AMD Radeon RX 480 utan kylare på bild

Permalänk
Medlem

Blir att sälja mitt GTX 970 till förmån av ett RX 480 8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Om RX 480 presterar som ett referens 980, d.v.s ungefär som de högst klockade 970 modellerna med eftermarknadskylare som t.ex. EVGAs, så fungerar inte ett pris på 3500 kr. Med den prislappen släpper man i princip ett 970, fast två år för sent. Den potentiella marknaden borde rimligen vara mättad vid det här laget.

RX 480 måste ha i alla fall en marknadsmässigt signifikant fördel och enda rimliga verkar vara ett riktigt attraktivt pris. Då vi nämner Nordic hardware så är detta riktigt intressant, framförallt i ljuset mot att prisnivån som har sålt flest grafikkort har absolut ökat under många år nu.

"Samma källa vittnar om en närmast fanatisk efterfrågan på ett av Nvidias högst prissatta grafikkort någonsin där man i jämförelse säljer upp till 40 gånger fler exemplar än när Nvidia lanserade flaggskeppet Geforce GTX 980 Ti – företagets förra flaggskepp i liknande prisklass."

Tittar man på Steams statistik har faktiskt 980 Ti sålt i nivå med 980 och 950, det säljs ungefär fem 970 för varje 980 Ti så marknaden för absoluta toppkorten är idag långt större än vad som var fallet för bara en till två generationer sedan. R

Risken för AMD med RX 480 är att man absolut riktat sig mot ett stor marknadsegment, men det är krympande (är bara high end som växt under flera år nu) och frågan är hur mättat det är. Varför skulle någon som idag sitter på 390/380/380X/970/960 och prestandamässigt motsvarande köpa ett RX 480?

NH skriver också att det kommer hamna närmare 3000kr och personligen så är jag inte alls imponerad av GTX 980 prestanda för 3000kr. Ett GTX 980 som funnits ute i marknaden i snart två år och först nu kan AMD komma med GTX 980 prestanda för ynkliga 2000kr mindre vad ett GTX 980 normalt kostar och det inkluderat en nodförminskning. Hade det kostat runt 2500kr hade jag tyckt att det vore ett relativt prisvärt grafikkort men så blir det inte.

AMD gör om gör rätt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon114264:

NH skriver också att det kommer hamna närmare 3000kr och personligen så är jag inte alls imponerad av GTX 980 prestanda för 3000kr. Hade det kostat 2500kr hade jag tyckt att det vore ett prisvärt grafikkort men nu verkar det tyvärr inte bli så.

AMD gör om gör rätt!

Man kan ju se det från den positiva sidan. RX 480 är faktiskt det enda rationella valet för alla de som fram till nu skulle ha valt 980/970/960/390X/390/380X/380 om priset nu hamnar på säg 2500 kr. Frågan är bara hur många är det som inte redan gjort ett köp av någon av de korten kvar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 280X. Inte i något desperat behov av att uppgradera då det bara för ett halvår sedan jag köpte min kompis 280X när han köpte ett 970. Men om RX480 ger 980 prestanda för 2000kr är det intressant. Är det dyrare eller sämre köper jag hellre min kompis 970 när han uppgraderar nästa gång. Eller väntar till nästa år och ser vad som händer. Vill inte lägga så mycket på datorn då bäbisen kostar pengar och gör att jag har väldigt lite tid att spela ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

En fin konkurrenshöjare är ju effektanvändningen hos RX480 - och därmed värmeutvecklingen. Dessa parametrar torde bli rätt låga.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

skulle det komma något rx 480x sen också? isf när? för nu pratas det väl bara om 480 i slutet av juni?

De harbytt namnschema.
Förr vaf XT varianten följd av ett X, medan Pro varianten var utan.
Hawaii Pro = 290
Hawaii XT = 290X

Nu har vi redan fått se att XT-varianten blivit RX 480 medan Pro-varianten blivit RX 470.

Ellesmere Pro = RX 470
Ellesmere XT = RX 480

Som ytterligare stöd för detta så har AMD beskrivit Polaris 10 som en kreta som har 2306 shaders, precis som RX 480. Alltså har RX 480 fulla versionen av kretsen.

Skrivet av anon5930:

Jo, riktigt nice med korta kort faktiskt, hoppas det också kommer modeller från partnertillverkarna med så kort PCB-längd och matchande kylare. Med tanke på vilka kort den prestandamässigt ersätter så är det en minst sagt kompakt historia. Lätta att placera i kompaktare system med.

De Vega-baserade korten blir förmodligen längre även med HBM2 men samtidigt kortare än vad Hawaii-baserade kort varit. Mitt R9 290 Tri-X på 305mm är inte lättplacerad direkt.

Fury X är ju kortare trots strömhungrig krets, så Vega borde också kunna få kortare kretskort än RX 480. Men det är väl en fråga om hur mycket kyllösningen sticker ut, men det gör den på RX 480 med.

Skrivet av Yoshman:

Tvärt emot vad ofta läser i bl.a. dessa forum så finns ingen jättestark koppling mellan mängden VRAM och bandbredd, det som brukar hävdas är att kort A kan inte använda mer än X VRAM då det inte har bandbredd nog. Konsolerna skulle i så fall inte alls ha någon nytta av allt sitt RAM, men ändå lyckas man använda motsvarande 4-5 GB VRAM för grafik.

Finns absolut lägen där t.ex. ett Polaris 11 skulle kunna få en boost av att gå från 8 till 16 GB VRAM, men ingen kommer designa spel på det sättet om absoluta majoriteten av kunderna sitter på mellan 2 GB och 4 GB VRAM. När 8 GB VRAM är normen kommer absolut det bli en nackdel att sitta på ett kort med mindre VRAM, frågan är bara om kortet då har kraften att överhuvudtaget dra runt spelen i det läget.

Ja tydligen har någon någongång fått för sig att allt minne som används måste kunna skickas till GPUn varje frame. Den vanföreställningen har varit seglivad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om RX 480 presterar som ett referens 980, d.v.s ungefär som de högst klockade 970 modellerna med eftermarknadskylare som t.ex. EVGAs, så fungerar inte ett pris på 3500 kr. Med den prislappen släpper man i princip ett 970, fast två år för sent. Den potentiella marknaden borde rimligen vara mättad vid det här laget.

RX 480 måste ha i alla fall en marknadsmässigt signifikant fördel och enda rimliga verkar vara ett riktigt attraktivt pris. Då vi nämner Nordic hardware så är detta riktigt intressant, framförallt i ljuset mot att prisnivån som har sålt flest grafikkort har absolut ökat under många år nu.

"Samma källa vittnar om en närmast fanatisk efterfrågan på ett av Nvidias högst prissatta grafikkort någonsin där man i jämförelse säljer upp till 40 gånger fler exemplar än när Nvidia lanserade flaggskeppet Geforce GTX 980 Ti – företagets förra flaggskepp i liknande prisklass."

Tittar man på Steams statistik har faktiskt 980 Ti sålt i nivå med 980 och 950, det säljs ungefär fem 970 för varje 980 Ti så marknaden för absoluta toppkorten är idag långt större än vad som var fallet för bara en till två generationer sedan. R

Risken för AMD med RX 480 är att man absolut riktat sig mot ett stor marknadsegment, men det är krympande (är bara high end som växt under flera år nu) och frågan är hur mättat det är. Varför skulle någon som idag sitter på 390/380/380X/970/960 och prestandamässigt motsvarande köpa ett RX 480?

Om det nu blir så att toppkort av RX 480 ligger i linje med de billigaste gtx 980 innebär ju det att referens modeller av RX 480 kommer ligga en bra bit under gtx 980 i pris. Där finns en fördel för AMD.
AMDs svar på GTX 980 ti förra året var Fury X. Ett kort som knappt överklockade, kom med en minst sagt originell kylare och helt saknade varianter av partnertillverkare. Jag hoppas verkligen på att Vega kommer att jämna ut spelplanen något kommande året.
Och jag håller med dig om den sista punkten. Det finns ju väldigt liten anledning, om någon, att ersätta ett förhållandevis bra presterande kort med RX 480.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Avstängd

Tycker rx 480 är klart intressantaste kortet med 980 prestanda för 2000kr kommer man långt på och 1080 är snabbare men man får en hel dator + ett 480 för priset av ett 1080 och prestanda i nivå med dagens 980/390 så om informationen stämmer är valet i mellansegmentet inte svårt ..och ska blir intressant med lite tester på det sen hur det presterar även under oc då mellan kort brukar klocka rätt bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

De harbytt namnschema.
Hawaii Pro = 290
Hawaii XT = 290X

Nu har vi redan fått se att XT-varianten blivit RX 480 medan Pro-varianten blivit RX 470.

Ellesmere Pro = RX 470
Ellesmere XT = RX 480

Som ytterligare stöd för detta så har AMD beskrivit Polaris 10 som en kreta som har 2306 shaders, precis som RX 480. Alltså har RX 480 fulla versionen av kretsen.

Fury X är ju kortare trots strömhungrig krets, så Vega borde också kunna få kortare kretskort än RX 480. Men det är väl en fråga om hur mycket kyllösningen sticker ut, men det gör den på RX 480 med.
Ja tydligen har någon någongång fått för sig att allt minne som används måste kunna skickas till GPUn varje frame. Den vanföreställningen har varit seglivad.

Fiji-baserade korten är helt klart riktigt korts, speciellt med tanke på det segment dessa tillhör.

Men med tanke på hur lite vi vet om Vega så låter jag det personligen vara osagt. Bör bli korta, jag kan inte direkt komma på vad de skulle kunna använda utrymmet till. M.2-sockel för SSDer? Varför inte iofs.

Permalänk
Medlem

Köpa gtx 970 eller vänta på 480?

Permalänk
Hedersmedlem

Coolt. Liten formfaktor alltså, bra jobbat AMD!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pchelp:

kändes inte som ett svårt val för om det sägs stämmer finns det ingen orsak att köpa ett sämre 970 för mer pengar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

Jag är i precis den sitsen. Antingen 970/980 eller 480, och jag kommer att vänta på 480. Dels för det som läckt ut tyder på en bättre prestanda än 970 för ungefär samma slant, och dels för den låga strömförbrukningen hos 480. Det är ju trots allt bara två veckor till den 29 juni när kortet ska släppas.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon114264:

NH skriver också att det kommer hamna närmare 3000kr och personligen så är jag inte alls imponerad av GTX 980 prestanda för 3000kr. Ett GTX 980 som funnits ute i marknaden i snart två år och först nu kan AMD komma med GTX 980 prestanda för ynkliga 2000kr mindre vad ett GTX 980 normalt kostar och det inkluderat en nodförminskning. Hade det kostat runt 2500kr hade jag tyckt att det vore ett relativt prisvärt grafikkort men så blir det inte.

AMD gör om gör rätt!

Från artikeln, min fetstil.

Skrivet av Sweclockers:

Lanseringen av AMD Radeon RX 480 äger rum den 29 juni och ingångspriset för varianten med 4 GB GDDR5 ligger på 199 dollar, motsvarande cirka 2 100 kronor inklusive moms. Modellen med 8 GB GDDR5 väntas bli 30 dollar dyrare, vilket i sådana fall motsvarar 2 400 kronor inklusive moms.

Alltså 2100 kroner för ett RX480 med 4GB och 2400 för ett med 8GB.
Skyll inte på AMD om någon annan försöker ta ut överpriser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Ajaj, brun PCB på referenskortet. Ser dock ut att kunna vara en illusion skapad av ljuset(?).

Är det någon skillnad på funktionalitet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag är i precis den sitsen. Antingen 970/980 eller 480, och jag kommer att vänta på 480. Dels för det som läckt ut tyder på en bättre prestanda än 970 för ungefär samma slant, och dels för den låga strömförbrukningen hos 480. Det är ju trots allt bara två veckor till den 29 juni när kortet ska släppas.

Går att få 970 idag för 2400 men 2 veckor är inte så långt.
Bara att hoppas inte prissättningen blir som 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man kan ju se det från den positiva sidan. RX 480 är faktiskt det enda rationella valet för alla de som fram till nu skulle ha valt 980/970/960/390X/390/380X/380 om priset nu hamnar på säg 2500 kr. Frågan är bara hur många är det som inte redan gjort ett köp av någon av de korten kvar.

Du har en poäng men kanske lite väl hård i valet av kort. 960 presterar väl ganska likt mitt 680 och jag hade fått 80-90% prestandaökning av att köpa GTX 980. Om nu RX 480 levererar det för 2500 kr är det trots allt lite lockande (även om jag personligen siktar något högre).

Finns säkert mängder med personer som sitter med allt från 270-280X och äldre versioner av Nvidia-kort som vill uppgradera.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hej då mitt GTX 970 till HTPC'n.

Är väl ändå en väldigt liten uppgradering att gå från 970 till 480?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Från artikeln, min fetstil.
Alltså 2100 kroner för ett RX480 med 4GB och 2400 för ett med 8GB.
Skyll inte på AMD om någon annan försöker ta ut överpriser.

Skulle inte förvåna mig om återförsäljarna gör samma sak för AMD som dom gjort för Nvidia, nämligen otroliga överpriser jämfört med vad som är rekommenderat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Finns det någon egentlig fördel med 8GB framför 4GB i 1440p-spelande? Någon inställning som drar extremt mycket minne kan jag steppa ner på om det skulle krävas.

I nyare spel i 1440p finns det risk för bottleneck med 4gb ja... Så om du vill vara på den säkra sidan så skaffa 8gb. Om inte annat så för futureproofing.

Permalänk
Medlem

Undrar vad die size är, någon som sett en uppskattning?

Permalänk
Medlem

@Friterad: Jo den blir ju inte jätte stor men alltid kul att köpa nytt Alt är ju att man hittar ett Nano för samma peng.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De harbytt namnschema.
Hawaii Pro = 290
Hawaii XT = 290X

Ellesmere Pro = RX 470
Ellesmere XT = RX 480

tusen tack! nu behöver jag inte fundera på att vänta på ett 480x. utan när 480 kommer så vet jag om det blir ett sådant eller ett 1070 i augusti

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Friterad: Jo den blir ju inte jätte stor men alltid kul att köpa nytt Alt är ju att man hittar ett Nano för samma peng.

Visst får du göra som du vill med dina pengar, men du ska väl ändå inte köpa nytt bara för att? Låter lite som shoppingberoende...

Skrivet av Buio:

Undrar vad die size är, någon som sett en uppskattning?

Runt 220 mm^2 har jag läst.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

Går att få 970 idag för 2400 men 2 veckor är inte så långt.
Bara att hoppas inte prissättningen blir som 1070

Jag har också kollat på det kortet (ASUS GTX 970 Turbo 4GB) men efter att ha läst användarrecensioner (Prisjakt) som klagar på coil whine och sedan hört eländet på Youtube så har jag iaf bestämt mig för att avstå det, jag skulle bli skogstokig om jag skulle behöva utstå det ljudet Då är nästa 970 några hundralappar dyrare och plötsligen i samma troliga prisklass som 480.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Avstängd

1440p perfekt kort

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag skulle vänta...2 veckor...
Sen skall det +++ på att AMD nog har bättre DX12 prestanda än GTX970/980..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FredrikMH:

Du har en poäng men kanske lite väl hård i valet av kort. 960 presterar väl ganska likt mitt 680 och jag hade fått 80-90% prestandaökning av att köpa GTX 980. Om nu RX 480 levererar det för 2500 kr är det trots allt lite lockande (även om jag personligen siktar något högre).

Finns säkert mängder med personer som sitter med allt från 270-280X och äldre versioner av Nvidia-kort som vill uppgradera.

Håller med! Kollade inte upp relativa skillnaden (fast hade jag tänkt till vet jag att 960 är en halv 980...), att uppgradera från 960/380 till 480 ger endera ca 80 % högre FPS med samma inställningar eller gör det möjlig att gå från 1920x1080 till 2560x1440 (78 % fler pixels) med bibehållen FPS och nivå.

Skrivet av Lucpel:

I nyare spel i 1440p finns det risk för bottleneck med 4gb ja... Så om du vill vara på den säkra sidan så skaffa 8gb. Om inte annat så för futureproofing.

Att framtidssäkra var ett väldigt vanligt argument för att välja 390/390X över 970/980. I praktiken har 4 GB VRAM överhuvudtaget inte varit en reell flaskhals i någon titel så här lång. För att komma över 4 GB VRAM eller ens 3 GB VRAM (kolla tester med som har med 780 Ti) måste man köra inställningar där genomsnittligt FPS hamnar klart under 30 innan man slår in i VRAM taket.

Går säkert att gräva fram någon special mod eller någon YouTube-video som hävdar motsatsen, men de som försökt gjort vetenskapliga tester (d.v.s. reproducera bara resultat) har så här långt kommit till slutsatsen att 4 GB VRAM är full tillräckligt i alla upplösningar där inställningarna i alla fall når 30 FPS i genomsnitt (på motsvarande kort med >4 GB RAM).

Men visst. Denna generation verkar >4 GB VRAM bli normen (ryktet säger ju att steget under 1070 får 6 GB VRAM) så om några år kommer >4 GB VRAM finnas hos majoriteten av spelarna och då kommer naturligtvis spelen också börja använda mer än 4 GB VRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Aleshi:

De harbytt namnschema.
Hawaii Pro = 290
Hawaii XT = 290X

Ellesmere Pro = RX 470
Ellesmere XT = RX 480

Så de ändrade till Nvidias namnschema....fast RX 480 är väl prestandaklass som GTX 570, 670 o 970?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@alex5555: Eller så har man ett jobb som ger mig pengar så jag kan köpa det jag vill ha. Man lever bara en gång så mina pengar nyttjas till fullo. Är det en GPU för 2000kr eller en resa för 25k eller en bil för 200k eller bara ett enkelt restaurangbesök så tycker jag att det är värt det så länge det förgyller mitt liv.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |