Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jag har lite av bacillskräck så jag föredrar att byta tangenbord efter varje förkylning/influensa, så att ta på ett från 80 talet ger mig rysningar.
Men snygg var den

På det här stadiet sker naturligtvis all hantering med nitrilhandskar

Allt skall få sig en ordentlig tvätt och desinfektion. Rost skall elimineras och nya lager färg skall på. När jag är färdig kommer det vara minst lika rent och bacillfritt som när det var nytt

Permalänk
Medlem

@Khers:
Haha.
Jo, kanske lika bra det. Annars får du väl Hongkong influensan eller ngt.
Lycka till, för vacker bräda är det.
*edit*
Jag är den som kommer ny till arbetet med egen bräda och mus på första dagen
*end edit*

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Den där känslan när man tycker ett Model F är lite väl ungt och önskar något lite mer moget att dela ett glas vin med på altanen:
http://i.imgur.com/h2vrDBR.jpg

Vad är det för skapelse? Beamspring?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@Lengab

En så gammal bräda har legat oanvänd så länge att virus och bakterier från 30 år sedan är döda sedan länge och en nytillverkad lär ha större risk för att sprida grejer Så länge den inte är flottig kan man nog använda den utan rengöring Så länge det inte växer något farligt mögel på den lär den vara ganska hygienisk. Det finns knappast något som håller liv i farliga bakterier och virus i årtionden på tangentbordet. Här ska den ändå tas isär, skalet målas om (om man inte gillar gulnad plast) och så vidare. Det är bara att rengöra, sen är man ju själv om att använda brädan...

@Khers: Bordet är tyskt ser jag, vart kommer det ifrån?

Permalänk
Medlem

@Heinel, @Petterk: Jepp, det är en tysk Beamspring, närmare bestämt från en IBM 5251-terminal. Kommer från en tysk ebaysäljare som skämtsamt brukar kallas rustmaster. Han har vad det verkar ganska stora mängder Beamsprings och annat, men allt är i ganska rostigt skick. Behövs en hel del ättika för att få det att se snyggt ut igen. Beamsprings är dock mer eller mindre omöjliga att göra sönder, så det är bara att tvätta på så funkar det sedan. Vi får se hur mycket det spårar; just nu är jag inne på cerakote, skall bara hitta nån lackverkstad eller liknande som kan tänkas göra det.

Permalänk

Varmilo med Vortex caps och Varmilo sampler till höger om musen som fungerar som numpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Heinel, @Petterk: Jepp, det är en tysk Beamspring, närmare bestämt från en IBM 5251-terminal. Kommer från en tysk ebaysäljare som skämtsamt brukar kallas rustmaster. Han har vad det verkar ganska stora mängder Beamsprings och annat, men allt är i ganska rostigt skick. Behövs en hel del ättika för att få det att se snyggt ut igen. Beamsprings är dock mer eller mindre omöjliga att göra sönder, så det är bara att tvätta på så funkar det sedan. Vi får se hur mycket det spårar; just nu är jag inne på cerakote, skall bara hitta nån lackverkstad eller liknande som kan tänkas göra det.

Riktigt fint! Cerakote, var det den där vapenfärgen som någon målade om ett par IBM brädor i för något år/halvår sedan på DT?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

http://i.imgur.com/7LgPQUy.png

Varmilo med Vortex caps och Varmilo sampler till höger om musen som fungerar som numpad.

Får man fråga vad det är för underlägg du har? Riktigt snyggt .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Får man fråga vad det är för underlägg du har? Riktigt snyggt .

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.tekmat.com/rifle-mats.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Riktigt fint! Cerakote, var det den där vapenfärgen som någon målade om ett par IBM brädor i för något år/halvår sedan på DT?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite sent svar... ...men ja, det stämmer bra. Eller om det var Duracoat. De är ganska lika, men Duracoat har fördelen att den härdar vid rumstemp.

Det faktum att projektet är lite ungt visar sig i hur svårt jag har att bestämma mig för hur jag skall gå tillväga. Det börjar dock klarna. Tror vi kör the full monty på stålet; beta ner ytan till stål, förzinka och gulkromatera. Voilà; så gott som nytt (är tanken i alla fall). Plasten får jag se, problemet är att strukturen är lite sliten där någon vilat sina handlovar, så att bara måla blir nog inget vidare vackert. Frågan är hur jag återskapar ytstrukturen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Lite sent svar... ...men ja, det stämmer bra. Eller om det var Duracoat. De är ganska lika, men Duracoat har fördelen att den härdar vid rumstemp.

Det faktum att projektet är lite ungt visar sig i hur svårt jag har att bestämma mig för hur jag skall gå tillväga. Det börjar dock klarna. Tror vi kör the full monty på stålet; beta ner ytan till stål, förzinka och gulkromatera. Voilà; så gott som nytt (är tanken i alla fall). Plasten får jag se, problemet är att strukturen är lite sliten där någon vilat sina handlovar, så att bara måla blir nog inget vidare vackert. Frågan är hur jag återskapar ytstrukturen...

Mina två första tankar är ev blästra eller prova sig fram med att spackla och "svampa" fram struktur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@Heinel: Blästring har jag funderat på, men spackling kanske är enklare att lösa/mindre risk... Tack för förslaget! Här skall funderas!

Permalänk
Medlem

@Khers

Jag skulle nog ha konsulterat en lackerare, vad som är bäst att göra beror säkert på vad för färg som används osv. Det finns självklart färger som ger en frostig finish överlag. Stor risk att vissa färger jämnar ut det hela också iaf, även om jag tror pulverlack lär behålla texturen väl. Plasten ser ut att ha ganska mycket textur i sig, att spackla allt låter som mycket arbete och kanske bäst om man vill ha en mer plan finare finish. Svårt att se hur mycket nött det är på bilderna. När du pratade om cerakote tyckte jag det lät som en lackerare skulle sköta den biten vilket som. Så diskutera vilken sorts finish du vill ha med lackfirman? De bör ha bra koll på hur de vill ha underarbetet för just önskat resultat. Få som inte är professionella lackerare har nog någon vidare koll här

Lite nyfiken på vad du ska köra för kontroller till detta bord förresten

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jo, tanken är att jag skall lämna bort målningen (förzinkning och kromatering också för den delen). Innan jag gör det vill jag dock ha alla steg klara för mig, och då är det inte fel att tänka på om det är något man kan göra själv. Jag har dock kommit fram till att min bristande hantverksskicklighet nog skulle sätta sina spår...

Kontrollern är en xwhatsit. Grym lite sak. Enkel att byta är den också, då originalkontrollern sitter fast i PCBn liknande hur membranen sitter fast i en Model M-kontroller. I det här falelt lossar jag två skruv och kan sedan dra ut kontrollern och skjuta på nästa, se bild nedan stulen från xwhatsit själv:

Permalänk
Medlem

Inb4 @anon257891 säger att det är dåligt med bilder i tråden:

Permalänk
Medlem

Ett litet bryt mitt bland alla 60%. Maltron med Granite tangenter.

Visa signatur

| P4 2.6@3.2 | Abit IC7max-3 | 2x512MB + 2x256MB ddrram | 300gb + 150gb + 120gb HDD | Radeon 9800pro 256mb |
| P4 2.4@2.6 | P4T533-C | 4x512MB rdram kingston | 120gb | PowerColor 9800XT 256mb | 3DMark05: 4170 |3DMark06: 1300 |
| XBOX | SmartXX v2 "halloween edition" | 120gb HDD | OLED display |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av kazi:

Ett litet bryt mitt bland alla 60%. Maltron med Granite tangenter.

http://i.imgur.com/VlvYmJ0.jpg

http://i.imgur.com/xY6oXKr.jpg

Grymt! Alltid velat testa ett sånt där, men är rädd för att layouten kommer förstöra allt för mycket. Min förmåga att anpassa sig för nya layouter är inte bäst.

Då det varit lite dåligt med bilder på sistone lägger jag upp en bild på min kodarsetup på jobbet!

Från vänster, min Ironman mugg!(den mest värdefulla delen i kontoret), FX-Audio Dac-X6, Realforce, DT770 hörlurar och en Logitech G303 mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazi:

Ett litet bryt mitt bland alla 60%. Maltron med Granite tangenter.

http://i.imgur.com/VlvYmJ0.jpg

http://i.imgur.com/xY6oXKr.jpg

Finns det nån space-tangent?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Fick hem min kina-hhkb-bräda igår och unboxade den idag och är lite smått kär. Har inte haft tid att löda det än men stabs, brytare och plast-plate är monterad och redo för lödning.

byggsatsen bredvid arbetshästen

Leker lite med belysning, man tager vad man haver (aaa-ficklampa)

Drar en shameless repost på min hhkb samt novatouchen som antagligen hamnar i marknaden här i dagarna.

Permalänk
Medlem

@willeykk: Vilken byggsats är det som du köpt? Undrar om det inte är samma som jag kikat på från AliExpress. Nyfiken på hur byggkvalitén är osv, ser fram emot när tangentbordet är färdigbyggt

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

@willeykk: Vilken byggsats är det som du köpt? Undrar om det inte är samma som jag kikat på från AliExpress. Nyfiken på hur byggkvalitén är osv, ser fram emot när tangentbordet är färdigbyggt

Det är antagligen precis det du kikat på! Vitt case, kit 4, lila leds .

Har som sagt inte gjort någon djupdykning på det än, men leveranstiden var bra iaf - om än väldigt sparsamt vadderat.
Tycker att känslan av delarna är helt okej faktiskt, men det är ju plast - pcbt såg rätt bra ut och all surface-mount var färdiglött.

Kan återkomma med ett betyg/kort recension sen när slutbilderna kommer!

Permalänk
Medlem

@Bopper:

Vänster tumme, står + på tangenten

Visa signatur

| P4 2.6@3.2 | Abit IC7max-3 | 2x512MB + 2x256MB ddrram | 300gb + 150gb + 120gb HDD | Radeon 9800pro 256mb |
| P4 2.4@2.6 | P4T533-C | 4x512MB rdram kingston | 120gb | PowerColor 9800XT 256mb | 3DMark05: 4170 |3DMark06: 1300 |
| XBOX | SmartXX v2 "halloween edition" | 120gb HDD | OLED display |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazi:

Ett litet bryt mitt bland alla 60%. Maltron med Granite tangenter.

http://i.imgur.com/VlvYmJ0.jpg

http://i.imgur.com/xY6oXKr.jpg

Oh I know exactly why I've got this boner.

Grymt snygg bräda! Gör sig verkligen snuskigt bra med Granite.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@willeykk: Vad gör att folk är så kära i layouten på hhkb? Eller är det mest det estetiska?

Jag själv "behöver" ctrl, alt och i viss mån även win-knappen. Använder capslock som en fn-knapp på alla mina brädor där det går, annars får den vara ctrl.

Ser spännande ut hur som helst, ser fram emot bilder när du byggt ihop den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@willeykk: Vad gör att folk är så kära i layouten på hhkb? Eller är det mest det estetiska?

Jag själv "behöver" ctrl, alt och i viss mån även win-knappen. Använder capslock som en fn-knapp på alla mina brädor där det går, annars får den vara ctrl.

Ser spännande ut hur som helst, ser fram emot bilder när du byggt ihop den!

Förstod inte heller först men har blivit mer och mer fäst. Mina första 60% var programmerade som ducky mini/poker och jag kan sakna caps som FN och wasd som pilarna när jag slösurfar.

Det som talar för hhkb är att du faktiskt har ctrl, alt Windows-knappen (w+e, w+r osv) men på något skönare positioner (har aldrig varit ett fan av rctrl).
Ska man dessutom leka runt i miljöer där []{} används så är ansi utomordentligt skönt i kombination med att ha nära till home/end/pgup/pgdown.

För en som spelat FPs på pc rätt länge så är det däremot svårt att banka in att lctrl inte finns på sin vanliga plats...

Bara min syn på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@willeykk:

Jag förstår till en viss del! Däremot känner jag att det känns onödigt att ta bort knappar när tangentbordet ändå har samma storlek, ser inte riktigt fördelen med det Ansi däremot är jag ett stort fan av och from mitt AMJ96 som är ansi kommer alla mina framtida brädor bli ansi också.

Permalänk
Inaktiv

Ops: hade visst inget som var värt att visa! Men Model M är trevligt!

Självinsikt!
Permalänk

CM Storm QuickFire Rapid-1
Haft det lite mer än ett år och plötsligt över en månads tid, så dog typ hälften av led ljusen.

Funderar på att skaffa ett nytt till jul, då reorna börjar.
Så skulle gärna få tips på ett tangentbord.
Söker efter ett svart/mörkgrått med blåa switchar.
Med vit led, som man kan ha svagt på.
Knapparna ska vara ovanför bordet så att säga, inte som jag har nu, där dom är i bordet. (Om ni förstår vad jag menar, hoppas jag.)
Helst runt 1000kr, men 1500kr går bra med. Ifall det är helt fantastisk kvalité.

Dock är jag osäker om jag vill vara kvar på tenkeyless eller om jag ska testa så kallat mini(60%).
Är det stor skillnad som man märker av? Känns som jag använder F1-12 samt pilarna väldigt sällan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

@Berglund03:

Om du inte använder F-tangenterna särskilt ofta skulle jag absolut köra på ett 60%! Om jag vore du skulle jag nog bygga ihop ett själv, mest för att det är roligt och du får det precis som du vill Annars kan du köpa ett färdigt, tex Anne Pro som är ett 60% som dessutom är trådlöst om man nu vill det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund03:

CM Storm QuickFire Rapid-1
Haft det lite mer än ett år och plötsligt över en månads tid, så dog typ hälften av led ljusen.

https://s21.postimg.org/wiloqqsyv/cmstormrapid1.jpg

Funderar på att skaffa ett nytt till jul, då reorna börjar.
Så skulle gärna få tips på ett tangentbord.
Söker efter ett svart/mörkgrått med blåa switchar.
Med vit led, som man kan ha svagt på.
Knapparna ska vara ovanför bordet så att säga, inte som jag har nu, där dom är i bordet. (Om ni förstår vad jag menar, hoppas jag.)
Helst runt 1000kr, men 1500kr går bra med. Ifall det är helt fantastisk kvalité.

Dock är jag osäker om jag vill vara kvar på tenkeyless eller om jag ska testa så kallat mini(60%).
Är det stor skillnad som man märker av? Känns som jag använder F1-12 samt pilarna väldigt sällan.

Reklamera det så får du säkert ett nytt!

Skickades från m.sweclockers.com