Asus avtäcker Zenbook 3 - tunn och snabb

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker Zenbook 3 - tunn och snabb

Asus skjuter skarpt mot Apple vid lanseringen av den nya ultratunna bärbara datorn Zenbook 3. Den är både tunnare och mer kraftfull än konkurrentens Macbook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara på en billig Thunderbolt 3 EGPU docka, så skulle jag slänga plånboken på dem.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man bara får 4GB ram i instegsmodellen så att Asus inte går omkull

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tror dock inte att de kommer ta så många kunder från Apple. De som skulle kunna tänka sig att köpa en MacBook 2016 vill nog ha just en MacBook med OS X. Vidare kan man fråga sig om en i5:a eller i7:a som kyls av en 3 mm tunn fläkt verkligen är speciellt effektiv? Kan nästan slå vad om att fläkten låter extremt högljutt och/eller att processorn throttlas ner rejält vid högre temperaturer. Där kommer fördelen att den nya MacBook:en har en m-processor med passiv kylning.

Dock är det mest en speklulation, i praktiken kanske den slår både MacBook och HP Spectre på fingrarna i både mobilitet, prestanda och (tveksamt) design.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Ball produkt, men om man inte kan stressa CPU och GPU någorlunda utan att den throttlar så är ju den trevliga hårdvaran ganska värdelös.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Varför så tunn? Gör den hellre lite tjockare, kyl den passivt och/eller släng in större batteri.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem

Har "förra" generationens Zenbook och jag känner att det inte finns några rörliga delar i den är ett stort plus, så väljer man Macbook över Zenbook av den anledningen förstår jag. Fläkt är något av ett minus. Är det däremot så man vill ha den bättre prestandan och kan leva med att fläkten behöver gå upp i varv då så är nog inte Zenbooken fel.

Själv drog jag på Ubuntu så snart jag kunde och det har varit underbart hittils. Det känns som allt fungerar bättre. Av någon anledning verkade inte strömsparlägen fungera med Win8. Kunde stänga ner eller manuellt välja strömsparläge men likväl när jag öppnande den nästa dag eller senare så hade batteriet dragits ur. Så även där tycker jag om man kan hantera en Linux-dist så kan Zenbook även vara ett val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Varför så tunn? Gör den hellre lite tjockare, kyl den passivt och/eller släng in större batteri.

För av någon anledning så vill en del kunder antagligen hellre ha några millimeter tunnare laptop än längre batteritid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

För av någon anledning så vill en del kunder antagligen hellre ha några millimeter tunnare laptop än längre batteritid

Tunnare kan ju även innebära lättare vilket är en fördel med något som ska bäras omkring.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt!

Men ...4gb i en dator 2016?

Bättre prestanda bryr jag mig inte om en i5a räcker gott och väl, men betala 50% extra för att få nog med arbetsminne känns väldigt tveksamt. Hade jag fått en med vettigt minne för 1000 usd så hade jag slagit till, behöver en ny dator nu nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Tror dock inte att de kommer ta så många kunder från Apple. De som skulle kunna tänka sig att köpa en MacBook 2016 vill nog ha just en MacBook med OS X. Vidare kan man fråga sig om en i5:a eller i7:a som kyls av en 3 mm tunn fläkt verkligen är speciellt effektiv? Kan nästan slå vad om att fläkten låter extremt högljutt och/eller att processorn throttlas ner rejält vid högre temperaturer. Där kommer fördelen att den nya MacBook:en har en m-processor med passiv kylning.

Dock är det mest en speklulation, i praktiken kanske den slår både MacBook och HP Spectre på fingrarna i både mobilitet, prestanda och (tveksamt) design.

Fast macbooken throttlar väl även den vill jag mig minnas. Sen behöver inte fläkten snurra vid låga laster, det är bara när den faktiskt ska göra något lite mer krävade, vilket macbook istället throttlar av.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Snyggt!

Men ...4gb i en dator 2016?

Bättre prestanda bryr jag mig inte om en i5a räcker gott och väl, men betala 50% extra för att få nog med arbetsminne känns väldigt tveksamt. Hade jag fått en med vettigt minne för 1000 usd så hade jag slagit till, behöver en ny dator nu nämligen.

Förmodligen precis det de räknar med - alla som vet nåt om hårdvara över huvud taget vill ha mer än 4GB och om i alla fall några av dessa sväljer kostnaden för i7-modellerna så gör Asus en fin vinst.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tunnare kan ju även innebära lättare vilket är en fördel med något som ska bäras omkring.

Jämför du t.ex en dator som väger 1kg vs en som väger 1.5 så förstår jag, ett halvkilo eller mer blir en del extra. Men ta t.ex MBA 13" vs MBP 13", det är ungefär 200gram skillnad eller något i den stilen. Vad är problemet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Jämför du t.ex en dator som väger 1kg vs en som väger 1.5 så förstår jag, ett halvkilo eller mer blir en del extra. Men ta t.ex MBA 13" vs MBP 13", det är ungefär 200gram skillnad eller något i den stilen. Vad är problemet?

Det handlar inte bara om att få en lättare produkt till kund, det handlar även om att hitta nya sätt att förminska. Fortsätta utvecklingen helt enkelt. Det blir lättare men även billigare i tillverkning säkerligen. Att kunna presentera bättre siffror är såklart även en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jämför du t.ex en dator som väger 1kg vs en som väger 1.5 så förstår jag, ett halvkilo eller mer blir en del extra. Men ta t.ex MBA 13" vs MBP 13", det är ungefär 200gram skillnad eller något i den stilen. Vad är problemet?

700 grams skillnad. Faktiskt kännbart för var van att plocka upp airen med nästan bara fingertopparna medan Pron blir aningen obekväm om man försöker sig på sånt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cloudstone:

Varför så tunn? Gör den hellre lite tjockare, kyl den passivt och/eller släng in större batteri.

För att det finns andra produkter som täcker det segmentet. Kul med produkter i alla kategorier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Varför så tunn?

För att den ska... hör och häpna: vara tunn!

OT: Ser allmänt snygg ut, vill ha en lätt dator till studierna. Dock så spydde jag lite i munnen när jag såg locket, hur kan Asus fortsätta med den fula rundslipade designen? Ser bedrövligt ut, förhoppningsvis är det bara en väldigt dålig bild.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daumier:

För att den ska... hör och häpna: vara tunn!

OT: Ser snygg ut, vill ha en lätt dator till studierna. Dock så spydde jag lite i munnen när jag såg locket, hur fan kan Asus fortsätta med den fula rundslipade designen? Ser bedrövligt ut, förhoppningsvis är det bara en väldigt dålig bild.

Smaken som baken. Tycker själv det är rätt snyggt.

Permalänk
Medlem

Önskar att Zenbook hade AMD Zen

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det handlar inte bara om att få en lättare produkt till kund, det handlar även om att hitta nya sätt att förminska. Fortsätta utvecklingen helt enkelt. Det blir lättare men även billigare i tillverkning säkerligen. Att kunna presentera bättre siffror är såklart även en fördel.

Inget fel i det men vad vill du hellre ha? Några få hundra gram lättare dator eller mer funktionalitet/batteritid/övrigt?

Förresten är det väl slutkund vi pratar om, inte om vad som är bäst för företaget.

Skrivet av Teddis:

700 grams skillnad. Faktiskt kännbart för var van att plocka upp airen med nästan bara fingertopparna medan Pron blir aningen obekväm om man försöker sig på sånt.

Var får du 700 gram ifrån? MBP 13" väger ca 1.5-1.6kg och MBA 13" väger över 1.3kg. Det är mindre än 300gram. Eller jämför du olika skärmstorlekar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Önskar att Zenbook hade AMD Zen

Det får vi se Zen hur det blir men den saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Smaken som baken. Tycker själv det är rätt snyggt.

Självfallet. Jag tycker dock att det ser bedrövligt ut då dels locket i sig inte är särskilt snyggt, och sedan har vi en väldigt lugn insida och botten, en helt platt yta. Det är en för stor kontrast. Ser verkligen inte ut som något den prislappen ska hänga på.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lexius:

Önskar att Zenbook hade AMD Zen

Varför då? När TDP kryper ner under 20-30 W är ju Intels iGPU snabbare än AMDs, här pratar vi ~10 W TDP. Core M har 4 W TDP i normalfallet men MacBook kör den i "TDP-up" som ger en TDP på 7 W.

Angående produkten. Nog för att det finns begränsade möjligheter till variation i utseende, men redan vid första anblick bara skriker denna MacBook rip-off... Och för de som är ute efter en så här pass lätt, tunn och dyr laptop lär saker som batteritid och ergonomi gå före eventuellt lite högre CPU-prestanda, Core M är definitivt ett bättre val än i5/i7.

Gissningsvis kör ZenBook 3 sin i5/i7 i TDP-down medan MacBook kör sin Core M i TDP-up, så skillnaden i faktiskt prestanda lär vara än mindre än det ser ut direkt på pappret. MacBook har den stora fördelen av att klara sig utan fläkt så den är helt tyst!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Fast macbooken throttlar väl även den vill jag mig minnas. Sen behöver inte fläkten snurra vid låga laster, det är bara när den faktiskt ska göra något lite mer krävade, vilket macbook istället throttlar av.

Yes den throttlar, men den nya 2016-modellen gör det inte speciellt mycket.

Givetvis snurrar fläkten lägre vid lägre temperaturer, varför jag också skrev att den lär låta högt vid just högre temperaturer. Poängen var mer att vi får se om ASUS:en både throttlar och väsnas, vilket MacBooken inte gör.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför då? När TDP kryper ner under 20-30 W är ju Intels iGPU snabbare än AMDs, här pratar vi ~10 W TDP. Core M har 4 W TDP i normalfallet men MacBook kör den i "TDP-up" som ger en TDP på 7 W.

Angående produkten. Nog för att det finns begränsade möjligheter till variation i utseende, men redan vid första anblick bara skriker denna MacBook rip-off... Och för de som är ute efter en så här pass lätt, tunn och dyr laptop lär saker som batteritid och ergonomi gå före eventuellt lite högre CPU-prestanda, Core M är definitivt ett bättre val än i5/i7.

Gissningsvis kör ZenBook 3 sin i5/i7 i TDP-down medan MacBook kör sin Core M i TDP-up, så skillnaden i faktiskt prestanda lär vara än mindre än det ser ut direkt på pappret. MacBook har den stora fördelen av att klara sig utan fläkt så den är helt tyst!

Tror att han menar att datorn heter just Zenbook. Håller förövrigt med att Core M är ett bättre val för en dator i denna kategori, en fläkt känns som en tråkig uppoffring då CPU prestanda inte är superviktigt i kategorin.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Trizones:

Tror att han menar att datorn heter just Zenbook. Håller förövrigt med att Core M är ett bättre val för en dator i denna kategori, en fläkt känns som en tråkig uppoffring då CPU prestanda inte är superviktigt i kategorin.

Självklart! Dumstrut till mig.

<:/

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Varför då? När TDP kryper ner under 20-30 W är ju Intels iGPU snabbare än AMDs, här pratar vi ~10 W TDP. Core M har 4 W TDP i normalfallet men MacBook kör den i "TDP-up" som ger en TDP på 7 W.

Det är väl just nu omöjligt att säga hur ZEN apu med GCN gen 4 kommer prestera? Att ZEN skulle köra med GCN gen 3 eller äldre skulle vara skumt då det ser ut som polaris når ut till butikerna före ZEN, sen kommer det inga ZEN apus förens 2017 i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

och så ser man att de passat på att sätta dit en fingeravtrycksläsare.

I det här fallet kan man väl antagligen undvika att använda den, men ändå, vem fan vill ha en fingeravtrycks scanner på sin dator?

Förr i tiden brukade jag ha lösenord för att skydda min dator mot småsyskon som verkade bära på 2-3 datorvirus vardera.

Numera har jag allt olåst, för min egen säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Och en vindputs på skärmen så kollapsar den.
Den här hysterin med så tunnt som möjligt är idiotisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Varför så tunn? Gör den hellre lite tjockare, kyl den passivt och/eller släng in större batteri.

Skrivet av anon99339:

För att det finns andra produkter som täcker det segmentet. Kul med produkter i alla kategorier.

Gör det? Kanske tjockare men då inte med längre batteritid eller passivt kylda. I alla fall inte såvitt jag vet.
Själv väntar jag väl förgäves på en lite tjockare lätt dator (cirka 1 kg) med ordentlig slaglängd på tangentbordet, ett sånt som datorerna hade för snart tio år sen. Det är oerhört frustrerande att ha preferenser som går helt emot marknaden.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305