Permalänk
Medlem

Behöver ny skärm fast okunnig

Hej,

Jag behöver en ny dataskärm då min nuvarande, BenQ FP91G+, är från 10+ år gammal.

System:
Intel Core i7-6700K @ 4.00 GHz
16,00 GB RAM
Nvidia Geforce GTX 980 Ti

Blir surt då man är inne på youtube och ser "gameplay videos" med ultra grafik och tänker "vafan så ser det inte ut på min dator".. sen kommer man på att man har en 1280x1024 @ 60Hz skärm från början 2000-tal.. *haha*

Några bra tips på köp av skärm?

Har sett denna:
http://www.elgiganten.se/product/pc-tablets/pc-skarme/AOC27G2...

Är detta något att ha? Vill inte köpa en alltför dyr skärm med "onödiga" funktioner ifall jag kan få en lika bra skärm utan dessa oanvändbara "extra" grejer.

Tack på förhand
Okunnig kille.

Permalänk
Bildexpert 📺

@BlanC91: En snabb koll på din skärm avslöjar vad som troligtvis är en TN-panel med 6-bitars färg och halvtonsmönster. Dåtidens "ultra-fast gaming" med 8 ms specificerad responstid (i praktiken säkert 40+ ms) och ett specificerat kontrastförhållande på 550:1. Så när till och med specarna, vilka ofta överdriver egenskaperna, är så pass bortom räddning skulle jag säga att nästan vad som helst är en förbättring.

Sedan finns det mycket man kan dividera kring vilken skärm som passar just dig. Men att den du tittar är avsevärt bättre än den du har lär det inte finnas någon tvekan kring.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Var ute efter en ny skärm i somras och kom förbi Benq XL2420G vilket jag också köpte. Ett stort steg över min gamla Samsung synkmaster skärm. Det är en 1920x1080p, 1ms, 144hz, 24tum, med Gsynk och den är extremt responsiv med fina färger för en TN panel, skulle inte tro på att det var TN om jag inte visste om det :). Dock så tror jag att den har blivit ersatt av en annan modell nu och den vara ganska saftigt prissatt då den gick på ca 4500kr när det begav sig vilket är ganska dyrt för en full hd skärm. Men ångrar mig inte en sekund då den är helt klockren till min dator.

https://www.inet.se/produkt/2340983/benq-24-xl2420g-g-sync#sp...

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight 2, Logitech Powerplay XL mod, Whooting Two HE, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlanC91:

Blir surt då man är inne på youtube och ser "gameplay videos" med ultra grafik och tänker "vafan så ser det inte ut på min dator".. sen kommer man på att man har en 1280x1024 @ 60Hz skärm från början 2000-tal.. *haha*

.. men vilken skärm använder du för att kolla på dessa gameplay videos?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: En 10+ år gammal skärm från BenQ (FP91G+). 1280x1024 @ 60 hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlanC91:

@Roger W: En 10+ år gammal skärm från BenQ (FP91G+). 1280x1024 @ 60 hz

Men du säger i första inlägget att du tittar på gameplayvideos och så ser dom inte ut så på din dator sen...
Men om du tittar på videos på samma skärm som du spelar, så borde ju själva spelet när du spelar se ungefär lika bra ut som videon?
Säker på att spelet är rätt konfigurerat?

... missförstå mig rätt: jag tycker du kan unna dig en ny skärm också, men du kanske även borde kolla inställningarna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.