Google lanserar Android 7.0 "Nougat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Finns en hel del artiklar som pekar på att Samsung kommer annonsera Samsung Tab S3 under September månad. Det var lite snack om en ny version i början av året men det visade sig vara en ny version av S2 med en blygsam uppdatering av hårdvaran.

Jag är såklart inte säker, det är väl bara Samsung som egentligen vet hur de ligger till och de berättar såklart inget i dags läget vilket jag kan förstå.

Kanske är det så att Apple håller sina produkter på marknaden längre än vad tillverkarna bakom android hårdvaran gör. Vet du någon Android telefon(ej Nexus) som fått officielt ny Android version efter 5 år så får du gärna länka.

Det finns väl inget annat företag som är fräcka nog att lura på kunder fem år gamla mobiler (vilket är anledningen till de uppdaterar den).

Ser inte riktigt självändamålet i att köra samma platta i fem år, särskilt inte om den blir tröttare för varje ny uppdatering av iOS.

Sen brukar Apple snabbare kräva nya versioner för iOS för att kunna köra Appar, en iOS-enhet med gammal version blir snabbt helt värdelös men motsvarande Android kan fortfarande köra det mesta.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Jag saknar fungerade historik för notifieringar. Jag får ofta highlights som jag vill kolla upp men aldrig hinner pga Auto purge. Annars kanske detta vore något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Mmm men den har låst bootloader så den funkar inte den heller, går knappt att få root.

Om man köper den via en operatör typ sprint, T-Mobile osv, ja. Men har för mig det också finns en olåst version av den som de säljer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sen brukar Apple snabbare kräva nya versioner för iOS för att kunna köra Appar, en iOS-enhet med gammal version blir snabbt helt värdelös men motsvarande Android kan fortfarande köra det mesta.

Själv upplever jag precis tvärtom. Det finns väldigt många appar som kräver minst KitKat 4.4.x idag. Utan XDA-Developers och Customs roms, så hade många Android-enheter fått hamna på soptippen i förtid.

Har en Samsung S3 GT-I9300 som fungerar bättre med Marshmallow än original ROM:en ifrån Samsung (dvs Jellybean) Tyvärr får jag ladda hem appar mha min andra telefon ifrån Google Play (och skicka via AirDroid), då S3:an anses för gammal för många. Fungerar däremot utmärkt till Pokemon Go

Blir en iOS-enhet seg med nyare OS, så bör man se över inställningarna. Det är väl endast iPhone 4S och iPad 2 som eventuellt har prestandaproblem? Alltså enheter ifrån 2011... Min iPad 2 fungerar dock utmärkt med iOS 9.2.4.

Min Android-tablet ifrån 2011 övergavs snabbt av HTC och idag är det inte mycket jag kan köra på den (Honeycomb 3.2.1). Tur att den är rootad, så att jag kunde stänga av Google Play Services som annars kraschar oavbrutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns väl inget annat företag som är fräcka nog att lura på kunder fem år gamla mobiler (vilket är anledningen till de uppdaterar den).

Ser inte riktigt självändamålet i att köra samma platta i fem år, särskilt inte om den blir tröttare för varje ny uppdatering av iOS.

Finns det någon fakta på detta fenomen? Hört om det mycket, men ja?

Har begränsad erfarenhet av ios själv. Men min ipad air med iOS9 tycker jag flyter på bra trots att den har 3 år på nacken. Samt en väns lur som jag brukar anvädna mycket vid spotify, som är en iPhone 4s med iOS9, tycker jag flyter på ganska bra (givetvis att en iphone 6s Plus flyter på bra, men...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nån som lyckats ladda ner uppdateringen? Köpte precis 6p och nu står det väntar på wifi när jag är kopplad . Blir så enormt frustrerad och besviken

Jag har laddat ner och installerat här på min 6p.
Gå in här https://www.google.com/android/beta och sätt upp dej på deras betatest för Android 7.0 några sekunder senare får du uppdateringen på telefonen.
Alla som var uppskrivna på betan får nämligen förtur på den slutgiltiga produkten.
Av någon anledning fick jag uppdatera min telefon 2 gånger innan det fungerade men nu är allt frid och fröjd iallafall.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Antar att det är en smaksak men jag anser inte själv att det hänt särskilt mycket de senaste åren. Som jag sagt par gånger nu så har vi en IPad 2 från 2011 som kör på bra med iOS 9, vi pratar alltså 5-6 år. Visst är den inte lika snabb som IPad Air:en men den räcker långt och väl till att spela lite enklare spel, surfa o.s.v. Varför byta ut något som faktiskt fungerar? Förutom då om tillverkarna tvingar en genom att skippa kritiska uppdateringar.

Skrivet av mfm:

Se ovan, jag förstår att du är kritisk mot Apple, det var jag också och är egentligen fortfarande men något har de lyckats med, det är en sak som är säker.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man köper den via en operatör typ sprint, T-Mobile osv, ja. Men har för mig det också finns en olåst version av den som de säljer.

Den olåsta är bara "SIM unlocked" så bootloadern är fortfarande låst på den.

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

sonys Z2 och framåt ska få. det är rätt skönt

Är du säker?
Enligt Sony bloginlägg 2016-08-23 ska ' Xperia Z3+, Xperia Z4 Tablet, Xperia Z5, Xperia Z5 Compact, Xperia Z5 Premium, Xperia X, Xperia XA, Xperia XA Ultra and Xperia X Performance' få 7.0.

Men, jag skulle inte gråta om z2 och framåt är vad som gäller. Jag har haft Samsung tidigare och slogs av att z3 compact fick 6.0 så pass snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Den olåsta är bara "SIM unlocked" så bootloadern är fortfarande låst på den.

Aha. Surt. Känns inte alls som det är det som är meningen med Android. Varför liksom?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl endast iPhone 4S och iPad 2 som eventuellt har prestandaproblem? Alltså enheter ifrån 2011...

Du pratar om enheter som sålts för dyra pengar tidigare i år och som inte går att backa uppgraderingar på...

Skrivet av walkir:

Min Android-tablet ifrån 2011 övergavs snabbt av HTC och idag är det inte mycket jag kan köra på den (Honeycomb 3.2.1).

De Android-plattor som kom innan Nexus 10 är mer eller mindre skit, så de är inte så relevanta nu.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du pratar om enheter som sålts för dyra pengar tidigare i år och som inte går att backa uppgraderingar på...

iPad 2 slutade väl att säljas 2014? Har man köpt en iPad 2 i butik 2016, så kan man inte ha någon vidare koll... Detsamma vill jag säga om iPhone 4S.

Sedan är det väl aldrig några problem att nedgradera (såvida man inte har tummen mitt i handen). Gäller bara att ha en giltig IPSW-fil för enheten man ska nedgradera. Ska man längre tillbaka än vad Apple tycker så stöds det inte officiellt, men det är långt ifrån omöjligt. Visst krävs det jailbreak för OdysseusOTA, men det borde inte vara ett hinder.

Själv skulle jag aldrig vilja köra en Android-enhet utan root, då jag anser att Xposed är ett måste för att stå ut med Kitkat och senare. I JellyBean klarade jag mig faktiskt utan root, men blev tvingad att uppgradera pga att många appar enbart fungerar med 4.4 eller högre (betalfunktioner).

Jag gillar fortfarande Honeycomb för tablets. ICS och Jellybean kändes ungefär lika smidigt som Metro i Windows 8 i jämförelse. Inte heller något större fel på prestandan, då jag lätt kan klocka upp processorn i nära 2GHz på min gamla skit-tablet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

iPad 2 slutade väl att säljas 2014? Har man köpt en iPad 2 i butik 2016, så kan man inte ha någon vidare koll... Detsamma vill jag säga om iPhone 4S.

Sedan är det väl aldrig några problem att nedgradera (såvida man inte har tummen mitt i handen). Gäller bara att ha en giltig IPSW-fil för enheten man ska nedgradera. Ska man längre tillbaka än vad Apple tycker så stöds det inte officiellt, men det är långt ifrån omöjligt. Visst krävs det jailbreak för OdysseusOTA, men det borde inte vara ett hinder.

[...]

Apple har själva officiellt sålt iPhone 4S i Indien tidigare i år, så de har knappast något val utan måste uppgradera den (så det är knappast för att vara snälla mot en massa svenskar som köpte iPhone år 2011).

Om jailbreak räknas så räknas det ju som uppdatering om det kommer en snapshot av CyanogenMod också...

Sen är det nästan bara Pokemon Go som fått folk att bli sura över att de kör äldre versioner än 4.4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om jailbreak räknas så räknas det ju som uppdatering om det kommer en snapshot av CyanogenMod också...

Sen är det nästan bara Pokemon Go som fått folk att bli sura över att de kör äldre versioner än 4.4.

CyanogenMod är ganska värdelöst på många telefoner (speciellt Samsung som ofta har unika funktioner i hårdvaran) och det är långt ifrån alla enheter som stöds. Du får gärna berätta för mig hur jag får fungerande IR samt FM Radio på min Samsung-telefon med CM13 exempelvis. Men kör man exempelvis bara en basic lur som Nexus 5X eller 6p så fungerar självklart allting.

Med iOS från Apple så har du aldrig problem med drivrutiner på detta sättet. Så det är aldrig ett problem med jailbreak i det avseendet.

Ang. Kitkat, så finns det massor med appar som inte fungerar fullt ut med äldre versioner än 4.4 pga bland annat ändringar för Bluetooth (LE) samt säkrare betalfunktioner (Google Wallet Tap-to-Pay etc.). Skulle det främst vara pga Pokemon Go, så borde dessa personer kanske fungera på vad de använder telefonen till.

Jag kör CM13 på en av mina enheter här, men skulle inte vilja ha det på en telefon jag är beroende av. Får se om Android N blir värt att uppgradera till. Hoppade över Lollipop, då det gjorde mer skada än nytta enligt mig. Kändes som det var liknande barnsjukdomar som när ICS släpptes.

Permalänk
Inaktiv

Tar det lugnt med senaste versionen och väntar en månad eller två tills alla barnsjukdomar har lösts. Vill veta att mobilt bankid och Swish mfl fungerar utan problem. Ha inte så bråttom och njut av Mashmallows så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Du får gärna berätta för mig hur jag får fungerande... FM Radio på min Samsung-telefon med CM13 exempelvis...

Med iOS från Apple så har du aldrig problem med drivrutiner på detta sättet.

Du får ursäkta, och det var säkert inte så du tänkte, men det blev ofrivilligt ganska roligt. Nej, det problemet med drivrutiner har du inte i iOS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Du får ursäkta, och det var säkert inte så du tänkte, men det blev ofrivilligt ganska roligt. Nej, det problemet med drivrutiner har du inte i iOS!

Precis, för där har diktatorn bestämt att FM-radio eller IR inte är något undersåtarna ska ägna sig åt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Precis, för där har diktatorn bestämt att FM-radio eller IR inte är något undersåtarna ska ägna sig åt...

Hade lätt bytt dem mot valfrihet av vilken version OS:et man ska köra på sin telefon. Problemet är att Android har ganska många andra fördelar som ändå gör valet svårt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hade lätt bytt dem mot valfrihet av vilken version OS:et man ska köra på sin telefon. Problemet är att Android har ganska många andra fördelar som ändå gör valet svårt.

Det bästa är att köra både Android och iOS För mig har båda systemen sina för- och nackdelar. Gillar att ha Android på telefonen (lätt att anpassa allt genom Xposed) och iOS på plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det bästa är att köra både Android och iOS För mig har båda systemen sina för- och nackdelar. Gillar att ha Android på telefonen (lätt att anpassa allt genom Xposed) och iOS på plattan.

De e just så jag kör just nu men iOS gör livet jobbigare. Det är svårt att dela filer mellan enheterna och man kan inte på något vis komma åt samma filer från flera olika appar. Även om man endast behöver vissa filer för vissa appar så är det ändå inte särskilt lätt att få dem tilldelade. Sen fungerar Chrome ganska dåligt på iOS, Safari är klart stabilare här vilket gör att jag också tappar bookmarks o grejer. Har provat en Android platta några dagar nu och det är något helt annat, sakerna bara fungerar smidigt och fint så som jag vill och behöver men så har vi det där med uppdateringar. Kostar plattan 5000 kr så förväntar jag mig att man får en platta som man kan använda i 3-5 år med uppdateringar vilket tyvärr inte är fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Apple har själva officiellt sålt iPhone 4S i Indien tidigare i år, så de har knappast något val utan måste uppgradera den

Varför skulle de inte ha något val?
Det mesta med android slutar ju få uppdateringar innan de slutas säljas?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

De e just så jag kör just nu men iOS gör livet jobbigare. Det är svårt att dela filer mellan enheterna och man kan inte på något vis komma åt samma filer från flera olika appar.

Jag använder främst Dropbox, FileApp (med ftp server) eller AirDroid för att flytta filer mellan enheter.

Har du hittat en prisvärd Android-platta som du gillar, så köp. Se bara till att den supportas av XDA Developers:
http://www.xda-developers.com/

Kan du köra Marshmallow på plattan idag, så lär den även fungera i många år framöver.

Permalänk
Entusiast

Något som många verkar missa helt är att det inte bara är upp till de som tillverkar mobiltelefonerna. En stor del ligger även på de som tillverkar SoCen. Utan nya drivrutiner från dem kan telefontillverkarna inte uppdatera sina telefoner hur som helst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det hade jag inte tänkt på. Helt rätt. Nexus 4 fick inte heller 3 år riktigt.
Oavsett synd att nexusenheterna inte hålls med uppdateringar i 3 år. Aja. Man kan väl inte få allt.

Ja, det rimliga vore ungefär 2 års uppdateringar efter tillverkningsstopp tycker jag. Det är egentligen helt OK att min Nexus 4 inte får Nougat, men den borde fått Marshmallow IMHO. Hårdvarugaranti i all ära, men om en ganska nyköpt mobil lider av säkerhetsbuggar eller inte klarar någotsånär nya appar borde man nästan kunna reklamera den.

Får se om det kommer custom-ROM med Nougat först till min Nexus 4 eller Samsung Galaxy S4. Den förra stoppade officiellt på 5.1x och Galaxy S4 väl på 5.01 eller nåt. Prestandamässigt klarar ju både Nexus 4 och S4 Marshmallow givetvis. "Tyvärr" har jag den snabbare versionen av S4, i9506, och den verkar inte ha lika bra custom-ROM-utbud som de några månader äldre S4-varianterna. Så kan det gå.

Man kanske har blivit bortskämd. Förr krävdes ju en rätt ny dator för att kunna köra senaste operativsystemet, nu kör jag glatt Windows 10 på datorer som är mellan 6-10 år gamla (varsamt uppdaterade med minne och SSD kanske man ska säga). Undrar när man når dit med mobilerna, så man kan ha dem i 5+ år utan direkta problem. (Hårdvarumässigt är vi väl där, jag tycker nog att min quad-core Nexus 4 från 2012 hänger med rätt ok, med 2GB minne etc, dagens modeller borde väl hålla ännu längre prestandamässigt). Håhåjaja. *svamla*

Kortfattat, om Nexus inte uppdateras riktigt bra, varför då köpa en Nexusmobil? Även Nexusmobilerna är ganska bloatade med Google-grejer numera. Lite bättre custom-rom-stöd kanske än många konkurrenter, men priset är ju inte nån grym fördel längre. (jag betalade aningen över 2000 för min Nexus 4, och den hade ju ändå "flaggskeppsprestanda")

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför skulle de inte ha något val?
Det mesta med android slutar ju få uppdateringar innan de slutas säljas?

Skojare där... stor skillnad på att tillverkaren säljer mobilen och att det finns några gamla mobiler i lager.

Skrivet av Zotamedu:

Något som många verkar missa helt är att det inte bara är upp till de som tillverkar mobiltelefonerna. En stor del ligger även på de som tillverkar SoCen. Utan nya drivrutiner från dem kan telefontillverkarna inte uppdatera sina telefoner hur som helst.

Fast till störst del är det tillverkarnas fel. Det brukar sägas att MediaTek inte kommer med nya drivrutiner för sina gamla SOC men det är fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skojare där... stor skillnad på att tillverkaren säljer mobilen och att det finns några gamla mobiler i lager.

Är det?
De har ingen skyldighet att uppdatera mjukvaran oavsett.
Vilket som sagt syns tydligt på android-marknaden. Man tar ett gammalt OS och uppdaterar det aldrig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilket som sagt syns tydligt på android-marknaden. Man tar ett gammalt OS och uppdaterar det aldrig.

Jämför du mobiler som kostar 7500 kr mot de som kostar 750 kr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jämför du mobiler som kostar 7500 kr mot de som kostar 750 kr?

iPhone 4s kostade under motsvarande 2000kr i Indien, finns betydligt dyrare Androids som aldrig får uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

iPhone 4s kostade under motsvarande 2000kr i Indien, finns betydligt dyrare Androids som aldrig får uppgraderingar.

Det intressanta var ju vad den kostade ny, inte vad den kostade fem år senare precis innan sista uppdateringen när man kastade den efter folk för att få upp statistiken.

Sen kan du ju inte jämföra en enda mobil från monopolet mot alla Android-tillverkares modeller, jämföra mot den sämsta du hittar och påstå att det är fakta om "Android".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det intressanta var ju vad den kostade ny, inte vad den kostade fem år senare precis innan sista uppdateringen när man kastade den efter folk för att få upp statistiken.

Varför är det intressant? När den var ny så kostade den 7500kr, Inga motsvarande Android-modeller har fått uppdateringar lika länge. Då poängterar du att den fortfarande såldes i Indien långt senare, och man då inte alls fick uppdateringar lika länge. Men de som köpte iPhone 4s i slutet av dess tid betalade ett mycket lägre pris vilket gör att den fortfarande fick fler uppgraderingar än motsvarande (billigare)Android-mobiler. Hade Apple tagit 7500kr 5 år senare och enbart levererat ett år av uppdateringar så hade det varit jämförbart med Android.

Skrivet av mfm:

Sen kan du ju inte jämföra en enda mobil från monopolet mot alla Android-tillverkares modeller, jämföra mot den sämsta du hittar och påstå att det är fakta om "Android".

Man behöver knappast jämföra med de sämsta android-mobilerna. Vi kan ju kolla hur många av premiumtelefonerna som säljs idag som kommer att få Android O om ett år.