1. Ingen tull på dessa varor. (http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4....)
2. Fraktkostnader; Mig veterligen tillverkas dessa kort i Taiwan. Så, kostnaden för att kortet ska hamna i USA/EU/SWE borde inte skilja allt för mycket, och kan således inte förklara (hela) skillnaden. Fraktas måste de oavsett.
3. Växelkurs SEK/Dollar är idag (i fredags) 8,44
4. Moms, 25%
Detta ger ett pris på;
8,44*1,25*199,99 = 2110 kr för 4GB
8,44*1,25*239,99 = 2532 kr för 8GB.
Detta är MSRP = Manufacturer's Suggested Retail Price. Viktigt här är RETAIL, dvs, pris i butik. Marginaler är då redan inräknade. Det är priset till slutkund som avses med MSRP. Således; AMD har gått ut och sagt; Det rekommenderade priset i butik är 2110 kr / 2532 kr (beroende på dollarkursen). Detta hålls av butiker i USA.
För den intresserade, i dagsläget;
199,99 USD = 180 EUR (kurs EUR/USD 1,11) => 2115 kr inkl. moms. (kurs EUR/SEK 9,40)
239,99 USD = 216 EUR (kurs EUR/USD 1,11) =>2538 kr, inkl. moms.
199,99 USD = 151 GBP (kurs EUR/GBP 0,84) =>2114 kr inkl. moms. (kurs GBP/SEK 11,20)
239,99 USD = 181 GBP (kurs EUR/GBP 0,84) =>2534 kr inkl. moms.
Dock verkar priserna inom övriga EU ligga högre än detta. Kan ju vara så att AMD prisdiskriminerar och helt enkelt tar mer betalt för korten som de säljer till EU i och med att vi ändå inte kan importera kort från USA utan att behöva betala extra för frakt. Således finns det möjlighet att kränga en massa kort billigare i USA men sätta ett högre pris i EU - för alternativet att själv importera korten från USA är sämre.
En teori:
I och med att de sätter MSRP i USD så har de ju uppfyllt sitt "löfte" -> i USA kan man ju faktiskt köpa korten för sagda priser. Sedan lägger man helt enkelt på ett påslag som motsvarar frakt, till övriga världen, för att på så vis kunna sätta högre priser. Detta även om korten aldrig varit i USA utan fraktas direkt från Taiwan. Skolboksexempel på prisdiskriminering. Läste i tråden om RX480-testet att större återförsäljare här i Sverige fick köpa in korten för runt 2500. Detta ger belägg för att AMD således inte har för syfte att hålla 199/239$ (= 2110/2538kr) som rekommenderat pris här, utan något i stil med ovan resonemang är rimligt.
AMD släpper således billiga kort i USA, men låter resten av världen hjälpa till att finansiera dessa billiga kort, då alla andra får betala ett högre pris.
Smart? Det återstår att se. Skapades ju en hel del "buzz" när priserna släpptes. I Usa prisar många kortet för dess prisvärdhet. Å andra sidan, resten av världen vet vad korten "borde" kosta, men levereras nu till ett högre pris och kan därmed skapa irritation.
$229 är MSRP för 8GB-versionen i ett land där valutan är dollar, i detta fallet USA.
$229 är alltså det rekommenderade försäljningspriset i USA.
$229 är cirka 2000kr.
2000 kr + moms = 2500 kr.
Detta plus importkostnader och att kortet är nytt blir utan problem 2790 kr.
Dessutom har ingen varken sagt eller lovat något kring 2000 kr.
Tvärtemot hintade återförsäljare i Sverige att korten skulle landa strax under 3000 kr.
Kostnaden för 4GB-kort från Tyskland är 219 EUR inkl 19% moms eller 269 EUR för 8GB. Det finns ingen anledning att de ska vara dyrare här, mer än att vi har andra distributörer och generalagenter. Du ska lägga på en hundring som mest när det gäller Europa. Nu är det faktiskt billigare att beställa från Tyskland med svensk moms och frakt inräknad än det är här.
Jag bor i New York och vi har en "Sales Tax" på cirka 8.9%. Svensk moms ligger på 25%, sen köper garanterat svenska butiker in mindre kvantiteter vilket om jag inte har fel för mig blir till ett högre stycke pris. Jag kan ha fel så rätta mig gärna.
Skickades från m.sweclockers.com
En troligare förklaring är att svenska återförsäljare och distributörer sitter på enorma lager med gamla Nvidia-kort (läs också SolidReactors inlägg jag citerade), minst 10 000 totalt, som de vill bli av med först. Bara av GTX 970 finns det tusentals.
Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian