Skolan tvingar mig att betala 500 kr

Permalänk
Medlem

Skolan tvingar mig att betala 500 kr

Klassen ville sälja kryddor, jag fick en påse kryddor för 500 kr och de bad mig att sälja det. Jag sa att jag skulle ha det svårt för att sälja kryddor och ville inte ha en påse, de övertalade mig att ta hem påsen och jag lyckades inte sälja allt tills deadline. Nu tvingar de mig att betala 500 kr? Har de rätt att göra såhär? Hur ska jag gå till väga med detta?

Permalänk
Medlem

Ingen kan tvinga dig göra någonting. Lämna tillbaks det du fick, och glöm det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@TedWyl:

Du behöver inte göra något, lämna tillbaka påsen. Eller ha den liggandes. Och låt de försöka kräva dig istället på pengarna. De kommer inte att lyckas.

/DW

Permalänk
Medlem

Har du skrivit under något? Har ni haft någon muntlig överenskommelse? Om det inte finns något bevis att ni kommit överens om något så bara vägra. Låter sjukt märkligt. 500kronor för en påse kryddor känns märkligt också. Vad var det för nåt? Saffran?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Lämna bara tillbaka det du inte sålt och pengarna såklart, inget de kan göra åt saken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Vad jag vet så säljer man saker just för att man inte ska samla in då alla inte vill eller kan betala. Vet inte om det finns någon lag men de kan ju knappast tvinga dig. Vad ska pengarna gå till?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Nästa gång (oavsett vad det nu handlar om), har du nya erfarenheter från denna gång och låter bli att bli övertalad - så slipper alla bli besvikna.

Permalänk
Medlem

Så länge ni inte har något muntligt eller skriftligt avtal kan du bara be dem dra åt helvete eftersom du inte bett om att sälja några kryddor. Skolan ska dessutom vara kostnadsfri, hänvisa till skolverket. http://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/avgift...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

500kr? måste vart en stor påse kryddor..

Nej dom har ingen rätt att göra så. Vad är det för skola som försöker tvinga eleverna att hosta upp 500kr för att man inte lyckas sälja nånting?

Permalänk
Medlem

Lämmna bara tillbaka det du inte sålt och eventuella pengar du sammlat in.
Välj att inte delta i det ni sammlar pengar till så finns det ingen som kan klaga.
Andra alternativet är väll att lämna tillbaka kryddorna och komma överrens om att betala mellanskillnaden.

Skrivet av anon190792:

Vad är det för skola som försöker tvinga eleverna att hosta upp 500kr för att man inte lyckas sälja nånting?

Jag gissar på att det inte är skolan, utan att det är något anordnat av eleverna i klassen.

Edit:
Ta lärdom av detta! Stå på dig nästa gång någon eller några försöker få dig att göra något du inte vill.
När jag gick i skolan så fick de för sig att sammla pengar genom försäljning. Jag tror jag var den enda som sa att jag inte var intresserad. Var vissa individer som var på mig flera gånger och ville att jag skulle delta i deras dummheter. Jag sa nej och det gjorde så jag slapp mycket krångel.

Permalänk
Medlem

Det är säkerligen till en klassresa eller liknande och då är det inte så lätt att bara strunta i det, i alla fall inte om man inte vill bli utanför. Jag vet precis vilken press man känner som elev i det här läget, 28 elever i en klass i en liten byaskola som skulle sälja nåt med hög tillgång och låg efterfrågan.

Jag vet inte hur alla andra löste det, blev säkert att föräldrarna fick försöka sälja på jobbet eller köpa allt själva. Fanns inget rimligt alternativ där.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Minns när jag var liten och vi skulle sälja godis, fick inte ett skit sålt så slutade med att farsan köpte upp hela "lagret" jag hade för att jag skulle få följa med på resan till gröna lund som vi sparade åt. Kan lätt bli konstig stämning och utanförskap om man inte lyckas..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Klassen ville sälja kryddor, jag fick en påse kryddor för 500 kr och de bad mig att sälja det. Jag sa att jag skulle ha det svårt för att sälja kryddor och ville inte ha en påse, de övertalade mig att ta hem påsen och jag lyckades inte sälja allt tills deadline. Nu tvingar de mig att betala 500 kr? Har de rätt att göra såhär? Hur ska jag gå till väga med detta?

Kan det inte vara så att du måste lämna tillbaka de osålda kryddorna?

Permalänk

Hej, är du över eller under 18? är du under som kan du ju be skolan att.........( ej skrivbart här på swec iaf)

Jag gjorde så att när sonen kom hem och skulle sälja korv/ost till en klassresa, så kontaktade jag klassmamman och "köpte" mig fri, för jag vet att det alltid strular med sådana försäljningar. Be morsfarsan om hjälp är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Minns när jag var liten och vi skulle sälja godis, fick inte ett skit sålt så slutade med att farsan köpte upp hela "lagret" jag hade för att jag skulle få följa med på resan till gröna lund som vi sparade åt. Kan lätt bli konstig stämning och utanförskap om man inte lyckas..

Förstår aldrig sådant, det är ju bättre att komma fram till en summa som föräldrarna är ok med sedan får folk lösa det själv för 95% av gångerna är det nog det som sker när ungar ska sälja saker eller liknande. Dessutom så ologiskt att mätta marknaden med 30+ ungar som springer runt i ett område och försöker sälja "premium-korv" för 10 gånger mer än de kostar i butik m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är väl bara att hänvisa till föräldrabalkens 9 kap. om du är minderårig - d.v.s. du får egentligen inte ens ingå avtal.

Permalänk
Medlem

Alltid lika jävligt med det där.
Det är likadant i Finland, men åtminstone såldes det kex/bakverk/godis som det är hög efterfrågan på speciellt chokladbollarna. Eftersom jag är värdelös på att sälja var det mamma som tvingades pracka på släkten och arbetskamraterna. Några lådor köpte vi själva också. Vissa sorter hade låg efterfrågan så hon gjorde allt för att endast behöva följa chokladbollar.

Jag förstår varför systemet finns, men man borde ha ett val. Sälj eller köp sig fri. Då skulle det dessutom bara lättare för de som vill sälja eftersom tillgången är lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Grattis, du har precis lärt dig något av det mest användbara du kommer lära dig under din skolgång:

Livet är inte rättvist.

Permalänk
Inaktiv

Om vi ska utgå från att TS är under 18. Så tycker jag det är riktigt dåligt av fröknarna eller den som håller i det hela, att låta eleverna ta ansvar för att få ihop pengarna.

Hur ska detta gå till i praktiken. Knacka dörr lär ju inte leda till mycket när ingen idag har kontanter på sig. Sälja kryddor till släkten och få ihop 500kr lär bli svårt tror jag. En marknad kanske skulle funka, men då måste det vara med i planeringen.

Och sen tiden. Först är det skola, läxor, och oftast träning under veckorna, Sen är det kanske match på helgerna.

Det kanske hade funkat bättre för några år sedan när folk hade mer kontanter på sig. Men idag handlar majoriteten med kort och swishar pengar till varandra.

Edit: Bättre låta föräldrarna betala in det. Eller tänka ut nånting annat som klassen kan få in pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

jag lyckades inte sälja allt tills deadline. Nu tvingar de mig att betala 500 kr? Har de rätt att göra såhär? Hur ska jag gå till väga med detta?

Lämna över de pengar du samlat in och vad du har kvar av kryddorna. Gör du det så kan de inte kräva dig på mer pengar. Att sälja kryddor låter faktiskt lite konstigt, men om vi tar en annan vinkel och säger att du får en påse kakor, men istället för att sälja kakorna så åt du upp dem istället, då skulle de nog kunna kräva betalning eftersom du har inga varor att återlämna.

Permalänk
Medlem

Förvänta dig inte att få deltaga i några aktiviteter om du inte känner för att jobba för att få ihop en klasskassan.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Inaktiv

Är kryddorna ett vitt pulver som er kemilärare tvingar er att sälja för att få bra betyg?

Annars är det troligen så att klassen gemensamt säljer saker för att få in till något som en skolresa, där alla i klassen ska bidra lika mycket och man som student har valet att inte följa med på skolresan och få ut sin pott av pengarna.
Så informera bara din klassföreståndare att du ej vill följa med på skolresan så är nog problemet enkelt löst.

Det finns scenario som skulle vara att skolan skänker bort pengarna, då ska du dock ifrågasätta barnarbete och att skolan ska vara politisk neutrala. Det sista med att de ej ska se någon viss grupp mer i behov än någon annan.

*edit*
Bortser man från tvånget att sälja så är det faktisk bra att lära sig kunna göra sånt, är man det minsta intresserad av att få jobb när man blir äldre så brukar de där sakerna som man säljer i grundskolan för klassresan inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Förstår aldrig sådant, det är ju bättre att komma fram till en summa som föräldrarna är ok med sedan får folk lösa det själv för 95% av gångerna är det nog det som sker när ungar ska sälja saker eller liknande. Dessutom så ologiskt att mätta marknaden med 30+ ungar som springer runt i ett område och försöker sälja "premium-korv" för 10 gånger mer än de kostar i butik m.m.

Det är inte särskilt svårt att förstå. Man vill så långt det går undvika att försätta barn i situation där de inte kan bidra för att deras föräldrar inte har råd. Det är inte svårt att tänka sig scenarier där det ändå inte faller särskilt väl ut "min pappa köpte fem och min mormor 15, hur många har du sålt?" men det nästbästa alternativet torde vara att inte arrangera några klassaktiviteter alls som kräver extrapengar.

Permalänk
Medlem

Om inte föräldern/föräldrarna har råd att bidra med 500 kr så handlar det om prioriteringar. Det kan handla om att spara in på t.ex. cigarretter, "fredagsmys", hämtmat, alkohol osv.. I värsta fall kan man leva på makaroner och falukorv i en vecka.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om inte föräldern/föräldrarna har råd att bidra med 500 kr så handlar det om prioriteringar. Det kan handla om att spara in på t.ex. cigarretter, "fredagsmys", hämtmat, alkohol osv.. I värsta fall kan man leva på makaroner och falukorv i en vecka.

För de runt 10% som lever under förhållanden som brukas klassas som barnfattigdom handlar det knappast om att prioritera bort lyxkonsumtion.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om inte föräldern/föräldrarna har råd att bidra med 500 kr så handlar det om prioriteringar. Det kan handla om att spara in på t.ex. cigarretter, "fredagsmys", hämtmat, alkohol osv.. I värsta fall kan man leva på makaroner och falukorv i en vecka.

Självfallet, men vad gör man om man redan befinner sig i en situation där man konstant lever på makaroner och falukorv?

Allt handlar inte om prioriteringar utan om ens situation i livet. Tro mig, jag har själv varit där. Även fast man vill att ens barn ska ha precis allt så finns det föräldrar som trots att de prioriterat bort sig själva helt och hållet inte har råd att lägga ut 500 kr på kryddor/korv/strumpor/whatever.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Fast föräldrarna skall inte behöva bidra med 500:- bara för att deras barn vägrar sälja dessa kryddor.

Om de säljer något för 500:-, och deras förtjänst av detta är 30% så innebär det att föräldrarna istället skulle kunna bidra med 150:- istället. Är förtjänsten 45%, så 225:-.

Aldrig i livet att jag skulle låta barn sälja strumpor/kakor/kryddor/korvar/etc.

Edit: mitt inlägg innebär inte att jag anser att det är enkelt och att alla föräldrar skall klara av det, utan att om man inte vill vara med så skall man slippa ta emot strumpor/kakor/kryddor/korvar/etc och bara bidra med förtjänsten.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Om inte föräldern/föräldrarna har råd att bidra med 500 kr så handlar det om prioriteringar. Det kan handla om att spara in på t.ex. cigarretter, "fredagsmys", hämtmat, alkohol osv.. I värsta fall kan man leva på makaroner och falukorv i en vecka.

Och för de t.ex. ensamstående föräldrar som redan lever på falukorv och makaroner och som skulle jubla om de kunde äta hämtmat en gång om året eller unna sig något kul någon gång. Var ska de prioritera bort? Övergå till 1-kronas nudlar i en månad?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Fast föräldrarna skall inte behöva bidra med 500:- bara för att deras barn vägrar sälja dessa kryddor.

Om de säljer något för 500:-, och deras förtjänst av detta är 30% så innebär det att föräldrarna istället skulle kunna bidra med 150:- istället. Är förtjänsten 45%, så 225:-.

Aldrig i livet att jag skulle låta barn sälja strumpor/kakor/kryddor/korvar/etc.

Edit: mitt inlägg innebär inte att jag anser att det är enkelt och att alla föräldrar skall klara av det, utan att om man inte vill vara med så skall man slippa ta emot strumpor/kakor/kryddor/korvar/etc och bara bidra med förtjänsten.

Mmm jättebra, då får alltså de barnen med föräldrar som inte har pengar eller bryr sig "straffarbeta". Verkar genomtänkt.