Funderingar på att uppgradera GPU, kanske SLI.

Permalänk

Funderingar på att uppgradera GPU, kanske SLI.

Tjena!

Är i tankarna att uppgradera datorn lite grann och som vanligt så vill man ju inte köpa det allra dyraste/senaste som finns på marknaden.
Datorn används mycket till spel, men jag kör aldrig på dom allra högsta inställningarna. (max upplösning plus fsaa/msaa osv.)

I datorn sitter det just nu ett GTX 660ti 2Gb, och jag funderar lite på om man kanske skulle testa med att köpa ett till kort och köra SLI.
Har aldrig testat SLI förut så ni får gärna tipsa om lite för och nackdelar eller problem som jag kanske kan stöta på.

Eller är det bättre att köpa ett helt nytt kort av dom lite nyare GPU:erna som finns ute nu?

Vad för nätagg och hur många W rekommenderas för att köra SLI?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det absolut billigaste sättet att få ut mer prestanda brukar i de allra flesta fall vara just SLI/Crossfire. Vad har du för processor RAM minne för tillfället? Om du inte har alltför extrema komponenter så räcker ett 650W nätagg till utan problem iaf. Se:
http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Edit: I samma test kan du även se på ett ungefär hur mycket prestanda du kan förvänta dig att få ut.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Jag har 8Gb ram och kör med en G2120 CPU för tillfället. Men CPU:n ska bytas ut till någon bättre samtidigt som grafikkorts uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

jag skulle köpt ett till kort, gärna försöka fynda billigt begagnat om du är villig att köpa beggat. Kan vara svårt att hitta prisvärda nya exemplar eftersom att många shoppar har väl fasat ut de gamla korten?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Kollat upp min hårdvara lite mer, men är lite tveksam om det är vettigt/går att köra SLI för mig.
CPU:n har jag tänkt byta ut till någon i5 variant.

Moderkort: Asus P8B75-M Socket 1155
Nätagg: Corsair CX 500W

Känns som nätagget inte räcker till för t.ex. två 660ti, hur starkt agg rekommenderas för att SLI ska få rätt kräm?
Hur viktigt är det att båda grafikkorten är av exakt samma typ? Kan det bli krångel om dom inte är exakt samma GPU, märke osv.? T.ex. köra 660ti och det andra kortet är ett vanligt 660.

Moderkortet har en PCIe 2.0/3.0 x16 slot och den andra är PCIe 2.0 x4, därför är jag tveksam om SLI funkar/eller blir bra.

Som en liten "benchmark" så flyter t.ex. inte FarCry3 jättebra på nuvarande hårdvara. Och jag kör då inte med jättehög upplösning, samt att AA är helt avstängt. Det blir lite segt/lagg och microstuttering.
V-sync är ett krav att det ska vara på on, hatar tearing.

Permalänk

Kollat mer noggrant i manualen, och så klart är SLI något jag kan glömma.

Så då blir ju frågan, vad för grafikkort med bra pris/prestanda ska jag kika på då?

Då jag bara kan köra ett kort så tänkte jag spara in en slant och inte köpa ett nytt nätagg.

Permalänk

Jahapp, nu när man har beställt hem en ny, bättre CPU (i5-3570K)

Då vill jag ju gärna byta ut grafikkortet till något som är bättre, men samtidigt är prisvärt.
SLI är tyvärr något som jag kan glömma.
Tänkte mig en prisklass som inte överstiger 4000kr, utan håller sig runt 3000kr, gärna lite under.

Om man kikar på kort med 4Gb, är det vettigt, framförallt till dom spel som kommer att släppas alldeles snart?

Jag tänkte behålla mitt Corsair CX 500W nätagg. Jag är inte den som överklockar, varken CPU eller GPU, så nätagget borde ju orka med än så länge.

Permalänk

Jag fortsätter i min tråd om att fråga om ett prisvärt grafikkort till gammelburken jag använder.

Jag har nu Geforce 660Ti och jag vill uppgradera till något bättre kort som iallafall har 4 GB RAM.
Samtidigt så vill jag väl hålla ned priset under 3000 kr. Har kikat runt lite i webshopparna.

Är ett R9 380 ett bra köp? Är Radeon drivrutinerna stabila och något att lita på? Bra pris har det tycker jag.
Om man jämför det mot R9 380X vad har ni att påpeka då?

R9 390 kortet ligger precis på gränsen av vad jag är villig att betala.

Eller är Geforce 970 4 GB trots allt ett bättre kort när det gäller prestanda och stabila drivrutiner?
Priset ligger även där på gränsen dock.

Vill ju kunna spela dom nya spelen fast då inte riktigt på max inställningar t.ex. Anti aliasing kan jag klara mig utan, kan också leva med upplösning som understiger 1080p lite grann.

CPU:n är ju gammal och klen (i5 3570k LGA1155) men tänkte inte lägga ned nå pengar på cpu och moderkortsuppgradering. Men tänkte trycka dit 16 Gb DDR3 1866MHz ram iallafall.
(Har 8 GB nu)

Permalänk
Medlem

Cpun är inte alls speciellt klen. Byt moderkort och överklocka till 4.5 så håller den bra klass! Lägg pengarna på moderkort istället för ram-minne.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Det är ju bra att cpun fortfarande har lite kräm i sig fortfarande. Men som sagt, moderkort, cpu m.m. får vänta ett tag till innan jag spenderar dom pengarna. Just nu vill jag byta grafikkortet, men ärligt talat så vet jag inte vad jag ska välja inom den prisklass jag letar i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänta på Pascal/Polaris. Har du tur så kommer något som skulle vara perfekt i din prisklass jämfört med nuvarande alternativ.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Är det inte lite risk att resten av datorn blir för mycket av en flaskhals om man skulle köra med något av dom nya korten som snart dyker upp? Nu blir det ju spekulationer p.g.a korten inte är ute på marknaden, men det är ändå intressant.

Hur är det med Radeons drivrutiner, har dom blivit bättre och stabilare? Förr var dom ju lite sisådär ganska ofta.
Frågan är ju i Geforce delen av forumet visserligen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej, nu när dom nya korten har ploppat upp i webshopparna så undrar jag vilket av dessa som kommer vara det starkaste och mest framtidssäkra för ett tag?

GTX 1060 6Gb eller FX 480 8Gb?

Vilket skulle ni rekommendera, skriv gärna varför.

Permalänk
Medlem

GTX 1060. Motivering: drar mindre ström och ligger högre upp i Sweclockers prestandaindex.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Ja, jag har lutat mycket åt 1060-kortet för att det verkar vara kortet med mest råprestanda.
Men hur länge kommer 6Gb vram räcka innan det börjar bli för lite?
Kortets vram kör ju 192-bits bus, hur mycket spelar det egentligen roll om man jämför med RX 480ins 256-bit bus?

Läste lite också att nVidia för tillfället är lite sämre när det kommer till DX12, men hur mycket sämre är dom egentligen?

(Vet att det är svåra frågor att förutspå\svara på rak arm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad_Ghost:

Ja, jag har lutat mycket åt 1060-kortet för att det verkar vara kortet med mest råprestanda.
Men hur länge kommer 6Gb vram räcka innan det börjar bli för lite?
Kortets vram kör ju 192-bits bus, hur mycket spelar det egentligen roll om man jämför med RX 480ins 256-bit bus?

Läste lite också att nVidia för tillfället är lite sämre när det kommer till DX12, men hur mycket sämre är dom egentligen?

(Vet att det är svåra frågor att förutspå\svara på rak arm)

Det är inte så enkelt att man bara kan titta på storleken på busen, så det behöver du inte bry dig om.

I nuvarande titlar som stödjer DX12 har amd ett övertag, hur det blir framöver är omöjligt att svara på.
Förutom redan nämnda DX12 skall du tänka på att 1060 är bättre i DX11 spel och tar mindre ström, har du g-sync eller freesync skärm eller skall skaffa någon av dessa får du anpassas kortvalet efter det.
Vill du köra dubbla grafikkort i framtiden går 1060 bort eftersom det inte stödjer SLI.

Permalänk

Ett 1060 6Gb får det bli. Som du säger, den drar mindre ström och det är alltid ett plus. Inget SLI stöd spelar ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com