Har man ett liv av att bara gå hemma å just bara spela data?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Kort svar: NEJ. Långt svar: Gör det du finner roligt, spela dock inte bort ditt liv, du kommer ångra det i slutändan och tänka "varför gjorde jag inte mer". Om du nu vill uppnå mer i livet än spelat bort det.

tack det är sant ska försöka börja träna mer brukar hålla på med det hemma.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Frågar mig själv precis samma sak nu när man jobbar och sen går hem och nördar 3-4 timmar för att sen sova, repeat...

Men som dom säger, tid som man gillar att slösa är inte slösad tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Okay!

Jag vet vad daglig verksamhet är. Det stinker, bokstavligt talat, då folk blir utnyttjade. Jag gissar att många på daglig verksamhet jobbar 100%, 8h/dag för en sjukersättnings/aktivitetsstöd"lön" på runt 7-9k, vilket är helt galet imo. Det är lönebidrag på det istället och full lön på en "riktig" arbetsplats med speciella begränsningar etc just pga lönebidraget. Jag har kompisar som är i princip exakt din sits. En jobbar på Willys, eller rättare sagt "praktiserar" på Willys, runt 75% och han får bara aktivitetsstöd, trots att han också är en som skulle behöva lönebidrag. Jag tycker det är galet. Företagen är så galet snåla att FK/AF går med på att skita i lönebidrag och istället ge full aktivitetsersättning, eller hur fungerar det? Varför kan detta vara OK? Det är inte rätt någonstans, speciellt inte för individen som får så grymt mycket mindre ekonomiskt.

det är just det jag tycker också är galet dåligt jag fick ut 10.000 förut i aktivitets ersättning innan jag fyllde 30 och nu gått över till sjuk ersättning och har då hög hyra där jag bor så jag får hög bostadstillägg så jag får nu varje månad 11.041kr av försäkringskassan.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Frågar mig själv precis samma sak nu när man jobbar och sen går hem och nördar 3-4 timmar för att sen sova, repeat...

Men som dom säger, tid som man gillar att slösa är inte slösad tid.

tack! men som sagt jag har slitit för daglig verksamhet sedan jag tog studenten i Lidköping där jag bor för att jag gick på sär i 4 år i gymnasiet vilket man får ännu svårare att få riktigt jobb än dom som inte har diagnos som behövde gå på sär som har klarat sig bättre än så. Jag har en diagnos som inte ens syns på mig. Visst jag kanske inte förstår när folk säger vissa ord jag inte förstår ibland men det är typ allt sen har jag svårt för att göra två saker samtidigt och det är det enda som syns ibland. Jag har på papper som liten att jag har en väldigt mild utvecklings störning som låter galet sjukt men idagens samhälle säger dom mer att man har en diagnos istället för att säga att man är utvecklings störd vilket är bra. jag bor och gick på dela gardie gymnasiet här i Lidköping.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

tack! men som sagt jag har slitit för daglig verksamhet sedan jag tog studenten i Lidköping där jag bor för att jag gick på sär i 4 år i gymnasiet vilket man får ännu svårare att få riktigt jobb än dom som inte har diagnos som behövde gå på sär som har klarat sig bättre än så. Jag har en diagnos som inte ens syns på mig. Visst jag kanske inte förstår när folk säger vissa ord jag inte förstår ibland men det är typ allt sen har jag svårt för att göra två saker samtidigt och det är det enda som syns ibland. Jag har på papper som liten att jag har en väldigt mild utvecklings störning som låter galet sjukt men idagens samhälle säger dom mer att man har en diagnos istället för att säga att man är utvecklings störd vilket är bra. jag bor och gick på dela gardie gymnasiet här i Lidköping.

Damn, låter riktigt drygt, jag lyckades få stämpeln "nedsatt arbetsförmåga" genom 9 månader på arbetsförmågebedömning plus ett års arbete som vaktmästare utan lön, och har nu ett jobb där arbetsgivarn får 75% av min lön från AF, så börjar sakta ta mig ut ur skiten, vid 25 års ålder...

Vet du hopplöst det kan kännas, men det kommer vända!

Permalänk
Medlem

Du ställer en fråga som öppnar upp dig för kritik, jag tänker säga precis vad jag tycker, jag kommer hålla tillbaks med det värsta för att jag inte vill bli bannad helt enkelt.

Jag anser att du är ett symptom av ett slappt och urholkat välfärdssystem, du är inte ensam, absolut inte. Jag känner folk IRL som även dom anser att dom inte ska behöva jobba för att få pengar, att deras egna intresse (i det här fallet datorspel) är så viktigt att deras egen försörjning får ske på skattebetalarnas bekostnad.

Jag anser att du inte borde ha rätt till ett öre i ersättning förrän du ställer dig till arbetsmarknadens förfogande. Om du har möjligheten att sitta framför en dator timme ut och timme in och spela datorspel (något jag gör själv också, men efter att jag ordnat min försörjning) så har du även kapacitet nog att sitta framför en dator och utföra arbetsuppgifter, vad nu det än må vara.

Jag tycker däremot att du visst har ett liv, du gör det du tycker är roligt och umgås med likasinnade över internet, det är väldigt givande och många av mitt livs bästa stunder har varit online med kompisar i WOW, Brood war, Starcraft 2, warcraft 3, diablo 2 och så vidare. Däremot tar du inte ansvar för ditt liv, du förväntar dig att svenska skattebetalare ska ta ansvar för de "tråkiga" delarna av ditt liv så att du kan roa dig med de roliga medans vi andra försörjer dig.

När jag ser vilka som jobbar på kommunens olika ställen där de placerar ut folk med diagnoser, handikapp, skador, olika beroenden och så vidare, och hur mycket bättre dessa personer mår efter att ha varit ute och jobbat lite ett par veckor så inser jag att nästan alla kan jobba om man bara anpassar sysslorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Du ställer en fråga som öppnar upp dig för kritik, jag tänker säga precis vad jag tycker, jag kommer hålla tillbaks med det värsta för att jag inte vill bli bannad helt enkelt.

Jag anser att du är ett symptom av ett slappt och urholkat välfärdssystem, du är inte ensam, absolut inte. Jag känner folk IRL som även dom anser att dom inte ska behöva jobba för att få pengar, att deras egna intresse (i det här fallet datorspel) är så viktigt att deras egen försörjning får ske på skattebetalarnas bekostnad.

Jag anser att du inte borde ha rätt till ett öre i ersättning förrän du ställer dig till arbetsmarknadens förfogande. Om du har möjligheten att sitta framför en dator timme ut och timme in och spela datorspel (något jag gör själv också, men efter att jag ordnat min försörjning) så har du även kapacitet nog att sitta framför en dator och utföra arbetsuppgifter, vad nu det än må vara.

Jag tycker däremot att du visst har ett liv, du gör det du tycker är roligt och umgås med likasinnade över internet, det är väldigt givande och många av mitt livs bästa stunder har varit online med kompisar i WOW, Brood war, Starcraft 2, warcraft 3, diablo 2 och så vidare. Däremot tar du inte ansvar för ditt liv, du förväntar dig att svenska skattebetalare ska ta ansvar för de "tråkiga" delarna av ditt liv så att du kan roa dig med de roliga medans vi andra försörjer dig.

När jag ser vilka som jobbar på kommunens olika ställen där de placerar ut folk med diagnoser, handikapp, skador, olika beroenden och så vidare, och hur mycket bättre dessa personer mår efter att ha varit ute och jobbat lite ett par veckor så inser jag att nästan alla kan jobba om man bara anpassar sysslorna.

det är så det funkar i dagens samhälle alla som har någon form av diagnos har rätt till ersättning och över 30 sjuk ersättning! och kom inte å säg att jag inte skulle ha jobbat! jag har slitit häcken av mig i 8 timmars dag tid på arbete genom daglig verksamhet och dom sliter minst sagt lika mycket som alla andra som inte jobbar på nått dagligverksamhet och du har inte en aning om hur svårt det är för att få ett riktigt jobb för oss som bara har fått sär betyg från gymnasiet istället för att slita oerhört mycket för dagligverksamhet för dom som har gått på sär. Jag har till å med läst upp betyg i komvux men var tvungen att läsa om hela skiten från grund skolan å uppåt vilket var 6 års plugg vilket jag inte palla med å göra igen därför går jag hemma. Visst jag kan lyfta mitt arsle och slita för knappt några pengar man tjänar för att man lever på ersättning och har baktanke på hur mycket ni andra tjänar som har riktigt jobb som får ut 20+ i månan. Visst du får säga vad du tycker det får alla göra! jag tar in det jag vill höra och jag tycker inte att dina värderingar är kul att lyssna på alls medans andra har varit skönare inom bords att höra för att vissa har mer förstånd än vad andra inte har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

det är så det funkar i dagens samhälle alla som har någon form av diagnos har rätt till ersättning och över 30 sjuk ersättning! och kom inte å säg att jag inte skulle ha jobbat! jag har slitit häcken av mig i 8 timmars dag tid på arbete genom daglig verksamhet och dom sliter minst sagt lika mycket som alla andra som inte jobbar på nått dagligverksamhet och du har inte en aning om hur svårt det är för att få ett riktigt jobb istället för att slita oerhört mycket för dagligverksamhet för dom som har gått på sär. Jag har till å med läst upp betyg i komvux men var tvungen att läsa om hela skiten från grund skolan å uppåt vilket var 6 års plugg vilket jag inte palla med å göra igen därför går jag hemma. Visst jag kan lyfta mitt arsle och slita för knappt några pengar man tjänar för att man lever på ersättning och har baktanke på hur mycket ni andra tjänar som har riktigt jobb som får ut 20+ i månan. Visst du får säga vad du tycker det får alla göra! jag tar in det jag vill höra och jag tycker inte att dina värderingar är kul att lyssna på alls medans andra har varit skönare inom bords att höra för att vissa har mer förstånd än vad andra inte har.

Jag klandrar inte dig som individ, som jag sa. Det är välfärdssystemet som är alldeles för slappt. Alternativet borde inte vara "gå hemma o spela spel eller roa sig med annat och få ut 11k rent" eller jobba och tjäna lite mer. Alternativen borde vara "jobba och tjäna pengar" eller "inte jobba och inte tjäna pengar" detta under förutsättning att arbetsförmåga finns, och det gör det, eller hur?

Det finns sjuksköterskor som jobbar deltid och får ut MINDRE än dig som jobbar 0%

Permalänk
Avstängd

Jag har själv jobbat tillsammans med personer med diagnoser och liknande (lönebidragare och motsvarande som ryckt in på arbetsplatser) jag kan både som arbetare och som företagare intyga att det definitivt inte är folk som bara hittar på, om någonting inte fungerar så blir det kaos hela vägen och det blir problem med hela arbetet även för andra där. Så, NEJ det är inte svepskäl, dehär människorna behöver faktiskt försörjnings stöd på grund av att de helt enkelt inte fungerar i ett vanligt arbete, men många kan fungera i perioder.

Sedan kan ju alla tycka att systemet är orättvist och att personer som borde ha stöd blir utan, osv, jag förstår den frustrationen, men sådär är det för alla, INGEN får bidrag på en räkmacka idag.
ALLA jag känner har fått kämpa många år för det och faktiskt försökt att ta sig in på arbetsmarknaden, i många fall i över 10-20 år med aktiva studier, praktiker, mm.

Men problemen finns där och man kan inte ignorera dem och låtsas som att det bara är en jädra inställning att någon kan bli frisk genom att säga det eller att jag eller någon annan säger det.
Ni som gör det förstör inte bara för dehär personerna, ni förstör också för MIG och för alla andra som drabbas i hela kedjan kring det hela.
Det är en björntjänst för samhället tycker jag, baserat på mina egna erfarenheter.

Sedan finns det naturligtvis många med diagnoser som 'är mycket duktiga och engagerade arbetare så det är inte det.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag har själv diagnoser som gör att jag inte kan arbeta i perioder, trots att jag egentligen inte kan ta en enda minut ledigt, har ett helt liv försökt med alla medel att få ordning på det, orkade helt enkelt inte med inaktiviteten till slut då jobb, företaget, mm blev lidande, men jag ändå inte kunde göra någonting åt det, slutade med att jag försöka avsluta allt genom att ställa mig framför en lastbil en mörk natt, men lyckades inte tyvärr (inte som ett rop på hjälp utan för att jag verkligen ville avsluta allt men blev hindrad), efter det så fick jag tala med en riktig läkare om detta och fick veta mer om hur det fungerade osv, jag mår fortfarande ohyggligt dåligt av perioder då jag inte kan jobba, men man måste helt enkelt inrätta livet efter vad som går och de förutsättningar som finns.
Jag vet personer som hängt sig eller kastat sig ut från höga byggnader på grund av att man inte kunnat hantera diagnoserna.

Jag säger detta då många verkar tycka att det är en skitsak och någonting man kan ändra bara genom att tänka annorlunda, ingen skulle bli gladare än dessa människor om det vore så, jag vet att andra har det betydligt värre än jag då det även går ut över familj, vänner, mm för många (vilket det även gör för mig i perioder) men det syns inte utåt. Tänk dig att inte bara jobb, utan hela din tillvaro med vänner, familj, mm krossas till grus innan du ens är där, jag vet för jag har sett det med egna ögon.

Jag jobbar (även kvällar och helger när jag kan) och har egen firma som sagt sedan länge.
Men jag behöver ändå kämpa i princip dagligen mot denna skiten, det tar all enerig, men ändå måste man ha full energi inför en arbetsdag, doktorn har sagt att jag har kronisk, medicinsk utbrändhet på grund av detta, men jag jobbar ändå därför att det är mitt liv och det mitt liv kretsar kring. Mitt liv fungerar inte utan jobbet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

om du får akassa eller försäkringskassa så ska du absolut med all möda söka jobb eller hitta något produktivt än att bara löka hemma framför datorn. Akassa o bidrag är till för dom som är okapabla att jobba, antingen pga medicinska själ eller pga utbrändhet. allt annat är egentligen bara stöld från staten och ska behandlas sådant..

..om du nu inte får bidrag av staten så säger jag, GAME:a på som fan brush! de e ditt liv o ingen annan kan bestämma vad du ska göra..

men tar du bidrag, då är du skyldig detta land att blir bättre och ut och arbeta.

jag själv vart arbetslös o gamer under tiden. mådde skit dåligt till slut då man inte tillförde världen något. Slutade med att jag ansökte till sjuksköterskeutbildning på högskola och sysslar för fullt med det. Bästa valet jag kunnat göra, för jag hjälper människor och vårdar. så när jag sen kommer hem och spelar så har jag 0 ångest för att jag vet att jag hjälper detta land på något sätt..

summa kardemumma.. bidragtagande = get off your ass and be productive, icke bidragstagande = knock your socks off!

och tillägg: diagnoser såsom adhd, aspberger borderline. Get your sh*t together och börja arbeta, det är sämsta ursäkten att inte kunna hålla jobb (jag är diagnostiserad ADHD, så ja, jag har all rätt att säga det här)

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Avstängd

@Gtoxed:
Jag skrev tidigare i inlägg om hur man går tillväga när man vill söka jobb/praktik om man har ovanstående diagnoser.
Jag menade bara att, som Buddha sade: "Den enda sanna synden är att inte göra sitt bästa" jag har den på en lapp i köket då jag personligen tycker att det är ett av historiens bästa ord.

Att börja jobba/praktik/Ha en meningsfull sysselsättning var nog mitt livs bästa beslut!
(Hade nog inte levt idag om jag inte haft det)
Jag har aldrig ångrat det under alla dessa år trots motgångarna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

@Gtoxed:
Jag skrev tidigare i inlägg om hur man går tillväga när man vill söka jobb/praktik om man har ovanstående diagnoser.
Jag menade bara att, som Buddha sade: "Den enda sanna synden är att inte göra sitt bästa" jag har den på en lapp i köket då jag personligen tycker att det är ett av historiens bästa ord.

Att börja jobba/praktik/Ha en meningsfull sysselsättning var nog mitt livs bästa beslut!

Bra citat!:)
Ja absolut!

Bra jobbat, jag är glad för din skull

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

@Gtoxed:

Och då måste man komma ihåg att någon annans bästa inte är vad jag eller någon annan ser som den personens bästa.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Fan va bra skrivit! Blir totalt jävla vansinnig på alla jävla snorungar i tidiga 20års åldern som tjatar om att betala skatt och "vi" försöjer sånna här människor precis som dom har jobbat i 40 år och räddat Sverige ur ekonomiska kriser. Visa lite respekt och kärlek mot folk som har det svårt för helvete.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk
Avstängd

Som någon sade, tyvärr minns jag inte vem, "Vi är mer än 7 miljarder människor på jorden, det kommer alltid att finnas någon som är snabbare, starkare, smartare; bättre än dig, var stolt över den du är och det du klarar (när du strävar mot att göra ditt bästa)".

Jag tycker att man får mycket kärlek tillbaka och som bonus även med tiden bra arbetare av det.
En del med diagnoser är faktiskt mer produktiva eller har andra styrkor än genomsnittet om man bara tar sig tid att förstå dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

om du får akassa eller försäkringskassa så ska du absolut med all möda söka jobb eller hitta något produktivt än att bara löka hemma framför datorn. Akassa o bidrag är till för dom som är okapabla att jobba, antingen pga medicinska själ eller pga utbrändhet. allt annat är egentligen bara stöld från staten och ska behandlas sådant..

..om du nu inte får bidrag av staten så säger jag, GAME:a på som fan brush! de e ditt liv o ingen annan kan bestämma vad du ska göra..

men tar du bidrag, då är du skyldig detta land att blir bättre och ut och arbeta.

jag själv vart arbetslös o gamer under tiden. mådde skit dåligt till slut då man inte tillförde världen något. Slutade med att jag ansökte till sjuksköterskeutbildning på högskola och sysslar för fullt med det. Bästa valet jag kunnat göra, för jag hjälper människor och vårdar. så när jag sen kommer hem och spelar så har jag 0 ångest för att jag vet att jag hjälper detta land på något sätt..

summa kardemumma.. bidragtagande = get off your ass and be productive, icke bidragstagande = knock your socks off!

och tillägg: diagnoser såsom adhd, aspberger borderline. Get your sh*t together och börja arbeta, det är sämsta ursäkten att inte kunna hålla jobb (jag är diagnostiserad ADHD, så ja, jag har all rätt att säga det här)

TS har ju sjukersättning av en anledning, det vill säga att det är bedömt att han, vad det verkar, helt saknar arbetsförmåga i något arbete överhuvudtaget som förekommer på arbetsmarknaden nationellt, även inkluderat OSA-anställningar och andra skyddade anställningar som typ Samhall och liknande. Denna bedömning grundar sig enkom på medicinska underlag. Det ska tilläggas att det är synnerligen svårt idag att få sjukersättning, regeringen har satt ett tak på max 18 000 nya sjukersättningar om året i landet och FK är stenhårda i bedömningen huruvida alla medicinska och arbetslivsinriktade insatser är prövade. I detta fall är det ju bedömt så, vilket innebär att man provat allt och inget har fungerat. Tillståndet är stationärt och bedöms inte förbättras under livstiden.

Om det nu är så att TS vill börja jobba i någon form så är det förenat med risk för att sjukersättningen ryker, och då kan TS stå där en dag utan ersättning om det skulle skita sig med det arbete han tagit och då måste hela processen göras om - vilket tar väldigt lång tid.

Permalänk
Medlem

Hej! Om du vill göra något meningsfullt av dina dagar finns det ganska många sätt även om du inte kan arbeta. Flyktingar, tiggare eller vad som helst, det behövs alltid folk! Ge det en chans. Bara att gå till t.ex. närmsta församling så kan jag garantera att du kommer finna någon som vill hjälpa dig med detta

Med vänlig hälsning
Gustav

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Har länge tänkt på har man ett liv överhuvudtaget av att bara gå hemma och för det mesta bara spela dator eller ägnar tid till att träffa sin flickvän?. Är livet verkligen helt bortkastat om man bara går hemma i sin lägenhet och varje dag sätter på kaffe och försöker äta något samt sätter sig som vanligt och spelar på sin dator när alla för det mesta sliter och jobbar, är det bortkastat av sitt liv som 30 åring? Mitt liv är ett högt intresse av datorer och hårdvara eller så unnar jag mig att träffa min tjej. Hur ser ni på saken om detta eftersom jag ofta får dåligt samvete över detta. Om jag har lagt tråden i fel forum så vänlig ändra det! Mvh. Gamerfreak87

Livet är vad man gör det till. Bara för att den indoktrinerade normen är att vara social och ute och supa skallen av sig, så betyder inte det att det är fel eller dåligt eller att man slösar sitt liv framför datorn.

Vi föds trotsallt som slavar och ska ju jobba från att vi fyller 18 tills vi i stort sett dör. Om man nu inte är sådan som orkar plugga.. fast även där går det åt mycket tid till något som kanske inte ens leder någonstans. Så den lilla fria tid vi har spenderar man på det man själv känner för.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatsug1:

Hej! Om du vill göra något meningsfullt av dina dagar finns det ganska många sätt även om du inte kan arbeta. Flyktingar, tiggare eller vad som helst, det behövs alltid folk! Ge det en chans. Bara att gå till t.ex. närmsta församling så kan jag garantera att du kommer finna någon som vill hjälpa dig med detta

Med vänlig hälsning
Gustav

Lyxflyktingar och "ensamkommande barn" ?
Eller menar du riktiga flyktingar som sitter fast i UN läger?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Varför måste det bli en flyktingfråge-debatt varje gång man nämner någonting om detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel med det, man ska göra det man vill göra. Däremot kan jag hålla med det någon skrev tidigare i tråden - att du borde läsa någon strökurs, hitta någon sport eller liknande, för att bredda både sinne, själ och kropp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatsug1:

@Lothbrok: Varför måste det bli en flyktingfråge-debatt varje gång man nämner någonting om detta?

Varför öht dra upp det på ett HW forum? Sverige spenderar redan dina skattepengar på dessa "flyktingar".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Jag gav bara ett exempel på något meningsfullt han kan göra om han inte mår bra över hur det är nu? Jag bad aldrig om någon diskussion?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Livet är vad man gör det till. Bara för att den indoktrinerade normen är att vara social och ute och supa skallen av sig, så betyder inte det att det är fel eller dåligt eller att man slösar sitt liv framför datorn.

Vi föds trotsallt som slavar och ska ju jobba från att vi fyller 18 tills vi i stort sett dör. Om man nu inte är sådan som orkar plugga.. fast även där går det åt mycket tid till något som kanske inte ens leder någonstans. Så den lilla fria tid vi har spenderar man på det man själv känner för.

Vilket uppgivet skitsvar ändå. Vi lever i ett av världens bästa land (jo, det är faktiskt så) och kan göra exakt vad vi vill med våra liv. Det är till exempel guldläge att starta eget företag och forma det precis som du vill. Och "orkar" plugga. Sverige är ett av få land där det är gratis att plugga - du får till och med pengar, samt möjlighet att låna pengar extremt fördelaktigt, för att få en fin utbildning. Det är så satans bortskämt att påstå att man inte "orkar" plugga, och gör man det har man därmed i min mening diskvalifiserat sig till vidare kritik mot sin livssituation.

Att man "ska vara ute och supa skallen av sig" är någonting som - förhoppningsvis - de flesta ser förbi när de kommit en bit över tjugo-årsåldern. Det kan så klart finnas givande saker med att gå på krogen också - att träffa nya människor som kan leda till ett nytt steg i karriären, exempelvis.

Det är klart att det går att luta sig tillbaka och skylla på allt annat än sig själv. Frågan är bara om man i slutet av livet kommer tycka att det var värt det. Alternativet är att ta sig dit man vill vara, no matter what. Det är bara lite mer ansträngande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

@Mizzarrogh: Fan va bra skrivit! Blir totalt jävla vansinnig på alla jävla snorungar i tidiga 20års åldern som tjatar om att betala skatt och "vi" försöjer sånna här människor precis som dom har jobbat i 40 år och räddat Sverige ur ekonomiska kriser. Visa lite respekt och kärlek mot folk som har det svårt för helvete.

Jag har jobbat och betalt skatt i 12 år, jag anser inte att valmöjligheten ska finnas att vara hemma och spela dataspel, det finns massor av olika ställen att jobba på, samhall, fixarverkstäder, de kommer ofta en hel bil fylld med 5 personer som ska bära in en ikeahylla i nån komunal fastighet, sen roar de sig med att skruva ihop den ett par timmar, poängen är att det för dessa personer inte spelar någon roll om jobbet tar lång tid, de GÖR något för att förtjäna sina pengar. Huvudsaken är att man inte gör det legitimt att sätta sig framför datorspel och håva in pengar från skattebetalarna.

Jag har full respekt för att TS har det jobbigt med sin diagnos, men det är bara med svenska mått som han inte är arbetsför, i många andra länder (nej inte Uländer) så hade han förväntats ordna sin egen försörjning.

Permalänk

Om du gillar att spela, om du trivs med att göra det. Varför få dåligt samvete?

Det ända jag gör är att jobba > spela > sova > jobba, jag mår inte dåligt för det, för jag gillar att göra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Om du gillar att spela, om du trivs med att göra det. Varför få dåligt samvete?

Det ända jag gör är att jobba > spela > sova > jobba, jag mår inte dåligt för det, för jag gillar att göra det.

Precis, det är när man inte tycker något är kul längre man ska börja oroa sig annars är det bara köra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Det ända jag gör är att jobba > spela > sova > jobba.

This is my life. På helgerna blir det dock variation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svintooo:

TS har ju sjukersättning av en anledning, det vill säga att det är bedömt att han, vad det verkar, helt saknar arbetsförmåga i något arbete överhuvudtaget som förekommer på arbetsmarknaden nationellt, även inkluderat OSA-anställningar och andra skyddade anställningar som typ Samhall och liknande. Denna bedömning grundar sig enkom på medicinska underlag. Det ska tilläggas att det är synnerligen svårt idag att få sjukersättning, regeringen har satt ett tak på max 18 000 nya sjukersättningar om året i landet och FK är stenhårda i bedömningen huruvida alla medicinska och arbetslivsinriktade insatser är prövade. I detta fall är det ju bedömt så, vilket innebär att man provat allt och inget har fungerat. Tillståndet är stationärt och bedöms inte förbättras under livstiden.

Om det nu är så att TS vill börja jobba i någon form så är det förenat med risk för att sjukersättningen ryker, och då kan TS stå där en dag utan ersättning om det skulle skita sig med det arbete han tagit och då måste hela processen göras om - vilket tar väldigt lång tid.

Man kan ofta göra så att sjukpensionen ligger vilandes i perioder om man tex har lönebidragsanställning.
Detta är saker man bör ta upp tillsammans med en kontaktperson som är vettig på AF och en dito från FK.
Det är även bra om man har kontakt med en riktig läkare som har bra kunskaper inom det aktuella området.

Det är *väldigt* olika vad man klarar och inte.

Som en bekant sade, "där man blev uppskattad för DET MAN KAN OCH INTE FÖR DEN MAN ÄR"
Jag vet många som är mycket mer lojala och duktigare arbetare när man hamnat rätt än alla som bara gör sitt 8-4 jobb och tycker att de är så fasligt duktiga.

Så jädra mycket fritid som ni har har ingen heller i U länder, inte heller i central Europa, det räcker tex att komma ned till Tyskland så skulle ni få smaka på verkligheten med 12 timmars dagar och sexdagarsveckor samt 7 års utbildning innan man kan kalla sig yrkesman, inte någon djäkla hamburgerstekare som kräver samma meriter som någon som studerat i 20 år, eller yrkesjobbat i 40 år, DE har min respekt.
Det var många år sedan jag kunde kosta på mig den lyxen med 8/9 timmars arbetsdag och fria helger, mm.

Jag säger inte detta för att verka duktig då jag känner många företagare som bara sover 4 timmar om dygnet, osv, men Välkomna till världen...

När jag hade ett vanligt 7-4 jobb visste jag inte ens vad jag skulle göra när jag kom hem till lägenheten, fanns liksom inget vettigt där efter jobbet trots att jag försörjde fler personer, osv.
Och, vad fan gör man på helgerna?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number