Permalänk
Medlem

Bytt MB + CPU, ingen bild

Hej alla,

Medlem sedan länge men mest läst, inte postat så mycket Har läst de flesta senaste trådarna om "ingen bild" men utan framgång.

Tänkte uppdatera min passiva HTPC med lite kraftigare komponenter för att kunna köra MadVR fullt ut så jag köpte nytt MB, CPU och grafikkort. Monterade allt glad i hågen men då började problemen.

Komponenterna
CPU: Intel i5 6400
Chassi: Streacom FC8 Evo
PSU: Nano 150w OCH 160w
MB: ASUS H170i-plus d3 OCH ASUS H110i-plus d3
HDD: Corsair Force GT
RAM: Corsair Vengeance LP 2x4GB
GPU: ASUS GeForce GT 730 2GB Low Profile
OD: Streacom BR-drive

Bild

Först startade datorn inte alls utan LEDen fram bara blinkade, som att PCn inte fick tillräckligt med ström. Mailade då Streacom som står för PSUn och mycket riktigt så sa de att det var en bug med deras NanoPSU 150w och H170-chipset. Fedexade då deras 160w-PSU från Kina som kom i fredags och nu startar datorn men det kommer ingen bild. Eller rättare sagt, skärmen (en Sharp 70") blinkar till som att den får någon sorts signal sedan blir skärmen helt svart. Jag köpte då ett nytt moderkort (H110-chipset) för tänkte att det kunde vara det, men samma symptom.

När jag lyste in i chassit från sidan så såg jag att de skruvar som sätter fast kylaren på moderkortet/CPU gick emot botten på chassit, jag har nu lättat på dem men kan det ha kortslutit något?

Jag har provat:

• Att ta bort allt utom MB, CPU, RAM (och PSU)

• Kört utan GPU alltså bara det interna.

• Jag kör Supra HDMI-kablar via en Sony receiver men även testat till direkt en PC-skärm

• Annan HDMI

• DVI-kabel

• Andra RAM-minnen

• Bytt platser på RAM-minnen samt bara kört ett

• Testat ett externt PSU 500W

Samt många mer saker som jag glömt nu...

Jag har satt samman en hel del byggen men är knappast någon expert så några tips från er?

Permalänk
Medlem

Har laborerat lite till med att plocka bort batteriet, tömma cmos etc men utan framgång

Permalänk
Medlem

Kan du ordna lite fler och större bilder? Jag lyckas åtminstone inte få någon ordentlig storlek på den där.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: funkar denna bättre? http://imgur.com/P7oy52C och en till http://imgur.com/XLhtT3o

Permalänk
Medlem

Jag kollade nu på hemsidan och det står "* To prevent system instability, either install DDR3L DIMMs or DDR3 DIMMs with voltage lower than 1.5V." och mina som sitter i nu är 1,5v... Kan det vara det? Testade med ett annat par RAM men de kan ju också ha varit 1,5v, kommer inte ihåg

http://www.asus.com/se/Motherboards/H110I-PLUS-D3/specificati...

Permalänk

Haft samma problem.
Gjorde det du hade gjort.
Kom på att jag hade bytt kablarna till skärmarna, ena har DP den andre har DVI.
Men jag hade inte ändrat "source" på skärmarna, den ena letade efter en DVI kabel fast det satt en DP kabel i han etc

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattanmattan:

Haft samma problem.
Gjorde det du hade gjort.
Kom på att jag hade bytt kablarna till skärmarna, ena har DP den andre har DVI.
Men jag hade inte ändrat "source" på skärmarna, den ena letade efter en DVI kabel fast det satt en DP kabel i han etc

Classic I mitt fall så när jag testade olika kablar så tog jag den HDMI som precis satt i min Xbox One för att försäkra mig om att kabeln funkade.

Allting är ju passivt i burken så ingen CPU-fläkt tex, testade att sätt i en fläkt på just CPU men inte kan det vara så att moderkortet inte startar för att det inte finns fler fläktar?

Permalänk
Medlem

Om du ska ha DDR3L o kör vanliga tror jag det är det som spökar. Gjort det felet med intels nuc, kört vanliga o den bootade inte fören jag bytte till lågvoltsminnen. Men det är ju mobile-cpuer så kanske är annat på stationära

De skruvarna du pratar om, om det är skruvarna som man monterar kylaren med så har de ingen risk att kortsluta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du ska ha DDR3L o kör vanliga tror jag det är det som spökar. Gjort det felet med intels nuc, kört vanliga o den bootade inte fören jag bytte till lågvoltsminnen. Men det är ju mobile-cpuer så kanske är annat på stationära

De skruvarna du pratar om, om det är skruvarna som man monterar kylaren med så har de ingen risk att kortsluta med.

Tack för svar. OK kan ju pröva att köpa ett DDR3L och testa med. Det står så här om moderkortet

"2 x DIMM, max. 32GB, DDR3 1600/1333 MHz icke-ECC, obuffrat minne
Stöd för Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
* Listan med rekommenderade minnesleverantörer finns på www.asus.com och i användarhandboken.
* To prevent system instability, either install DDR3L DIMMs or DDR3 DIMMs with voltage lower than 1.5V."

Och jag tolkar det som att vanliga DDR3 ska funka. Eller måste det vara lägre volt än 1.5? När jag läser det igen så tolkar jag det så faktiskt och jag har ju 1,5v.

Permalänk
Medlem

Jag kikade i minnes qvl på Asus H170i och där finns många 1,5volts minnen. Så är inte lika säker längre
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/H170I-PLUS_D3/H17...

Permalänk
Medlem

Det klassiska felet kan vara att CPU:n INTE är supportat av BIOS, kollade lite snabbt men blev ej klok
på versionsnummren på H1101 medans på H1701 verkar vara OK. Prova H1701 igen !!

Permalänk
Medlem

Prövade nu att köpa ett minne som stod med på listan över minnen för H110i-moderkortet nu men fortfarande ingen bild... Ska testa att byta moderkort till H170i men lär nog inte bli någon skillnad :-/

Permalänk
Medlem

@aka QKN:

Testade att byta moderkort tillbaka till H170i och var supernoga med allting. Fortfarande ingen bild på skärm... Som ni ser på bilden så är CPU-kylaren passiv och det såg nästan ut som att kopparrören låg emot transistorerna bakom CPUn, kan det kortsluta? Jag böjde till dem lite nu iaf.

Vad är nästa steg? Köpa en ny processor och testa?

Permalänk
Medlem

Prova att koppla in en liten högtalare (för varningar) se sidan 1-17 i manual och kostar ung 10SEK.

Koppla bort allt (USB,HD) som EJ behövs för att starta systemet och komma in i BIOS.

Du har väl dubbla strömmatningar till moderkortet ?

Kylrör och skruvar kan Kortsluta om dom ligger an på fel ställe, tyvärr.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Glömde detta!
Det finns en "power"-lampa som ska lysa på moderkort när det är spänningssatt ?

Dessa tips gäller H170i kortet men det är nog samma på H110i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Prova att koppla in en liten högtalare (för varningar) se sidan 1-17 i manual och kostar ung 10SEK.

Koppla bort allt (USB,HD) som EJ behövs för att starta systemet och komma in i BIOS.

Du har väl dubbla strömmatningar till moderkortet ?

Kylrör och skruvar kan Kortsluta om dom ligger an på fel ställe, tyvärr.

Lycka till

Bra tips om högtalaren! Hann inte förbi Webhallen igår men ska göra det idag. Dock hittade jag inte på deras hemsida men visste inte riktigt vad jag skulle söka på Får fråga på plats

Ja det är vanliga ATX-kopplingen och sedan den 4-poliga för CPU

Permalänk
Medlem

Det enda jag kunde komma på som jag inte dubbel (trippel) kollat med nya produkter var CPUn så jag skickade tillbaka den till Intel och fick en ny men det är samma problem... Jag testade även att köpa en högtalare till moderkortet men utan resultat (inget ljud alls)

Nu är det ända som är kvar att byta chassit men kan inte se att det skulle vara problemet, eller?

Någon som kan rekommendera något företag/person i Sthlmsområdet som kan felsöka sånt här? Jag ger fan upp

Permalänk

@aka QKN: Sitter med ett liknande problem med h170i - löste det sig för dig?

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.