Vill ha wifi på min Samsung tv, hur o vad?

Permalänk
Medlem

Vill ha wifi på min Samsung tv, hur o vad?

Jag har en lite äldre Samsung 42" tv och den har ingen inbyggd wifi, men det finns usb på den men jag vill kunna köra tv mellan min mobil eller surfplatta. vad skall jag köpa finns det inte usb sändare till wifi att sätta i tv så man får det att funka på det sättet?

Visa signatur

Fear

Permalänk

En chromecast kanske vore något?

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

Chromecast kanske kan vara något att kolla på, osäker på vad du menar med "köra tv mellan min mobil".

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen menar att du vill ha wifi och inget annat så går det inte att lösa om du bara har usb eftersom det kräver drivrutiner i tvn, usbn är för att ansluta usblagring av nån typ för att visa innehållet via tvns mediaspelare.
Tvn kan spela upp film och visa bilder om de har vissa filformat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fear:

Jag har en lite äldre Samsung 42" tv och den har ingen inbyggd wifi, men det finns usb på den men jag vill kunna köra tv mellan min mobil eller surfplatta. vad skall jag köpa finns det inte usb sändare till wifi att sätta i tv så man får det att funka på det sättet?

Exakt modell-nr, annars är det helt omöjligt att hjälpa dig.

Skrivet av loydenboy:

En chromecast kanske vore något?

Skrivet av Naga:

Chromecast kanske kan vara något att kolla på, osäker på vad du menar med "köra tv mellan min mobil".

Chromecast är en mediaspelare, och inte det som TS efterfrågar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Exakt modell-nr, annars är det helt omöjligt att hjälpa dig.

Chromecast är en mediaspelare, och inte det som TS efterfrågar.

Samsung säljer 1 wireless adapter och det är det enda supporterade alternativet och för 299 är den billigare än chromecast men dyrare än billiga nätverkskort.

Med tanke på TS beskrivning så har jag svårt att se hur du kan säga att chromecast inte är det som TS efterfrågar men vi gör nog väldigt skilda tolkningar av vad TS efterfrågar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluser:

Samsung säljer 1 wireless adapter och det är det enda supporterade alternativet och för 299 är den billigare än chromecast men dyrare än billiga nätverkskort.

Inget som med säkerhet fungerar med TS tv, därav behöver man ett exakt modell-nr. För 42" tv-apparater ifrån Samsung finns det en helt uppsjö utav.

Skrivet av aluser:

Med tanke på TS beskrivning så har jag svårt att se hur du kan säga att chromecast inte är det som TS efterfrågar men vi gör nog väldigt skilda tolkningar av vad TS efterfrågar.

Min kontringsfråga blir, hur kommer du fram till att TS vill ha en chromecast? För ingenstans i TS huvudinlägg nämns det att TS söker en mediaspelare. Och en Chromecast ansluts till via HDMI inte USB, tar enbart ström ifrån USB porten om det är något som TS tv stödjer, vilket inte är säkert.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Hej igten, alltså jag unrar finns det inte en usb dong eller sticka som gör så enheten nu min tv kan användas trådlöst mellan min mobil eller surfplattan? Min tv har ju inte inbyggd wifi. jag har ju en router som jag kör allt i hemet via wifi men skulle villja kunna streama filmer o sånt till tv från min platta. Därav jag undrar om det inte finns sån att sätta i tv:n usb uttag.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inget som med säkerhet fungerar med TS tv, därav behöver man ett exakt modell-nr. För 42" tv-apparater ifrån Samsung finns det en helt uppsjö utav.

Min kontringsfråga blir, hur kommer du fram till att TS vill ha en chromecast? För ingenstans i TS huvudinlägg nämns det att TS söker en mediaspelare. Och en Chromecast ansluts till via HDMI inte USB, tar enbart ström ifrån USB porten om det är något som TS tv stödjer, vilket inte är säkert.

Då du gillar kontringsfrågor så specificera en samsung 42" som den trådlösa adaptern inte fungerar med och som har usb men inte wifi.

" jag vill kunna köra tv mellan min mobil eller surfplatta" tolkar jag som streaming eller casting men framförallt sa jag inte att TS söker en mediaspelare men jag ser heller ingenting som utesluter att det är en mediaspelare TS söker.
Kända fakta är:
Samsung TV av något äldre modell
TV:n har usb
TV:n saknar Wifi
TV:n kan ha hdmi, ethernet, scart-kontakt osv och dessa kan vara upptagna av någonting.
TS " vill kunna köra tv mellan min mobil eller surfplatta"
TS undrar vad han skall köpa
TS undrar om det inte finns "usb sändare till wifi att sätta i tv så man får det att funka på det sättet?"

Med andra ord så lyfts "usb sändare" fram som en möjlig lösning men det saknas en begränsning till det som enda lösning.
Frågan om vad han skall köpa öppnar för motförslag vilket har blivit chromecasten än så länge.
Så min enda slutsats är att det saknas data för att säga att han INTE efterfrågar en viss lösning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fear:

Hej igten, alltså jag unrar finns det inte en usb dong eller sticka som gör så enheten nu min tv kan användas trådlöst mellan min mobil eller surfplattan? Min tv har ju inte inbyggd wifi. jag har ju en router som jag kör allt i hemet via wifi men skulle villja kunna streama filmer o sånt till tv från min platta. Därav jag undrar om det inte finns sån att sätta i tv:n usb uttag.

Vilken tv har du ?
Är du ute specifik att få wifi till tvn eller att kunna casta/strömma film via wifi från tex telefonen till tvn, det är inte samma sak, en Chromecast ger inte tvn wifi men du kan överföra film via wifi som visas på tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluser:

Då du gillar kontringsfrågor så specificera en samsung 42" som den trådlösa adaptern inte fungerar med

Modeller som inte är listade som kompatibla i spoilern.

Kompatibilitet

LCD-TV

2010 C550 och högre 2011 D530 och högre
LED TV

2010 C5000 och högre 2011 D5000 ~ D64** 2012 ES 5505, ES 5705
Plasma TV

2010 C550 och högre (C540 stöds bara i Nordamerika) 2011 D550 ~ D64** 2012 E 495, E555

Dold text

Skrivet av aluser:

" jag vill kunna köra tv mellan min mobil eller surfplatta" tolkar jag som streaming eller casting men framförallt sa jag inte att TS söker en mediaspelare men jag ser heller ingenting som utesluter att det är en mediaspelare TS söker.
Kända fakta är:
Samsung TV av något äldre modell
TV:n har usb
TV:n saknar Wifi
TV:n kan ha hdmi, ethernet, scart-kontakt osv och dessa kan vara upptagna av någonting.
TS " vill kunna köra tv mellan min mobil eller surfplatta"
TS undrar vad han skall köpa
TS undrar om det inte finns "usb sändare till wifi att sätta i tv så man får det att funka på det sättet?"

Med andra ord så lyfts "usb sändare" fram som en möjlig lösning men det saknas en begränsning till det som enda lösning.
Frågan om vad han skall köpa öppnar för motförslag vilket har blivit chromecasten än så länge.
Så min enda slutsats är att det saknas data för att säga att han INTE efterfrågar en viss lösning.

För att köra Casting behövs inte en mediaspelare, räcker med att tv:n har en casting funktion. Sen sitter du enbart och spekulerar, vilket är relativt onödigt vilket leder till alla dessa onödiga inlägg. Bättre om TS kompletterar med exakt modell-nummer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fear:

Hej igten, alltså jag unrar finns det inte en usb dong eller sticka som gör så enheten nu min tv kan användas trådlöst mellan min mobil eller surfplattan? Min tv har ju inte inbyggd wifi. jag har ju en router som jag kör allt i hemet via wifi men skulle villja kunna streama filmer o sånt till tv från min platta. Därav jag undrar om det inte finns sån att sätta i tv:n usb uttag.

Fortfarande behövs modell-nummer på tv:n, tills du har fixat fram detta är det helt omöjligt att svara på din fråga. Modell-nummret hittar du antingen baktill på tv:n eller på kvittot för tv:n.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Modeller som inte är listade som kompatibla i spoilern.

Kompatibilitet

LCD-TV

2010 C550 och högre 2011 D530 och högre
LED TV

2010 C5000 och högre 2011 D5000 ~ D64** 2012 ES 5505, ES 5705
Plasma TV

2010 C550 och högre (C540 stöds bara i Nordamerika) 2011 D550 ~ D64** 2012 E 495, E555

Dold text

För att köra Casting behövs inte en mediaspelare, räcker med att tv:n har en casting funktion. Sen sitter du enbart och spekulerar, vilket är relativt onödigt vilket leder till alla dessa onödiga inlägg. Bättre om TS kompletterar med exakt modell-nummer.

Precis lika onödigt som att du säger att det inte är det TS vill ha vilket du inte kan ha en aning om och vilket var vad som gav upphovet till mitt svar och kan du inte inse det så tänker jag inte inse motsatsen och överlämnar nu åt moderator att bedöma och städa genom att anmäla detta inlägg.

Permalänk
Medlem

Min tv modell är samsung Le40A676 alltså en 40 tum e det

Visa signatur

Fear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fear:

Min tv modell är samsung Le40A676 alltså en 40 tum e det

Ok, Det fanns inte mycket info om den, men vad är det du vill göra? vilken funktion handlar det om, att strömma film eller ska du ansluta tvn mot internet, är det en smart tv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en Android TV box som fungerar exakt som din mobil..Sen använder du den till att se film osv på TV
TV blir ju som en smart TV då

Har en som jag ska sälja billigt då den saknar fjärrkontroll.Men jag har stoppat i trådlöst tangentbord och mus i den så den är som vilken dator som helst

Här är den som jag har till salu

Full matad med kanaler 1853 st nu tror jag det är inklusive svenska som Canal+ Viasat osv

http://www.lightinthebox.com/sv/x6-android-4-2-smart-tv-box-w...

Intresserad skicka ett PM

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz