Fel innehåll i paket - vad gäller?

Permalänk
Slaget: Team SweC

Fel innehåll i paket - vad gäller?

Hej.

Gjorde en beställning på X sida och idag kollade jag i brevlådan och ser att jag fått hem två paket istället för ett. Ena paketet innehöll det jag beställt medan andra paketet innehöll någon annan kunds produkter. Värdet på mitt paket är nästan lika mycket som på paketet som blev felskickat. Mitt namn och adress stod på båda paketen och jag fick det som sagt hem i brevlådan.

Nu är det så att innehållet i mitt egna paket innehöll lite fel saker som inte går att byta ut eller rätta till och de vägrar hjälpa mig (vilket de har all rätt till att göra). Men de förväntar sig att jag skriver ut, skaffar fram ett brev, packar och går till posten och postar deras felaktiga paket så att de kan spara in 1100 kr och slippa ersätta den andra killens order från butikshyllan - utan att hjälpa mig alls med mitt egna lilla problem.

Så min fråga är helt enkelt, måste jag posta paketet? Jag säger inte att jag vill behålla produkterna, jag kan ändå inte använda/sälja dem. Jag kan tänka mig att gå och öppna dörren om de ringer på och lämna över paketet. Men är jag skyldig till att posta det?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

@Ejziponken: Du är skyldig att returnera paketet, men helt utan kostnad och en massa merarbete.
Tycker dom borde skicka både brev/paket och förbetald adresslapp till dig, men gå till posten får du nog göra själv.

Är dina egna saker felbeställda eller felpaketerade av dom?

Permalänk
Medlem

Kräv att de skickar ut en fraktsedel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Du har ingen som helst skyldighet att göra nånting alls OM du gör nåt så har du rätt att få 100% ersättning för allt arbete/kostnader.
Det minsta du borde göra dock är att kontakta företaget i fråga och tala om att du fått hem ett felskickat paket och dom är välkomna att hämta det mellan X tidpunkter på detta/dessa datum då du är hemma.
HUR dom löser detta är inget som du ska behöva lägga någon som helst tid/energi på förutom att öppna dörren och lämna ut sakerna om dom kommer på överenskommen tid sen om det är posten/dhl/taxi/knugen som företaget använder är helt upp till dom.

Vad du INTE får göra är att behålla sakerna heller slänga dom utan att du har gett företaget i fråga en chans att åtgärda felet/hämta skiten och det inom en rimlig tid.

Då företaget ifråga ej vill rätta din order så skulle JAG absolut inte lämna in paket på posten (även då jag har 300m till mitt utlämningsställe).
VARFÖR skulle jag göra ett dugg mer än vad lagen kräver av mig då företaget i fråga inte vill göra rätt för sig med den felaktiga best som jag lade!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du har ingen som helst skyldighet att göra nånting alls OM du gör nåt så har du rätt att få 100% ersättning för allt arbete/kostnader.
Det minsta du borde göra dock är att kontakta företaget i fråga och tala om att du fått hem ett felskickat paket och dom är välkomna att hämta det mellan X tidpunkter på detta/dessa datum då du är hemma.
HUR dom löser detta är inget som du ska behöva lägga någon som helst tid/energi på förutom att öppna dörren och lämna ut sakerna om dom kommer på överenskommen tid sen om det är posten/dhl/taxi/knugen som företaget använder är helt upp till dom.

Vad du INTE får göra är att behålla sakerna heller slänga dom utan att du har gett företaget i fråga en chans att åtgärda felet/hämta skiten och det inom en rimlig tid.

Då företaget ifråga ej vill rätta din order så skulle JAG absolut inte lämna in paket på posten (även då jag har 300m till mitt utlämningsställe).
VARFÖR skulle jag göra ett dugg mer än vad lagen kräver av mig då företaget i fråga inte vill göra rätt för sig med den felaktiga best som jag lade!

Skickar dom emballage och fraktsedel är jag ganska säker på att man måste lämna in det till posten om man inte har orimligt långt till ett post ställe.

Permalänk
Medlem

@Ejziponken: varför har dom rätt till att inte justera dom felen som dom har gjort med din egna beställning, lite Off topic kanske.

Permalänk

Ingen skyldighet alls på något sätt att skicka tillbaka det, det står ju ditt adress och namn.
MEN annars är det bara att kräva dom hjälpa dig med fel varor du fick

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av Ejziponken:

Hej.

Gjorde en beställning på X sida och idag kollade jag i brevlådan och ser att jag fått hem två paket istället för ett. Ena paketet innehöll det jag beställt medan andra paketet innehöll någon annan kunds produkter. Värdet på mitt paket är nästan lika mycket som på paketet som blev felskickat. Mitt namn och adress stod på båda paketen och jag fick det som sagt hem i brevlådan.

Nu är det så att innehållet i mitt egna paket innehöll lite fel saker som inte går att byta ut eller rätta till och de vägrar hjälpa mig (vilket de har all rätt till att göra). Men de förväntar sig att jag skriver ut, skaffar fram ett brev, packar och går till posten och postar deras felaktiga paket så att de kan spara in 1100 kr och slippa ersätta den andra killens order från butikshyllan - utan att hjälpa mig alls med mitt egna lilla problem.

Så min fråga är helt enkelt, måste jag posta paketet? Jag säger inte att jag vill behålla produkterna, jag kan ändå inte använda/sälja dem. Jag kan tänka mig att gå och öppna dörren om de ringer på och lämna över paketet. Men är jag skyldig till att posta det?

vad har du fått det från ? skulle företag X Y eller Z kunna skicka vad som helst och sen vägra skicka rätt delar så skulle det ju inte finnas någon internethandel.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Så du menar att de tvingar dig att skicka vidare paketet med pengar ifrån din egna plånbok? för att det skickat fel? Dummaste jag hört.

Jag hade behållt varan eller skickat mot ersättning och fraktkostnad.

Permalänk
Medlem

De får ju självklart skicka en fraktsedel. Finns väl inget företag som förväntar sig att du ska stå för returkostnaden när de har gjort fel. Och är de vettiga så ger de nån form av ersättning för besväret, t.ex avdrag på din order eller rabatt på nästa köp. Som jag ser det så är detta och den lilla tvisten om ditt eget köp två olika saker.

Permalänk
Medlem

Kan du inte beskriva vad som var fel med dina produkter som de inte vill hjälpa till med?

I övrigt har det som gäller redan nämnts av Grizzly666. Du behöver egentligen inte göra ett dugg, det är deras skyldighet att se till att paketet kommer till dom. Hade de varit smarta så hade de ju hjälpt dig med ditt problem och du hjälper dem med deras.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Hej.

Det är upp till företaget att hämta paketet/ordna med returfrakten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Vill också veta vad som var fel på din egna order. Även om man felbeställt grejer ska du kunna returnera.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

distansköplagen säger väll att du har 14dagars öppet köp på alla online köp? Så häv köpet och säg till dem att du skickar ditt paket till dem. Dem kan inte neka dig till att häva köpet för du gillade inte varan. Sen säger du åt dem att de är välkomna mellan säg 1800 och 20.00 att hämta felskickade paketet måndag onsdag och fredag i en uppkommande vecka efter jobbet. Då får de huvudverk kan jag lova.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Du fick det i brevlådan, dvs utan kvittens. Du har noll sktldigheter men ett gäng rättighetet.

Ring dem igen och förklara det ur din synvinkel. Kanske en vettig person svarar den här gången?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vad är det som är fel med det du beställt.

Har du beställt vara X och sedan fått vara Y istället? DÅ kan de inte neka att byta / hjälpa dig. Vad är det du har beställt? Lättare att hjälpa dig om du berättar lite mer.

Du ska inte lägga ut ett öre på att returnera deras försändelse, de skall ordna frakthandlingar och emballage om det behövs. DU skall inte ligga ute med några pengar för deras fel.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Varför är det så hemskt att skriva vad det är för företag det rör sig om ?

Jag tror många undrar vilken firma det är som håller såhär dålig kundservice...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ejziponken:

Hej.

Väldigt nyfiken på vad du köpt. Och varför har dom all rätt att vägra hjälpa dig med de saker som du faktiskt beställde men som blev fel.
Tänker på detta:

Skrivet av Ejziponken:

Nu är det så att innehållet i mitt egna paket innehöll lite fel saker som inte går att byta ut eller rätta till och de vägrar hjälpa mig (vilket de har all rätt till att göra)

Gällande det andra paketet är ansvaret såklart deras, dom ska skicka ut fraktsedel och emballage. Säger dom verkligen uttryckligen att du ska stå för returfrakten samt emballage?

Permalänk
Medlem

Om det är företaget som gjort fel så får dem snällt skicka en fraklapp till dig om dem vill ha tillbaka det som dem skickat fel till dig. Det är ju inte ditt fel liksom och ska inte kosta dig något att returnera.
Dem borde ju vara glada att du var så ärlig som hörde av dig om det du fått "extra" så att säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Hej.

Jadu, jag skulle inte lagt ner så mycket energi då dom inte verkar vilja ens lösa ditt ärende först, dom har klantat sig rejält 2 gånger om på en och samma "order" i princip!

Förresten, ny mus eller tngt bord? //Ryssk