F Secure safe antivirus

Permalänk
Medlem

F Secure safe antivirus

Hej Folks!

Undrar om någon här har börjat använda Antivirusprogram som man betalar för?

Har själv alltid använt gratisversioner som AWG Free och Microsoft Essentials förut men tänkte testa en betalversion eftersom F-Secure hadde ett erbjudande om att testa fritt i en månad.

Det blir ju mer och mer hack av kontokort och identitetsstölder så tänkte kanske bäst att öka på säkerheten.

Har nyligen kört in F-Secure Safe för gratis användande i en månad så vet inte hur mycket säkrare detta alternativet är.

Det konstiga är att priset för produkten skiljer ganska markant.

På Komplett kostar det 399 Kr +frakt för 3 enheter i ett år medan det på F-Secures egen sida ligger på 649 Kr för en prenumeration i ett år för samma antal enheter.

Är det bara dyrare eller någon annan hake som tillkommer för annars är det väl bara att beställa där det är billigast om det nu fungerar bra?

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M806:

Hej Folks!

Undrar om någon här har börjat använda Antivirusprogram som man betalar för?

Har själv alltid använt gratisversioner som AWG Free och Microsoft Essentials förut men tänkte testa en betalversion eftersom F-Secure hadde ett erbjudande om att testa fritt i en månad.

Det blir ju mer och mer hack av kontokort och identitetsstölder så tänkte kanske bäst att öka på säkerheten.

Har nyligen kört in F-Secure Safe för gratis användande i en månad så vet inte hur mycket säkrare detta alternativet är.

Det konstiga är att priset för produkten skiljer ganska markant.

På Komplett kostar det 399 Kr +frakt för 3 enheter i ett år medan det på F-Secures egen sida ligger på 649 Kr för en prenumeration i ett år för samma antal enheter.

Är det bara dyrare eller någon annan hake som tillkommer för annars är det väl bara att beställa där det är billigast om det nu fungerar bra?

Hur pass du är i behov av ett anti-virus beror ju på flera faktorer.

Det kan vara bra om du blivit/är (ur min synpunkt):

• Utsatt för det tidigare

• Surfar på hemsidor du inte är van vid

• Laddar ned innehåll som du är osäker på innehållet

• Känner att grundutbudet inte räcker (det du redan har)

• Är den ekonomiska ersättningen för att få skydd i balans med skyddet du behöver?

är dem faktorer jag skulle rekommendera att fundera över.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Hur pass du är i behov av ett anti-virus beror ju på flera faktorer.

Det kan vara bra om du blivit/är (ur min synpunkt):

• Utsatt för det tidigare

• Surfar på hemsidor du inte är van vid

• Laddar ned innehåll som du är osäker på innehållet

• Känner att grundutbudet inte räcker (det du redan har)

• Är den ekonomiska ersättningen för att få skydd i balans med skyddet du behöver?

är dem faktorer jag skulle rekommendera att fundera över.

Har väl fått rensa datorerna under årets lopp då friversionerna inte lyckats ta bort vissa aggresiva virus,men det kanske rör sig om 3 till 4 gånger på ett tidsspann på 15 år.Så det är ju inte så farligt men hackarna ligger ju alltid före så även om man tror sig vara bra skyddad så kommer ju uppdateingarna av Antiviruset alltid efter nån har blivit utsatt.

Jag tänkte väl så som såhär att ett Antivirus som tar flera olika hot istället för som andra kanske gör och installerar ett gratis Antivirus samt gratis malewareprogram.

Många attacker sker ju i bakgrunden och användaren märker ingenting vad som händer.

Kanske orolig i onödan.men det sker ju dagligen så tänkte som så..... jag är bara en datoranvändare och inte programmerare så det It teknikerrna inte kan stoppa kan nog inte jag heller haha... funderar bara på om man bara ska beställa efter prövotiden på billigaste ställe?

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av M806:

Har väl fått rensa datorerna under årets lopp då friversionerna inte lyckats ta bort vissa aggresiva virus,men det kanske rör sig om 3 till 4 gånger på ett tidsspann på 15 år.Så det är ju inte så farligt men hackarna ligger ju alltid före så även om man tror sig vara bra skyddad så kommer ju uppdateingarna av Antiviruset alltid efter nån har blivit utsatt.

Jag tänkte väl så som såhär att ett Antivirus som tar flera olika hot istället för som andra kanske gör och installerar ett gratis Antivirus samt gratis malewareprogram.

Många attacker sker ju i bakgrunden och användaren märker ingenting vad som händer.

Kanske orolig i onödan.men det sker ju dagligen så tänkte som så..... jag är bara en datoranvändare och inte programmerare så det It teknikerrna inte kan stoppa kan nog inte jag heller haha... funderar bara på om man bara ska beställa efter prövotiden på billigaste ställe?

Det grundläggande skyddet är i princip samma i gratisversionerna, det man brukar betala för är extrafunktionerna. Gå in på av-test och välj något av dem med högst betyg, eller av-comparatives.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det grundläggande skyddet är i princip samma i gratisversionerna, det man brukar betala för är extrafunktionerna. Gå in på av-test och välj något av dem med högst betyg, eller av-comparatives.

Jag har väl kollat lite på vilka Antivirus som får bäst omdömme på olika sidor,men det roliga är ju att det aldrig blir samma vinnare i de olika testerna så det verkar ju som att det sponsras av olika företag.

Bäst i test sa nån på jobbet att Avast var men jag har sett andra sidor med ett annat utlåtande....

Så klart man blir förvirrad.

Får nog ta en funderare på detta lol

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av M806:

Jag har väl kollat lite på vilka Antivirus som får bäst omdömme på olika sidor,men det roliga är ju att det aldrig blir samma vinnare i de olika testerna så det verkar ju som att det sponsras av olika företag.

Bäst i test sa nån på jobbet att Avast var men jag har sett andra sidor med ett annat utlåtande....

Det blir olika resultat beroende på vad man testar med, det behöver inte betyda att de är sponsrade av de olika företagen. Det finns dock några som konsistent ligger i topp.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M806:

Kolla även in de som granskat antivirusprogrammen lite mer på djupet senast, det är rätt intressant för de rekommenderar MSE. (Joxean Koret och Tavis Ormandy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Kolla även in de som granskat antivirusprogrammen lite mer på djupet senast, det är rätt intressant för de rekommenderar MSE. (Joxean Koret och Tavis Ormandy)

Har provat F Secure Safe på 3 enheter nu då det går att använda på dator mobil och surfplatta så det är rätt smidigt att använda.

Har som sagt själv alltid installerat gratis antivirus i många år på familjens datorer då man trott att det funkar väl lika bra som betalversioner,

Det jag kan konstatera är att min systers dator har haft problem då hon kanske inte alltid har koll på vad hon får med sig när hon ska ladda ner t.e.x en ny version av flashplayer för att kunna köra spel på facebook.

Hon har även haft problem med sina bankkort som någon förmodligen försökt att komma över uppgifter om och automaten har beslagtagit det vid uttag.

Nu kan man ju inte veta vad hon gör på datorn eftersom hon inte vet själv vad som har hänt. men program som inte ska vara där har jag fått avinstallera i kontrollpanelen

Min systers dator har strulat en hel del den sista tiden så jag installerade F Secure Safe även på hennes för att se om det fanns någon skadlig programvara.....ja och där MSE inte hittade något så fann F Secure 177 skadliga poster.

Vet inte om allt var skadligt men rensade upp datorn och det verkar som den fungerar som den ska nu utan att installera om operativsystemet som för övrigt är gamla hederliga Windows7.

Hur bra det kommer att skydda i framtiden vet jag inte men det säger väl en del om skadlig kod som jag inte visste och kanske fler än mig.

Har man inga problem med sin dator så kan man säkert använda gratisversioner.

Det finns ju en större risk när personer bara tankar ner nåt de behöver eller klickar på länkar man inte vet var det är för något.

Så summan av kardemumman är att skit bakom spakarna kan ställa till det mer än man tror.

Testar ett år och ser vad det går för.

Man är aldrig 100% säker ändå så det är bara till att ha så bra skydd man kan.

Visa signatur