Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag inte några problem med att 3,5mm uttaget försvinner. Ska jag komma på något tillfälle så är det nog när jag ska sova. Ladda mobilen och lyssna samtidigt blir kanske lite klurigt. Men utöver detta ser jag inte några problem alls.

Permalänk
Medlem

@AndreasA88: Tror att många kommer att tappa hörlurarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tack för att du själv bröt mot regeln för att informera mig om detta

Ontopic: 159 dollar för Airpods... damn... de såg intressanta ut men det är alldeles för saftigt

Du ser, det går bara i en ond cirke l
Mmmm, i sann ordning ett rimligt pris enligt Apples ekonomi-avdelning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Vad är grejen med att fortsätta med så låg ppi?

Önskar att min LG G3 hade en upplösning på 1080P och lägre PPI...då skulle spel prestera bättre och batteritiden vara avsevärt mycket bättre..att kränga 1440P på en 5,5" skärm är bara onödigt..

Jupp, min LG G3 är rootad och jag har testat 1080P, tyvärr blir bilden skev och ikonerna blir inte nativa med upplösningen så skärmen blir helt ''off''

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Ni har kamerauppgifterna på fel telefon i spectabellen, 2 x 12 mp står nu på 7, inte plus.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tack för att du själv bröt mot regeln för att informera mig om detta

Ontopic: 159 dollar för Airpods... damn... de såg intressanta ut men det är alldeles för saftigt

Varför då? Jaybird Freedom kostar väl runt 1800 kr och dessa lär nog toppa dem. Givetvis finns andra hörlurar än de från Jaybird, men det är väl ändå dessa som många ansett tillhöra de bättre av de trådlösa in-ear hörlurar som säljs idag? Själv är jag definitivt intresserad iallafall! Hoppas dock att de fungerar med Windows och Android också, även om jag har en iPhone och Mac.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Hedersmedlem

Att trolla är inte tillåtet på Sweclockers, se §1.5 i reglerna. Tänk också på att anmäla regelbrott istället för att svara på det i tråden, se §5.

*Ett antal inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sjukt besviken att de inte tog med trådlös laddning.

Permalänk
Medlem

Oj vad folk kommer hata på att de tog bort 3.5mm men kom tillbaka om några år så ska du se att det är borta på de flesta enheter. Dock tycker man väl alla kan enas om en standard, som t.ex. 3.5mm? Va fan, nu blev det rörigt....

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta om tillverkningstekniken utnyttjades åt ett annat håll också, om man nu ökar effektiviteten och krymper kretsar, varför inte nyttja utrymmet till ett större batteri tex?
Apparna utvecklas inte så att de ska kräva mindre prestanda när "standardprestandan" i telefonerna konstant ökas något enormt. Jag tycker att det känns förbannat lyxigt att slippa ladda telefonjäveln 3 gånger om dagen vid flitig användning.

Men det är klart, högst prestanda säljer ju mkt...

Sen kan man ju fråga sig om syftet med ett exklusivt - känsligt skal, när det aldrig syns iallafall - alla tvingas köpa något att slå in telefonerna i, för att överhuvudtaget kunna greppa dem. Varför inte göra telefonen större från början och utrusta den med ett fett batteripack..

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Önskar att min LG G3 hade en upplösning på 1080P och lägre PPI...då skulle spel prestera bättre och batteritiden vara avsevärt mycket bättre..att kränga 1440P på en 5,5" skärm är bara onödigt..

Jupp, min LG G3 är rootad och jag har testat 1080P, tyvärr blir bilden skev och ikonerna blir inte nativa med upplösningen så skärmen blir helt ''off''

Skulle vilja ha 4K på min 5.1" för att göra VR bättre.

Permalänk
Medlem

Så inget 3,5jack men introduktion av ett kamera bump för dom behövde mer plats. Hmm.

Avgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Sjukt besviken att de inte tog med trådlös laddning.

Onekligen. En riktig blunder att inte har stöd för det, i övrigt tycker jag specsen ser riktigt trevliga ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Önskar att min LG G3 hade en upplösning på 1080P och lägre PPI...då skulle spel prestera bättre och batteritiden vara avsevärt mycket bättre..att kränga 1440P på en 5,5" skärm är bara onödigt..

Jupp, min LG G3 är rootad och jag har testat 1080P, tyvärr blir bilden skev och ikonerna blir inte nativa med upplösningen så skärmen blir helt ''off''

Håller inte med om att det bara är onödigt. Det finns en anledning till att t ex OnePlus 3 fick omdömet i många recensioner att skärmen inte var lika skarp som konkurrenter som körde 1440p. Nu har den skärmen såklart fler nackdelar jämfört med branschledaren (Samsung) men det togs ändå upp. Sedan är det såklart individuellt vad man prioriterar, men då min gamla Note 4 oftast laddas varannan dag med sin 1440p skärm så har jag inte mycket anledning att oroa mig för batteritiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Blev förvånad att Apple valde att köra 2 starka kärnor och 2 segare fast energisnålare. Har väl funnits i flera år numera. Bättre sent än aldrig i alla fall. Även på tiden att dom slopa 16GB för instegs, men dåligt att dom inte har 64GB som instegsmodell, nu är det ett stort hopp, 32 till 128. Dock är det väl en tanke bakom att för få skulle köpa 128GB modellerna om dom hade 64GB minimum.

Blev lite nervös när han sa "new quad core CPU", Qualcomm och de andra har fått sig en dyrköpt läxa när de gick mot många klenare kärnor medan Apple satsade helhjärtat på två starka. Är näst intill hopplöst att använda mer än en kärna till något vettigt i interaktiva laster, två kärnor är då optimalt: en för det som är i förgrunden och en för resten.

Numera har Qualcomm och även Samsung fattat detta, Qualcomms Kryo är precis som Apples A10 Fusion ett 2+2 (två snabba och två energisnåla kärnor).

Här får man nog ändå säga att Apple är "fega". De har ju enorma resurser för FoU men gissar att man duckat konceptet med asymmetriska kärnor för det har absolut varit kantat med problem för de som använt konceptet så här långt. Nu börjar man nog få ordning på det mesta.

Att man gör det beror nog på att de starka kärnorna har nått en nivå där de helt enkelt är overkill för det mesta i en telefon. Att ha starkare CPU-kärnor än nödvändigt är inte bra för batteritiden, men starka kärnor är guld i vissa lägen för att man inte ska känna "lagg".

Idag är ju faktiskt de små kärnorna som används i Android, Cortex A53, full tillräckliga att själva driva enklare mobiler. Snapdragon 4xx och 6xx kör ju enbart med A53. Gissar att även Apples små kärnor är på ungefär den nivån, så det mesta i telefonen kan säkert köras på småkärnorna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade önskat en amoled-display med lite högre upplösning. 750p känns på gränsen till för lite och argumentet för en längre batteritid håller inte riktigt när t.ex samsungs s7 med en 2k display har en fantastisk batteritid.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Evil Peter:

Håller inte med om att det bara är onödigt. Det finns en anledning till att t ex OnePlus 3 fick omdömet i många recensioner att skärmen inte var lika skarp som konkurrenter som körde 1440p. Nu har den skärmen såklart fler nackdelar jämfört med branschledaren (Samsung) men det togs ändå upp. Sedan är det såklart individuellt vad man prioriterar, men då min gamla Note 4 oftast laddas varannan dag med sin 1440p skärm så har jag inte mycket anledning att oroa mig för batteritiden.

Skillnaden är dock att OnePlus 3 använder en så kallad "PenTile"-display vilket helt enkelt ser sämre ut vid en given upplösning än en motsvarande LCD-display.

Jag har en OnePlus 3 själv och ser den som en budget/mellanklass-telefon och är helnöjd med vad jag fått för pengarna men sanningen är ändå att skärmen är en av de största nackdelarna med den, dock inte på grund av upplösningen i sig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Sjukt besviken att de inte tog med trådlös laddning.

Vad är fördelarna med trådlös laddning egentligen?

Jag har ju som sagt en trådlös laddare själv som aldrig används nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Någon som fångade vad det är för brännvidd och bländare på "tele"-objektivet?

Vidvinkel: 28 mm bländare ƒ/1,8
Teleobjektiv: 56 mm bländare ƒ/2,8

/Håkan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Så de tog verkligen och faktiskt bort 3.5mm anslutningen.....Ha. Glöm.

Äntligen, det var på tiden att 3.5mm dog :).

Skrivet av Mithras:

Glöm att jag köper en iPhone. Tänker fan inte lägga ner 300-600 kr på någon jävla adapter för att få använda mina hörlurar, och tänker definitivt inte lägga ner pengar på att köpa en BT-hörlur som kostar dubbelt så mycket för samma ljudkvalitet. Har redan testat en hel del BT-hörlurar och ingen av dem kan ersätta trådade.

Det är väl rätt uppenbart vilken brist på möjligheter som skapas av att ta bort en 3.5mm jack?
edit: Att ta bort en 3.5mm jack och inte ersätta den med något annat standardiserat uttag. Jag hade kunnat acceptera det om man vill ta steget till något nyare, men eftersom de bara lägger en lighting-kontakt så är det ju väldigt säkert att anta att de inte försöker skapa en ny standard.

En adapter ingår utan kostnad, och vill du köpa flera så kostar de 99kr/st.
http://www.apple.com/se/shop/product/MMX62ZM/A/lightning-till...

Skrivet av hellmix:

Det jag undrar över hur mycket kostar adaptern om den som medföljer börjar glappa/går sönder?

Jag gick från trådat efter problemet med att det börjar glappa vid kontakten. Majoriteten har ju telefonen i fickan när man lyssnar på musik och det är svårt att undvika att böja sladden.

99 kr:
http://www.apple.com/se/shop/product/MMX62ZM/A/lightning-till...

Skrivet av Svensktiger:

*gäsp*
Apples lanseringar är numera tråkigare än vilken biltillverkare som helst.
Taktiken är att få alla små struntsaker att låta revolutionerande och livsförändrande.

Nu så är det ju ett flertal nyheter, ex ny design, nya kameror, ny cpu/gpu, mm.

Skrivet av Rekl3M:

Ärligt talat, 2016 och 750p skärm... 326ppi a la 2010.
Va?

Varför sätta i mer pixlar som inte behövs?
Ögat kan ändå inte uppfatta fler pixlar än det kan.

Skrivet av Cloudstone:

Yay, ladda sina hörlurar! Apples trådlösa lurar kommer kosta 159 dollar dessutom, det är ju helt galet för ett par lurar som jag VET inte kommer låta bättre än någon ordentlig hörlur med sladd för samma pengar. Finns ingenting som säger att man måste ta bort en 3,5mm hörlursuttag och inte samtidigt erbjuda sin egen proprietära trådlösa ljudlösning. Hjärndött.

Hur "vet" du att de inte kommer låta bättre?
EarPods låter inte sämre än andra kabelanslutna, och AirPods kommer kosta 1795 kr, vilket inte är högre totalpris än andra headset, ex Plantronics Voyager Legend.

Skrivet av LAO:

Ser ett problem med att ta bort 3.5mm. Hur ska man lyssna på musik och ladda mobilen...

Hört talas om bluetooth?

Skrivet av Triton242:

JA
Bättre batteritid
Samma välbalanserade upplösning

NEJ
Trådlösladdning hade varit perfekt.

Trådlös laddning är ingen mening att ha, då blir telefonen bunden till laddningsenheten oavsett, har man kabel så kan den användas samtidigt som den laddas, utan att laddningen avbryts.

Skrivet av Tino:

Sjukt besviken att de inte tog med trådlös laddning.

Varför införa en funktion som inte är användbar?

"Trådlös" laddning är inte trådlös, ja, du har ingen fysisk kabel inkopplad på enheten ja, men enheten blir låst till plattan/laddningsstationen, vilket gör den (närmst) oanvändbar under tiden den laddas. Laddar man med kabel så är det bara ta upp telefonen för att svara på ett samtal, skicka sms, maila, spela osv utan att laddningen stoppas, det kan du inte med "trådlös laddning".

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Skulle vilja ha 4K på min 5.1" för att göra VR bättre.

VR är inte aktuellt för mig, kanske om 10år eller mer

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad är fördelarna med trådlös laddning egentligen?

Jag har ju som sagt en trådlös laddare själv som aldrig används nu.

Men så hiva hit den då för det är det bästa sedan typ skivat bröd!

Är det någon mer än jag som reagerar på att kameraknölen har blivit ändå större?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Laine:

Någon som fångade vad det är för brännvidd och bländare på "tele"-objektivet?

Du fick svar ovan såg jag.

Själv blev jag lite smått illamående av säljsnacket kring porträttläget. "Ingen DSLR kan göra det här" no shit, dom behöver ju inte göra det på 'konstgjord' väg. Och jämförelsen att man måste ha en fet fullformatskamera med jättestort objektiv för att få till samma sak. *blörg*

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket nytt i 7:an, trist hade räknat med ett snabbladdat batteri och trådlös laddning som Samsung kört med ända sedan S6. Och jag hade räknat med fler nyheter under skalet, men det är alltså bara kameran, processorn och nätverksdelen där man nu köpt in chip som stödjer beaming som är ändrat på?

Funderar ändå på att byta från Samsung till iPhone, för Android Auto är det sämsta skiten som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad från 6s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Känns ju smart att det enda man inte vill ska repas på baksidan sticker ut, och det är ju bara att glömma att använda den liggandes på ett bord utan skal, vilket iallafall jag gör konstant när jag sitter framför datorn..

Har du plast på soffan hemma också?

Permalänk
Medlem

Tror ni bara 3.5mm jacket försvann?

För alla som inte är insatta i hifi och ljud värden så vill jag bara berätta att de tog inte bara bort jacket.

De tog också bort DAC/AMP combon som fanns i deras telefoner. DAC är den pryl som översätter ljudet från digital kod till analog fil. Amp är den del som ökar volymen så vi kan höra det som kommer från DACen i detta fallet.

Det faktum att detta inte längre finns i mobilen innebär att vi antingen måste ha en adapter från lightning porten till våra hörlurar. (detta kommer kosta och kunna tappas bort...)

Och för alla som säger att vi bara kan ha bluetooth hörlurar istället... Bluetooth skickar en digital signal!!! vilket innebär att om ni köper ett part bluetooth in-ear hörlurar så lägger du ca 40-80% av dina pengar på något som Apple tog bort för att få plats med annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Detta kommer förhoppningsvis leda till vitalisering utav marknaden för BT-hörlurar samt till ett priskrig. Resultatet är bättre och billigare trådlösa hörlurar för alla. Gillas starkt!

Eller driver det upp priserna.
BT lurar behövs laddas och jag har inte lust att ladda en pryl till. Man kan ju ge sig fan på att batteriet alltid är slut när man har en 2h bussresa framför sig. Dessutom tappar väl batteriet sin laddning efter 1-2 år så man får slänga lurana då de har inbyggt batteri.

Permalänk
Entusiast

Den presterade ju på topp i samtliga benchmarks i Anandtechs testsvit: http://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-ip...

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg (§1.5) /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vi har alla olika smak vad gäller ljud men för mig är iPhone hörlurarna katastrofala och kan inte tänka mig att deras nya trådlösa kommer ha bättre ljud i dem. Det är lite intressant när man lyckats göra en produkt 10 gånger dyrare men med samma dåliga ljudkvalité.