MSI Geforce GTX 1080 Gaming X

Permalänk
Melding Plague

MSI Geforce GTX 1080 Gaming X

MSI satsar på egendesignat kretskort och den nya kyllösningen Twinfrozr VI med sitt nya Geforce GTX 1080 Gaming X, som idag tar plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt liten skillnad i prestanda jämfört med FE.
Men som väntat är kylning och ljudnivå bättre.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur den kunde få toppklass när EVGA enbart fick Utmärkt. Skillnaden i prestanda är ju verkligen minimal där EVGA tom drar 1fps bättre i genomsnitt, så även om kortet dippar lite verkar det ju inte ha någon skillnad totalt sett.

Tre graders skillnad och samma ljudnivå känns ju inte som det spelar någon roll, dessutom är ju EVGAs kort 500:- billigare (tom 600:- för lägsta pris just nu) än detta så finner betygssättningen en smula ologisk.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tycker det känns oroande att alla modeller än så länge ger ifrån sig ett svagt sportbutik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker inte om att ena 8-pins ingången sticker ut till synes. Och att kylaren inte täcker hela PCB'n.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tycker det känns oroande att alla modeller än så länge ger ifrån sig ett svagt sportbutik.

Skickades från m.sweclockers.com

Sportbutik?
Spoltjut?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förstår inte riktigt hur den kunde få toppklass när EVGA enbart fick Utmärkt. Skillnaden i prestanda är ju verkligen minimal där EVGA tom drar 1fps bättre i genomsnitt, så även om kortet dippar lite verkar det ju inte ha någon skillnad totalt sett.

Tre graders skillnad och samma ljudnivå känns ju inte som det spelar någon roll, dessutom är ju EVGAs kort 500:- billigare (tom 600:- för lägsta pris just nu) än detta så finner betygssättningen en smula ologisk.

Den här har väl två strömkontakter. Sitter och kollar igenom sammanfattningen än så länge, och det nämns ju några gånger, dvs inte samma "begränsning" som fanns på EVGA-kortet.

Edit: Lägre delen av toppklass tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förstår inte riktigt hur den kunde få toppklass när EVGA enbart fick Utmärkt. Skillnaden i prestanda är ju verkligen minimal där EVGA tom drar 1fps bättre i genomsnitt, så även om kortet dippar lite verkar det ju inte ha någon skillnad totalt sett.

Tre graders skillnad och samma ljudnivå känns ju inte som det spelar någon roll, dessutom är ju EVGAs kort 500:- billigare (tom 600:- för lägsta pris just nu) än detta så finner betygssättningen en smula ologisk.

Därför: "Företagets skräddarsydda kretskort med upphottad strömförsörjning eliminerar problemen med begränsad strömbudget hos referensditot, vilket i längden ger en jämnare frekvenskurva utan sporadiska dippar vid hög belastning"

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Gör msi hela 8 modeller?! Varför fan då? Kretsen klockar ju inte speciellt mycket över den rekordhöga grundfrekvensen ändå.

Permalänk
Medlem

Det är riktigt bra att fler och fler partner-kort recenseras, alla verkar ju faktiskt prestera riktigt bra, förhållandevis.

Själv beställde jag ett Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH idag från Komplett, får det imorgon, kul att det börjar trilla in kort på marknaden!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Därför: "Företagets skräddarsydda kretskort med upphottad strömförsörjning eliminerar problemen med begränsad strömbudget hos referensditot, vilket i längden ger en jämnare frekvenskurva utan sporadiska dippar vid hög belastning"

Detta är dock ett lite märkligt påstående eftersom maximalt effektuttag är lägre än för EVGA-kortet. Det borde alltså vara något annat som ger dippar hos EVGA?

Permalänk
Medlem

Varför testas inte OC-läget utav kortet överhuvudtaget?

Permalänk
Entusiast

Synd att det är rött färgtema på kortet bara, helsvart hade varit väldigt stilrent och passat system bättre (personlig åsikt).

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv

Oj, va det en video också, det märkte jag inte, tackar!

Permalänk
Medlem

Överklockning ger inte alls stor prestanda-boost som man tidigare är van vid med nvidia. Lite synd.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Grafikkort för 7700:- som har spolljud men ändå får "topklass"?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kan någon hur bra prestanda det är jämför med tidigare kort?

Jag har ett 770 4GB som har tuffat på genom åren men är lite småslött när man måste dra ner till mid-settings i 1080p. Är det bättre att köpa ett beggat 770 4GB för en 1500:- och köra sli eller att sälja det för samma peng och köpa ett 1080?
Tacksam för respons

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MinscS2:

Grafikkort för 7700:- som har spolljud men ändå får "topklass"?

Detta skiljer sig helt mellan exemplar och har alltid gjort, borde därför inte dra ner betyget på produkten.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förstår inte riktigt hur den kunde få toppklass när EVGA enbart fick Utmärkt. Skillnaden i prestanda är ju verkligen minimal där EVGA tom drar 1fps bättre i genomsnitt, så även om kortet dippar lite verkar det ju inte ha någon skillnad totalt sett.

Tre graders skillnad och samma ljudnivå känns ju inte som det spelar någon roll, dessutom är ju EVGAs kort 500:- billigare (tom 600:- för lägsta pris just nu) än detta så finner betygssättningen en smula ologisk.

Nä denna tanken slog mig med. EVGA har lite högre temperatur (kanske för att fläktkurvan är lägre ställd, recensionen förtäljer inte detta), men ljudnivån och prestandan är identisk, samtidigt som kortet är billigare (och drar 5 Watt mindre, wääh ).

Vad är det som gör att MSI får "topklass" men EVGA "bara" fick "utmärkt"?

Skrivet av Jonssown:

Detta skiljer sig helt mellan exemplar och har alltid gjort, borde därför inte dra ner betyget på produkten.

Fast EVGAs version hade också spolljud.
Får se om nästa testexemplar med eftermarknadskylare dom recenserar också har spolljud - "Två är en slump, tre är ett mönster".

Topklass anser jag bara produkter som är så pass bra och felfria att enbart priset egentligen är en nackdel. Hade aldrig klarat av ett grafikkort med spolljud, plus att berömmet för kortets låga ljudnivå blir ganska ihåligt på grund av detta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Synd att det är rött färgtema på kortet bara, helsvart hade varit väldigt stilrent och passat system bättre (personlig åsikt).

Tar heller ljus färg då man kan se produktens detaljer och former bättre. Precis som på bilar.

Permalänk
Medlem

Gillar inte Nvidia i rött färgtema, det är ju för fan AMDs lag...

Annars är jag rätt besviken på utvecklingen, trodde på att de mindre kretsarna skulle fördubbla prestandan jämfört med GTX980 men icke!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Lägsta möjliga ljudnivå (bland luftkylarna) är det viktigaste för mig, så hittills är detta kort det mest intressanta bland partnervarianterna för min del (utifrån de recensioner jag läst här på Swec och annorstädes).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu klickade jag förbi en massa dravel men nämner Jonas någon gång priset? Dessa partnerkort skulle ju enligt utsago vara "billigare" än Founders Edition. Ingen kommentar kring detta alls? Bara att det kostar "ungefär" som Founders Edition.

Dom flesta andra siter har iaf gett Nvidia en liten känga för detta marknadsföringstricket och jag tycker att det kan vara på sin plats.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant recension Jonas. Jag reflekterade över 3st saker.

1. Attans vilket fult grafikkort. När Jonas visade med belysningen påslagen så skrattade jag åt skärmen.
2. Även om denna har en väl tilltagen strömtillförsel så verkar inte detta ge resultat på prestandan i varken originalfrekvens eller överklockat.
3. Måste alla gtx 1080 ha spoltjut? Att ett dyrare "custom PCB" lider av detta är oacceptabelt enligt mig.

Jag har svårt att se varför denna fick högre betyg än evga kortet. Jag är inte speciellt imponerad.

Permalänk
Inaktiv

För de som föredrar Youtube..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Den här har väl två strömkontakter. Sitter och kollar igenom sammanfattningen än så länge, och det nämns ju några gånger, dvs inte samma "begränsning" som fanns på EVGA-kortet.

Edit: Lägre delen av toppklass tom

Fortfarande toppklass vilket känns omotiverat med tanke på vad som skiljer korten och framförallt när man ser till prissättningen på de båda korten.

Skrivet av Markusas:

Därför: "Företagets skräddarsydda kretskort med upphottad strömförsörjning eliminerar problemen med begränsad strömbudget hos referensditot, vilket i längden ger en jämnare frekvenskurva utan sporadiska dippar vid hög belastning"

Läste du testet innan du kommenterade? EVGAs kort presterar fortfarande bättre, så att det håller en jämnare kurva spelar absolut ingen roll och även om strömbudgeten satte stopp så tillför det inget alls för MSIs kort i praktiken.

Skrivet av MinscS2:

Nä denna tanken slog mig med. EVGA har lite högre temperatur (kanske för att fläktkurvan är lägre ställd, recensionen förtäljer inte detta), men ljudnivån och prestandan är identisk, samtidigt som kortet är billigare (och drar 5 Watt mindre, wääh ).

Vad är det som gör att MSI får "topklass" men EVGA "bara" fick "utmärkt"?

Fast EVGAs version hade också spolljud.
Får se om nästa testexemplar med eftermarknadskylare dom recenserar också har spolljud - "Två är en slump, tre är ett mönster".

Topklass anser jag bara produkter som är så pass bra och felfria att enbart priset egentligen är en nackdel. Hade aldrig klarat av ett grafikkort med spolljud, plus att berömmet för kortets låga ljudnivå blir ganska ihåligt på grund av detta.

Fast spoltjutet bedömdes ju som "svagt" för båda korten så det är fortfarande väldigt märkligt att man ger MSI toppklass och inte EVGAs. Faktum kvarstår ju att korten klockar identiskt och har identisk prestanda där EVGA tom ligger en eller om det var två fps högre och dessutom med 5w lägre strömförbrukning. Så... ja, två kort som är så otroligt lika får två helt olika utmärkelser känns väldigt omotiverat enligt mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Personligen hade jag klassat en enhetsskillnad i prestandaindex som "felmarginal" och inget jag öht skulle märka av i praktiken.

Toppklassen motiveras med följande:
"Imponerande prestanda, påkostat kretskort och ypperlig kylare. MSI Geforce GTX 1080 Gaming X är ett grafikkort i toppklass."

Alla håller kanske inte med, men jag tror att kretskortet och kylaren är två anledningar, men det är nog bara redaktionen som kan svara för varför de just satte denna utmärkelse.

Jag förstår dock inte riktigt varför detta skulle bli en sak öht. Enligt recensenten fick detta kort som sagt Toppklass och EVGA fick det inte, det är väl inte mer med det? Men jag har iof inte ett EVGA-kort sedan innan så av den anledningen kan jag någonstans kanske förstå att du reagerar på att det märket inte fick samma betyg.

Permalänk
Avstängd

Lustigt, fick bättre än EVGA kortet på både temperatur, prestanda, ljudnivå.

Så med andra ord så MSI>EVGA om man ska köpa ett 1080gtx

Finns tyvärr inte mycket att argumentera om.

Permalänk
Medlem

Redaktionen glömmer det att EVGA SC består av ett referenskretskort vilket gör det svårare att luftkyla jämfört med MSI's egenbyggda kretskort som bör vara lättare luftkylt.
Därför känns det lite löjligt när Sweclockers skriver att MSI's kylare är lite bättre än EVGA's ACX 3.0 kylare när det är helt olika kretskort som kyls.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

@trickeh2k: Personligen hade jag klassat en enhetsskillnad i prestandaindex som "felmarginal" och inget jag öht skulle märka av i praktiken.

Toppklassen motiveras med följande:
"Imponerande prestanda, påkostat kretskort och ypperlig kylare. MSI Geforce GTX 1080 Gaming X är ett grafikkort i toppklass."

Alla håller kanske inte med, men jag tror att kretskortet och kylaren är två anledningar, men det är nog bara redaktionen som kan svara för varför de just satte denna utmärkelse.

Jag förstår dock inte riktigt varför detta skulle bli en sak öht. Enligt recensenten fick detta kort som sagt Toppklass och EVGA fick det inte, det är väl inte mer med det? Men jag har iof inte ett EVGA-kort sedan innan så av den anledningen kan jag någonstans kanske förstå att du reagerar på att det märket inte fick samma betyg.

Ja, jo jag har läst artikeln så jag vet vad som är skrivet men du menar alltså att ett påkostat kretskort som inte har någon som helst praktisk skillnad ska motivera en högre utmärkelse? Kylaren låter exakt lika mycket som EVGAs men klarar av att kyla tre grader mer vilket absolut är bra, men när man inte pratar om vare sig fläktkurva eller rpm är det mer eller mindre omöjligt att veta hur bra det faktiskt är.

Anledningen till att jag reagerar är att Toppklass generellt sett alltid har krävts något verkligen extra för att få, med i princip noll skillnad mellan dessa två kort är det märkligt. Dessutom innebär detta att ÅF som Komplett, Inet och Alina t ex kommer att använda logotypen när de säljer korten. Vad hade en ovetande valt när man köpt ett kort? Det är givetvis den enskilde recensentens bestämda åsikt, jag har bara svårt att se motiveringen till Toppklass, för mig är båda korten Utmärkta.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2