Permalänk
Medlem

Laga trasigt laptop chassi+gångjärn?

Hejsan!

Efter en turbulensfylld flight med min Fujitsu UH552 i kabinen så blev det en spricka i höljet kring monitorn på den nedre högra sidan, precis ovanför gångjärnet. Sprickan blev värre och värre med tiden och plastbitar började så småningom lossna. Nu har det gått så långt att ena gångjärnet har blivit så förstört att datorn inte längre går att vika ihop, vilket har förstört själva syftet med att ha en bärbar dator för mig. Garantin har tyvärr gått ut sedan ett tag tillbaka, så min fråga till er är om det går att laga någonstans i Stockholmsområdet? Är det ens någon idé att försöka eller bör jag ställa in mig på att köpa en ny istället? Det känns så dumt just för att det bara är chassit som är skadat och datorn funkar felfritt annars.

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt bakstycke till den från ebay? Är inte så svårt att ta loss allt.

Plastramen runt skärmen (antingen skruvad sitter bakom gummi bitar som man får pilla bort)
sen får man ta tag i plastramen försiktigt med handflatan mot kanten på skärm och försöiktigt lyfta/lirka loss bezeln sen sitter panelen skruvad på 4-8 små skruv detta bör du fixa tycker jag men ta ut batteri före och ta det lungt annars köper du dett nytt bakstycke o lämnar den på en verkstad.

Kollade på ebay men inte så mycket delar till den där men här har du vad du söker:

http://laptopbits.co.uk/fujitsu/fujitsu-lifebook-spares/fujit...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Köp ett nytt bakstycke till den från ebay? Är inte så svårt att ta loss allt.
...

Tack för ett väldigt hjälpsamt svar! Jag trodde att jag hade googlat rätt bra, men tänkte inte på att det går att beställa reservdelar. Jag ber om ursäkt, jag förklarade nog lite otydligt var skadan sitter. Jag bifogar bilder på hur den ser ut:

Och här är en bild på den andra sidan för jämförelse:

Frågan är om jag behöver ett nytt bakstycke egentligen? Det är kanske snarare bezeln som behövs bytas ut? Såvida inte bägge behövs bytas? Det vill säga om delarna som gick sönder och föll ur tillhörde både bezel och bakstycke.

Permalänk
Medlem

Du måste nog undersöka om gångjärnet sitter fastskruvad i bakstycket, själva fästena för skruvarna kan har lossnat från bakstycket.
Här har du en bild på hur gångjärnen ser ut - https://www.kastl-gmbh.de/product_info.php?info=p22087_HINGE-...

Det troliga är att du måste beställa gångjärn, bakstycke och bezel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero