980Ti krashar när jag spelar diverse tyngre spel

Permalänk
Medlem

980Ti krashar när jag spelar diverse tyngre spel

Hej.

Har fått lite irriterande problem med grafikkortet, det krashar så efter att jag har spelat ett spel i cirka 10 minuter. Gäller Overwatch, BF4, H1Z1 och andra småkrävande spel.

Jag har överklockat GPUn, underklockat den utan vidare resultat.
Formaterat om operativsystemet.
Kört memtest utan några problem.
Installerat 5 av de föregående drivrutinerna.
Bytt PCI-E port.

Under benchmarks kör den utan problem, kan lämna den i timmar utan att något händer med överklockning.

Spel som Age of Empires 3, football manager krashar inte. GPUn jobbar knappt på de spelen.

Vad finns kvar att göra? Webhallen kommer förmodligen bara köra den i någon benchmark och säga att det bara är att tuta & köra. Vill ha något dugligt kort tills Vega kommer.

Komponenter:
980Ti
Z97 Sabertooth Mark 1
4970K på stock.
EVGA Supernova G2

https://i.gyazo.com/ee39ecf33b7ded78d8270ae71b3c2398.gif - Gpu-Z

Permalänk

Vad för watt på aggregatet?
Det är ju ett bra agg rent kvalitetsmässigt, men tyvärr är det de första jag skulle misstänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Vad för watt på aggregatet?
Det är ju ett bra agg rent kvalitetsmässigt, men tyvärr är det de första jag skulle misstänka.

750w

Borde lagt till det i OP

Hade det varit agget hade datorn nog startat om sig. Det brukar vara symptomen när gpun o agget inte kommer överens. Nu krashar endast spelen. Dessutom ligger jag på runt 65% TDP när jag kollar GPU-Z

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMDDDDD:

750w

Borde lagt till det i OP

Hade det varit agget hade datorn nog startat om sig. Det brukar vara symptomen när gpun o agget inte kommer överens. Nu krashar endast spelen. Dessutom ligger jag på runt 65% TDP när jag kollar GPU-Z

Det du kan göra är att testa om det är hårdvarurelaterat. Har du integrerad grafik i CPU, så testa att koppla ur TI kortet och kör på det integrerade. Hur fungerar det? Fungerar det, så stoppa tillbaka TI kortet och dra ner inställningarna i spelet eller kör Unigine Valley.

Överklockat? Har du prövat att klocka ner det till stock-hastighet igen?

Permalänk

Mitt gör sådär om jag ökar power limit utan att ge det mer spänning.
Seasonic 1050w PSU.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det du kan göra är att testa om det är hårdvarurelaterat. Har du integrerad grafik i CPU, så testa att koppla ur TI kortet och kör på det integrerade. Hur fungerar det? Fungerar det, så stoppa tillbaka TI kortet och dra ner inställningarna i spelet eller kör Unigine Valley.

Överklockat? Har du prövat att klocka ner det till stock-hastighet igen?

Alla dina frågot har besvarats i OPn... Ingen mening att spela tyngre spel med integrerad grafik. GPUn överlever ju lättare spel.

Väl mött!

Skrivet av neohamster:

Mitt gör sådär om jag ökar power limit utan att ge det mer spänning.
Seasonic 1050w PSU.

Jag har gett den extra volt och även kört stockhastigheter. Inget verkar hjälpa, inte ens att undervolta den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMDDDDD:

Alla dina frågot har besvarats i OPn... Ingen mening att spela tyngre spel med integrerad grafik. GPUn överlever ju lättare spel.

Väl mött!

Jag har gett den extra volt och även kört stockhastigheter. Inget verkar hjälpa, inte ens att undervolta den.

Har du bytt någon hårdvara nyligen, som t.ex. CPU? Tänker som så att kanske någon pinne har blivit böjd. Riktigt mysko-problem du har. Du har inte något annan GPU du kan testa, eller en annan dator som du kan sätta TI kortet i? Börjas kännas lite som PSU men kanske inte helt orimligt att det är moderkortet som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har du bytt någon hårdvara nyligen, som t.ex. CPU? Tänker som så att kanske någon pinne har blivit böjd. Riktigt mysko-problem du har. Du har inte något annan GPU du kan testa, eller en annan dator som du kan sätta TI kortet i? Börjas kännas lite som PSU men kanske inte helt orimligt att det är moderkortet som spökar.

Ingenting som ändrats på 1 år... Tvekar på att det är annat än GPUn.

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD
Kan du testa 362.00? Nu låter det väl otroligt om varenda en utav drivrutinerna efter det skulle krångla för dig men kan vara värt ett försök. Om du går till webbhallen så borde du kunna säga till dom att det inte händer i benchmarks så då får dom ju helt enkelt testa i spel. Du köpte ju inte ett såpass dyrt kort för att spela Age of Empires och köra benchmarks.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Du har kört memtest utan några problem säger du. Jag utgår från att du har mer än ett minne. Kör med en sticka i taget och prova alla slottarna. Prova även att höja volt till minnena ett litet snäpp. Tex 1.5V till 1.53 eller 1.55. Ja du fattar.

Verkligen gör allt för att kunna räkna bort dom som boven.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@AMDDDDD
Kan du testa 362.00? Nu låter det väl otroligt om varenda en utav drivrutinerna efter det skulle krångla för dig men kan vara värt ett försök. Om du går till webbhallen så borde du kunna säga till dom att det inte händer i benchmarks så då får dom ju helt enkelt testa i spel. Du köpte ju inte ett såpass dyrt kort för att spela Age of Empires och köra benchmarks.

Testat nu. Samma sak med den drivaren. Är nästan rädd att 364.47 grillat mitt kort på något sätt när jag väl hade den installerad.

Nä, håller med om att jag inte köpte ett så dyrt kort för att spela gamla spel heller men Webhallen är lite motvilliga när det gäller att byta ut komponenter.

Får be till övre makter om att de tar sig samman denna gång. Jag verkligen avskyr RMA med dem och då har jag handlat för över 100K hos dem.

Skrivet av SCORPIUS:

Du har kört memtest utan några problem säger du. Jag utgår från att du har mer än ett minne. Kör med en sticka i taget och prova alla slottarna. Prova även att höja volt till minnena ett litet snäpp. Tex 1.5V till 1.53 eller 1.55. Ja du fattar.

Verkligen gör allt för att kunna räkna bort dom som boven.

Har 4 stycken Corsair Dominators isatta och tidigare testat med 1 och 2, XMP på och av, olika spänningar utan vidare resultat.

Felmeddelandena som jag får vid krasch på Overwatch & BF4 är "Render device lost" och ""DirectX function "GetDeviceRemovedReason" failed with DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG ("The application's device failed due to badly formed commands sent by the application." - Rätt så tydligt att det är GPUn tycker jag...

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD: Har du ASUS AI Suite installerad? Sett ganska många trådar där avinstallation av AI Suite ser ut att ha hjälpt, t.ex. forums.geforce.com.

Edit: Jag har också råkat ut för DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG, i mitt fall berodde det på att mer än ett program försökte anropa NVAPI samtidigt, MSI Afterburner och EVGA Precision X. Jag trodde att jag hade stängt av Precision X helt och hållet men blev tvungen att byta namn på PrecisionXServer.exe så den inte startades i bakgrunden. I ditt fall kan det ju vara andra program som samtidigt försöker, t.ex. AI Suite och något annat. Jag antar att det var det som hände i den där tråden jag länkade ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@AMDDDDD: Har du ASUS AI Suite installerad? Sett ganska många trådar där avinstallation av AI Suite ser ut att ha hjälpt, t.ex. forums.geforce.com.

Edit: Jag har också råkat ut för DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG, i mitt fall berodde det på att mer än ett program försökte anropa NVAPI samtidigt, MSI Afterburner och EVGA Precision X. Jag trodde att jag hade stängt av Precision X helt och hållet men blev tvungen att byta namn på PrecisionXServer.exe så den inte startades i bakgrunden. I ditt fall kan det ju vara andra program som samtidigt försöker, t.ex. AI Suite och något annat. Jag antar att det var det som hände i den där tråden jag länkade ovan.

Endast OC_Guru II, NZXT CAM och Geforce Experience som gör något med GPUn. Provar att stänga av samtliga och provar igen. Jag återkommer med resultat.

Någon Asus AI suite fanns det inte.

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD: Hm, som sagt, jag fick ju felet helt utan AI Suite men pga. två andra program som samtidigt försökte komma åt GPU-funktioner via NVAPI. HWInfo, GPU-Z och sånt gör det ju också, men det antar jag att du redan testat. Prova att avinstallera GF Experience och sen avinstallera drivrutinerna med DDU, installera om bara drivrutinerna helt rent, utan GF Experience.

Edit: Om du har en kompis eller en andra dator skulle jag prova att stoppa in kortet där (helst i en helt ny Windows-installation, men det kanske inte är så lätt om du gör det via kompis). Råkar du ut för samma sak då har du ju lite mer på fötterna om du måste köra RMA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@AMDDDDD: Hm, som sagt, jag fick ju felet helt utan AI Suite men pga. två andra program som samtidigt försökte komma åt GPU-funktioner via NVAPI. HWInfo, GPU-Z och sånt gör det ju också, men det antar jag att du redan testat. Prova att avinstallera GF Experience och sen avinstallera drivrutinerna med DDU, installera om bara drivrutinerna helt rent, utan GF Experience.

Edit: Om du har en kompis eller en andra dator skulle jag prova att stoppa in kortet där (helst i en helt ny Windows-installation, men det kanske inte är så lätt om du gör det via kompis). Råkar du ut för samma sak då har du ju lite mer på fötterna om du måste köra RMA.

Testade ju kortet med endast BF4 samt drivrutiner installerat, samma krash.

Spelade föriövrigt Overwatch med allt nerstängt och klarade mig lite längre än med allting på. Luktar RMA och jag drar på semester om 2 dagar, får se om jag orkar peta in den i min HTPC och testa. Ligger en i5 4430 där.