Hjälp mig hitta hållbara argument för att skippa giftemål. Sambon tjatar...

Permalänk
Medlem

Då återstår väl bara döden?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv

Själv är man gift och är 32år.
Mitt bröllop gick på ca 175.000kr som jag fick betala. Då ingår det allt för 400 personer. Ärligt de va rätt saftigt men var det lyckad bröllop ja
det var det och det är nånting vi kommer minnas resten av vårt liv, men jag kan hålla med att det är sjukt att man ska behöva betala så mycket egentligen.

Kom ihåg #pwntato att pengar kommer och går, man gifter sig en gång, nu säger jag inte bränn dina pengar men lite fel av dig att tänka så
som du gör, de tycker jag iallafall. Ni har barn tillsammans, du älskar henne, ni 2 jobbar antar jag, ekonomin har ni väl bra.

Önskar dig all lycka!

Permalänk
Inaktiv

Gå till rådhuset, ha en grillkväll eller något. Helgrillad gris minns många..

Lev lite för nuet med lixom, imorgon kanske man man inte får uppleva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon254573:

Själv är man gift och är 32år.
Mitt bröllop gick på ca 175.000kr som jag fick betala. Då ingår det allt för 400 personer. Ärligt de va rätt saftigt men var det lyckad bröllop ja
det var det och det är nånting vi kommer minnas resten av vårt liv, men jag kan hålla med att det är sjukt att man ska behöva betala så mycket egentligen.

Kom ihåg #pwntato att pengar kommer och går, man gifter sig en gång, nu säger jag inte bränn dina pengar men lite fel av dig att tänka så
som du gör, de tycker jag iallafall. Ni har barn tillsammans, du älskar henne, ni 2 jobbar antar jag, ekonomin har ni väl bra.

Önskar dig all lycka!

Förutom ringarna så kostar det ingenting att gifta sig.

Man kan väl egentligen säga att man bestämmer kostnaden själv.

Vi skaffade titanringar, eftersom guld och silver inte är snyggt. Billig bröllopsklänning ifrån någon nätbutik i ASIEN... dumt att betala så mycket för något man ska ha på sig en enda dag. Sedan hade vi "festen" hos släkten utan någon alkohol.

Eftersom ingen av oss tycker om att resa så skippade vi bröllopsresa också.

Sedan så var det endast för att frugan alltid drömt om att gifta sig i en kyrka som jag gick med på att göra det. Själva giftermålet i sig har ingen betydelse för mig. För leva tillsammans kan man göra oavsett om man är gifta eller ej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Förutom ringarna så kostar det ingenting att gifta sig.

Man kan väl egentligen säga att man bestämmer kostnaden själv.

Vi skaffade titanringar, eftersom guld och silver inte är snyggt. Billig bröllopsklänning ifrån någon nätbutik i ASIEN... dumt att betala så mycket för något man ska ha på sig en enda dag. Sedan hade vi "festen" hos släkten utan någon alkohol.

Eftersom ingen av oss tycker om att resa så skippade vi bröllopsresa också.

Sedan så var det endast för att frugan alltid drömt om att gifta sig i en kyrka som jag gick med på att göra det. Själva giftermålet i sig har ingen betydelse för mig. För leva tillsammans kan man göra oavsett om man är gifta eller ej.

All respekt så tycker alla olika, jag kan hålla med dig absolut.
Ringarna samt bröllopsklänning och mina kläder var inte inräknad i 175.000kr, fick dessutom köpa guld till henne för över 100k, nånting jag inte kunde acceptera men de va bara att gilla läget. Fick mycket gåvor tillbaka, så bröllopet har typ inte kostat mig så mycket igentligen men så kan jag inte tänka heller, det är sjukt att man ska betala så mycket. Gifte oss för 5 år sedan nånting som jag och min fru kommer minnas resten av våra liv, inget jag ångrar i dags läget. Både hon och jag jobbar och vi har det riktigt bra tillsammans med både ekonomin samt förhållandet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon254573:

Ringarna samt bröllopsklänning och mina kläder var inte inräknad i 175.000kr, fick dessutom köpa guld till henne för över 100k, nånting jag inte kunde acceptera men de va bara att gilla läget. Fick mycket gåvor tillbaka, så bröllopet har typ inte kostat mig så mycket igentligen men så kan jag inte tänka heller, det är sjukt att man ska betala så mycket. Gifte oss för 5 år sedan nånting som jag och min fru kommer minnas resten av våra liv, inget jag ångrar i dags läget. Både hon och jag jobbar och vi har det riktigt bra tillsammans med både ekonomin samt förhållandet.

Viktigast är att båda är överens.

Strular det vid planeringen av bröllopet så bör man nog fundera på om man verkligen ska gifta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Förstår verkligen inte detta.. Varför var du tvungen att köpa guld för 100 000 kr till henne och din kommentar "någonting jag inte kunde acceptera, men de var bara att gilla läget" förstår jag inte heller. Om du inte accepterat det skulle du inte göra det och varför ska du "gilla läget". Låter helt sjukt idiotiskt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Inte för att vara den men det känns som att du pratar om att 100k är fickpengar, och om hon behöver så dyrt guld för att vara nöjd så är det lagom b.

Du fick ju gåvor för lika mycket så det kanske vart plus/minus 0.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Gifter du dig finns det alltid en risk för skilsmässa då har hon rätt att ta hälften av det du äger .
Alltså kommer hon ha rätt att ta ditt GTX 980Ti men du kanske får behålla din i7a och mobot .

Med den inställningen ska man inte gifta sig överhuvudtaget.

Permalänk

Smidigaste är väl att helt enkelt sätta upp ett ordentligt grisigt äkteskapskontrakt till din fördel innan och kan hon inte acceptera det så blir de ju helt enkelt inget.

själv förstår jag inte heller poängen med giftermål... känns rätt meningslöst i mina ögon vad blir bättre för att man gör det?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Tycker det är betydligt svårare att finna något argument för att gifta sig.

Att låta bli finns det hur många skäl som helst till.

Stå och ljuga inför präst och släkt tycker jag inte känns rätt heller. Men det är ju tradition.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker det är betydligt svårare att finna något argument för att gifta sig.

Att låta bli finns det hur många skäl som helst till.

Stå och ljuga inför präst och släkt tycker jag inte känns rätt heller. Men det är ju tradition.

Och känner man så, då gifter man sig heller inte Gifta sig kan man göra utan präst, och tycker man att löftena man lägger är lögner finns det heller ingen anledning till att göra det.

Gifta sig ska man göra för att man tycker det känns fint, mysigt, eller romantiskt, alternativt för att man vill vara ett par från statens sida sett, och därmed får den bekvämligheten, inte annars.

Personligen känner jag inget behov för giftemål, så tror knappast att det kommer hända, men får väl se om man ändrar sig med tiden.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Slå på stora trumman. Säg att det är heligt för dig och att traditioner är viktigt. Traditionen är att brudens föräldrar pröjsar... slutdiskuterat ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattiiss:

Förstår verkligen inte detta.. Varför var du tvungen att köpa guld för 100 000 kr till henne och din kommentar "någonting jag inte kunde acceptera, men de var bara att gilla läget" förstår jag inte heller. Om du inte accepterat det skulle du inte göra det och varför ska du "gilla läget". Låter helt sjukt idiotiskt.

Det är tradition vännen, sjukt jepp håller med. Nu har vi sålt allt guld igen så man fick pengarna tillbaka, kanske gick man lite minus men inte mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Viktigast är att båda är överens.

Strular det vid planeringen av bröllopet så bör man nog fundera på om man verkligen ska gifta sig.

Det strulade aldrig o de tackar jag för. Som jag nämnde tidigare så är vi lyckliga tillsammans och går riktigt bra för oss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daark:

Inte för att vara den men det känns som att du pratar om att 100k är fickpengar, och om hon behöver så dyrt guld för att vara nöjd så är det lagom b.

Du fick ju gåvor för lika mycket så det kanske vart plus/minus 0.
Skickades från m.sweclockers.com

Ta det rätt nu, 100k är mycket pengar håller med! Jag själv har jobbat i ca 12år, har man inte sparade pengar eller råd för lite dyrare saker så är det illa, nu säger jag inte att jag nöjt av att jag betalde för gulden absolut inte de va mer tradition.
Samma sak när vissa tittar på mig "shit han har dyr klocka" och sedan frågar dem oj hur har du råd med det? Samma sak där har jobbat i många år självklart har man råd o köpa nånting, allt handlar om levnads kostnad samt vad man prioriterar.
Sedan i vår tradition med så ger man gåvor till varandra "Dem ska få bra start inför deras äktenskap". Bröllopet samt alla utgifter blev inte så mycket för mig, tror de kostade mig totalt 30k efter alla gåvor man fick.

Till och med min fru sa hellre lägger jag dem pengarna på gulden till hemmet istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Med den inställningen ska man inte gifta sig överhuvudtaget.

Inställningen man ska ha är att man är beredd att förlora allt till en människa man i framtiden kommer hata annars gifter man sig inte.

Permalänk
Avstängd

Åk till Västerås under Powermeet (Börjarde igår men kommer nytt nästa år) och ställ er i kö för ett Drive-in bröllop.
Sen njuter ni av livet och kollar lite fina bilar och käkar något gått.
Hela staden är i feststämning så det löser sig av sig själv och är det bra väder så är det nära till stranden med lite bad och gött.

Själv är jag 42 år, sambo sen 17 år. Vi äger hus men inga barn.
Har inga planer på att gifta mig då jag känner det som helt menlöst och skulle jag göra det så skulle det bli bli så enkelt som möjligt. Är inte snål men att lägga flera tusen på en fest så lägger jag hellre de pengarna på fler fester med mina vänner eller någon trevlig resa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Inställningen man ska ha är att man är beredd att förlora allt till en människa man i framtiden kommer hata annars gifter man sig inte.

Sorgligt att du tror att bara för att du totalt misslyckades så är alla dömda till detsamma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Sorgligt att du tror att bara för att du totalt misslyckades så är alla dömda till detsamma.

Har aldrig gift mig. Bara för att någon åker för fort och kör ihjäl sig så är inte alla idioter i trafiken dömda till detsamma.

Klart man kan gifta sig med äktenskapsförord det är nog det bästa och visar på att det bara handlar om kärlek inte att man vill åt den andras värdesaker

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Läst första sidan (o det får bannemaj räcka) men du låter som mig när jag var 20. Köpte inga upplevelser o snålade in på grejer så mycket jag bara kunde för att köpa "saker som varar". Datorkomponenter o nåt träningsintresse var vad jag prioriterade o jag kan säga nu att jag prioriterade fel!

Upplevelser är värda SÅ himla mycket!! Så om hon nu är kvinnan i ditt liv så ge henne ett fint bröllop.
Det är flickdrömmar med ett fint kyrkbröllop!

Sen behöver man givetvis inte ha den största tårtan o grejer men att snåla på en "en gång i livet upplevelse" är fel.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Har aldrig gift mig. Bara för att någon åker för fort och kör ihjäl sig så är inte alla idioter i trafiken dömda till detsamma.

Klart man kan gifta sig med äktenskapsförord det är nog det bästa och visar på att det bara handlar om kärlek inte att man vill åt den andras värdesaker

Reagerade mest på att man ska ha inställningen att man kommer hata personen senare i livet. Är det en person som är girig ska man inte gifta sig, och reagerar denne på att man inte vill köpa en dyr ring exempelvis eller annat så är det bara att gå vidare. Själv vill jag gifta mig i framtiden, känner mig dock ganska ensam om det i min ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Läst första sidan (o det får bannemaj räcka) men du låter som mig när jag var 20. Köpte inga upplevelser o snålade in på grejer så mycket jag bara kunde för att köpa "saker som varar". Datorkomponenter o nåt träningsintresse var vad jag prioriterade o jag kan säga nu att jag prioriterade fel!

Upplevelser är värda SÅ himla mycket!! Så om hon nu är kvinnan i ditt liv så ge henne ett fint bröllop.
Det är flickdrömmar med ett fint kyrkbröllop!

Sen behöver man givetvis inte ha den största tårtan o grejer men att snåla på en "en gång i livet upplevelse" är fel.

Hade du orkat läsa mer än första sidan och faktiskt läst TS argument så hade du sett att det löst sig redan och att det inte handlar om att snåla. Pengarna spenderas fortfarande men de läggs på en upplevelse som de båda vill göra istället för något som bara den ena parten vill göra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av TiasE:

Hade du orkat läsa mer än första sidan och faktiskt läst TS argument så hade du sett att det löst sig redan och att det inte handlar om att snåla. Pengarna spenderas fortfarande men de läggs på en upplevelse som de båda vill göra istället för något som bara den ena parten vill göra.

Hur många tror du läser mer än första sidan?? Jag gör det ibland om det är intressant men absolut INTE alltid!
Klart jag läste hans argument men man läser ju mellan raderna. O alla andra som ansåg han snålar då?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Om man är osäker på ( medvetet eller undermedvetet ) att det kanske inte är rätt.....
Så finns det en risk att du står där med X antal ungar med en kvinna man en en gång tyckte om.

Har sett detta scenario så många ggr nu med jämnålders, de intelligenta fattar att de får stå sitt kast och älskar sina barn, men en del skiljer sig... och det är aldrig bra för barnen.

Mitt precis nya ex har friat tre ggr, visst hon är förbi produktiv ålder, men jag har aldrig fattat varför kvinnor håller på med att vilja gifta sig.

Har haft så många one night stand, men alltid varit lojal emot den kvinna jag levt med.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Om man är osäker på ( medvetet eller undermedvetet ) att det kanske inte är rätt.....
Så finns det en risk att du står där med X antal ungar med en kvinna man en en gång tyckte om.

Har sett detta scenario så många ggr nu med jämnålders, de intelligenta fattar att de får stå sitt kast och älskar sina barn, men en del skiljer sig... och det är aldrig bra för barnen.

Mitt precis nya ex har friat tre ggr, visst hon är förbi produktiv ålder, men jag har aldrig fattat varför kvinnor håller på med att vilja gifta sig.

Har haft så många one night stand, men alltid varit lojal emot den kvinna jag levt med.

Nej, det är inte intelligent att "stå sitt kast". Barn mår inte bra av att föräldrar håller ihop en dålig relation.

Man bör försöka arbeta på den och se om man kan hitta tillbaka till varandra, gå i familjerådgivning etc, men om man inte kan det och relationen bara är dålig är det bättre för barnen att man skiljer sig.

En skilsmässa är inte automatiskt dålig för ett barn.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, det är inte intelligent att "stå sitt kast". Barn mår inte bra av att föräldrar håller ihop en dålig relation.

Man bör försöka arbeta på den och se om man kan hitta tillbaka till varandra, gå i familjerådgivning etc, men om man inte kan det och relationen bara är dålig är det bättre för barnen att man skiljer sig.

En skilsmässa är inte automatiskt dålig för ett barn.

Det säger sig självt att jag syftar att all rådgivning o terapi inte klarat av att båda kanske känner sig "fast".
Jag syftar heller inte på de som har fullt krig, utan de som värderar sina barn och gör så gott de kan.
Det brukar sluta med frid och att mannen lämnar när det minsta barnet närmar sig 18 år.

Typo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Det säger sig självt att jag syftar att all rådgivning o terapi inte klarat av att båda kanske känner sig "fast".
Jag syftar heller inte på de som har fullt krig, utan de som värderar sina barn och gör så gott de kan.
Det brukar sluta med frid och att mannen lämnar när det minsta barnet närmar sig 18 år.

Typo.

Att skilja sig betyder inte att man inte värderar sina barn, tvärt om så kan det vara just för sina barn som man är mån om att relationen till den andra föräldern ska fungera och att barnen får en sund bild av vad en relation faktiskt är. En skilsmässa kan vara just det, ett gott exempel på att man kan samarbeta och vara vänner även efter en relations slut.

Tyvärr händer det alltför ofta att kvinnor får ta allt hemarbete, all föräldraledighet, får kassa karriärer och dålig pension och blir satta i en förjävlig situation eftersom män "står sitt kast" och "lämnar när det minsta barnet närmar sig 18 år".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Tjena!
Min sambo är väldigt sugen på att gifta sig. Jag har aldrig förstått grejen och mig gör det varken till eller från. MEN!
Jag vägrar kasta pengar i sjön på bröllopsfest eller dyl.

Ska jag gifta mig så ska de va så att vi åker till rådhuset, skriver på lite papper, sen hem o slänga sig på soffan. Typ. Mitt argument är alltså pengar i första hand.

Vi äger boende tillsammans o har barn, så fine, klart vi kan gifta oss. Men vill slippa att göra en sån stor grej av det.

Hon köper inte mitt resonemang. Hon kompromissar isf. med rådhus o sen fest för de närmaste. Men de e pengar i sjön enligt mig själv.

Ända utvägen känns som att isåfall försöka stryka planerna helt, då ett giftemål tydligen måste kosta pengar.

Hjälp mig nu snälla med lite hållbara argument för att bara gå till rådhuset o sen gå hem För jag vet att det gör desamma för min del om vi är gifta eller inte. Men hon vill både gifta sig och slösa pengar.

Tyvärr måste jag råda dig att gifta dig.
Om någon dör av er så ska barnet ha automatiskt hälften av alla saker och det blir en från kommunen som går in och bestämmer det även om barnet fortsätter att bo med den som lever då kan dom bara in och peta på lite pengar inget annat som hus/lägenhet eller möbler det går bara skriva för vissa saker i testamente.

Själv gifte jag mig borgligt och hade fest för mina släktingar och sedan var det inte mer än det.
Dom ända som fick vara med på det 2-5 minuter långa vigsel var 2 vittnen och våra 2 barn.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Att skilja sig betyder inte att man inte värderar sina barn, tvärt om så kan det vara just för sina barn som man är mån om att relationen till den andra föräldern ska fungera och att barnen får en sund bild av vad en relation faktiskt är. En skilsmässa kan vara just det, ett gott exempel på att man kan samarbeta och vara vänner även efter en relations slut.

Tyvärr händer det alltför ofta att kvinnor får ta allt hemarbete, all föräldraledighet, får kassa karriärer och dålig pension och blir satta i en förjävlig situation eftersom män "står sitt kast" och "lämnar när det minsta barnet närmar sig 18 år".

Då är vi överens om att barnen är det viktiga iallafall.

Men topic var ngt annat.
Skapar han en sådan här tråd...Så är han inte redo, eller så är det inte rätt kvinna.

Slipper vi scenario2, så vore det bra.

Visa signatur