Jag som var otydlig, syftade huvudsakligen på Sverige då det är en mindre andel fossila energikällor än genomsnittet i resten av världen. Dessutom är det inom ett område som jag har större chans att påverka politiken.
Sen så är det såklart svårt att ersätta allt fossilt inom en överskådlig framtid rent praktiskt. Tekniskt däremot har vi i princip redan alla förutsättningar.
Större fartyg kan drivas av kärnreaktorer. Bussar och lastbilar skulle till stor del kunna ersättas med tåg, förutsatt att järnvägsnätet byggs ut. De bussar och lastbilar som därefter behövs skulle bara behöva verka inom en viss radie från tågterminalen, säg 20-30 mil, vilket jag inte ser som en omöjlighet med batteridrift. Alternativt hybridfordon med en effektiv dieselgenerator för längre transporter. Flyg däremot ser jag ingen direkt fossilbränsleersättare för då vikten är ett större problem här.
Kärnkraftsiffrorna antar jag är för hela världen då runt 45% av elproduktionen i Sverige kommer från kärnkraften i de siffror jag har sett.
Detta är optimisten i mig som talar, som gärna skulle se en övergång till mer elektriska drivmedel med kärnkraften som grundpelaren. Realisten är däremot mer skeptisk då jag inser att fossila bränslen är alldeles för billiga för att motivera en så pass stor omställning, även om jag tror det kommer börja luta åt det hållet förr eller senare. Förmodligen senare.
Kombiterminalerna är faktiskt rätt så utspridda idag, kan exempelvis vara 100-200 km mellan en sådan. En lastbil kommer inte kunna åka 500 km på batteri, men kan enkelt om tankvolymen finns göra det på en eller två tank diesel eller så. Bussar mellan städer kan inte ersättas av tåg, de behövs för att bland annat ta sig till tåg eller flyg. Den mängd flygbränsle vi tankar i Sverige kan enkelt bytas till biobränslen om anläggningarna byggs.
För hela världen? Du får vara tydligare vilka siffror du syftar på, kärnkraften i Sverige är ca 1/6 av slutanvändningen (av energi), medan bränslen till transportsektorn är ca en tredjedel av samma siffra. För att driva alla fordon på vätgas tillverkad på el kanske 20 större reaktorer ensamt skulle behövas till det i Sverige. Infrastrukturen till det skulle alltså kosta mer än hela Sveriges BNP. Vem vill göra det, investera hundratals miljarder årligen om man bara kan importera olja istället? Vad spelar det för roll i det stora hela om Sverige investerar i kärnkraft tills vi går i konkurs? Det är tyvärr så stora investeringar att vi knappast skulle lyckas och därför skada kärnkraften än mer.
Det finns tiotusentals fartyg på haven, att alla skulle ha en mindre reaktor är uteslutet. Det finns väl 7 civila fartyg i världen med kärnreaktor, alla i ryska statens ägo. Det är ovanligt även inom militären. Sverige visar också att det går bra att köra dieselelektriskt där det är vanligt med kärnkraft – i ubåtar. De enda länderna som har atomdrivna hangarfartyg är USA och Frankrike (senare har bara ett atomdrivet fartyg). Några örlogsfartyg i världen är också atomdrivna, ett är aktivt i Ryssland och det är enda aktiva idag. Det som finns idag förutom atomdrivna ubåtar från 6 nationer.
Trenden i Sverige är mer vägtransporter när det gäller gods. Man kan inte utgå från 70-talet här.
Sen säg att Arevas EPR kostar 80 miljarder och tar tio år att bygga, vem betalar för det? När tar vi besluten? Kan någon ens göra det utan statliga garantier? Det är svårt nog att ersätta tidigare kärnkraftproduktion, och rent tekniskt och resursmässigt måste det också finnas anläggningar som kan producera de mest omfattande komponenterna, och de anläggningarna monterades i stort sett ner de senaste årtiondena. Det är en teknisk utmaning att ens börja producera grejerna igen, och i den mån de återstartat produktion så är det idag i ganska liten skala. Även om vi skulle ha 70-80-talets byggtakt så tar det 30-40 år innan vi har 20 nya reaktorer. Framtiden kommer snarare innebära att vi kommer behöva lära oss leva inom de ramar vi har, om nu de fossila bränslena blir dyrare och mer efterfrågade från annat håll. Att göra Sverige oljeoberoende skulle bara vara en bra idé om vi hade möjlighet att ersätta oljan med inhemska biobränslen, men det har vi inte när transportsektorn är så stor som den är. Det vi kan ha där är HVO, biogas, FAME och bioetanol på marginalen. Vi skulle kunna göra mer när det gäller produktion av biodrivmedel, men man måste också ha råvaran för att framställa den, och det begränsas alltså av den mängd biomassa man kan få fram till det syftet. Ska exempelvis flyget drivas på biodrivmedel finns knappt något kvar till personbilar och lastbilar.