Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Jag förstår inte trots att jag uppskattar alla hjälpsamma människor vi har och såklart att det är för ett gott ändamål.

Du har inga pengar, du har köpt en skärm, du ska hjälpa dem ekonomiskt, du har en dator du inte spelar på som han skulle kunna använda?

Min dator kostade runt 13k och den kör jag ultra i BF1 på i stabila 120+fps.

Lite overkill om man har knaper budget.

För 4 tusen beg får man en riktigt kompetent maskin tex.

Jag har aldrig sagt att jag inte har pengar, men som sagt julen är på ingång med allt vad det innebär. Tjejen är ensamstående och just nu hemma för att ta hand om sin son då det är in och ut till sjukhuset för behandlingar och då blir ju hennes ekonomi inte den bästa om man säger som så.

Jag har en dator men både jag och mina barn nyttjar den, för övrig så skulle tjejen inte ta emot den då hon tycker att det är för mycket. Hon vill köpa en dator till sin son och jag har sagt att jag vill vara med och betala på den, vilket hon sa nej till först men sedan sa jag att det kunde vara min julklapp till honom. Har med stolthet att göra att hon inte vill ta emot för mycket pengar av mig.
Visst jag har köpt en ny skärm vilket är en julklapp till mig själv men tanken är att tjejens son ska få min gamla.

Men jag försöker hjälpa till så gott jag kan och i detta fallet var det att fråga om det fanns någon på forumet som visste var man kunde söka bidrag till sjuka barn, och på så sätt så kommer inte pengarna från mig.
Sedan började medlemmarna här skriva om att samla ihop delar till en dator och så började snöbollen rulla

10-13k kr var ett ungerfärligt belopp och som du säger så kan man säkert hitta någon bra maskin billigare.

Jag gör bara så gott jag kan.

Permalänk
Medlem

Dat logic xD
Bara o börja kamma på blocket, du hittar säkert ett bra kap!
Kram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Bara o börja kamma på blocket, du hittar säkert ett bra kap!

Blocket är överprisat jämfört mot swecs egna marknad.

Permalänk

@Burner72:

Tips/förslag! Kanske denna dator går att köpa för ett rimligt pris? Fullt acceptabel speldator.

Skrota eller sälja?

Skicka PM till killen.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Jag har troligtvis 8gb DDR3 som han skulle kunna få, om det önskas. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Hej hej

Jag hjälper gärna till med moderkort om det underlättar något för er. Socket 1155 eller senare har vi här. Skicka PM i så fall.

En stor styrkekram till dig, din flickvän och hennes son. <3

MVH
Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Hej hej

Jag hjälper gärna till med moderkort om det underlättar något för er. Socket 1155 eller senare har vi här. Skicka PM i så fall.

En stor styrkekram till dig, din flickvän och hennes son. <3

MVH
Josefin

Gigabyte höjer sig åter igen i mina ögon!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Nu är det såhär att jag har bestämt mig för att bygga datorn till killen kostnadsfritt, har inte läst resten av tråden så vet inte om jag är först med att höra av mig om detta. Men jag bygger gärna en helt ny dator till honom som han kan spela det mesta på. Jag bygger ganska ofta och jag anser att har man möjlighet ska man ett ansvar att ställa upp för medmänniskor. Kontakta mig så kan vi prata om det praktiska.

Ta gärna reda på vilket eller vilka spel det är som han gillar att spela så ska jag försöka lösa den biten också så ska vi se till att han iallafall får sig en rejäl positiv överraskning som ger honom lite extra styrka.

Mvh Salar Rangkeshan

Permalänk

Tjena,

Jag har ett mini ITX bygge med en I5:a 2500K (om jag kommer ihåg rätt) och 670TI, win 10 som jag kan tänka mig skänka till grabben plus mitt Corshair headset. 670TI lär inte klara av Battlefield 1 men om någon annan här kan ordna ett bättre grafikkort har du en färdig dator. Jag skall köra till Halmstad om två veckor och skall jag ändå dit så kan jag köra till Göteborg och överlämna det.
Kan återkomma med fler spec på datorn så kan andra här lägga till ev saker som saknas.

Så om någon Sweclockare kan ordna ett bättre kort och bor i Skåne eller på väg till GBG säg till.

//Cristian

Visa signatur

CPU: i7-2600K @ 3.4GHz MB: m-ATX Z77 Gigabyte G1.Sniper M3 Mem: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING HDD: Samsung 840 SERIES 240 GB HDD: 2TB HDD Case: Fractal Design Arc Mini R2 PSU: CoolerMaster 620W OS: Win10

Permalänk
Skrivet av salar5555:

Nu är det såhär att jag har bestämt mig för att bygga datorn till killen kostnadsfritt, har inte läst resten av tråden så vet inte om jag är först med att höra av mig om detta. Men jag bygger gärna en helt ny dator till honom som han kan spela det mesta på. Jag bygger ganska ofta och jag anser att har man möjlighet ska man ett ansvar att ställa upp för medmänniskor. Kontakta mig så kan vi prata om det praktiska.

Ta gärna reda på vilket eller vilka spel det är som han gillar att spela så ska jag försöka lösa den biten också så ska vi se till att han iallafall får sig en rejäl positiv överraskning som ger honom lite extra styrka.

Mvh Salar Rangkeshan

Såg ditt inlägg efter att jag hade skrivit mitt men du kanske kan ev använda min burk och bygga vidare på det? Det är som sagt en hyfsad färdig dator som bara behöver ett bättre grafikkort.

PM:a mig.

Visa signatur

CPU: i7-2600K @ 3.4GHz MB: m-ATX Z77 Gigabyte G1.Sniper M3 Mem: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING HDD: Samsung 840 SERIES 240 GB HDD: 2TB HDD Case: Fractal Design Arc Mini R2 PSU: CoolerMaster 620W OS: Win10

Permalänk

@Arbetshäst: Jättesnällt av dig att erbjuda dig, men jag tänkte dock bygga något åt det framtidssäkra hållet med lite nyare delar och så har jag lite tankar på sleevade kablar och lite " coolt " som kommer passa en 13 åring, ( menar absolut inte att din dator är dålig, vill inte att det ska komma ut fel, hoppas du förstår hur jag menar )

Permalänk

Hej! Jag har inga datorkomponenter som skulle kunna behövas men däremot har jag två st Steelseries Rival, samt en stor musmatta och ett Razer Lycosa tangentbord som jag kan bidra med.

Skicka gärna ett meddelande till mig om ni är intresserade.

Permalänk
Skrivet av salar5555:

@Arbetshäst: Jättesnällt av dig att erbjuda dig, men jag tänkte dock bygga något åt det framtidssäkra hållet med lite nyare delar och så har jag lite tankar på sleevade kablar och lite " coolt " som kommer passa en 13 åring, ( menar absolut inte att din dator är dålig, vill inte att det ska komma ut fel, hoppas du förstår hur jag menar )

Ingen fara, bara grabben blir glad så. Jag och kanske andra swecklockers kan skicka lite pengar till dig för bygget ifall fler är intresserade. PM:a mig om det blir aktuellt!

//Cristian

Visa signatur

Permalänk

@Arbetshäst: Ja, jag ska verkligen anstränga mig för att detta ska bli ett av mina bästa byggen någonsin, så hoppas verkligen han blir glad. Ja detta kommer absolut bli av, inväntar vara svar från TS så sätter vi igång, Det är absolut jättesnällt, självklart inget jag varken förväntar mig eller kräver, bygger mer än gärna datorn som jag sa på egen plånbok, vill ni gå ihop så kan jag ju säkert bygga ännu bättre dator eller kanske eventuellt om vi får ihop till en skärm till datorn. Jättebra ide!

Permalänk

@Burner72

Kom också att tänka på att vi brukar också skänka pengar till Barncancerfonden via jobbet och vi har en som är lite aktiv inom det. Han hänvisade till http://www.henriksuperman.se/ som håller just på med sånt som du efterlyser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nog en hel del med nycklar till olika spel på steam om det skulle vara av intresse!

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk
Skrivet av salar5555:

@Arbetshäst: Ja, jag ska verkligen anstränga mig för att detta ska bli ett av mina bästa byggen någonsin, så hoppas verkligen han blir glad. Ja detta kommer absolut bli av, inväntar vara svar från TS så sätter vi igång, Det är absolut jättesnällt, självklart inget jag varken förväntar mig eller kräver, bygger mer än gärna datorn som jag sa på egen plånbok, vill ni gå ihop så kan jag ju säkert bygga ännu bättre dator eller kanske eventuellt om vi får ihop till en skärm till datorn. Jättebra ide!

Jo, det är sjukt snällt av dig men samtidigt roligt om fler bidrar till ett bra ändamål. En sån julklapp är oslagbart och kan bara tänka mig hans glädje!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jolesson:

Har nog en hel del med nycklar till olika spel på steam om det skulle vara av intresse!

Skicka gärna över dessa så kan jag ladda in de på hans dator när den är färdigbyggd Stort tack!

Permalänk
Medlem

Kolla med Sweclockers om de kan tänka sig att ha en tråd där du kan få lite crowdfunding för en dator till grabben. Därgenom kan du även få tips vad du ska ha för delar.

Gör det snyggt genom att redovisa kvitton på vad du köpt och donera överskott till Barncancerfonden så blir nog alla nöjda. Kan absolut tänka mig lägga någon hundring.
Kanske till och med återförsäljare och leverantörer vill vara med och sponsra, även om ni vill hålla personuppgifter privat?

Ping
@inet
@webhallen
@elgiganten
@asus

Edit:
Jag är medlem på en sida för MC-folk. Där brukar det varje år skrapas ihop pengar till en eller flera motorcyklar i sämre länder som doneras till en behövande organisation.
Kanske något vi kan göra här, fast med datorer, TV osv. Går det att pinga @anon38900 ?

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Kan du ange hans steam? Så kan man kanske gifta spel

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av Robban75:

Kolla med Sweclockers om de kan tänka sig att ha en tråd där du kan få lite crowdfunding för en dator till grabben. Därgenom kan du även få tips vad du ska ha för delar.

Gör det snyggt genom att redovisa kvitton på vad du köpt och donera överskott till Barncancerfonden så blir nog alla nöjda. Kan absolut tänka mig lägga någon hundring.
Kanske till och med återförsäljare och leverantörer vill vara med och sponsra, även om ni vill hålla personuppgifter privat?

Ping
@inet
@webhallen
@elgiganten
@asus

Edit:
Jag är medlem på en sida för MC-folk. Där brukar det varje år skrapas ihop pengar till en eller flera motorcyklar i sämre länder som doneras till en behövande organisation.
Kanske något vi kan göra här, fast med datorer, TV osv. Går det att pinga @Sweclockers ?

Låter som en bra ide, som sagt datorn kommer jag betala från egen ficka, men en crowdfunding för skärm, tangenbord, mus och headset skulle ju absiolut vara välkommet.

Permalänk
Medlem

har inget direkt att komma med när det gäller dator men kan skramla ihop lite pengar för steam spel till honom.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Skrivet av salar5555:

Mvh Salar Rangkeshan

Har nu även via lokala kontakter ordnat så att grabben kan få en ny fin skärm till sin nya dator också. Nu är det bara spel, mus, tangentbord och headset!

Permalänk

Vet inte om det fortfarande är igång men kanske värt att höra av sig och fråga iaf

http://ptbinitiative.org/

Lycka till med allt och hoppas att du får ihop en dator åt grabben!

Permalänk
Mattecoach

@salar5555:

Glöm inte att utnyttja erbjudandet av Gigabyte som fanns i tråden!

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@salar5555:

Det tänkte jag inte ens på! superbra! Jag ska kontakta henne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Mvh Salar Rangkeshan

Sjukt fint av dig!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Det tänkte jag inte ens på! superbra! Jag ska kontakta henne!

Corsair hade någon deal där du får ett nätaggregat på köpet om du köpte ett visst chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Har en 4670k, moderkort, Corsair TX650 och ett 770 som han kan få, strax utanför Göteborg

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av salar5555:

Har nu även via lokala kontakter ordnat så att grabben kan få en ny fin skärm till sin nya dator också. Nu är det bara spel, mus, tangentbord och headset!

Skrivet av terribleskeleton:

Vet inte om det fortfarande är igång men kanske värt att höra av sig och fråga iaf

http://ptbinitiative.org/

Lycka till med allt och hoppas att du får ihop en dator åt grabben!

Skrivet av PuMaH:

@salar5555:

Skrivet av molliz:

Corsair hade någon deal där du får ett nätaggregat på köpet om du köpte ett visst chassi

Skrivet av Vation:

Har en 4670k, moderkort, Corsair TX650 och ett 770 som han kan få, strax utanför Göteborg

Mycket fint av dig vation, Jag har dock nu beställt de flesta delarna till grabben i form av bland annat i5-6600k och även fått mycket fin hjälp med moderkortet av josefin på gigabyte. Det som nu behövs är bidrag i form av tangenbord, mus och headset. Chassi och nättaggregat och sleevade kablar är även det beställt