Det här ser jag fram emot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Dålig koll av mig där får jag erkänna, fick för mig att straffnivåerna låg närmare grovt bedrägeri. Kan däremot tycka att detta http://www.svt.se/kultur/nya-avsnitten-av-game-of-thrones-har... helt klart ligger i minst samma nivåer som de belopp som resulterar i grovt bedrägeri. Återigen har jag svårt att tro att man drar igång en polisutredning för Sofia 17.

När det gäller de enskilda personerna som får hem brev tolkar jag det snarare som att filmbolagen gått till domstol för att kräva ut uppgifter, inte att man dragit igång en polisiär utredning. Det är dock en annan fråga än vad polisen håller på med och ett klart exempel på hur lagen missbrukas. Men, återigen är det lagstiftarnas fel, inte polisen eller domstolen.

Troligen har HBO själva läkt serien för att det är PR.
Det går inte att avgöra hur gammal en person bakom en IP är utan att ta reda på vilken personen är.
Yngre fildelar mer än äldre.
Sannolikt är personen bakom adressen ung.

Skrivet av Frispel:

Eftersom det i det stora hela är mycket få förfrågningar om uppgifter för upphovrättsbrott så är det inte speciellt långsökt att man inte är ute efter "Sofia 17 som laddat ned vampyrdagboken", man är nog snarare ute efter människor som är betydligt mycket mer aktiva. Gissningsvis personer som driver en tracker, en sida som streamar piratade filmer, som är ursprunglig seeder till ett stort antal filmer/skivor/vad-det-nu-kan-vara eller liknande. Men det är såklart mycket lättare att klaga på polisen om man frammanar bilden av en tonåring som laddat ner en film.

Vart går gränsen för att det ska vara ok att faktiskt jaga folk som ligger bakom upphovsrättsbrott? Ursprunglig seeder av mer än 10 filmer? 100 filmer? 1000 filmer? Att driva en tracker med flera tusen aktiva medlemmar? Driva en sida som streamar piratad film och dra in pengar på reklam? Jag utgår från att de flesta faktiskt inser att det någonstans finns en bortre gräns där det inte lägre är ok att se mellan fingrarna även om det gäller upphovsrättsbrott? Eller?
Så det är ok att inte betala för det arbete som läggs ner för att skapa film/musik mm? Är det då även ok att exempelvis låta bli att betala sommarjobbande tonåringar då "det endast var en provanställning"? Lämna in bilen på service och strunta i att betala, "de gör ju ändå det för att de tycker att det är kul"?

Jag och många andra betalar för film och musik.
Det går bättre än någonsin för streamad film och musik.
Varför ska polisen slösa resurser att utreda filmtittande och musiklyssnande ungdomar så länge det finns riktiga brott som står på kö?
Om inte all elektronik straffades med en musikavgift skulle folk ha råd med fler Spotify och Netflix abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som jag försöker sätta fingret på är att en folkomröstning på ett enkelt sätt skulle visa vad folket tycker. Att du inte vill diskutera det har en enkel förklaring; Du vet att folket trycker att fildelning är en skitsak, och att en folkomröstning skulle visa detta.

OK. Jag kan förenkla några steg till då det uppenbarligen är nödvändigt.

Nisse lever i sagolandet. I sagolandet existerar inte fildelning. Nisse är artist. Nisse gör skitlåtar som ingen vill köpa. Har nisse ändå gjort sig förtjänt av en adekvat inkomst baserat på att han är artist?

Fundera på det en stund och återkom med ditt svar. Det här ser jag fram emot.

Intressant, jag resonerade kring varför det skulle vara lagligt och/eller moraliskt ok att fildela och får som svar att om man skapar skitlåtar som ingen vill köpa så ska man inte få betalt.

Nåja, skapar man skitlåtar som ingen vill så kommer man inte heller att få betalt...men om det nu är skitlåtar som det handlar om, varför fildelas de i så fall öht? Mina erfarenheter tyder på att det är de mest populära låtarna/filmerna/serierna som fildelas mest. Är det på något sätt mer motiverat att fildela saker som är av subjektivt sämre kvalitet? Kan tycka att om man inte tycker att något är värt det pris som efterfrågas så avstår man från det, men på något sätt så är det ok att ladda ner saker som man inte tycker är värda att betala för? Varför det?

Skrivet av henkiii:

Troligen har HBO själva läkt serien för att det är PR.
Det går inte att avgöra hur gammal en person bakom en IP är utan att ta reda på vilken personen är.
Yngre fildelar mer än äldre.
Sannolikt är personen bakom adressen ung.
Jag och många andra betalar för film och musik.
Det går bättre än någonsin för streamad film och musik.
Varför ska polisen slösa resurser att utreda filmtittande och musiklyssnande ungdomar så länge det finns riktiga brott som står på kö?
Om inte all elektronik straffades med en musikavgift skulle folk ha råd med fler Spotify och Netflix abonnemang.

Varför utgår man från att det är ungdomar som ligger bakom? Är det på något sätt mer ok om de som laddar ner är unga? Det är rätt vanligt att man målar upp en parterna i denna typ av händelser som ung/oskuldsfull på ena sidan och girigt storföretag som ändå tjänar massa pengar på andra sidan. Hur vet du att de som polisen letade efter inte är 30+ män med bra jobb som driver en tracker eller seedar flera tusen filmer 24/7? Vad är det som gör att detta inte ska klassas som "riktiga brott"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

I vilken annan del får man betalt 70 år efter sin död för saken man gjorde en enda gång? Varför förtjänar musik och film det men inte forskare som inte ens får patentera sina upptäckter men vars resultat har betytt betydligt mer för mänskligheten än underhållning? För att inte tala om saker som Disney vart de tar saker från det allmänna, animera och plötsligt är det nyskapande och värt att skyddas i all oändlighet?

Upphovsrätten kan dra åt helvete och de lata fanskapen kan ta och jobba som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Intressant, jag resonerade kring varför det skulle vara lagligt och/eller moraliskt ok att fildela och får som svar att om man skapar skitlåtar som ingen vill köpa så ska man inte få betalt.

Nåja, skapar man skitlåtar som ingen vill så kommer man inte heller att få betalt...men om det nu är skitlåtar som det handlar om, varför fildelas de i så fall öht? Mina erfarenheter tyder på att det är de mest populära låtarna/filmerna/serierna som fildelas mest. Är det på något sätt mer motiverat att fildela saker som är av subjektivt sämre kvalitet? Kan tycka att om man inte tycker att något är värt det pris som efterfrågas så avstår man från det, men på något sätt så är det ok att ladda ner saker som man inte tycker är värda att betala för? Varför det?

Edit: Jag har fetmarkerat en viktig poäng du gjorde men texten klipps av. Expandera texten så ser du.

Huvudet på spiken. Går ju bra det här. Nu till följdfrågan: Är det troligt att de som skapar de kommersiellt mest populära vetken har svårt att få ihop till sitt leverbröd?

Om du är emit fildelning för att du tycker att det är Taylor Swifts förbannade rättighet att ha råd med sin femte swimmingpool (Ja, frågan använder sig av ett figurativt exempel, jag vet inte hur många, om ens några swimmingpools hon har), Blir det inte då lite krystat att prata om slaveri etc?

Om bråket handlar om att skitrika människor faktiskt förtjänar att vara skitrikare och att det är taskigt av snorungar att da ifrån dem den möjligheten... Så kanske det inte är så svårt att förstå var ifrån resonemanget att upphovsrättsbrottsprioriteringen vi ser saknar folklig förankring.

De flesta är inte väldigt förmögna, och kommer således inte att förstå varför förmögna människor borde vara ännnu rikare, och vice versa. "Men kära människor, om ni inte har bröd så är det väl bara att äta bakelser??". Ja eller hur?

Nej, jag emotsäger inte att upphovsrättsintrång är ett brott, för det står ju i lagboken, men det jag däremot gör att att jag påstår att det inte finns människor som "lider" av fildelning. Att inte ha så skitmycket pengar som man annars påstår att man skulle haft är inte lidande, det är tunnelseende ur ett rikemansperspektiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oooch där dök den svartsjuka kommunisten upp igen än en gång..

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

oooch där dök den svartsjuka kommunisten upp igen än en gång..

Svartsjuk eller ej
så tar polisen inte mig
för Bahnhof är min operatör
tills den dagen då jag dör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Svartsjuk eller ej
så tar polisen inte mig
för Bahnhof är min operatör
tills den dagen då jag dör

Haha, det där var lite småroligt *tumme upp*

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Den där statistiken och Bahnhofs klagomål på att polisen lägger ner resurser på meningslösa bagateller är nog bland det löjligaste jag har läst. Med tanke på att det lär vara betydligt fler som fildelar än som begår mord, grooming, hot och annat så är elva förfrågningar inte särskilt mycket att komma med.

Polisen har alltså gått till domstol för att Bahnhof har följt lagen, domstolen gjorde en annan tolkning / vägledande / det är sedan överklagat enbart för 11 förfrågningar? Dom där 11 förfrågningarna kommer ju säkert att kosta ett par 10miljoner och tusentals mantimmar i slutändan och du tycker att det låter rimligt x_x , för 11 förfrågningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Haha, det där var lite småroligt *tumme upp*

En får tacke

Hur som haver så är det inte svartsjuka. Det är mer en uppdämd irritation över det faktum att fildelning gärna porträtteras som ett brott som skadar "den lilla människan", när i själva verket de som "drabbas" mest är de som lider absolut minst av det, rent ekonomiskt.

Grejen med proportionalitet sätts liksom ur spel. Slår du mig på käften får jag lika ont om jag är miljardär som om jag är pank, men laddar du ner min låt så går det inte svara enkelt på hur stor skada jag lidit, om ens någon, och därför ser jag det mest som "civil olydnad" när folk laddar ner. Formellt finns där ett förbud, men brottets konsekvenser går inte enhälligt att fastställa, och det finns mig veterligen inget exempel på en artist eller annan kulturarbetare som får leva på gatan på grund av illegal fildelning. Därför är det svårt att se varför det skall vara olagligt. Om du tycker det är svartsjuka så visst.. Alla har sin egen definition, men om det är din så har jag inget emot det. Sen tror jag för den delen du menar "avundsjuk", men jag kan ha fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Varför utgår man från att det är ungdomar som ligger bakom? Är det på något sätt mer ok om de som laddar ner är unga? Det är rätt vanligt att man målar upp en parterna i denna typ av händelser som ung/oskuldsfull på ena sidan och girigt storföretag som ändå tjänar massa pengar på andra sidan. Hur vet du att de som polisen letade efter inte är 30+ män med bra jobb som driver en tracker eller seedar flera tusen filmer 24/7? Vad är det som gör att detta inte ska klassas som "riktiga brott"?

Vem som driver trackern tycker jag är ointressant eftersom jag anser att andra brott är värre.
Det är unga som laddar ner - http://www.thesurveybay.com/graph.php (välj age).
Jag tycker det är bra att unga även får ta del av kultur.

Men för att cirkulera tillbaka till att "anti terror"-lagen används för att jaga unga fildelare. Bra eller dåligt enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

I vilken annan del får man betalt 70 år efter sin död för saken man gjorde en enda gång? Varför förtjänar musik och film det men inte forskare som inte ens får patentera sina upptäckter men vars resultat har betytt betydligt mer för mänskligheten än underhållning? För att inte tala om saker som Disney vart de tar saker från det allmänna, animera och plötsligt är det nyskapande och värt att skyddas i all oändlighet?

Upphovsrätten kan dra åt helvete och de lata fanskapen kan ta och jobba som alla andra.

Varför skulle detta göra det ok att ta saker utan att betala för dom? Speciellt med tanke på att det mesta som fildelas inte har speciellt många år på nacken. Du tycker också att de som ligger bakom den musik/film mm du nyttjar egentligen är lata och borde "jobba som alla andra"? Och att det är helt ok att nyttja deras arbete utan att betala för sig? Gäller det även dig och ditt eventuella arbete? Helt ok att utnyttja ditt arbete utan att betala för sig?

Skrivet av Ozzed:

Edit: Jag har fetmarkerat en viktig poäng du gjorde men texten klipps av. Expandera texten så ser du.

Huvudet på spiken. Går ju bra det här. Nu till följdfrågan: Är det troligt att de som skapar de kommersiellt mest populära vetken har svårt att få ihop till sitt leverbröd?

Om du är emit fildelning för att du tycker att det är Taylor Swifts förbannade rättighet att ha råd med sin femte swimmingpool (Ja, frågan använder sig av ett figurativt exempel, jag vet inte hur många, om ens några swimmingpools hon har), Blir det inte då lite krystat att prata om slaveri etc?

Om bråket handlar om att skitrika människor faktiskt förtjänar att vara skitrikare och att det är taskigt av snorungar att da ifrån dem den möjligheten... Så kanske det inte är så svårt att förstå var ifrån resonemanget att upphovsrättsbrottsprioriteringen vi ser saknar folklig förankring.

De flesta är inte väldigt förmögna, och kommer således inte att förstå varför förmögna människor borde vara ännnu rikare, och vice versa. "Men kära människor, om ni inte har bröd så är det väl bara att äta bakelser??". Ja eller hur?

Nej, jag emotsäger inte att upphovsrättsintrång är ett brott, för det står ju i lagboken, men det jag däremot gör att att jag påstår att det inte finns människor som "lider" av fildelning. Att inte ha så skitmycket pengar som man annars påstår att man skulle haft är inte lidande, det är tunnelseende ur ett rikemansperspektiv.

Så länge det inte drabbar en fattig så är det helt ok att ta saker utan att betala för dom? Gäller det även materiella saker så länge det är lätt att ta sakerna? Om nej, varför inte? Varför är det ok att tillgodogöra sig någon annans arbete utan att betala för det bara för att personen (eventuellt) är rik? Är det då inte ok att ladda ner saker där upphovsmännen inte äger 5 pooler utan bara 2? Eller ingen? Hur mycket måste personerna tjäna för att det ska vara ok att ta utan att betala för sig? Har de som laddar ner koll på vad de faktiska upphovsmännen tjänar? Jag förstår att man gärna fokuserar stenhårt på de som tjänar mycket pengar, men hur många drabbas som INTE är svinrika? Är det något som de som fildelar funderar över innan de klickar på ladda ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så länge det inte drabbar en fattig så är det helt ok att ta saker utan att betala för dom? Gäller det även materiella saker så länge det är lätt att ta sakerna? Om nej, varför inte? Varför är det ok att tillgodogöra sig någon annans arbete utan att betala för det bara för att personen (eventuellt) är rik? Är det då inte ok att ladda ner saker där upphovsmännen inte äger 5 pooler utan bara 2? Eller ingen? Hur mycket måste personerna tjäna för att det ska vara ok att ta utan att betala för sig? Har de som laddar ner koll på vad de faktiska upphovsmännen tjänar? Jag förstår att man gärna fokuserar stenhårt på de som tjänar mycket pengar, men hur många drabbas som INTE är svinrika? Är det något som de som fildelar funderar över innan de klickar på ladda ner?

Jag tror att förklaringen helt enkelt ligger i att det inte drabbar fattiga. Det finns liksom inga "förödane konsekvenser" att peka på. "Det är fel för att det är fel" är ett cirkelresonemang som inte håller. Man måste kunna peka på att fildelning faktiskt skadar folk.

Sedan trodde jag att vi kommit förbi diskussionen och jämförelsen med materiella saker typ 2006, men tydligen inte.

Man tar inget, man kopierar. Man fråntar möjligen någon en hypotetisk betalningsmöjlighet, men så sker ju oclså om jag lånar en skiva eller en film av en kompis, tycker att jag sett/lyssnat tillräckligt, och därmed avstår att köpa, eller hur?

"You wouldn't copy a car." Jo, det skulle jag, och snart kan man det säkert också. 3D-skrivare är bara i sin linda. Det är en satans tur för biltillverkarna att jag är gravt synskadad och inte kan ta körkort.

immaterialrätt är helt enkelt för abstrakt och flummigt för att gemene man skall känna någon förankring i verkligheten. Konceptet är påhittat av jurister, och vete tusan om det inte också är jurister som drar in mest pengar på det hela i slutändan? Vill minnas att advokaterna i tpb-rättegången ville ha typ en miljon per skalle, på båda sidor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vem som driver trackern tycker jag är ointressant eftersom jag anser att andra brott är värre.
Det är unga som laddar ner - http://www.thesurveybay.com/graph.php (välj age).
Jag tycker det är bra att unga även får ta del av kultur.

Men för att cirkulera tillbaka till att "anti terror"-lagen används för att jaga unga fildelare. Bra eller dåligt enligt dig?

Du missar att det är mest är unga som fildelar, du vet fortfarande inte att de som efterfrågas är unga. Man väljer även här i tråden att måla upp bilden av de 11 fallen artikeln handlar om gäller en ung tjej som laddat ner någon enstaka film vilket även det inte är någon man vet, men det är såklart enklare att raljera över detta om man har den bilden i huvudet.

Jag tror att de flesta ändå är överens att det någonstans går en gräns för vad som är ok även när det gäller fildelning. Kanske om man har en öppen ftp med flera tusen filmer? Streamar film och drar in massa pengar på reklam? Driver en tracker och drar in pengar på donationer/reklam? Hur vet vi att det inte är denna typ av brott som det handlar om här? Någonstans finns en gräns där även fildelning blir jämförbart med grovt bedrägeri eller liknande då det är så uppenbart att det drabbar så pass många ekonomiskt.

Ska man vända din fråga ett varv till så blir frågan: Ska man använda "antiterrorlagen" för att jaga bedragare? Personer som misstänks för bokföringsbrott? Även i dessa fall så drabbas offren endast av ekonomisk skada. Var går gränsen? Hur mycket pengar ska det handla om för att man ska få ut uppgifter? Även vid hot? Ofredande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En får tacke

Hur som haver så är det inte svartsjuka. Det är mer en uppdämd irritation över det faktum att fildelning gärna porträtteras som ett brott som skadar "den lilla människan", när i själva verket de som "drabbas" mest är de som lider absolut minst av det, rent ekonomiskt.

Grejen med proportionalitet sätts liksom ur spel. Slår du mig på käften får jag lika ont om jag är miljardär som om jag är pank, men laddar du ner min låt så går det inte svara enkelt på hur stor skada jag lidit, om ens någon, och därför ser jag det mest som "civil olydnad" när folk laddar ner. Formellt finns där ett förbud, men brottets konsekvenser går inte enhälligt att fastställa, och det finns mig veterligen inget exempel på en artist eller annan kulturarbetare som får leva på gatan på grund av illegal fildelning. Därför är det svårt att se varför det skall vara olagligt. Om du tycker det är svartsjuka så visst.. Alla har sin egen definition, men om det är din så har jag inget emot det. Sen tror jag för den delen du menar "avundsjuk", men jag kan ha fel.

Proportionalitet är ett påfund som bara är av ondo. Vi kan aldrig bli helt jämlika någonsin så länge vi inte utgår ifrån principen:

ALLA ÄR VI JÄMLIKA INFÖR LAGEN.

Det där fetstilta måste alltid råda för alla och envar. Det går liksom inte att ursäkta kvinnor som slår män med att de är mindre i storlek eller fattiga som begår brott för att de är fattiga. Enligt ditt synsätt så blir det ju lite okej att fattiga gör lite som de vill, det är ju synd om dem? Kvinnor kan fritt slå män utan repressalier, de är ju mindre? Politiker eller tjänstemän utan tjänstemannaansvar kan göra lite som de vill, de har ju inget ansvar ändå?

Problemet med proportionalitet är detta: Var, drar man gränsen? Vad är okej, vad är inte okej? Du pratar om stöld av intellektuell egendom som att det vore luft. Där skiljer vi oss, jag har älskat musik ända sedan ung och jag drog en snabb överslagsräkning, runt en halv miljon och mer har jag lagt ner på musik, film, konserter samt vin till fattiga "konstnärliga" vänner genom åren. Som ung var jag inte rik alls, tvärtom! Jobbade och slet men liktförbannat så köpte jag musik och film på kassettband, CD, vinyl, VHS, laserdisc, DVD och senare Bluray och nästa projekt blir UHD-BD. Varför? För att det är det rätta att göra, man betalar för sig, man stjäl inte det man inte har råd med, har man inte råd har man inte råd även om SMS-lån ibland kan verka attraktiva!

Vad du vill göra är att du vill ha exakt det som jag betalar mina skattade pengar för, utan att betala en spänn. Fattar du inte att du bara är en simpel, snål tjuv? Du försöker ursäkta dig med med att.. men det drabbar ju ingen fattig osv, jag säger såhär:

Du saknar principer och ryggrad och du är avundsjuk.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är direkt felaktigt att alls dra slutsatser om polisens fokusområden och prioriteringar utifrån infon i nyheten. Tror du har tolkat datan och budskapet lite snett.

Har blivit blåst 3 gånger naiv som man är. Handlar om ca 10 tusen sammanlagt. Och nej, polisen gör inte ett skit.
Dom skulle kunna ta fast dessa tjuvar hur enkelt som helst, om dom velat. Ett bankkonto är inte anonymt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Proportionalitet är ett påfund som bara är av ondo. Vi kan aldrig bli helt jämlika någonsin så länge vi inte utgår ifrån principen:

ALLA ÄR VI JÄMLIKA INFÖR LAGEN.

Det där fetstilta måste alltid råda för alla och envar. Det går liksom inte att ursäkta kvinnor som slår män med att de är mindre i storlek eller fattiga som begår brott för att de är fattiga. Enligt ditt synsätt så blir det ju lite okej att fattiga gör lite som de vill, det är ju synd om dem? Kvinnor kan fritt slå män utan repressalier, de är ju mindre? Politiker eller tjänstemän utan tjänstemannaansvar kan göra lite som de vill, de har ju inget ansvar ändå?

Problemet med proportionalitet är detta: Var, drar man gränsen? Vad är okej, vad är inte okej? Du pratar om stöld av intellektuell egendom som att det vore luft. Där skiljer vi oss, jag har älskat musik ända sedan ung och jag drog en snabb överslagsräkning, runt en halv miljon och mer har jag lagt ner på musik, film, konserter samt vin till fattiga "konstnärliga" vänner genom åren. Som ung var jag inte rik alls, tvärtom! Jobbade och slet men liktförbannat så köpte jag musik och film på kassettband, CD, vinyl, VHS, laserdisc, DVD och senare Bluray och nästa projekt blir UHD-BD. Varför? För att det är det rätta att göra, man betalar för sig, man stjäl inte det man inte har råd med, har man inte råd har man inte råd även om SMS-lån ibland kan verka attraktiva!

Vad du vill göra är att du vill ha exakt det som jag betalar mina skattade pengar för, utan att betala en spänn. Fattar du inte att du bara är en simpel, snål tjuv? Du försöker ursäkta dig med med att.. men det drabbar ju ingen fattig osv, jag säger såhär:

Du saknar principer och ryggrad och du är avundsjuk.

Hela itt inlägg bygger på en halmgubbe som du skjuter sönder genom att lägga ord i min mun. Det var inget vidare svar.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen, men jag kan ju säga som så att du vet allt för lite om mig för att torrt proklamera att jag "saknar ryggrad", och jag saknar alls inte principer, det är bara det att jag inte delar dina.

Sedan så har vi väl redan konstaterat att varken dina eller någon annans pekpinnan någonsin kommer få en enda person att sluta med fildelning? Onödigt att då bränna på med varenda pekpinne du har som om du skulle vara för mer än mig eller något. Löjligt och ovärdigt, och knappast konstruktivt.

Sen tror jag för den delen inte att man uppnår någonting med att straffa personer som inte håller med om att de gjort fel. Du botar kanske symtomen, men inte "sjukdomen", om det finns någon sådan.

Dessutom har jag heller aldrig påstått att du inte gett pengar till fattiga.. Vad det har med saken att göra begriper jag inte heller. Det jag har påstått är att fildelning främst "drabbar" de rika.

Det är ett brott påhittat av rika för att rika skall kunna tjäna mer pengar. Spelar ingen roll att "alla är lika inför lagen" när man skulpterar brottet efter en viss inkomstklass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Åsikter om piratkopiering går isär, men detta är inget annat än ett extremt löjligt försök att vinna gratispoäng av de som fildelar. Ett urval på 40 förfrågningar säger absolut ingenting om hur polisen prioriterar och vi får heller inte veta vad det är för fall av piratkopiering som avses.

Utöver det så hoppas jag att piratkopieringen förekommer ganska mycket oftare än exempelvis mord och då är det självklart att det startas fler utredningar kring det. Sen är det bara påhitt att upphovsrättsbrott skulle vara prioriterade på något sätt, finns det tillräckligt med underlag för att dra igång en utredning så ska det göras. Tycker man inte om fildelningslagarna är det lagstiftarna man ska skylla på, att bli sur på polisen, som i detta fall gör sitt jobb, är bara patetiskt.

Måste bara säga att du verkar missat poängen helt med nyheten. Bahnhof tar inte ställning dom visar bara sin statistik under en väldigt kort period, vad för förfrågningar dom får av polisen, som senare kommer skickas över för att analyseras av olika forskare på ämnet.

Och när den här lagen skrevs så var den inte till för att jaga fildelar, vilket nu har blivit fallet och jag kan lova dig att statistiken ser likadan ut från andra svenska operatörer.
Polisen lägger resursers på bagateller istället för att fokusera på riktiga brott.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

"kränker privatpersoners identitet"

På vilket sätt är det värre än vad illegala fildelare gör? De kränker upphovsmännen, skadar samhället och begår faktiska brott med sina helt egoistiska handlingar. Med samma argument skulle det enda sättet att ta brottslingar på vara på bar gärning.

De här 40 förfrågningarna är förmodligen inte vanliga Svensson delaren (då har det varit något flera). Det hela indikerar snarare på att polisen fokuserar helt rätt i mitt tycke.

Nej, Bahnhof... integriteten är värd att kämpa för men "jag är ingen tjallare" koden hör hemma bland brottslingar. Fail.

Läs inlägget ovanför ditt vet jag :)!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hela itt inlägg bygger på en halmgubbe som du skjuter sönder genom att lägga ord i min mun. Det var inget vidare svar.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen, men jag kan ju säga som så att du vet allt för lite om mig för att torrt proklamera att jag "saknar ryggrad", och jag saknar alls inte principer, det är bara det att jag inte delar dina.

Sedan så har vi väl redan konstaterat att varken dina eller någon annans pekpinnan någonsin kommer få en enda person att sluta med fildelning? Onödigt att då bränna på med varenda pekpinne du har som om du skulle vara för mer än mig eller något. Löjligt och ovärdigt, och knappast konstruktivt.

Dessutom har jag heller aldrig påstått att du inte gett pengar till fattiga.. Vad det har med saken att göra begriper jag inte heller. Det jag har påstått är att fildelning främst "drabbar" de rika.

Det är ett brott påhittat av rika för att rika skall kunna tjäna mer pengar. Spelar ingen roll att "alla är lika inför lagen" när man skulpterar brottet efter en viss inkomstklass.

Meh, min vision är ju en utopi! Jag vill verkligen att det ska vara på så vis att vi alla är jämlika inför lagen. Är det så? Nope, neup, nej, no. Däremot... Mitt sätt att vara, tänka är närmare min utopi än ditt. Vad din vision är framgår ju inte. Utifrån mitt sätt att tänka, att vara, så saknar du ju ryggrad, det är ganska solklart och dina principer är som löven i vinden, de passar din egen agenda och ekonomi? Betänk att jag inte dömer dig, jag bara talar om för dig vad _jag tycker_ att du gör fel. Jag dömer inte många, alla gör som envar känner sig nödgade att göra och thats that. Jag skulle gärna dricka en bärs med dig om du bodde närmare och diskutera ideologi/filosofi Du har ju en stark åsikt och det är mer än vad man kan säga om rätt många och det i sig förtjänar en viss respekt men det betyder aldrig att jag håller med dig. Jag skräder dock aldrig ord, på gott och ont.

Skrivet av Ozzed:

Sen tror jag för den delen inte att man uppnår någonting med att straffa personer som inte håller med om att de gjort fel. Du botar kanske symtomen, men inte "sjukdomen", om det finns någon sådan. "

Öööh.. Ok? Förstår du verkligen vad du just sade med dessa ord? På riktigt alltså.. Jag trooor jag förstår hur du tänker i en djupare mening men.. det är ingen väg människan kan gå pga vår natur, ever. Du förutsätter att människan är god, jag vet att människan är ond och det av lång erfarenhet. Jösses.. Vet du vad människor gör med frihet utan ansvar som standard???

Skrivet av Ozzed:

Vad jag menar med min anekdot kring spenderande på "kultur" så handlar det enbart om att påvisa en skillnad, principiellt oss emellan. Jag betalar för mig, du gör det inte, du stjäl. Orsaken? Jag är principfast och har ryggrad, du är principlös och saknar ryggrad och böjer dig som ett löv i vinden utifrån dina förutsättningar. Varför jag är så envist viss om detta beror bara på att jag själv har varit rätt fattig, man tjänar inte mycket som hamburgerbiträde på heltid, likt förbannat så köpte jag det jag ville ha, jag stal det inte. Du försöker prata bort detta faktum, jag gör det inte, det i sig påvisar ju ganska direkt vem som har rätt respektive fel. Eller? Har du någon bortförklaring? Någon offerkofta? Någon ursäkt?

Ser du inte? Du pratar om rika.. påhittat.. Detta är inget påhitt. Det var inte okej att piratkopiera spel redan på C-64-tiden och förmodligen innan det också.. Det är inget påfund som är nytt. Det handlar om stöld, inget annat.

Det spelar ingen roll om ett offer är rikt eller fattigt, ett offer är alltid ett offer. Ett brott är ett brott. Sen får du ju försöka måla dig som robin hood eller vad du nu vill om det får dig att sova bättre om nätterna men det gör dig inte till en bättre, principfast, disciplinerad människa, tvärtom, du är ganska kass, principlös och odisciplinerad. Är det verkligen vad din far försökte lära dig?

*kram* det är ju trots allt fredag kväll!

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av geforce60:

Har blivit blåst 3 gånger naiv som man är. Handlar om ca 10 tusen sammanlagt. Och nej, polisen gör inte ett skit.
Dom skulle kunna ta fast dessa tjuvar hur enkelt som helst, om dom velat. Ett bankkonto är inte anonymt.

Det där har jag full förståelse för. Känns säkerligen riktigt trist. Uppklaranden av ringa brott är viktigt för att hålla uppe förtroendet för rättsväsendet.
Men det går som sagt inte att dra några rimliga slutsatser om hur polisen prioriterar upphovsrättsbrott med den informationen banhof har gått ut med. Det är tyvärr vilseledande om man ändå försöker med den infon.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av diddedraker:

Håller med en del övriga i tråden. Hur många mord begås via nätet? Hur många fildelningar sker offline?
Klart de kommer fråga mer om fildelning än mord. Ingen som klagar om statistiken hade gällt en nattklubb och antalet fildelningsfrågor hade varit noll.

Wat

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision