Etsa etsa etsa, löda löda löda! *moahahahaaaa*

Permalänk

Etsa etsa etsa, löda löda löda! *moahahahaaaa*

Har gjort klart 2 av minst 5 kretskort till mitt serverskåp.
8 bilder på I/O-kortet, 3 bilder på relämodulen, varav en föreställer båda hopkopplade och styrda av 486an

http://madmodders.se/temp/etsning/

Finns en stor och en mindre version av alla bilder.

Om någon undrar varför det ser lite konstigt ut längs ena kortsidan på ett kort, är det för att det fattades lite på fotoresistlagret där...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Förstår varför du kallar di madmodder Ett riktigt skitjobb å borra alla jäla hål..
Men en sak bara.. va mycket lödtenn du har använt

Inlägget redigerat av Grillcliff - Skärpning, se över ordvalet!

Permalänk
Medlem

WOW! Det är vad jag kallar tålamod
Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

vackert!

Önskar själv att jag kunde etsa så där bra.

Finns det någon guide någonstans där man kan lära sig etsa?

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Men en sak bara.. va mycket lödtenn du har använt

Mycket? Tja... lödtennet är 1mm tjockt, så det blir en del ofrivilligt. Ska väl köpa tunnare kanske. Men det är ju så jäkla dyrt! Har förresten några rullar 1mm liggandes också. Dumt att bara ha det ligga till ingen nytta.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zvenzzon
vackert!

Önskar själv att jag kunde etsa så där bra.

Finns det någon guide någonstans där man kan lära sig etsa?

http://madmodders.no-ip.com/moddningar/knightrider/knightride...

Lite längre fram i den guiden står det ganska utförligt hur man göra tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ojojoj.. det där ser allafall skitsvårt ut.

Permalänk
Medlem

Vad är dom tänkta att användas till??

Och det såg helt klart chyst ut. Är det en egen design oxå eller?

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Vad är dom tänkta att användas till??

Och det såg helt klart chyst ut. Är det en egen design oxå eller?

Helt egen design.

De ska användas tillsammans med en 486:a ståendes i mitt tilltänkta serverskåp. Där ska I/O-kortet ta emot DTMF-signaler från telefonlinjen och skicka dem till 486:an. 486:an drar olika reläer beroende på detta. En fläktkontrollmodul ska till också. 486:an har några tempsensorer kopplade till serieporten, och ska styra fläktarna efter det.
Sen ska 486:an skicka data till servern via en seriekabel, så jag kan mata ut datan på LCD-displayen, samt på hemsidan.

Typ att inkommade luft är 22°, utgående luft 27°, fläktarna går på 50% hastighet, skåpbelysning är på mm...

Visa signatur

Permalänk

lite synd att bilderna är så stora, en del sitter fortfarande på modem :/

Permalänk
Medlem

Kostnad?

Ser att du använder QBASIC för mjukvarudelen. Inte helt fel dock, VC t.ex. gillar inte att man håller på med mjuk-/hårdvaruportarna...

Snyggt etsat o lött BTW.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk

Har inte räknat ihop vad det kostat. Kanske ska göra det

Nu finns det förresten mindre versioner av bilderna också.

[edit]
Ojdå....
Hrm... Det har kostat lite mer än vad jag trodde. Dryga tusenlappen...
Nåja, det drabbar ingen fattig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Offtopic

jag har just installerat apache och vill ha så det blir som ett fil arkiv istället för hemsida

som du har vad ska man skriva i index filen då .. ?

Visa signatur

"Inget är så sällan så dåligt att det inte kan bli sämre"

ICQ 121622050

Permalänk

då ska du inte ha någon indexfil alls. finns ingen sådan fixar apache fillistan själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt som tusan utom att lödningarna såg... förjävliga ut?

Permalänk
Medlem

tack nu funkar det ska fixa upp en tråd snart på mitt bygge

Visa signatur

"Inget är så sällan så dåligt att det inte kan bli sämre"

ICQ 121622050

Permalänk
Hedersmedlem

Vad alla ska klaga på lödningarna då! Så hemska var de väl inte?
Tennet har en tendens att flyta ut längs kopparbanorna om kortet inte är lackat överallt förutom på lödöarna, så det är bara normalt att hemmagjorda kort inte ser riktigt lika fina ut som fabrikstillverkade kort.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte alls förjävligt lött.
Tänk på att lödningarna är blanka och han tar kort med blixt = reflektioner

Dessutom så lägger det sig allltid fluss över lödningen så det ser "kletigt" ur. Det går att tvätta bort men det skyddar bra när det sitter där.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk

Kom att tänka på ett mycket tidigt allster. En linjeförstärkare för att anpassa en LP-spelares pickup-utgång till effektförstärkarens lågnivåingång. På den tiden hade jag bara en Commodore 64, utan skrivare, så jag fick knåpa ihop allt på papper, och sen måla kretskortet för hand. Använde nagellack som jag tunnade ut med aceton. Nagellacken fick jag från farmor för hon hade så många gräsliga färger hon aldrig använde Sen etsade jag i ett bad av 1 del saltsyra, 1 del väteperoxid och 2 delar vatten. FRÄS sa det så var det klart

Komponentsida
Lödsida

Här kan jag hålla med om att lödningarna inte är så vackra...

Visa signatur

Permalänk

Hur jorde du för att lödningarna skulle se ut så? du måste ha kämpat hårt hehe

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
Snyggt som tusan utom att lödningarna såg... förjävliga ut?

Tog en bild utan blixt. Det är väl inga större fel på mina lödningar?
Förutom att det är lite för mycket tenn, men mitt lödtenn på rulle är för tjockt.
http://madmodders.se/temp/lödningar.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

snyggt, men Måste du ha så stora bilder??

man lär ju ha 2000x1600 för att kunna se dom helt.. plus att det tar 30timmar å tanka alla.....

plz gör dom lite mindre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pez
snyggt, men Måste du ha så stora bilder??

man lär ju ha 2000x1600 för att kunna se dom helt.. plus att det tar 30timmar å tanka alla.....

plz gör dom lite mindre

Jag skrev ju klart och tydligt två hela gånger att jag har två versioner på varje bild! de små ligger sist och har "_" först i filnamnet. Ska jag vara tvungen att lägga dem i en egen mapp och döpa den till "Här ligger små bilder" ?

[edit] Nu har jag döpt om allihop. Är det bra nu?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du är het MM...

Credz

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

Snyggt (Då talar jag inte om linjeförstärkaren, den såg förskräcklig ut!)

Varför klagar alla på lödningarna, dom ser ju helt ok ut. Det är ju inga kallödningar iaf (undantaget linjeförstärkaren då) och det ser inte ut att vara allt för mycket tenn på dom flesta heller tycker jag.

En fråga, ska du ha en relämodul till varje flatkabelanslutning på iokortet? Då är det en VÄLDIG massa jobb.

Tackar för dom små bilderna föresten, jag hade aldrig orkat kolla på alla dom stora.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem

MadModder....du sa att du ska fa ut infon på hemsidan.

Jag har letat länge och väl efter nått program som läser av t.ex. cpu temp och sedan kan skicka det till en hemsida. Du har inga tips på program eller så?

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Tog en bild utan blixt. Det är väl inga större fel på mina lödningar?
Förutom att det är lite för mycket tenn, men mitt lödtenn på rulle är för tjockt.
http://madmodders.no-ip.com/temp/l%f6dningar.jpg

My bad.. det va förmodligen blixten som gjorde att dom såg helt sjuka ut..
på den nya bilden var dom snygga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XspawnX
tack nu funkar det ska fixa upp en tråd snart på mitt bygge

<Ofantligt offtopic>
Sök på "Indexes" i din httpd.conf file så hittar du svaret (och hur man stänger av dom t.ex
</offtopic>
<On topic>
Trevligt arbete.

EDIT: Dumma dubbelpost.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtarDuzt
MadModder....du sa att du ska fa ut infon på hemsidan.

Jag har letat länge och väl efter nått program som läser av t.ex. cpu temp och sedan kan skicka det till en hemsida. Du har inga tips på program eller så?

Om du kör *BSD/Linux så funkar iaf det här för mig (på FreeBSD 4.8 och moderkortet i sigen)

http://healthd.thehousleys.net/

Det finns mrtg exempel på sidan.
Såhär ser min ut iaf.

http://www.potentia.org/usage/temp.html
Sjävklart måste man ha med en ickemodemvänlig bild också.
http://www.potentia.org/~neko/hw/open.jpg

Permalänk
Medlem

Linjeförstärkaren var ju riktig snygg för o vara gjord med dom grejerna
Men det går ju säkert lite fortare o etsa med saltsyra än med fisblandningarna man kan köpa hos elfa tar ju 100 år tillslut.

Ne dom funkar bara bra när det är helt nyblandat. Men vem har råd med det?

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk

Framkallningsvätskan är den enda lösningen man kan spara en längre tid utan att den förlorar sin förmåga. Etsvätskan däremot ska man hellst blanda till precis innan, eller i varje fall inte längre än nån månad innan eller så. Blanda till bara en liten mängd och använd upp den innan du blandar till ny. Det går att återanvända den blåfärgade etsvätskan, till en viss gräns då vätskan är mättad med kopparjoner.

För att fixa ut data till min hemsida använder jag mig av PHP, som scannar igenom olika textfiler och plockar ut det som ska med. För serverns egna temperaturer och så har jag aktiverat loggfilen i MBM5, i TXT-format.

Sen har jag ett litet program jag ska använda som lyssnar på en COM-port och sparar ner allt i en TXT-fil som kommer in, och sen lägger jag upp detta med PHP.

För att det här ska funka, måste man ju ha en egen web-server

Visa signatur