Speldator till cancersjuk kille

Permalänk
Medlem

@Burner72: Hör med @anon193054, han bygger datorer som han skänker till välgörenhet. Vet inte om han fortfarande är aktiv dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Burner72: Hör med @dix_xib, han bygger datorer som han skänker till välgörenhet. Vet inte om han fortfarande är aktiv dock.

Tack för tipset, ska skicka ett pm till honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Min tanke var verkligen inte att "tigga" pengar, utan min ursprungliga tanke var en förfrågan om någon visste om det finns organisation dit man kunde vända sig för att få ett bidrag till en cancersjuk 13åring

F.d. CTRF eller CancerRehabFonden (som jag tror dom heter nu). Man kan med hjälp av sjukhusets kurator ansöka om pengar för saker som hjälper rehabiliteringen. Det går nog att svänga ihop en text som förklarar kopplingen dataspel/umgänge/humör/glädje. Själv fick jag pengar till en resa när jag var 18 år, drog till London med mina kompisar, träffade första riktiga kärleken och resten är historia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

F.d. CTRF eller CancerRehabFonden (som jag tror dom heter nu). Man kan med hjälp av sjukhusets kurator ansöka om pengar för saker som hjälper rehabiliteringen. Det går nog att svänga ihop en text som förklarar kopplingen dataspel/umgänge/humör/glädje. Själv fick jag pengar till en resa när jag var 18 år, drog till London med mina kompisar, träffade första riktiga kärleken och resten är historia..

Det var precis det här som jag var ute efter när jag skapade tråden inatt.
Är otroligt tacksam för ditt och alla andras svar. Ska kolla upp CancerRehabFonden och se vad dom kan göra.
Mycket mycket tack åter igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Det var precis det här som jag var ute efter när jag skapade tråden inatt.
Är otroligt tacksam för ditt och alla andras svar. Ska kolla upp CancerRehabFonden och se vad dom kan göra.
Mycket mycket tack åter igen

Ser att din sign. ser bra ut. Varför inte byta din dator mot hans? Om du bara spelar dvs, är det för jobb så är det väl en annan sak, men om du bara använder den för spel så känns det ju bättre om du switchar dator helt med barnet och sparar upp till en ny till dig själv tills vidare, så får du också något att se fram emot !

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Vet inte var jag ska skriva denna tråden, testar här men moderator får flytta till bättre ställe om det behövs.

Tjejens son som är 13 år är drabbad av cancer och han har kämpat mot det i nästan 1 år.
Hans mamma ser hur han lever upp när han sitter och spelar med kompisar online och detta gör att han känner sig stark i spelen fast han inte orkar speciellt mycket IRL.
Efter nyår så ska han in på en riktigt tuff behandling och kommer att sitta isolerad i ett sjukhusrum i 6 veckor.
Problemet är att han sitter med en dator av modell äldre och den skulle behövas bytas ut mot något nytt. Spelen han vill kunna spela fungerar inte på han dator (battlefield 1 och liknade spel). Det mest avancerade han spelar nu är CS:GO

Min fråga är om någon känner till några organisationer som hjälper till med bidrag/hjälp för drabbade familjer. Tjejen är helt otrolig i sitt engagemange i sin son samt ser att cancer avdelningen lider brist på uppdaterad dator utrustning. Hon ska försöka söka sponsorer till att uppdatera detta, men hon vet inte att jag föröker se om det går att göra något för att uppfylla hennes son önskan. Det verkligen lyste i hans ögon när han berättade för mig hur han skulle vilja ha det.

Så min jag upprepar min fråga på hjälp att hitta någon eller några ställen att vända sig till då jag vet att det finns så mycket kunskap här på forumen.

Tack på förhand

Om jag mot förmodan skulle vinna pågående tävling från MSI och webhallen så skänker jag det gtx1060 kortet direkt till honom.

Det är kanske ett töntigt erbjudande då det är ett long shot att jag vinner men OM så är det hans. Om inte annat kanske jag kan inspirera andra att erbjuda samma sak.

Lycka till!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av ImTheMeaN:

Skulle det behövas skulle jag kunna skänka en i7-2600.
Eller en i5-3570k.
Just för ändamålet.
Dock är moderkort lite halvt svåra att få tag i. Men fixar du ett sådant som är kompatibelt med processorn så skickar jag processorn

Socket 1155

Skrivet av Wastafari:

Har ett mITX kort med 1155 som kan tänkas matcha ifall det blir en insamling.

Lägger till med ett GTX 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ser att din sign. ser bra ut. Varför inte byta din dator mot hans? Om du bara spelar dvs, är det för jobb så är det väl en annan sak, men om du bara använder den för spel så känns det ju bättre om du switchar dator helt med barnet och sparar upp till en ny till dig själv tills vidare, så får du också något att se fram emot !

Hans mamma är nog lite för stolt att ta emot en sådan dyr sak av mig. Det är på nåders som jag kommer att få lov att vara med och betala för datorn, fick linda in att det kunde vara min julklapp till honom att vara med och betala.
Hon vet inte om att jag gör det här.
För övrig så hade hon tänkt att köpa en stationär dator på Mediamarkt eller Elgiganten vilket jag sa att det ska hon inte alls utan att jag skulle hjälpa henne att hitta något passande.

Permalänk
Skrivet av Burner72:

Hur fungerar ett mITX kort i ett miditower? har ett Cool Master elite liggandes som jag kan använda.

mITX moderkort går montera i ATX chassin. (dock ej tvärt om av uppenbara anledningar) Det ser lite udda ut men fungerar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte varför du inte kan låta honom använda din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Hans mamma är nog lite för stolt att ta emot en sådan dyr sak av mig. Det är på nåders som jag kommer att få lov att vara med och betala för datorn, fick linda in att det kunde vara min julklapp till honom att vara med och betala.
Hon vet inte om att jag gör det här.
För övrig så hade hon tänkt att köpa en stationär dator på Mediamarkt eller Elgiganten vilket jag sa att det ska hon inte alls utan att jag skulle hjälpa henne att hitta något passande.

Hade jag varit du så hade jag tvingat ett utbyte, ungen får din dator och du tar hens dator för jobb.

Känns ju skumt att inte kunna ta emot en pryl i utbyte men kunna ta emot rena pengar. Jaja, to each its own.

Om du har det helt OK ställt ekonomiskt sett så kan du nog hitta en mer än tillräckligt bra speldator på marknaden för ca 8000 kr och låta henne betala hälften. Har sett några sjuka grejer blivit såld på marknaden här till dom pengarna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Verkligen hemskt att läsa detta, jag beklagar verkligen. Samtidigt är det fantastiskt att se hur så många som vill hjälpa andra! Jag kollar lite med mina kontakter, skickar PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Nu satte du mig på pottkanten, åter igen inte vad jag hade tänkt mig men ni är ju för underbara. Vet inte om det är tillåtet enligt forums reglerna att ta emot pengar.
Men skulle ju kunna skicka mitt mobilnummer via PM om någon vill swisha och skulle det bli något överskott så går det oavkortat till barncancerfonden.
Har förlorat en fru till malignt melanom därav min vilja att göra tjejens son extra glad och peppad inför behandling efter nyår.
Om det är emot reglerna så går varenda krona tillbaka till avsändaren.

Skrivet av Burner72:

Min tanke var verkligen inte att "tigga" pengar, utan min ursprungliga tanke var en förfrågan om någon visste om det finns organisation dit man kunde vända sig för att få ett bidrag till en cancersjuk 13åring för ett eventuellt datorbygge.
Tänkte att Sweclockers kunde vara ett bra ställe att då vi alla har ett datorintresse och fracking cancer är en sjukdom som drabbar väldigt många och då även sweclockers medlemmars vänner/familjer.
Jag gör ju inte detta av egenvinning och jag förstod att det var ett misstag att acceptera pengar om någon här ville skänka en slant men det var en här i forumet som erbjöd sig så jag tänkte varför inte även om jag var väldigt väldigt tveksam till det.

Jag gör ju detta för att jag älskar min flickvän (vilket låter väldigt skumt att säga i min ålder, flickvän alltså) och jag vet vad hon går igenom.
Är beredd att göra det där lilla extra vilket jag inte brukar göra då skillnaden på att han sitter i 6 veckor isolerad i ett sjukhusrum och "typ" bara titta ut genom fönstret gentemot att han sitter och spelar med sina kompisar och kan skrattat och ha kul mitt i skiten som han befinner sig i. "Ett skratt förlänger livet" är ganska bokstavligt för många som befinner sig i hans situation.

Visst jag jobbar och tjänar pengar men som ensamstående med tre barn och snart jultider så kanske du förstår att varför jag gör ett försök här.
Ska som sagt hålla kolla på Black Friday men även kolla annonserna.

Vill samtidigt säga att jag är väldigt rörd av ert engagemang.

Hej har läst tråden och ska följa den,har själv 3barn och vet att det kostar MEN jag har en fru oxå som kan bidra med pengar..
Tror att vissa folk läser mellan raderna och ser tiggeri och missar historien har jag något över som kan passa in i ett datorbygge som vänliga sweclockers sänker dig ska jag sända dig pm

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

Har ett chassi och ett nätaggregat som jag skänker om det kommer till den punkten.

Aerocool DS cube
Be quiet 430w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hatten av för detta initiativ!

Tyvärr så har jag inga delar som ligger oanvända.

Permalänk
Medlem

Mycket fin tråd... tyvärr är jag själv riktigt fattig atm.. Men ser att grabbarna här i tråden nästans redan ha fått ihop en riktigt bra dator... i7 2600/ i5 3570k + massa andra prylar så som gtx 670 denna tråden ska följas.. lycka till Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Om de finns behov av en router så har jag en ASUS RT-N66U Nordic - N900 som samlar damm just nu

Permalänk
Medlem

@Burner72:
Bara pm:a ett clearing och banknummer.
Själv så gick min livskamrat bort i mars i år.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

@Burner72:
Bara pm:a ett clearing och banknummer.
Själv så gick min livskamrat bort i mars i år.

Beklagar sorgen.
Har inte kommit så långt ännu att jag tar emot pengar, men ska ha dig i åtanke om det kommer dit.
Om du själv behöver prata med någon som vet exakt vad du går igenom så är du välkommen att skicka ett pm till mig

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ens lägga 8K...

Om du har tillbehör samt skärm och behöver enbart dator så finns det kap att göra om man är på hugget.

Lyckades få en hel burk, 3770K, Asus Z77, Asus directcu ii 280X, Fractal design R5 och 1000W plat agg, 120GB SSD + 2TB HDD och Bequiet dark rock pro 3 kylare, alltsammans för 4000kr, som egentligen hade ett marknadspris på 6500kr - men allt tack vare en underbart snäll och generös säljare.

Så det går! Och dator speccad ovan klarar allt i 1080P...

Annars, om folk skänker delar kan du också få ihop en riktigt fin dator! Redan sett 3570K och 670 nämnda i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Vet inte var jag ska skriva denna tråden, testar här men moderator får flytta till bättre ställe om det behövs.

Tjejens son som är 13 år är drabbad av cancer och han har kämpat mot det i nästan 1 år.
Hans mamma ser hur han lever upp när han sitter och spelar med kompisar online och detta gör att han känner sig stark i spelen fast han inte orkar speciellt mycket IRL.
Efter nyår så ska han in på en riktigt tuff behandling och kommer att sitta isolerad i ett sjukhusrum i 6 veckor.
Problemet är att han sitter med en dator av modell äldre och den skulle behövas bytas ut mot något nytt. Spelen han vill kunna spela fungerar inte på han dator (battlefield 1 och liknade spel). Det mest avancerade han spelar nu är CS:GO

Min fråga är om någon känner till några organisationer som hjälper till med bidrag/hjälp för drabbade familjer. Tjejen är helt otrolig i sitt engagemange i sin son samt ser att cancer avdelningen lider brist på uppdaterad dator utrustning. Hon ska försöka söka sponsorer till att uppdatera detta, men hon vet inte att jag föröker se om det går att göra något för att uppfylla hennes son önskan. Det verkligen lyste i hans ögon när han berättade för mig hur han skulle vilja ha det.

Så min jag upprepar min fråga på hjälp att hitta någon eller några ställen att vända sig till då jag vet att det finns så mycket kunskap här på forumen.

Tack på förhand

Kyrkan har hjälpt ett par grannar med olika spörsmål, så jag kan tänka mig att de kan hjälpa till med datorer med. Jag skulle rekommendera en släpbar, då man mår lite hund av behandlingar. Då kan man flytta runt på datorn och eventuellt spela på TV:n då man känner sig vissen. Ett exempel är Webhallen varukorg

Asus GL752VW med lagom stor skärm.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

@Inet: @Webhallen: @CDON.COM: @Komplett: @Dustin Home: @Fractal Design: @ASUS_Troy: @Corsair Johan: @CM_Fredrik: @qpad: @Gigabyte_Josefin: @GIGABYTE XG:

Varför inte lägga en liten utmaning till våra största butiker och tillverkare som är aktiva på forumet?
Dom har kanske några delar liggandes, nya som begagnade, som kan vara till hjälp.
Många bäckar små..och Jultomten kanske jobbar på ett eller flera av dessa företag?

Permalänk
Medlem

Jag kan skänka kringutrustning, en ASUS ROG Gladius mus i obruten förpackning, ett QPAD MK-50 mekaniskt tangentbord, en musmatta och ett Razer Kraken headset i nyskick.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@burner72
Tråkig att höra men samtidigt skönt att höra att grabben ändå kan vara glad och på nåt sätt "stänga av" från sjukdomen när han spelar

Har 3 saker jag kan skänka om det behövs, är inga värsting saker men men.
Jag har ett asus geforce 750 2Gb som ej används samt ett nätagg cooler master b500w (om jag minns rätt på modellen) samt en rival 300 alternativt en logitech g600 men med slitna glidytor.

@macallan ja någonstans må ju tomten också jobba;)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Ingen som har svarat på TS fråga än.

Man kan bl.a. vända sig till Cancersjukas riksförbund som arbetar för att sätta guldkant på cancersjukas tillvaro.
http://www.cancersjukasriks.se/templates/Page____126.aspx

Det finns även en mängd andra organisationer där man med stor sannolikhet kan få ett bidrag.
http://www.hjalporganisationerna.se/

Rekommenderar er att fråga personalen på sjukhuset vart man kan vända sig för att få hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 31337a:

Ingen som har svarat på TS fråga än.

Man kan bl.a. vända sig till Cancersjukas riksförbund som arbetar för att sätta guldkant på cancersjukas tillvaro.
http://www.cancersjukasriks.se/templates/Page____126.aspx

Det finns även en mängd andra organisationer där man med stor sannolikhet kan få ett bidrag.
http://www.hjalporganisationerna.se/

Rekommenderar er att fråga personalen på sjukhuset vart man kan vända sig för att få hjälp.

Jo. Kolla längre upp i tråden.

Permalänk
Medlem

Sök från en fond/stipendie/stiftelse som passar. Brukar inte vara något problem.
http://web05.lansstyrelsen.se/stift/StiftWeb/SSearch.aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Gigabyte

Skicka gärna ett PM med din address så ska jag kolla vad vi kan undanvara
/Anton

Visa signatur

GIGABYTE Community Manager (VGA & PC-Peripherals)
Frågor om GIGABYTE produkter? Skicka ett meddelande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

@burner72
Tråkig att höra men samtidigt skönt att höra att grabben ändå kan vara glad och på nåt sätt "stänga av" från sjukdomen när han spelar

Jag har egen erfarenhet att "stänga av". Innan min fru gick bort så var att spela när jag hade tid över ett sätt att kunna rensa tankarna och slippa tänka på hur det ska gå och hur man ska klara sig om det går åt h****e. Tyckte det var otroligt skönt att kunna släppa allt för en liten stund.

Vill passa på att tacka alla igen för att ni är beredda på att ställa upp.
Ni förstår nog inte hur mycket det betyder för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burner72:

Har tänkt gå in och hjälpa tjejen rent ekonomiskt då sjukdom i familjen samt ekonomi oftast inte går ihop. Inser att en hyffsad dator idag går på 10-13k så det är där budgeten får bli om jag inte kan lösa det på något annat sätt.

Skrivet av Burner72:

Min tanke var verkligen inte att "tigga" pengar, utan min ursprungliga tanke var en förfrågan om någon visste om det finns organisation dit man kunde vända sig för att få ett bidrag till en cancersjuk 13åring för ett eventuellt datorbygge.

Visst jag jobbar och tjänar pengar men som ensamstående med tre barn och snart jultider så kanske du förstår att varför jag gör ett försök här.

Jag förstår inte trots att jag uppskattar alla hjälpsamma människor vi har och såklart att det är för ett gott ändamål.

Du har inga pengar, du har köpt en skärm, du ska hjälpa dem ekonomiskt, du har en dator du inte spelar på som han skulle kunna använda?

Min dator kostade runt 13k och den kör jag ultra i BF1 på i stabila 120+fps.

Lite overkill om man har knaper budget.

För 4 tusen beg får man en riktigt kompetent maskin tex.

Visa signatur

lolclockers