Vill spela WoW - vad borde jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vill spela WoW - vad borde jag köpa?

Tjena,

Har blivit sugen på WoW igen och måste i så fall skaffa burk med bättre kräm.
Jag har två skärmar, 1680x1050 samt 1280*1024 upplösning, spelande kommer ske på den större.
Mina enda krav är minst 128GB SSD samt aldrig under 30fps i raids med hyfsade grafikinställningar.

Officiela kravspecen:

• Intel CPU: Intel Core i5-3330

• AMD CPU: AMD FX-6300

• Nvidia GPU: GTX 750 Ti

• AMD GPU: R7 260X

• Ram: 4 GB RAM

Är detta spot on eller i över/underkant?

Är helt ute ur gamet när det kommer till komponenter, så behöver lite rekommendationer.
Är medföljande CPU-kylare fortfarande skräp eller dugliga?
Är det AMD eller Intel som gäller när det kommer till lite billigare CPU?
Duger mitt corsair 400w eller ska jag uppgradera?
Hur mycket ram är minimum nu för tiden?
Vad jag läst mig till är att hög single thread-prestanda är viktigast när det gäller just WoW.
Enligt denna sida https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
ser Pentium G3258 ut att vara extremt attraktiv då den kan fås för 700 kr och inte ens är 200 poäng bakom 6700K.

Det jag skulle kunna plocka från nuvarande burken är hårddiskar, DVD-läsare, ett gäng fläktar samt eventuellt nätagg.
Vill komma så billigt undan som möjligt, både nytt och begagnat är av intresse.

Har inga överklockningsambitioner och kommer köra windows 10.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om man kan lova att du alltid kommer kunna få 30+fps i raids då dem är extremt intensiva i vissa skeden.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag har ingen aning om man kan lova att du alltid kommer kunna få 30+fps i raids då dem är extremt intensiva i vissa skeden.

Hm, okej, kanske ställt lite för höga krav. Vet inte själv vad som är realistiskt egentligen, vill bara inte att datorn ska begränsa mig från att kunna spela till full potential. Senast jag raidade var cataclysm och som värst var jag nere på ~3 fps och det sög.

Permalänk
Medlem

Ok, har gjort lite research nu på morgonen och skulle gärna få lite input innan jag shoppar loss!

Hittade detta paket på komplett.se
https://www.komplett.se/product/801034/datorutrustning/pakete...

Intel G4400 verkar vara riktigt vass för sitt låga pris, särskilt vad gäller single thread som jag nämnde i trådstarten.
Med låg TDP bör intels standardkylare duga.
Moderkortet verkar vara ok utifrån recensionerna jag läst även om det inte är Z170. Låter mig också behålla mitt nuvarande chassi då det är mATX.
Minnena vet jag inget om, men antar att de måste vara hyfsade? 2133MHz är ändå max vad moderkortet klarar.
Känns också vettigt att satsa på LGA 1151 och DDR4 om jag i framtiden vill fläska på med fetare CPU eller mera RAM.

Vad gäller GPU tänkte jag försöka hitta ett begagnat GTX 760/270x eller liknande för runt femhundringen. Är det ett rimligt pris att betala?

Låt säga att jag kör på G4400, GTX 760, 5400rpm HDDx2 samt en SSD och några fläktar - mitt 400W nätagg borde väl klara det utan problem?

Låter mitt resonemang genomtänkt eller har jag missat något viktigt?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det räcker med en G4400 iofs har du alltid möjlighet att uppgradera processor i framtiden. Personligen skulle jag gå på minst i3, men jag kanske underskattar Pentiumen?

Skulle kunna ställa ner min 6700k till 3.3GHz och 2 kärnor och se hur WoW beter sig, tyvärr raidar jag inte utan springer bara runt och questar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Wow kräver ganska mycket av processorn och utnyttjar upp till 4 trådar mycket bra, så jag tycker du ska skaffa minst en i3, men rekommenderar en i5. Grafiskt är inte inte lika krävande då man kan slå av mycket av ögongodiset och komma undan med det. Jag har provat Legion på ett Geforce 285 i 1080p och det var väldigt spelbart, dock med grafiken neddragen rätt mycket och det hade hjälp av en Core i7 3770K.

Kolla gärna begagnatmarknaden, du borde kunna hitta en dator med typ i5 2500K och ett Geforce 680 till ett ganska lågt pris. Detta kommer driva WoW mycket bra i din upplösning.

Permalänk
Medlem

@stincon:
Om du vill kan du ta en kik på de senaste "månadsbyggena" som MMO-Champion tar fram för WoW-datorer i olika prissegment och använda de som inspiration. De senaste från september finns i nedre delen av artikeln http://www.mmo-champion.com/content/5953-Azeroth-Armory-DH-Co...

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Vad har du för budget?

Wow kräver ganska mycket av processorn och utnyttjar upp till 4 trådar mycket bra, så jag tycker du ska skaffa minst en i3, men rekommenderar en i5. Grafiskt är inte inte lika krävande då man kan slå av mycket av ögongodiset och komma undan med det. Jag har provat Legion på ett Geforce 285 i 1080p och det var väldigt spelbart, dock med grafiken neddragen rätt mycket och det hade hjälp av en Core i7 3770K.

Kolla gärna begagnatmarknaden, du borde kunna hitta en dator med typ i5 2500K och ett Geforce 680 till ett ganska lågt pris. Detta kommer driva WoW mycket bra i din upplösning.

Har ingen fast budget, undrar bara hur billigt jag kan komma undan med ett spelbart bygge. Behöver som sagt inte ha höga inställningar eller maxad FPS.
Har läst att WoW utnyttjar multithreading men vid kritiska ögonblick begränsas av single thread-prestanda, stämmer det?
Känns sådär att skaffa LGA 1155 med tanke på hur gammal plattformen är.
Har inte hittat så mycket WoW-benchmarks där fokus ligger på CPU, så tycker praktiska prestandaskillnader är lite svårbedömda just där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Azodan:

Jag tror inte att det räcker med en G4400 iofs har du alltid möjlighet att uppgradera processor i framtiden. Personligen skulle jag gå på minst i3, men jag kanske underskattar Pentiumen?

https://www.youtube.com/watch?v=eQ4NMxkFnsI
https://www.youtube.com/watch?v=PmgkHjyMYPo
https://www.youtube.com/watch?v=idqfHaonTQU

Nu vet jag inte hur väl optimerat WoW är men jag underskattade också Pentiumen, den klarar mycket mer än jag trodde. Dock en del stutter pga endast två kärnor och ingen HT. Vissa spel säger ju dessutom nu för tiden blankt nej till tvåkärniga. För en speldator hade jag själv satsat på minst i3:a.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

https://www.youtube.com/watch?v=eQ4NMxkFnsI
https://www.youtube.com/watch?v=PmgkHjyMYPo
https://www.youtube.com/watch?v=idqfHaonTQU

Nu vet jag inte hur väl optimerat WoW är men jag underskattade också Pentiumen, den klarar mycket mer än jag trodde. Dock en del stutter pga endast två kärnor och ingen HT. Vissa spel säger ju dessutom nu för tiden blankt nej till tvåkärniga. För en speldator hade jag själv satsat på minst i3:a.

Intel Pentium G3258 3,2GHz tror jag det var jag kunde klocka upp till 4,9Ghz förut. Köpte den väldigt billigt med ett Z-moderkort. Gav mig mer FPS i wow än motsvarande quad processor.

Dom är extremt wow-vänliga med starka få kärnor.

Permalänk
Medlem

Se till att köra spelet i riktig fullscreen då det gör stor skillnad.
Förutom det så är det processorn du ska lägga mest pengar på vad gäller WoW.
Jag fick ett bra lyft från i7 3770K @ 4 GHz med i7 6700K @ 4 GHz även med samma grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yomster:

Förutom det så är det processorn du ska lägga mest pengar på vad gäller WoW.
Jag fick ett bra lyft från i7 3770K @ 4 GHz med i7 6700K @ 4 GHz även med samma grafikkort.

Det du säger stämmer till en viss del. Mitt 970 hänger inte med alls i Legion. Fixar han ett gammalt 6950/660 eller dylikt så kan han få det lite kämpigt i nya zoner.

Permalänk
Medlem

För att understryka hur "oviktigt" dedikerat grafikkort är, om du vill komma billigt undan dvs, så kan jag berätta att jag körde Legion enbart med hd4600 (i7 4790k) i min htpc (smugglades med på semestern) med lägsta inställningar på en 1080p skärm.

Fps låg oftast runt 45-60 i öppna världen och stadigt 60 i instanser.
En broadwell i5:a med iris pro ska prestera ungefär 100% bättre vill jag minnas.
Kanske ett alternativ att fundera på.

Visa signatur

Asus X99M - Ws | I7 5820k | Corsair Vengeance 32Gb | Msi 1080ti Gaming | Corsair Ax860i | 2x Samsung Evo 500Gb | Samsung 950 Pro 512Gb | 2x 4Tb Deskstar | Elgato Hd60 Pro | H110i | Phantek Enthoo Mini XL | X34-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Vad avses med "riktig" fullscreen och varför är det bättre än windowed?
Vill ju gärna kunna swappa smidigt mellan stora och lilla skärmen men är det bara att glömma det om jag vill få ut max ur datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stincon:

Har ingen fast budget, undrar bara hur billigt jag kan komma undan med ett spelbart bygge. Behöver som sagt inte ha höga inställningar eller maxad FPS.
Har läst att WoW utnyttjar multithreading men vid kritiska ögonblick begränsas av single thread-prestanda, stämmer det?
Känns sådär att skaffa LGA 1155 med tanke på hur gammal plattformen är.
Har inte hittat så mycket WoW-benchmarks där fokus ligger på CPU, så tycker praktiska prestandaskillnader är lite svårbedömda just där.

Jag gjorde lite tester förra vintern för att testa hur mycket det skilde sig mellan olika processorer. Jag använde mig av två olika grafikkort som referens, ett Geforce 750 Ti och ett 780 Ti.

Här har jag plockat ut endast WoW (testade flera andra spel också). Kördes i 1080p med Ultra preset. Själv rundan är en flygning från Gorgond till Spires of Arak, så relativt enkel, räkna med lägre fps i Raids såklart, men siffrorna kanske ger ett hum iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jag gjorde lite tester förra vintern för att testa hur mycket det skilde sig mellan olika processorer. Jag använde mig av två olika grafikkort som referens, ett Geforce 750 Ti och ett 780 Ti.

Här har jag plockat ut endast WoW (testade flera andra spel också). Kördes i 1080p med Ultra preset. Själv rundan är en flygning från Gorgond till Spires of Arak, så relativt enkel, räkna med lägre fps i Raids såklart, men siffrorna kanske ger ett hum iaf.

http://i66.tinypic.com/2niw8qe.png

Wow, tack för den tabellen
Som jag misstänkte verkar det onekligen vara liten skillnad mellan high end-GPU och en i medelsegmentet.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med datorn i sig ock kan inte förvänta mig några stadiga 30 fps i raids. Dessutom är de lägsta grafikinställningarna oerhört låga och ospelbart om man vill ha en trevlig upplevelse imo.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stincon:

Vad avses med "riktig" fullscreen och varför är det bättre än windowed?
Vill ju gärna kunna swappa smidigt mellan stora och lilla skärmen men är det bara att glömma det om jag vill få ut max ur datorn?

Det finns Windowed, Windowed (Fullscreen) och Fullscreen att välja mellan i grafikinställningarna så därför gjorde jag distinktionen "riktig" fullscreen eftersom "Windowed (Fullscreen)" är ett borderless fönster.

Jag kan inte redogöra för varför det är bättre än windowed utöver spekulationer men faktum kvarstår att spelet får sämre framerate, precis som i stort sett alla andra spel, när det körs i windowed mode. I vissa fall pratar vi om 2 fps i skillnad men i bottnarna kan det utgöra skillnaden mellan spelbart och ospelbart.

Exempel:
Nu med i7 6700k så tycker jag spelet körs acceptabelt i windowed fullscreen så jag kör det så nu men när jag hade i7 3770k på 4GHz så var det inte acceptabelt att köra windowed fullscreen så då fick jag köra riktig fullscreen.

Man får helt enkelt välja det som är viktigast för en själv; få ut max eller tabba snabbt.