AMD planerar lösa Radeon RX 480 PCI Express-problem med mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

1. Ingen tull på dessa varor. (http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4....)
2. Fraktkostnader; Mig veterligen tillverkas dessa kort i Taiwan. Så, kostnaden för att kortet ska hamna i USA/EU/SWE borde inte skilja allt för mycket, och kan således inte förklara (hela) skillnaden. Fraktas måste de oavsett.
3. Växelkurs SEK/Dollar är idag (i fredags) 8,44
4. Moms, 25%

Detta ger ett pris på;
8,44*1,25*199,99 = 2110 kr för 4GB
8,44*1,25*239,99 = 2532 kr för 8GB.

Detta är MSRP = Manufacturer's Suggested Retail Price. Viktigt här är RETAIL, dvs, pris i butik. Marginaler är då redan inräknade. Det är priset till slutkund som avses med MSRP. Således; AMD har gått ut och sagt; Det rekommenderade priset i butik är 2110 kr / 2532 kr (beroende på dollarkursen). Detta hålls av butiker i USA.

För den intresserade, i dagsläget;
199,99 USD = 180 EUR (kurs EUR/USD 1,11) => 2115 kr inkl. moms. (kurs EUR/SEK 9,40)
239,99 USD = 216 EUR (kurs EUR/USD 1,11) =>2538 kr, inkl. moms.
199,99 USD = 151 GBP (kurs EUR/GBP 0,84) =>2114 kr inkl. moms. (kurs GBP/SEK 11,20)
239,99 USD = 181 GBP (kurs EUR/GBP 0,84) =>2534 kr inkl. moms.

Dock verkar priserna inom övriga EU ligga högre än detta. Kan ju vara så att AMD prisdiskriminerar och helt enkelt tar mer betalt för korten som de säljer till EU i och med att vi ändå inte kan importera kort från USA utan att behöva betala extra för frakt. Således finns det möjlighet att kränga en massa kort billigare i USA men sätta ett högre pris i EU - för alternativet att själv importera korten från USA är sämre.

En teori:
I och med att de sätter MSRP i USD så har de ju uppfyllt sitt "löfte" -> i USA kan man ju faktiskt köpa korten för sagda priser. Sedan lägger man helt enkelt på ett påslag som motsvarar frakt, till övriga världen, för att på så vis kunna sätta högre priser. Detta även om korten aldrig varit i USA utan fraktas direkt från Taiwan. Skolboksexempel på prisdiskriminering. Läste i tråden om RX480-testet att större återförsäljare här i Sverige fick köpa in korten för runt 2500. Detta ger belägg för att AMD således inte har för syfte att hålla 199/239$ (= 2110/2538kr) som rekommenderat pris här, utan något i stil med ovan resonemang är rimligt.

AMD släpper således billiga kort i USA, men låter resten av världen hjälpa till att finansiera dessa billiga kort, då alla andra får betala ett högre pris.

Smart? Det återstår att se. Skapades ju en hel del "buzz" när priserna släpptes. I Usa prisar många kortet för dess prisvärdhet. Å andra sidan, resten av världen vet vad korten "borde" kosta, men levereras nu till ett högre pris och kan därmed skapa irritation.

Skrivet av Yomster:

$229 är MSRP för 8GB-versionen i ett land där valutan är dollar, i detta fallet USA.
$229 är alltså det rekommenderade försäljningspriset i USA.
$229 är cirka 2000kr.
2000 kr + moms = 2500 kr.
Detta plus importkostnader och att kortet är nytt blir utan problem 2790 kr.

Dessutom har ingen varken sagt eller lovat något kring 2000 kr.
Tvärtemot hintade återförsäljare i Sverige att korten skulle landa strax under 3000 kr.

Skrivet av Petterk:

Kostnaden för 4GB-kort från Tyskland är 219 EUR inkl 19% moms eller 269 EUR för 8GB. Det finns ingen anledning att de ska vara dyrare här, mer än att vi har andra distributörer och generalagenter. Du ska lägga på en hundring som mest när det gäller Europa. Nu är det faktiskt billigare att beställa från Tyskland med svensk moms och frakt inräknad än det är här.

Skrivet av Slagt:

Jag bor i New York och vi har en "Sales Tax" på cirka 8.9%. Svensk moms ligger på 25%, sen köper garanterat svenska butiker in mindre kvantiteter vilket om jag inte har fel för mig blir till ett högre stycke pris. Jag kan ha fel så rätta mig gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

En troligare förklaring är att svenska återförsäljare och distributörer sitter på enorma lager med gamla Nvidia-kort (läs också SolidReactors inlägg jag citerade), minst 10 000 totalt, som de vill bli av med först. Bara av GTX 970 finns det tusentals.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Jag bor i New York och vi har en "Sales Tax" på cirka 8.9%. Svensk moms ligger på 25%, sen köper garanterat svenska butiker in mindre kvantiteter vilket om jag inte har fel för mig blir till ett högre stycke pris. Jag kan ha fel så rätta mig gärna.

I new Jersey där butiken jag länkar till ligger har dom ingen Sales tax. Mitt tips är att du åker dit när du ska handla dataprylar i framtiden.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

En troligare förklaring är att svenska återförsäljare och distributörer sitter på enorma lager med gamla Nvidia-kort (läs också SolidReactors inlägg jag citerade), minst 10 000 totalt, som de vill bli av med först. Bara av GTX 970 finns det tusentals.

Kan mycket väl vara som du säger, men det har funnits många möjligheter att sänka priser för att bli av med korten.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kan mycket väl vara som du säger, men det har funnits många möjligheter att sänka priser för att bli av med korten.

En snabb koll på komplett
Dom har minst 300 gtx 970 och 170 gtx 980 på lager.

Sen har vi alla andra, klart ingen vill sälja ett billigt rx480, utan man ser till att hålla priset på en nivå så rx480 blir ointressant

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Sen har vi alla andra, klart ingen vill sälja ett billigt rx480, utan man ser till att hålla priset på en nivå så rx480 blir ointressant

Frågan är om det är en bra taktik eller om man skulle sänkt priserna tidigare för att sälja ut sina lager? Finns väl för- och nackdelar med båda alternativen men känns ju som en liten missräkning om de fortfarande sitter med hundratals kort som nog inte kommer att sälja till nuvarande pris.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

I new Jersey där butiken jag länkar till ligger har dom ingen Sales tax. Mitt tips är att du åker dit när du ska handla dataprylar i framtiden.

Ska def ta en titt. Ska nämligen köpa med mig ett grafikkort nästa månad tillbe vän, han tjänar nästan 1000kr på att jag köper med mig ett om jag handlar på Newegg.com, de har ofta 15-35% rabatt på utvalda produkter. Men skadar verkligen inte att ta en titt. Scrollar upp efter lite sömn till din länk. Klockan är 03.15 här och jag vet knappt varför jag är vaken haha.
Tackar så mycket för tipset

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Enligt senaste rapporten har Nvidia en marknadsandel (Discrete GPU Share Q1 2016) på 70.6%.

Vet inte hur definitionen av marknadsandelar är, men om det nu är så att det som redovisas är hur mycket som har köpts av distributörer och återförsäljare och inte av slutkund, får det mig att fundera på om en stor del av denna marknadsandel i själva verket ligger osåld kvar på lager?

I själva verket kanske andelen ut till kund är mycket lägre om det ligger på lager överallt? Och denna skevhet med stora lager blir än större om det gäller populära grafikkort, eftersom fler av dessa köps in till lagerhållning. När det då kommer en konkurrent kommer det naturligtvis att motarbetas genom att distributörerna/återförsäljarna försöker införa artificiella trögheter i försäljningen, som t ex högre pris eller lägre lagerhållning av denna vara, tills det gamla lagret bedöms vara tillräckligt tömt. Eller mer i balans enligt deras sätt att se det...

Permalänk
Medlem

http://geizhals.at/

Länkar den här prisjämförelsesidan igen med förhoppning att fler börjar importera. Finns inget som kommer sänka priserna så snabbt som minskad försäljning. Även om det inte är återförsäljarna som ligger bakom de höga priserna så har de möjlighet att sätta den press på leverantörerna som krävs för att priserna ska bli rimliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Frågan är om det är en bra taktik eller om man skulle sänkt priserna tidigare för att sälja ut sina lager? Finns väl för- och nackdelar med båda alternativen men känns ju som en liten missräkning om de fortfarande sitter med hundratals kort som nog inte kommer att sälja till nuvarande pris.

Butikerna började sälja ut de gamla korten på tok för sent, jag förmodar att de hoppades att kunderna skulle köpa slut på dessa för ordinarie pris men icke.

Samma problem lär det bli för GTX 1060 om inte situationen ordnat upp sig tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Butikerna började sälja ut de gamla korten på tok för sent, jag förmodar att de hoppades att kunderna skulle köpa slut på dessa för ordinarie pris men icke.

Samma problem lär det bli för GTX 1060 om inte situationen ordnat upp sig tills dess.

Är också inne på din linje.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är väl enklare och bättre att göra så när man redan sitter på en mängd kort i "samma" prisklass. De vill väl minimera förlusterna på försäljningen istället för att rensa lagret fortast möjligt.

De flesta stora kedjor sitter i samma sits, så det är ingen som sitter på svartepetter, dvs ingen stress. RX 480 är kanske inte eftersökt i Sverige, Nvidia-tätheten är högst i världen här sägs det. Och folk i Sverige betalar relativt mycket för datorer och elektronik överlag, så en del priser är högre bara för att det går helt enkelt.

I slutändan köpte de in för många Maxwell-kort tror jag. Kan det verkligen säljas 2000-3000 970-kort på några månader i Sverige egentligen?

Skrivet av altair4:

http://geizhals.at/

Länkar den här prisjämförelsesidan igen med förhoppning att fler börjar importera. Finns inget som kommer sänka priserna så snabbt som minskad försäljning. Även om det inte är återförsäljarna som ligger bakom de höga priserna så har de möjlighet att sätta den press på leverantörerna som krävs för att priserna ska bli rimliga.

De skiter nog i att sälja RX 480 helt och hållet och hoppas på att folk köper Maxwell så länge det går. Så ja, import it is.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

helt sant men med moms blir det ändå 500-700:- i dyrare i Sverige

Har ni inte lärt er att handla fån ebay.co.uk, ebay.de eller amazon.co.uk?

Permalänk

@Slagt: Jag köpte en surfplatta åt en kompis när jag var på besök i USA. Han hade inte tänkt på att priserna visas innan moms. Se till att räkna med de så din kompis vet vad han kommer få betala i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

läste i en tråd på overclock.net att strömförsörjningen på 480 är av något aldrig skådats tidigare på ett referens kort

Hur ska man tolka det? Överdimensionerad, underdimensionerad eller annorlunda?

Pratar de om komponentval eller routing till komponenterna?
Har du en länk?

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Låter som en underklockning av VRAM, men vad hindrar användare från att peta på inställningarna i Crimson och överskrida PCI-E specifikationerna?

Går väl att göra med alla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hoppas de löser priset också efter den här lösningen (vad hände med 200$) visst man kan skylla på brexit lite grann men priserna var högre även innan (ja ryktades åtminstone)

Vad har brexit med saken och göra? På tanke att Brexit inte ens har genomförts ännu Britterna rullar på som vanligt det ända som är skillnaden är att börsen inte vet vem som ska styra landet efter Cameron avgår. Men den har ännu inte på verkat arbeten överhuvudtaget, och med tanke att Microsoft och andra företag har redan gått ut och sagt att dem kommer inte minska med investeringarna i landet vilket börsen trodde.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Vad har brexit med saken och göra?

Priset gick upp med 10%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Garanterat. Hur annars ska de lösa det?

Genom att bygga ett nytt referenskort och ersätta de som redan köpt det första i god tro.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Nu är det ju bra att windows 10 tvingar på folk drivrutinsuppdateringar

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hur ska man tolka det? Överdimensionerad, underdimensionerad eller annorlunda?

Pratar de om komponentval eller routing till komponenterna?
Har du en länk?

Här har du en länk, de säger att GTX 1080 FE får skämmas för hur den är uppbyggd då de skalat av en del på den,

http://wccftech.com/amd-rx-480-pcie-power-issue-detailed-over...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Hoppas sweclockers följer upp detta. Skulle vara av intresse att se ifall tredjepartskort löst det i hårdvara och i så fall om problemet uppkommer ifall kortet körs på system utan officiella drivare (linux). Kanske genom att testa med äldre drivare som inte använder amds fix.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Här har du en länk, de säger att GTX 1080 FE får skämmas för hur den är uppbyggd då de skalat av en del på den,

http://wccftech.com/amd-rx-480-pcie-power-issue-detailed-over...

Tack för länken, men att det är många faser och ordentliga VRMer säger ju ingenting om huruvida PCBns ledningsbanor är dimensionerade för att hämta mycket mer ström via 6-pinskontakten.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tack för länken, men att det är många faser och ordentliga VRMer säger ju ingenting om huruvida PCBns ledningsbanor är dimensionerade för att hämta mycket mer ström via 6-pinskontakten.

Dessutom oavsett hur påver pcb:n för referens GTX1070/1080 ser ut att vara, så räcker den uppenbarligen till för att göra jobbet. Finns egentligen inget annat som räknas.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så har AMD inte eldat upp hårdvara av misstag som ett visst annat märke gjort ett antal gånger...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

@igelkotte:
kolla vid 54:00 och frammåt, han undersöker lite med sin hårdvarumodd av RX480.
https://www.twitch.tv/buildzoid/v/75850933

De bryter PCI-E 6-pin standarden med en pin med tydligen. Ansluter man ett RX480 utan 6-pin kontakten kan den dra all ström från moderkortet då den inte kan avgöra om 6-pin kontakten sitter i eller inte? Och "kollen" att 6-pin är där är att mata VRAM endast från 6-pin kontakten?

Låter som att de ville fuska med 6-pin kontakten och dra extra kraft genom den genom att specca den som en 8-pin. dvs fusket var planerat tidigt i designen av RX480 referensdesignen. Men någonstans vände de och valde att fuska med PCI-E slotten istället.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av str8forthakill:

@igelkotte:
kolla vid 54:00 och frammåt, han undersöker lite med sin hårdvarumodd av RX480.
https://www.twitch.tv/buildzoid/v/75850933

De bryter PCI-E 6-pin standarden med en pin med tydligen. Ansluter man ett RX480 utan 6-pin kontakten kan den dra all ström från moderkortet då den inte kan avgöra om 6-pin kontakten sitter i eller inte? Och "kollen" att 6-pin är där är att mata VRAM endast från 6-pin kontakten?

Låter som att de ville fuska med 6-pin kontakten och dra extra kraft genom den genom att specca den som en 8-pin. dvs fusket var planerat tidigt i designen av RX480 referensdesignen. Men någonstans vände de och valde att fuska med PCI-E slotten istället.

Oj oj oj. Här kastas det anklagelser.

Jag skulle säga att den information som de sitter inne på är indicier, som bäst. Tror vi kan lägga ner högafflar och ta en valium för detta börjar spåra ur rätt ordentligt.

Detta är extremt avancerade elektriska komponenter som följer diverse standarder och jag skulle iaf vänta med att döma för mycket till dess man har testat detta i en större utsträckning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Hoppas de löser priset också efter den här lösningen (vad hände med 200$) visst man kan skylla på brexit lite grann men priserna var högre även innan (ja ryktades åtminstone)

$200 var för 4gb varianten, 8gb skulle ligga på ca $250, sen har du VAT på ca 25% och $312 verkar stämma bra överens med nuvarande priser på straax över 2600kr

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om folk "överklockar" så har tillverkaren överhuvudtaget inget ansvar för att saker håller sig inom specifikation.

Är därför AdoredTV så totalt är ute och cyklar i denna video där han anser att hela det här debaclet är en häxjakt på AMD då det minsann finns kort from andra (underförstått Nvidia) som också kan passera 75 W gränsen i genomsnitt om man överklockar
https://www.youtube.com/watch?v=kFuYc2FHgjw

Problemet för AMD är att 480 i vissa lägen överskrider värdet i oklockat läge, ingen verkar så här långt kunna ha grävt fram något tidigare kort som har motsvarande problem i stock-clock.

Sant. Problemet är att det går över specifikationer, men att säga att moderkort kommer gå sönder är fel, folk blev mer upprörda av att folk som inte hade någon aning om vad det här innebar försökte med en sorts häxjakt på AMD, det här är internet, det finns fanboys överallt som verkligen sprider bullshit om båda sidorna. Problemet jag har är när folk påstår att det här förstör moderkort, titta på t.ex. GTX 750Ti som drog all ström från moderkortet och folk överklockade det utan några som helst problem

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Oavsett vad så har AMD inte eldat upp hårdvara av misstag som ett visst annat märke gjort ett antal gånger...

Minnet är tydligen mycket mycket kort...
http://www.pcworld.com/article/3009688/components/amd-pushing...

Citat:

A random assortment of AMD GPU users recently reported seeing the fans in their graphics cards locked to a maximum 20 percent speed limit regardless of the load they were under. Some users report their cards being physically damaged after heavy gameplay sessions as a result of the bug.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Dinoman:
Ett företag med så mycket erfarenhet som AMD gör inte sådana här misstag.
Dessutom verkar det ha en påverkan även på moderna moderkort

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4r61j0/anyone_else_expe... | https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/4r3fz9/sudden_s... (samma person)