EU kräver Apple på 124 miljarder kronor i obetalda skatter till Irland

Permalänk
Medlem

Hoppas alla som klagar på eu inser:
1) Hur löjligt lite skatt 0.005% är.
2) Att Apple (om jag fattat det rätt) 'slussar ut' sina vinster från HELA eu genom Irland. Så istället för att betala en rimlig skatt i varje land de är verksamma (så som Sverige) så skattar de bara sina 0.005% i Irland.

Hade det bara rört enheter mm sålda i Irland så betvivlar jag att 0.005% skulle stå för allt slitage på vägar, pensionskostnader mm för det landet. Men jättelite skatt på hela Apples verksamhet i eu är ju helt klart inte Irland klagar över. 'Lite skatt men från hela eu' är ju ett koncept som luxenburg kört på sedan tidigare, förräderi är vad det är.

Det är kort o gott skatteflykt, med Irlands hjälp.

Exakt hur man lagligt ska kunna få Apple att betala när de nu haft ett 'avtal' vet jag inte. Men jag hoppas att det finns ett lämpligt direktiv som med 'direkt effekt' eller någon annan juridisk konstruktion kan tvinga Apple att göra rätt för sig. De vet vad de sysslat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är ju upp till landet där företaget är som bestämmer vilka skatter de tar.

I detta fallet har dessa skapat många jobb som gör så att de som fått jobben spenderar dom inom landet och det är till nytta för landets ekonomi.

EU vill bara ha pengar och bryr sig inte om att väldigt många riskerar att bli arbetslösa och att ekonomin på Irland försämras.

Skickades från m.sweclockers.com

Irland var så förmånliga med lättnaderna att landet höll på att bli bankrupt och hade inte klarat det utan EU. Nu är det folket som får betala för den krisen.
Man kan dra paraleller till den grekiska krisen där staten slarvade med att dra in skatteintäkter.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag följer verkligen inte detta på djupet men att det tagit så otroligt många år för EU att komma fram till det här när det knappast varit en hemlighet hur Apple skatteplanerat sedan 80-talet förbryllar mig. Men det säger väl lite om hur extremt långsamt EU är som organisation.

Medans den vansinnigt låga 0.005% skattesatsen ska kritiseras och utredas så anser jag ändå att Irland ska stå på sig om principen att få sätta taxering som de passar dem. Andra länder också för den delen. För EU har för mycket att säga till om i allmänhet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jaha då får Apple sluta bjuda på fredagsfikat nu då...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Monaco? Luxemburg?

Skulle inte kalla det för fungerande samhällen. Visst, de som bor där har det säkert helt OK, men nu tänkte jag självklart på samhällen som består av blandade samhällsklasser och kulturer, som normala samhällen gör.

Känner dock att det här är sprängstoff som riskerar att dra iväg till väldigt OT.

Huvuddelen i min argumentation (och on topic) bygger dock på att om man i ett samhälle jagar och straffar privatpersoner som inte betalar skatt så skall man också göra det med företag, annars gör man skillnad på fysiska och juridiska personer och det är fel, och får folk att tappa tilltron till samhället.

"Varför ska jag betala 30% i skatt när inte Apple gär det?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag följer verkligen inte detta på djupet men att det tagit så otroligt många år för EU att komma fram till det här när det knappast varit en hemlighet hur Apple skatteplanerat sedan 80-talet förbryllar mig. Men det säger väl lite om hur extremt långsamt EU är som organisation.

Medans den vansinnigt låga 0.005% skattesatsen ska kritiseras och utredas så anser jag ändå att Irland ska stå på sig om principen att få sätta taxering som de passar dem. Andra länder också för den delen. För EU har för mycket att säga till om i allmänhet.

Kan tycka att Irland ska få bestämma sin egen taxering, men då ska fan inte företag mygla ut pengar från alla andra EU-länder och skatta med Irlands patetiskt låga taxering. Irland har med detta roffat åt sig massa arbetstillfällen på bekostnad av resterande EU-länder som blivit snuvade på skatteintäkter.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är ju upp till landet där företaget är som bestämmer vilka skatter de tar.

I detta fallet har dessa skapat många jobb som gör så att de som fått jobben spenderar dom inom landet och det är till nytta för landets ekonomi.

EU vill bara ha pengar och bryr sig inte om att väldigt många riskerar att bli arbetslösa och att ekonomin på Irland försämras.

Helt fel!

Nu är det så att Irland ingår i EU och eftersom de då kan använda EUs öppenhet vad gäller av rörelse av varor och tjänster. Därför är det inte bara Irlands lagar som är relevanta utan EUs lagar.

I detta fallet har Apple AKTIVT sett till att vinster från ALL verksamhet i EU ska centreras i Irland och där sen "tvätta" vinsterna med minimal skatt.

Man använder väldigt ifrågasatta upplägg för att rent ut sagt blåsa andra EU länder på skatt för deras verksamhet i andra EU länder. Upplägget är högst omoraliskt och i gråzon, kallas Double Irish With A Dutch Sandwich:

http://www.investopedia.com/terms/d/double-irish-with-a-dutch...

95% av den "vinst" som lyfts upp i Irland är från verksamheter som INTE har något med Irland att göra.

Så att det skapas några få jobb i Irland är fan föga glädje när de smiter från skatt från andra EU länder.

De gjorde samma sak för genom att lägga hela iTunes i Luxemburg för att behöva redovisa så liten moms som möjligt inom EU (Endast 15%).

Eftersom det var digitalt så kom de undan med att påstå att du som iTunes användare aktivt köpte tjänster från ett företag i Luxemburg.

Detta är alltså för Musik som samtidigt konkurrerar med svenska återförsäljare som måste redovisa 25%.

Hur hade du känt om du hade en konkurrent som sålde till dina kunder i ditt land men inte betalade någon skatt i ditt land och hade 10% lägre moms?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Helt rätt. Man skall betala sin skatt oavsett om man heter Erik Andersson eller Apple. Vidrigt att stater låter stora företag nolltaxera bara för att de är stora och utpressar att flytta om de inte får slippa skatt. Låt dem flytta säger jag.

Det finns noll exempel på lyckade samhällen med liten eller ingen skatt. Ett högt och rättvist skattetryck är en garant för ett bra land att leva i.

Lågt skattetryck (0 - 20%): Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bahrain, Qatar, Liechtenstein, Kuwait, Schweiz

Lista på garanterat lyckade samhällen med hög eller maximal (100% skatt):

Nordkorea, Kina, Sovjetunionen och Kuba.

Varför ett skattetryck ska vara högt bara för att är ju dessutom en gåta bara du har svaret på. Skatt ska finansiera statens utgifter, vilka utgifter staten tar på sig kallas politik. Att staten har en massa utgifter är inte en garant för ett bra land att leva i.

Permalänk
Medlem

Det som irriterar mig mest är Apple som försöker sätta på sig någon "gloria".

"men vi skapar ju så många jobb"

Jo för att om Apple inte hade funnits hade ingen annan sålt musik, mobiler, datorer och annat skit?

Värsta sortens företag är de som verkligen jobbar aktivt med att inte betala skatt och sen tycker att man borde se dem som goda.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Kan tycka att Irland ska få bestämma sin egen taxering, men då ska fan inte företag mygla ut pengar från alla andra EU-länder och skatta med Irlands patetiskt låga taxering. Irland har med detta roffat åt sig massa arbetstillfällen på bekostnad av resterande EU-länder som blivit snuvade på skatteintäkter.

Som jag sa, det ska kritiseras och utredas vilket ju till stor del sker nu. Men sen finns så feta brister med EU att vi inte får glömma andra sidan av myntet bara för det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av broadwayslingshot:

Lågt skattetryck (0 - 20%): Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bahrain, Qatar, Liechtenstein, Kuwait, Schweiz

Varför ett skattetryck ska vara högt bara för att är ju dessutom en gåta bara du har svaret på. Skatt ska finansiera statens utgifter, vilka utgifter staten tar på sig kallas politik. Att staten har en massa utgifter är inte en garant för ett bra land att leva i.

Som sagt var så bygger min argumentation på att fysiska och juridiska personer inte skall beskattas olika, eftersom det får fysiska personer att tappa tilltron till systemet.

Om staten har utgifter som skall finansieras via skatt, finns det inget skäl för att apple eller andra ska få rabatter, då det belastar övriga skattebetalare hårdare, vilket inte är till fördel för någon utom de som får rabatt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha speciellt bra koll på saker och ting när du tar i Kina i det sammanhanget.

Sen att lyfta Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bahrain, Qatar, Kuwait som något positivt är pinsamt. Slavdiktaturer som lever på Olja är inget exempel på att låga skattetryck fungerar.

Det som folk och även du missar här är att det är inte så att Apple betalar låg skatt i Irland för verksamhet i Irland utan de betalar låg skatt i Irland för ALL verksamhet i EU.

Jag är inte emot dig i princip vad det gäller låga skatter men jag är emot i att du lever i ett land, använder landets sociala struktur (sjukhus, infrastruktur, skolad arbetskraft) för att sen flytta alla pengar till ett annat land som du knappt har något att göra med för att undvika skatten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Apple kommer utbetala 12 miljarder dollar i aktieutbyte bara i år.

De som ska skämmas här är dock givetvis irländska myndigheter som har gett dessa skattelättnader och EU som inte lyckats reagera förrän nu.

Njaaaa....

Detta handlar om att irländska myndigheter har konspirerat med Apple för att Apple globalt skall kunna undgå skatt öht genom att styra dem via deras irländska dotterbolag. Båda bör få böter.

T.ex:

"In 2011, Apple Sales International recorded profits of €16 billion, but under the terms of the tax ruling only around €50 million were considered taxable in Ireland, leaving €15.95 billion of profits untaxed. Apple Sales International paid less than €10 million of corporate tax in Ireland in 2011 – an effective tax rate of about 0.05% on its overall annual profits."

Mer läsning:

http://www.cnbc.com/2016/08/30/how-apples-irish-subsidiaries-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Dessa resonemang går inte att "vinna" - då det alltid finns flera sidor av myntet.

I princip håller jag med att alla skall skattas lika. MEN, om vi kör den linjen, då kommer Apple mfl sätta upp tillverkning i typ Afrika och andra än så länge outvecklade ställen. Vilket iofs kanske är bra, för då får de infrastruktur o ett know-how som sträcker sig bortom export av naturtillgångar. Men då tappar väst världen ytterligare arbetstillfällen. Eller ska vi i väst bara jobba i tjänstesektorn? o vad händer när den är ersatt med AI o self-service om 50 år?

Vad är det de tillverkar på Irland? Rapporter om skattesmitning?

Telefonerna tillverkas i Kina och det finns inte infrastruktur för att göra den tillverkningen i Afrika.

Flera av dina exempel på lågt skattetryck är diktaturer som har utländska gästarbetare under slavliknande förhållanden.

Sen på din lista på högt skattetryck så är det bara gissningar från din sida.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

I detta fallet har Apple AKTIVT sett till att vinster från ALL verksamhet i EU ska centreras i Irland och där sen "tvätta" vinsterna med minimal skatt.

Man använder väldigt ifrågasatta upplägg för att rent ut sagt blåsa andra EU länder på skatt för deras verksamhet i andra EU länder. Upplägget är högst omoraliskt och i gråzon, kallas Double Irish With A Dutch Sandwich:

http://www.investopedia.com/terms/d/double-irish-with-a-dutch...

Det är till och med vinster från ALL verksamhet globalt ( inklusive försäljning i USA eller Kina ), inte bara inom EU, som kan gå obeskattad enligt beskrivningarna i din länk där.

Permalänk
Medlem

Inget annat än rätt.

Skrivet av PalmiNio:

Det som folk och även du missar här är att det är inte så att Apple betalar låg skatt i Irland för verksamhet i Irland utan de betalar låg skatt i Irland för ALL verksamhet i EU.

Låter som resten av EU borde få ta en stor del av denna 124 miljarders kaka i så fall

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Det roliga i det hela är ju att oavsett hur utfallet blir så kommer dom inte behöva betala i första taget direkt med överklagan till EU-domstolen, byråkrati snack och stämningar fram och tillbaks.
Vill EU verkligen ha in dessa förlorade skattepengar så ska man nog vara beredd på att både Storbritannien har hunnit lämna EU och säkert att nästa olympiska spel som går av stapeln i Tokyo (Japan) har hunnit avverkats.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Hoppas sk skatteplanering(läs skattefiffel) försvinner snart från EU. Stora företagen tjänar multum på att politikerna är rädda för att företagen ska sticka om de blir tvungna att betala för sig.

Permalänk
Avstängd

Om politikerna lovar ett företag extra låga skatter så är det väl knappast företaget som har smitit från nån skatt. Och är det nån som ska betala böterna så är det ju politikerna som personligen ska stå för dom.
Men jag antar att Irland precis som Sverige tagit bort tjänstemannaansvar just så dom slipper ta ansvar när dom stjäl folkets pengar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Ixos: Håller med. Hade det inte varit så att Irland har det krasst och att EU medlemmar naturligt har ett visst intresse av att hjälpa varandra så känns det nästan fel att Irland får de pengarna - de är lika skyldiga som Apple, egentligen mer skyldiga. Folk som tycker Irland ska få bestämma själva har inte koll på vad det handlar om - men om de läser hela denna tråden skulle de fatta lite bättre.

(Tips för de opålästa: om Irland inte var med i EU skulle Apple inte ha något särskilt intresse av att investera stort där även med nolltaxering.)

Egentligen det enda som bråkas om här är att EU vill ha pengar retroaktivt, medans Irland själva sagt att de "bara" vill förbjuda det för nya företag, samt att existerande företag får fram till 2020 att sluta upp med dessa dumheter.

Citat:

Due largely to international pressure and the publicity surrounding Google's and Apple's uses of the double Irish with a Dutch sandwich, the Irish finance minister, in the 2015 budget, passed measures to close the loopholes and effectively end the use of the double Irish with a Dutch sandwich for new tax plans. Companies with established structures will continue to benefit from the old system until 2020.

//Investopedia länken tidigare i tråden.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Skrattar mig harmynt åt Apple och förundras över hur jäkla gniden man kan bli egentligen. Tar ohemult med pengar för sina produkter och vill inte ens betala skatt Ytterst lycklig att jag inte sponsrat det skitföretaget med en krona i mitt liv.

DOCK! Apple vore väl egentligen dumma om de inte tog chansen. Problemet ligger väl snarare i Irland och deras bestämmelser. Eller avsaknad av dessa kanske. Om man kollar lite så lär det knappast bara vara Apple som drar en rövare här. Ska man tippa på att EU fokuserar på dem för att det är ett amerikansk bolag? Vågar de granska europeiska företag tro?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

"Double Irish" är inget nytt och något som används av många IT-bolag i Europa.

Facebook
IBM
Microsoft
Oracle
Yahoo

Så alla som jublar över att Apple nu åker på ett krav för obetalda skatter kan se fram emot att samma sak kommer för Google inom kort. Förstår att man är orolig på Irland nu. Undrar hur utfallet skulle bli om man följer Storbritannien och också lämnar EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Ixos: Håller med. Hade det inte varit så att Irland har det krasst och att EU medlemmar naturligt har ett visst intresse av att hjälpa varandra så känns det nästan fel att Irland får de pengarna - de är lika skyldiga som Apple, egentligen mer skyldiga.

Jo, fast jag tror inte Irland kommer få pengarna eftersom de egentligen borde skattats för någon annanstans endå och enda anledningen att vinsterna gått via Irland är just att de inte behövde skattas där...

Bästa lösningen är kanske att säga att de "böter" som irland får blir att de inte får någon utebliven skatt återbetald ( EU behåller Irlands del ), och att EU delar ut övriga pengarna till övriga EU länders myndigheter baserat på hur stor försäljning Apple haft där.

Det som är spännande är som sagt hur mycket av boten EU kommer behålla och hur många andra företag med liknande upplägg som kommer bötfällas senare.

Skrivet av seans:

Så alla som jublar över att Apple nu åker på ett krav för obetalda skatter kan se fram emot att samma sak kommer för Google inom kort. Förstår att man är orolig på Irland nu. Undrar hur utfallet skulle bli om man följer Storbritannien och också lämnar EU.

Irland själva förbjöd ju dock detta för nya företag redan 2015, men befintliga företag fick till 2020 på sig innan de behövde betala skatt.

Permalänk
Medlem

Även Blizzard har mycket verksamhet på Irland (i Cork). Antar att dom har fått liknande deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har för mig att det var 6000 skattejurister, men kan fått det om bakfoten...

Skön du är

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

@Ixos:
Hmm, kanske läser jag in för mycket i meningen men jag tyckte "...av Irlands regering som förväntas kräva in pengarna från Apple." (artikeln) lät som att pengarna helt enkelt hamnar i den Irländska statens ägo.

På tal om annat finner jag det "lustigt" att det ursprungligen var både USA och EU som kritiserade och motsatte sig denna hantering, men plötsligt står USA på Apples sida. USA förlorar ju också pengar, inte bara EU. Vem mutade de för att få USA att plötsligt tycka detta är helt OK?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Apple känns som moderna E Corp (från Mr. Robot):

- de tar överpriser på produkter som har sämre specifikationer än sina konkurrenter;

- de tillverkar sina produkter i Kina så det är BS-prat om att jobb skulle gå förlorade för folk som bryr sig (amerikaner);

- de säljer mer en kultkänsla, religionskänsla än en faktisk produkt (se valfritt Apple-event);

- deras skattesmitning är mer en amerikansk tradition som följs ju bättre det går för ett företag (gräv ner dig i andra framgångsrika amerikanska företags skatteinbetalningar);

- de drivs inte av att vilja förbättra världen på något (i sådana fall hade dem inte tagit överpriser så fler kan dra nytta av deras produkter) vis utan enbart 100% girighet;

- sedan hjälper det inte heller att majoriteten med makten i företaget är gamla gubbar som inte kommer finnas kvar så länge till så varför ska de bryr sig om vad de lämnar kvar till kommande generationer (0 miljötänk, t.ex).

P.S. Detta inlägg färgades av min åsikt om att jag tycker att USA är ett land som försöker vara en vacker diamant på utsidan (Hollywood, patriotism, we love our troops, mainstream media) medan deras insida är kolstrukturer som håller på att bryta samman närsomhelst. När jag var yngre tyckte jag USA verkade som ett coolt land. Nu tycker jag det bara är ett tragiskt try-hard land. D.S.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Skrattar mig harmynt åt Apple och förundras över hur jäkla gniden man kan bli egentligen.

Ska vi prata om ohederliga företag, så kanske vi skulle rikta blickarna mot IKEA istället.

Tycker inte heller att Irland ska bära hela skulden här, utan det är det "fria handelsavtalet" inom EU som är problemet.
Irland gör bara vad de kan för att inte försvinna helt från kartan. Självklart väljer även utomeuropeiska företag den enklaste vägen in i EU.

EU håller just nu på att rasera pga av många medlemsländer (främst nyanslutna) inte håller samma höga standard som exempelvis Tyskland, Sverige och Frankrike. Detta gäller allt från företagande till utbildning och sjukomsorg. Hade Irland inte gett vika för Apple, så hade säkerligen Apple bara gått vidare till nästa land i listan.

Om Apple fälls för detta, så riskerar hela aktiemarknaden att haverera igen. Apple är som sagt inte ensamma i denna härvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Om politikerna lovar ett företag extra låga skatter så är det väl knappast företaget som har smitit från nån skatt. Och är det nån som ska betala böterna så är det ju politikerna som personligen ska stå för dom.
Men jag antar att Irland precis som Sverige tagit bort tjänstemannaansvar just så dom slipper ta ansvar när dom stjäl folkets pengar.

Som sagt, funkar inte riktigt så.

Apple hade aldrig kunna göra detta i ett land utanför EU. Hade Apple bara lyft sin vinst för verksamhet i Irland så hade EU och andra medlemsländer brytt sig men här har alltså Apple satt upp hela sin verksamhet för EU på att så lite av vinsterna ska finnas i bolag utanför Irland.

Så Apple har inte brutit mot Irländska regler utan mot EU regler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av seans:

Facebook
IBM
Microsoft
Oracle
Yahoo

Yes så är det. Dock så har Apple verkligen varit det bolag som jobbat för det mest aggresivt vid sidan om Google.

Dock har de andra inte fått den extrema rabatt som Apple har fått och Facebook/Google hoppade in i Irland när många av de mest absurda kryphål hade tagits bort.

Lämnar Irland EU så kommer bolagen lämna Irland. Utanför EU så går det inte att transportera vinsterna från verksamheten i EU till icke EU land.

Google är nästan mer komiskt. De är absolut största reklamsäljaren i hela Sverige men typ all försäljnign registreras i Irland.

Ungefär som alla spelbolag på Malta

Visa signatur