Ny budget på 13000 kr - spel- & streamdator

Permalänk
Avstängd

Ny budget på 13000 kr - spel- & streamdator

Tja hörni!

Ökar budgeten från 11k till absolut max 13k. Förra tråden blev jättelång så tar mig friheten att skapa en ny. Tanken med denna tråd är att utifrån följande livsnödvändiga aspekter:

* Datorn ska vara till gaming med så bra FPS som möjligt på högre grafikinställningar
* Datorn ska vara framtidssäker
* Datorn ska kunna streama med bra kvalité
* Datorn ska byggas hos Inet där W10 och montering ingår (vill inte att saker och ting strular ihop sig om jag skaffar W10 någon annanstans och vad gäller inklusive montering får ni skylla min ovana (a.k.a. lathet).

Det viktigaste för mig är som sagt prestanda. Med detta vill jag säga att jag fullkomligt struntar i så kallade quality of life-förbättringar såsom en finare SSD från Samsung istället för Toshiba, ett "snyggare att se på"-chassi än x o.s.v. Detta säger jag för visar det sig att man kan få bäst prestanda för en viss peng säg 600 spänn under budgeten på 13k så vill jag inte se dessa 600 kr gå åt just sådana quality of life-förbättringar. De pengarna vill jag hellre spara åt framtida uppgraderingar för riggen.

Och med de orden sagda tar jag och presenterar varukorgen*:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9554770/

* Det rx480 i varukorgen är en placeholder tills tredjepartsvarianterna släpps.

Så min fråga är då om jag gjort rätt eller om det är möjligt att få ännu mer prestanda med 13k-budgeten.

Permalänk

det ser bra ut, du kan byta ut chassit dock till något lite roligare typ nåt från nzxt eller corsair, eller bara ta ett fractal med fönster

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat och kollat på vad 1060 har att erbjuda. Om den blir lite dyrare så är det helt klart värt att gå ner till en 6600k och köpa ett bättre grafikkort. Nu skriver ud inte vilka spel det handlar om men i 99% av alla spel så kommer du tjäna bra mycket mer på att köpa ett bättre grafikkort än en 6700k över en 6600k Om du ska spendera 13k så är ett 480 alldeles för snålt. 1070 får du i princip in i budgeten, du kan få ner den några hundralappar om du köper en billigare variant än den jag la i kundvagnen

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9554867/

Permalänk
Medlem

@Lothric:

Ser väl helt ok ut, jag skulle dock valt ett bättre nätagg i ett sånt fint bygge.

Här är ett kvalitetsagg:
https://www.inet.se/produkt/6911979/corsair-rm650x-650w/#spec...
Semipassivt, fullt modulär, 80+ Gold certifiering och 10 års garanti.

Kanske byta ut lagringsdisken mot denna:
https://www.inet.se/produkt/4304280/wd-blue-1tb-7200rpm-64mb/...

Vänta in GTX 1060. Förmodligen lite vassare.

Om du ska streama och rendera så ska du gå på i7, överlägsen i5 där.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Avstängd

@Karazhan: Tack, vet att 1070 lockar men den fina herren under dig påpekade att i7 är "the way to go" ifall man vill rendera/streama... Annars hamnar det lätt över 13k, t.o.m. 14k...

Är 1060 verkligen mer framtidssäkert än rx480? Hörde någonstans att det är bättre optimerat för dx12 och det verkar ju vara framtiden, eller vad säger ni?

Den varukorg jag presenterat ligger drygt 350 spänn under budget. Om nu 1060 är bättre så kan det väl inte vara 350 kr dyrare eller? Bra att ha dessa 350 som en liten buffert för just detta ändamål.

Permalänk
Medlem

Byt nätagg till ett EVGA GQ 650w

Permalänk
Medlem

@Lothric:

1060 släpps imorgon tror jag och vad jag läst så kommer eftermarknadskorten rätt omgående, skulle iaf väntat och kollat tester och priser.
Lär ju komma en hel del "rx 480 vs 1060" tester inom de närmsta dagarna, ska bli intressant hur se hur 1060 presterar i DX12.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@D-ryd: Vad tjänar jag på om jag byter ut agget mot ett som är drygt ett halv tusen kronor dyrare? Blir det någon prestandaökning? Fast då hamnar man ju lite över budgeten...

Gör jag det så skulle man kunna utnyttja min fixering och säga: Då kan du lika gärna köra med gtx 1070 också, då det "bara" ökar varukorgen med drygt tusen spänn

Permalänk
Medlem

1) Om du lägger på en tyngre kylare (typ Noctua NH-D14 eller NH-D15 så kan du ju klocka CPU mer för att bättre kunna strömma x264 då det är rätt CPU intensivt).
2) Bygg datorn själv så spar du 800 spänn. Om man är nybörjare tar det 2 timmar max och du lär dig något nytt..

Permalänk
Avstängd

@Harddrive: 1) Fast kunde man inte streama genom processorn istället för grafikkortet?

Om nej, då har jag uppdaterat varukorgen till följande (de övriga påpekandena, t.ex. det om agget, saknade motivering till eventuell prestandaförbättring och därmed uppdaterades inte varukorgen. Detta känns dock viktigt.)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9554941/

Permalänk
Jubileumsmästare

Hade köpt något sånt här typ. Observera dock att grafikkortet bara är tillfälligt tills imon. Vet inte heller om Inet tillåter minnena, förstår inte riktigt om de menar att man måste välja max 2133 MHz eller om snabbare minnen är okej men de kommer att testas i 2133 MHz och levereras i 2133 MHz. Någon som vet vad som gäller angående det? Sen antar jag att de använder arctic silver kylpastan ist för den som följer med kylaren. Btw var hårddisken ett krav eller? Du kan även få Windows på Engelska ist om du vill det vilket jag personligen hade valt

Permalänk
Medlem

@Lothric:

Inte bättre prestanda, men nätagget är ju hjärtat i datorn, onödigt att snåla in på det när man har så pass fina komponenter i övrigt.
Har du ett kvalitetsagg så får du ett mycket stabilare system, en jämn effektkurva och högre effektivitet.
Längre livslängd, tystare (semipassivt), fullt modulärt, bättre skyddsmekanismer mot överhettning och överspänning.
Helt enkelt tryggare, går nätagget sönder så kan övriga komponenter också gå sönder.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@D-ryd: Vackert beskrivet, men det är väl också därför man får minst två-tre års garantier på varje komponent, eller hur :)?

@HolyDuFF: Tack! Självklart hade jag tänkt ha Windows på engelska, men det går väl att byta språk sedan i efterhand? Eller är det låst vid svenska!? Den utrikiska versionen var ju cirka 80 spänn dyrare...

Inte viktigt med hårddisk. Tänkte från början endast köra med 250 gb SSD men det hade nog inte räckt... Förstår att externa hårddiskar alltid finns att skaffa men vore skönt att ha något byggt inuti också.

Det sistnämnda är faktiskt planen ifall budgeten överskrider 13k. Det får bli den där Toshiba SSD:en 240 GB. Ser nu dock att du valt 250 GB SSD Samsung vilket också går, såklart. Bara budgeten inte går över 13k...

Permalänk
Jubileumsmästare

@Lothric: Jag är rätt säker på att OEM versioner är låsta till ett språk. Det är endast fullversioner som innehåller alla möjliga språk. Du kan dock inte välja en sådan då Inet kräver OEM licens med monteringstjänsten. Och den är nog lite dyrare för att den inte köps lika mycket som den Svenska eller nått tror jag. Så du vill ha Engelskt Windows ist då? Om du tror att det blir för lite med bara 250 GB kan du alltid köra en 500 GB SSD ist Hur vill du göra angående minnena och kylpastan? Som sagt så är jag osäker på hur det funkar. Du kan fråga Inet inne på monteringstjänstens produktsida under filken "Kommentarer". Eller så kan jag göra det om du vill. Skriv upp allt du vill ha ändrat så kan jag uppdatera mitt inlägg ovan med de nya produkterna efter jag käkat

EDIT: Frågade Inet, väntar på svar ^^

Permalänk
Avstängd

Har uppdaterat kundvagnen p.g.a. Inet som vägrar montera den kylare som rekommenderades av herren ovan (harddrive) p.g.a. vikten som tydligen var för mycket. Så valde en med mindre massa:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9557075/

Nu när 1060 också släppts på Inet, vad säger ni? Vissa kort går för samma pris som rx480...

Permalänk
Skrivet av Lothric:

Har uppdaterat kundvagnen p.g.a. Inet som vägrar montera den kylare som rekommenderades av herren ovan p.g.a. vikten som tydligen var för mycket. Så valde en med mindre massa:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9557075/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9557075/

Nu när 1060 också släppts på Inet, vad säger ni? Vissa kort går för samma pris som rx480...

http://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-1060

Kör på GTX 1060

Permalänk
Avstängd

@KOOL-AID JAMMER: Verkar vara en no-brainer, av kommentarerna till artikeln att döma.

Då blir det Nvidia för första gången. Är det något särskild modell av 1060 du rekommenderar från Inet? Har cirka 3100 kronor kvar av budgeten som ska åt ett grafikkort:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9557111/

Permalänk
Jubileumsmästare

@Lothric: Jaså? Det står tydligt att de monterar kylare som väger upp till ungefär 750g. Och på Inet så står det att be quiet! Pure Rock väger 660g så nått måste ha blivit fel så fråga dem igen och påpeka detta. Väntar fortfarande på svar angående minneshastigheten och kylpastan.

Permalänk
Avstängd

@HolyDuFF: Minneshastigheten och kylpastan; har i ärlighetens namn ingen koll på vad dessa innebär. Är kylpasta något man själv applicerar och är minneshastigheten SSD:en? När jag läste om Samsungs och den billigare SSD:en för 599 kr så var hastigheterna ganska lika. Och även om det nu skulle vara så att Samsungs kanske är snäppet snabbare, är inte det då en sådan där quality of life-förbättring? Men vad vet jag; vill bara få ut så mycket prestanda som möjligt för 13k!

Edit: Var inte be quiet-kylaren inte duglig om jag skulle vilja överklocka grafikkortet?

Permalänk
Jubileumsmästare

@Lothric: Kylpasta är något man själv applicerar på processorn om det inte kommer förapplicerat på processorkylaren som det gör på t.ex intels stockkylare och be quiet! Pure Rock som jag valt. Är osäker på om de tvättar bort den förapplicerade kylpastan på kylaren och använder sig av den andra som jag köpt till som du kan se under i7an (Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g).

Minneshastigheten är hastigheten på dina minnen/RAM, det som vi båda har 16 GB av och de du valt har en hastighet på 2133 MHz och de jag valt har en hastighet på 3200 MHz. Och här e jag osäker på om de tillåter att man alls väljer snabbare minnen eller om det är okej fast de kommer att testa din dator och leverera den med minnena inställda på 2133 MHz och du får då själv ställa in dem på högre om du valt att köpa snabbare minnen.

Har frågat Inet om dessa två sakerna men inte fått svar än. Du kan se det inne på monteringstjänstens produktsida under fliken "Kommentarer". Dock kan jag inte se något där atm utan det bara laddar. Så det verkar vara något tekniskt problem atm.

Antar att du menar OCZ TR150? Isf ja deras sekvensiella hastigheter som du kan se på Inet är väldigt lika. TR150 är t.o.m lite snabbare på att skriva filer så om du flyttade en stor fil mellan 2st TR150 så hade det gått snabbare än mellan 2st 850 EVO. Dock så används sekvensiella hastigheter mest till att flytta stora filer och ladda kartor på spel. När det gäller operativsystemets flyt d.v.s hur snabbt datorn och program startar osv så är det 4K hastigheterna som gäller och där är Samsungen snabbare. Så Samsungen är snabbare på att starta datorn och program osv. Och OCZ:an är snabbare på att flytta filer mellan 2st SSDs. Utöver det så har Samsungen även 5 års garanti ist och är 10 GB större och tål mer och drar förmodligen mindre ström p.g.a Samsungs 3D V-NAND teknik. Den duger till överklockning fast inte monster överklockning.

Permalänk
Avstängd

@HolyDuFF: Tack för utförliga svar!

Så du rekommenderar alltså be quiet och inte denna: https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2/#specs

För överklockning må hända och då vill man ju att datorn inte ger upp så enkelt!

Sedan, efter att ha läst en del kommentarer över på dutube, så verkar det som att rx480 är mer framtidssäkert i och med att AMD satsar mer på DX12 o.s.v. och det frestar!

Permalänk
Skrivet av Lothric:

@KOOL-AID JAMMER: Verkar vara en no-brainer, av kommentarerna till artikeln att döma.

Då blir det Nvidia för första gången. Är det något särskild modell av 1060 du rekommenderar från Inet? Har cirka 3100 kronor kvar av budgeten som ska åt ett grafikkort:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9557111/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9557111/

Oj, det är lite av en smaksak. Korten i lager är lite över din budget.

Måste du köpa allt från Inet? Ser att Webhallen har Palit-korten på gång. Deras kort i 1080-serien presterar ju otroligt bra.

Permalänk
Jubileumsmästare

@Lothric: Den där är bra med och det är en Noctua produkt och de gör fett bra kylare och kommer med lång garantitid. Tror faktiskt den kan vara lite vassare än be quiets men den är även dyrare. Man kan t.ex köpa en be quiet ist och sen köpa till en extra fläkt så kommer de närmare i pris och jag tror faktiskt be quiet kan vara lite bättre då men inte säker faktiskt. Om du vill ha bättre kylning så tycker jag det är bättre att fläska till det lite o köpa en riktigt bra som t.ex Noctua NH-D15. Fast det går tyvärr inte med Inets monteringstjänst då den väger 1 ton lol. Men jag tror AIO vattenkylning går bra. Iaf ta vilken du vill, båda är bra.

EDIT: Jag har en Cooler Master Hyper 212 EVO som är lite sämre än en Be Quiet Pure Rock. Med denna kan jag köra min i5-2500K i 4.7-4.8 GHz och lyckades benchmarka den i 5.05 GHz.

http://www.3dmark.com/fs/1386510

Permalänk
Avstängd

En fråga jag reflekterar kring är hur priset på denna dator lär bli om 5 år. Jag köpte nämligen en färdigbyggd Acer Predator för 9k 2011, och idag kan jag sälja den för högst 2k. Så om denna dator lär genomgå samma öde lär den kosta 6k om 5 år.

Såvida inte tekniken "nått en vägg" och inte kan förbättrats lika avsevärt såsom det gjorts under de senaste 5 åren?

Permalänk
Jubileumsmästare

@Lothric: Om man räknar på det procentuellt så blir det typ 2300 för din och 3000 för min. Fast det stämmer dock inte då vi båda valt mycket mer kvalitativa delar än vad en jävla Acer Predator har så kanske 3000-4000 för din och 4000-5000 för min ^^ Dock så är där ingen som vet. Finns hur många faktorer som helst som påverkar detta.

Permalänk
Avstängd

Ännu en fråga: Om jag i framtiden tjänar en extra slant och skaffar säg ett gtx 1080, är det då bara att byta ut det "gamla" grafikkortet mot det nya eller lär jag behöva byta ut andra delar också?

Permalänk
Jubileumsmästare

@Lothric: Enligt SweCs test av GTX 1080 så drar deras system max 330 W och detta med en i7-5930K i 4.4 GHz. Och nätagget har 2st PCIe 6+2 Pin kontakter så ingen fara där heller. Så det är bara att byta ut grafikkortet då. Dock kan nätagget bli lite högljutt kanske i högre laster om du nu är känslig mot ljud.

Permalänk
Avstängd

Tack Duff för all hjälp!

Det dyker hela tiden upp frågor. Ännu en dök upp när jag snackade med någon i en Twitch stream. Vi började prata om datorer o.s.v. och så tog jag upp mitt bygge. Personen rekommenderade att jag väntar tills AMD kommer ut med sina ZEN eller vad det nu än var innan jag köper.

Vad säger ni om detta?

Permalänk
Jubileumsmästare

@Lothric: Om du är up for the wait så sure. Det ska komma mycket nytt om sådär ett halvår +- några månader. Processorer från både AMD och Intel så förhoppningsvis lite konkurrens och då även lägre priser. AMD och NVIDIAs monster grafikkort som förhoppningsvis kommer att göra dagens grafikkort billigare samt mer konkurrens. Om jag hade tänkt att köpa en ny dator så hade jag lätt väntat.

Permalänk
Avstängd

@HolyDuFF: Aha, så jag bör alltså inte köpa grejerna i varukorgen från Inet? Vänta kan jag såklart göra, det kan man ju alltid, och under tiden får jag väl hålla mig sysselsatt med min xbox one...

Frågan är bara om detta inte är en sådan väntan man alltid kan göra. Jag menar, det som komma skall som du säger om ett halvår, är det revolutionerande på något sätt eller handlar det bara om någon föga uppgradering? För det sistnämnda sker ju hela tiden, och vänta kan man ju alltid göra...