Ny förstärkare till vardagsrummet

Permalänk
Medlem

Ny förstärkare till vardagsrummet

Hej!

Ska köpa en ny förstärkare till mina nuvarande högtalare (B&W 601 s3). Köpte en Denon DRA-F102 tillsammans med högtalarna för ett bra tag sedan som jag har stående i en garderob. Senast har jag använt en Sonos CONNECT:AMP, men eftersom den inte har en digital ingång för TV-ljudet och inte heller levererar tillräckligt med kraft till högtalarna tänkte jag nu sälja den (har även läst att det blir en märkbar delay om man skulle använda den för att få ut TV-ljudet).

Mina krav är:

• Den ska ha möjlighet till Spotify Connect (eller liknande), för att kunna streama musik både från iPhone och Android från framförallt Spotify (räcker alltså inte med AirPlay).

• Den ska ha minst en digital optisk ingång för att kunna koppla in TV:n och få ljudet från TV:n ut i stereohögtalarna (vill inte ansluta förstärkaren via hörlursuttaget på TV:n).

• Det ska finnas möjlighet att koppla in en bas/subwoofer (tips på detta är också välkommet).

Eftersom jag i nuläget har kvar både min Sonos och gamla Denon-förstärkare är även lösningar på hur jag kan använda dessa så att de uppfyller mina krav välkomna. Har inget behov av "Multiroom" eller liknande system.

Har tittat på HiFi-klubbens förstärkare och fastnade för Denon CEOL N9, men är osäker på om den räcker till för att driva högtalarna (vet inte heller hur bra ljudkvalitén är).

Min budget ligger på runt 6000kr.

Tack på förhand!

TL:DR Förstärkare för runt 6000kr. Krav: Spotify Connect (eller liknande), digital optisk ingång och stöd för separat subwoofer.

Permalänk
Fyndjägare

Om du vill ha bättre ljud och kan tänka dig beggat.

Köp denna Arcam AVR300 för 3500kr. Men pruta lite tycker den är värd 2500-3000 pga åldern.
https://www.blocket.se/goteborg/Arcam_AVR300_69676620.htm?aw=...
Arcam är en av få surroundreceivers som kan spela musik.

För Spotify köper du en Chromecast Audio och kopplar in via 3.5mm - 2xRCA eller så kör du optiskt från Chromecast Audio in i förstärkarens DAC.

Om inte Arcamen faller dig i smaken så köp denna Primare i21 för 3700kr
https://www.blocket.se/helsingborg/Primare_i21___Amphion_Heli...
lägg till en DAC med optiskt in finns massor på hifimagasinet, Blocket och Ebay ex denna NAD 1050 för 1800kr
https://www.blocket.se/goteborg/Nad_D1050_usb_dac_69646908.ht...

Och även en Chromecast Audio till Primare/NAD lösningen.

Både Acam och Primare kommer spela skjortan av Denon klockradion du kollat på.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Om du vill ha bättre ljud och kan tänka dig beggat.

Köp denna Arcam AVR300 för 3500kr. Men pruta lite tycker den är värd 2500-3000 pga åldern.
https://www.blocket.se/goteborg/Arcam_AVR300_69676620.htm?aw=...
Arcam är en av få surroundreceivers som kan spela musik.

För Spotify köper du en Chromecast Audio och kopplar in via 3.5mm - 2xRCA eller så kör du optiskt från Chromecast Audio in i förstärkarens DAC.

Om inte Arcamen faller dig i smaken så köp denna Primare i21 för 3700kr
https://www.blocket.se/helsingborg/Primare_i21___Amphion_Heli...
lägg till en DAC med optiskt in finns massor på hifimagasinet, Blocket och Ebay ex denna NAD 1050 för 1800kr
https://www.blocket.se/goteborg/Nad_D1050_usb_dac_69646908.ht...

Och även en Chromecast Audio till Primare/NAD lösningen.

Både Acam och Primare kommer spela skjortan av Denon klockradion du kollat på.

Tack för svar!

Primare i21 som du länkade verkar ju bra - men eftersom att den varken har något åt streaming hållet eller optisk in - är det verkligen någon idé att köpa den istället för att köra med min gamla denon förstärkare (Denon DRA-F102)? Då menar jag att jag kan införskaffa en DAC och en Chromecast Audio för att få ingångarna jag behöver osv.

En till sak som jag kom att tänka på, är högtalarna som jag har just nu fortfarande bra med dagens mått mätt? Kommer jag märka någon skillnad på att köra med min gamla förstärkare eller till exempel förstärkaren du länkade (Primare:n)?

Permalänk
Medlem

Jag har en DENON CEOL N9. Köp inte en sån !
Varken Airplay, Spotify Connect eller Bluetooth är stabilt på den. Jag har testat allt för att få den stabil. Tyvärr har jag så lång bilväg till en HiFi Klubben-butik så det blev aldrig aktuellt att reklamera den. Och någon hjälp på distans fick jag aldrig. Så det var mitt sista köp på HiFi Klubben trots 30 år som trogen kund.
Posta gärna vad du köper och hur det fungerar. Jag är ute efter samma sak som du.

Permalänk
Medlem

NADs nya klassiska förstärkare har massvis med funktioner. IR-lärning för TVn, optisk ingång (såklart), spotify connect, bluetooth, etc.

Skrivet av JBee:

Jag har en DENON CEOL N9. Köp inte en sån !
Varken Airplay, Spotify Connect eller Bluetooth är stabilt på den. Jag har testat allt för att få den stabil. Tyvärr har jag så lång bilväg till en HiFi Klubben-butik så det blev aldrig aktuellt att reklamera den. Och någon hjälp på distans fick jag aldrig. Så det var mitt sista köp på HiFi Klubben trots 30 år som trogen kund.
Posta gärna vad du köper och hur det fungerar. Jag är ute efter samma sak som du.

Har du uppdaterat till senaste mjukvaran? Vad har du för router?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat allt i flera olika omgångar och gjort factory reset etc. Tre olika routrar där jag öppnat olika portar (enligt tips på olika nätforum). Just nu kör jag en Tele2 4G router. Ingen skillnad alls, så problemet måste ligga i Denon-enheten.
Så nä, jag har gett upp på den där. Men då skall jag kolla på en NAD. Tack!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Weezax:

Tack för svar!

Primare i21 som du länkade verkar ju bra - men eftersom att den varken har något åt streaming hållet eller optisk in - är det verkligen någon idé att köpa den istället för att köra med min gamla denon förstärkare (Denon DRA-F102)? Då menar jag att jag kan införskaffa en DAC och en Chromecast Audio för att få ingångarna jag behöver osv.

En till sak som jag kom att tänka på, är högtalarna som jag har just nu fortfarande bra med dagens mått mätt? Kommer jag märka någon skillnad på att köra med min gamla förstärkare eller till exempel förstärkaren du länkade (Primare:n)?

Ja Primaren + DAC + Chromecast löser allt utom ditt behov av sub-utgång. Även om din gamla Denon verkar vara ett fint bygge med ringkärna och allt så tror jag Primare I21 är rätt överlägsen även med dina högtalare.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

500 hundring över men kan rekommenderas.

HMDI pass, surround, stereo allt möjligt, perfekt som media hub för diverse prylar vid TVn. Firmware uppdateringar via nätet etc, allt i ett kompakt format.

http://www.marantz.se/se/products/pages/productdetails.aspx?c...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3663139

Visa signatur

Cooler Master NR200 • TPS 120 SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Yamaha R N500 eller N602

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Glöm inte akustiken. Kanske det mest förbisedda elementet i ett bra ljud. Man kan uppgradera sitt övriga system hur mycket man vill, men om man inte har gjort akustikförbättrande åtgärder så blir det inte så värst mycket bättre. Faktum är att det gamla systemet i kombination med en bra akustik låter bättre än det nya systemet utan.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det blev så att jag tog fram och satte upp min gamla Denon, tillsammans med en nyinköpt sub. Kompletterade även med en chromecast audio och en mini dac (för att få optisk in). Stor skillnad jämfört med min Sonos, mycket klarare ljud men kan framför allt dra på riktigt högt. Funkar även bra tillsammans med TV:n.

Enda problemet som kvarstår är hur jag ska få ut ljudet i stereon från TV:n när jag till exempel spelar film från en dator, som då är inkopplad via HDMI i TV:n. Om jag använder de inbyggda högtalarna funkar det, men TV:n vill inte skicka det vidare till stereon (via optisk ut).

Skrivet av SweMerlin:

Glöm inte akustiken. Kanske det mest förbisedda elementet i ett bra ljud. Man kan uppgradera sitt övriga system hur mycket man vill, men om man inte har gjort akustikförbättrande åtgärder så blir det inte så värst mycket bättre. Faktum är att det gamla systemet i kombination med en bra akustik låter bättre än det nya systemet utan.
.

Hur menar du med bra akustik? Inte tillräckligt insatt för att ha gett mig in på detta, men skulle vara intressant att veta hur man kan förbättra akustiken om det gör såpass stor skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezax:

Hur menar du med bra akustik? Inte tillräckligt insatt för att ha gett mig in på detta, men skulle vara intressant att veta hur man kan förbättra akustiken om det gör såpass stor skillnad!

Här finns en hel del vettig information om ämnet ifråga, även om andra saker såsom högtalarplacering och sådant:

För mer information om akustik och ljudabsorbenter

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Weezax:

Det blev så att jag tog fram och satte upp min gamla Denon, tillsammans med en nyinköpt sub. Kompletterade även med en chromecast audio och en mini dac (för att få optisk in). Stor skillnad jämfört med min Sonos, mycket klarare ljud men kan framför allt dra på riktigt högt.

Kul! Vad blev det för DAC och sub undrar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur får du in Iphone-ljudet? iPhone funkar väl inte med Chromecast?

Permalänk
Medlem

Rotel RA-12, har en själv.
Den har optisk in, samt även en BT-Dongel för musikstreaming.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av JBee:

Hur får du in Iphone-ljudet? iPhone funkar väl inte med Chromecast?

Jo. Men stöder väl inte Airplay bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem min nya stereoförstärkare denna vecka. Blev en Yamaha R-N402D Receiver.
Vet dock inte vad dina högtalare behöver men jag är nöjd än så länge. Spotify connect, optisk in, Bluetooth och Wi-fi bara att köra.