AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk
Medlem

Vad jag sett är att tyska butiker säljer 4GB varianten av RX 480 för omkring 2100kr inkl frakt.

Permalänk
Medlem

Jahapp, detta var ju inte super kul läsning :/ . För att motivera 2990kr så hade det ju absolut behövt prestera som det utlovades. Men med denna prestandan + detta pris så känns det bara fel. Trist!
Men vem vet, kanske kan nån drivrutin skruva upp prestandan till 980 nivå?
1990kr hade känts mer ok för ett helt ok mellanklass kort och för dem som kör 1920x1080.

Man får väl hålla tummarna för 1060 istället för runt 3700kr skulle jag tro.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kortet är ju ok men inte mycket mer. Har haft en del nvidia kort geforce2 i byte mot voodoo3. Hade riva 128 innan. Paus i spelandet i många år något geforce 4 emellan och fick ett 8800gtx sen 560 sli, 760 sli sen single nu 770 har fått avsmak från nvidia pga av mjölkandet på pengar av konsumenter med priser. Blir nog ett 480 eller ett 490 med icke referens kylare iaf. Vill inte ge dem en krona mer. Priserna på 1070 och 1080 är ju helt absurda. Dom kan slicka min glass men mer $ blir det inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Kommer in lite information från tyskland, pga att AMD underdimensionerade både kylaren och satte en 6-pin istället för en mycket behövd 8-pin connector drar RX480 upp till 90W från moderkortet, absolut max specifikationen för PCI-E är 75W per kort, moderkort i mellanklass etc har således en gräns på 150W till PCI-E slottarna, vilket betyder att RX480 Crossfire kommer att gå åt helvete på moderkort som inte är påkostade.

Fast det kan även påverka singel-kort system med, undervoltat så kortet drar 30W mindre får tyskarna ut högre prestanda än RX480 i stock.

https://www.computerbase.de/2016-06/radeon-rx-480-test/12/#di...

dvs kortet kommer inte åt kraften den behöver pga. att AMD underdimensionerade kraftförsörjningen med. Vad fan tänker AMD med?

*edit* AMD verkar vara medvetna om det https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/4qfy9d/i_work_...

Det är ju så helt fantastiskt korkat så man häpnar. Hur i hela friden lät man designen gå i produktion öht? Folding@home är nog inget man använda kortet åt och eventuellt kan dom åka på att dra tillbaka samtliga kort.

Saxat från Tom's hardware...
"Believe it or not, the situation gets even worse. AMD's Radeon RX 480 draws 90W through the motherboard’s PCIe slot during our stress test. This is a full 20 percent above the limit.

To be clear, your motherboard isn't going to catch fire. But standards exist for a reason. All of the components around the PCIe slot and along the path from the slot to the 24-pin ATX connector will suffer from the peaks. And depending on your platform's design, audio problems may also materialize."

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-rx-480-polaris...

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Vad menar Swec med att kortet har god effektivitet?

Energieffektivitet (prestanda/Watt) vilket är en konstig bedömning då GTX 970 som var förra generationen har lika bra energieffektivitet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Crimson 16.6.2 hotfix släppt med ser jag: support.amd.com/en-us/download

Skrivet av anon999:

Det är ju så helt fantastiskt korkat så man häpnar. Hur i hela friden lät man designen gå i produktion öht? Folding@home är nog inget man använda kortet åt och eventuellt kan dom åka på att dra tillbaka samtliga kort.

Saxat från Tom's hardware...
"Believe it or not, the situation gets even worse. AMD's Radeon RX 480 draws 90W through the motherboard’s PCIe slot during our stress test. This is a full 20 percent above the limit.

To be clear, your motherboard isn't going to catch fire. But standards exist for a reason. All of the components around the PCIe slot and along the path from the slot to the 24-pin ATX connector will suffer from the peaks. And depending on your platform's design, audio problems may also materialize."

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-rx-480-polaris...

Jag hoppas även Sweclockers tittar närmare på detta, helt klart riskabelt. Förhoppningsvis är det något drivrutinsproblem men bör likväl utredas.

Permalänk

RX 480 skulle annars vara ett bra kort om priset fixas om det inte var för strömförbrukningen. Den bådar inte gott inför Vega som kan bli riktiga strömförbrukningsmonster om de ska konkurrera med 1080/1080 Ti.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Vad menar Swec med att kortet har god effektivitet?

Skrivet av fantomsmurfen:

Energieffektivitet (prestanda/Watt) vilket är en konstig bedömning då GTX 970 som var förra generationen har lika bra energieffektivitet.

Jag tror helt enkelt att ni får skilja lite på god effektivitet och bäst effektivitet. Ni ser säkerligen att AMD gjort signifikanta framsteg sedan sist de gjorde kort i klassen. Med hypen i baksätet kanske man hade hoppats på ännu mer men ja Rom byggdes inte på en dag osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vilket tjat om att det drar mycket ström från PCI-E.. Var det lika mycket gnäll över t.ex GTX750Ti? 141watt från PCI-E.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Skrivet av Sundkula:

Vilket tjat om att det drar mycket ström från PCI-E.. Var det lika mycket gnäll över t.ex GTX750Ti? 141watt från PCI-E.
http://media.bestofmicro.com/2/W/422600/original/01-GTX-750-Ti-Complete-Gaming-Loop-170-seconds.png

Att Nvidias gamla 750Ti drog så mycket rättfärdigar väl inte att AMD's kort gör det nu?

Som sagt detta kort luktar budget och nedskalat rakt igenom

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Sundkula:
Vilket är anledningen till att samtliga tredjepartskort hade en extra kontakt för strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag tycker jag har hållt mig a jour de senaste månaderna men jag har inte sett någon information om huruvida polaris ska ha något motsvarande det här:
https://blogs.nvidia.com/blog/2016/05/06/pascal-vrworks/
Någon som vet något?

Det kallas foveated rendering och har HW för detta i Polaris.Enligt vissa uppgifter är Polaris upptill 10x effektivare än Maxwell vet ej Pascal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundkula:

http://media.bestofmicro.com/2/W/422600/original/01-GTX-750-Ti-Complete-Gaming-Loop-170-seconds.png

Ett medel på 64W är rätt mycket bättre än ett medel på 80W.
De bättre versionerna hade extra strömtillförsel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMadMax:

Jahapp, detta var ju inte super kul läsning :/ . För att motivera 2990kr så hade det ju absolut behövt prestera som det utlovades. Men med denna prestandan + detta pris så känns det bara fel. Trist!
Men vem vet, kanske kan nån drivrutin skruva upp prestandan till 980 nivå?
1990kr hade känts mer ok för ett helt ok mellanklass kort och för dem som kör 1920x1080.

Man får väl hålla tummarna för 1060 istället för runt 3700kr skulle jag tro.

Amd har väl inte lovat mer prestanda än det här? Eller har någon annan än AMD utlovat mer? Trustworthy?

Initialt känns väl inte prissättningen så het direkt. Lär bli tydligare mot slutet av sommaren vad som blir prisvärt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Intessant med tanke på vad Nordic Hardware satte för betyg på kortet.

Fördelar:
+ Bra prestanda per krona
+ Kräver bara en 6-pinskontakt
+ Stöd för Displayport 1.3/1.4 och HDMI 2.0
Nackdelar:
– Högljudd kylare
– Medelmåttig energieffektivitet
– Dålig överklockningspotential

Och jag är beredd att hålla med Nordic Hardware om att energieffektiviteten är medelmåttig. Inte alls vad man förväntade sig av kortet.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@Sundkula:
Vilket är anledningen till att samtliga tredjepartskort hade en extra kontakt för strömförsörjning.

Skrivet av ArcticFire:

Ett medel på 64W är rätt mycket bättre än ett medel på 80W.
De bättre versionerna hade extra strömtillförsel.

Jag har visserligen inte dykt något djupare i rykten kring kommande tredjepartskort men har vi fått några klara indikationer på att det inte kommer kunna bli likadant för detta?

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av spicy_mama:

Presterar bättre än 980 i dx12. Varför köpa ett grafikkort för gårdagens titlar?

I genomsnitt över de tre titlar man testar DX12 prestanda i har 980 (och då 980 referens, de 980 folk faktiskt köpte är snabbare då de har eftermarknadskylare och högre frekvens) 102 % av RX480, d.v.s. 980 är snabbare. Och då skruvar Hitman resultatet ganska mycket i favör för alla AMD-kort.

Den kanske mer intressanta observationen man kan göra om man stoppar in resultaten i DX12-sidan i Excel är att den relativa vinsten att gå från DX11 till DX12 i de tre titlar som testas här är i det närmaste identisk för 480, 1070 och 1080.

D.v.s. givet denna väldigt låga population av DX12 tester pekar på att DX11->DX12 ger ungefär lika mycket för GCN4 som för Pascal (men givet att det handlar om tre tester ska man absolut inte dra några definitiva slutsatser).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Rx 480

Synd att inte prislappen är rätt då marknaden behöver ett bra mellanklass kort som detta.
Prestandan är vad jag förväntade med bra resultat i Dx12 .

Permalänk
Medlem

Ang svenska priserna så tror/hoppas jag att de bara är en ytterst tillfällig grej. På amerikanska sidor som newegg etc så följs riktpriserna för försäljning. Dvs 199 dollar ger dig ett 4GB-kort.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

@Daemon:
Vi vet ingenting alls om tredjeparts kort, ryktas att de kommer två veckor efter lanseringen av RX480.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sundkula:

Nej! I fallet med GTX 750 Ti var det spikarna som nådde 141 watt vad jag kan se och medelbelastningen var 64 watt.
I fallet med RX 480 låg medelbelastningen 100 watt genom PCIE slotten och spikarna låg på 200 watt.

"We skipped long-term overclocking and overvolting tests, since the Radeon RX 480’s power consumption through the PCIe slot jumped to an average of 100W, peaking at 200W. We just didn’t want to do that to our test platform."

Designteamet har gjort en dundertabbe och är de medvetet är de ännu alvarligare, kanske kan det leda till att de tvingas dra tillbaka samtliga kort?

EDIT: Under stresstestet utan överklockning & överspänning låg spikarna på 150 watt

Permalänk
Medlem

Ett fantastiskt kort, ja alltså för det utlovade riktpriset om USD229 (8GB).
Detta är främst ett kort för 1080P enligt mig och där slår det 970 och 390 i Sweclockers prestandaindex.
I DirectX 12 ser det ännu bättre ut vilket bådar gott för framtiden.

Liten besvikelse med prestanda per watt dock, jag visste att Nvidia skulle vara bättre där men trodde AMD skulle komma lite närmre.
Det är dock som vanligt för AMD att det är prestanda per krona som dom får konkurrera med.

Prissättningen i Sverige är dock föga överraskande totalt fucked.
Komplett har på fullaste allvar XFX Radeon RX 480 8GB prissatt till 3499Kr, skrattade rakt ut när jag såg det.

Som jag ser det ska priset i Sverige ligga på 2500Kr max.
Sapphire Radeon RX 480 HDMI 3xDP 8GB kommer närmst med 2790Kr i lager hos Komplett, Netonnet, Inet och Webhallen.

Framåt hösten vill jag gärna se ett kort (8GB) för 2500Kr med eftermarknadskylare.

Men just nu med dom här priserna på referenskorten, nja knappast va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundkula:

För hela systemet kanske. I Sweclockers test drog hela systemet med grovt överklockad 6-kärnig processor på 150W TDP endast 205W. Det är 155W under ett 280. Fullkomligt orimligt att det drar ens 100W.

Skrivet av MarkSix:

Intessant med tanke på vad Nordic Hardware satte för betyg på kortet.

Fördelar:
+ Bra prestanda per krona
+ Kräver bara en 6-pinskontakt
+ Stöd för Displayport 1.3/1.4 och HDMI 2.0
Nackdelar:
– Högljudd kylare
– Medelmåttig energieffektivitet
– Dålig överklockningspotential

Och jag är beredd att hålla med Nordic Hardware om att energieffektiviteten är medelmåttig. Inte alls vad man förväntade sig av kortet.

Ja men NHW har varit väldigt negativa sedan långt innan de ens hade korten. Läs bara deras FB-flöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Har inte ägt AMD på ett tag så jag vet inte hur läget ser ut nu, men jag köpte Nvidia för GPU-accelerering i följande program:

Photoshop
Blender Cycles
Octane
Sony Vegas

Listan kan göras lång av program med CUDA-stöd. I de få fall som OpenCL för AMD har funnits så har det resulterat i antingen försämrad prestanda eller inte nått upp till CUDA. Om vi sen diskuterar spel så kan man inte förneka att Nvidia har fler och bättre samarbeten med spelutvecklare.

Du skulle nog gilla Boltzmann Initiative. AMD arbetar på att ge stöd till nuvarande CUDA applikationer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Ett bra kort om priset i Sverige landar på max 2200 kr. Priserna i dagsläget är ju ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Ett bra kort om priset i Sverige landar på max 2200 kr. Priserna i dagsläget är ju ett skämt.

Känns ju som att det är fantasipriser många företag har satt, antar att de har många 970/980/390/390x kort på lager som de måste försöka bli av med innan de verkligen vill sälja 480.

Permalänk
Medlem

Hmm nån 980 dödare skulle jag inte kalla det...

Besvikelser:
DX11 prestanda i vissa spel
Sketen referenskylare
Priset (det är ju dock möjligt att det går ner lite senare)

Samtidigt: nVidia har inte släppt något prisvärt kort sen GTX460/560

Funderar på att köpa ett 390(x) eller vänta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

För hela systemet kanske. I Sweclockers test drog hela systemet med grovt överklockad 6-kärnig processor på 150W TDP endast 205W. Det är 155W under ett 280. Fullkomligt orimligt att det drar ens 100W.

SweClockers mätning visar ju att 480 drar mer eller mindre exakt lika mycket som 970. 970 är rätt vältestat i det här läget och strömförbrukningen verkar ligga på 155-170 W för det kortet. Rimligen drar övriga komponenter ungefär lika mycket när man kör 480 och 970 då de presterar väldigt nära varandra, vilket då betyder att 480 faktiskt drar mer än vad specifikationen tillåter, och det i genomsnitt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

SweClockers mätning visar ju att 480 drar mer eller mindre exakt lika mycket som 970. 970 är rätt vältestat i det här läget och strömförbrukningen verkar ligga på 155-170 W för det kortet. Rimligen drar övriga komponenter ungefär lika mycket när man kör 480 och 970 då de presterar väldigt nära varandra, vilket då betyder att 480 faktiskt drar mer än vad specifikationen tillåter, och det i genomsnitt!

Hans inlägg syftade nog på 750Ti och inte RX 480 om jag inte missar något.
(Referensvärde från recensionen av 750 Ti Strix)

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sundkula:

För vissa spelar det kanske ingen roll.

Mitt moderkort har 2x pci express platser. En FX8350 som drar mycket ström och endast en 75w extra ATX tillförsel.

Mao blir det omöjligt att köra 2stk i crossfire vilket jag hade tänkt och AMD gjort reklam för. I tillägg känns det väldigt sådär att grafikkortet ska ligga och pressa marginalerna på moderkortet även om jag bara kör med ett, särskilt för mig som hade tänkt låta grafikkorten jobba hårt och länge.

Väldigt synd.

Hade varit så jäkla lätt att bara sätta dit en 8 pin'are istället.