Datorn går mycket segare efter uppgradering av maskinvara!

Permalänk

Datorn går mycket segare efter uppgradering av maskinvara!

Tjena! Så med tiden så har jag känt ett behov av att uppgradera min processor, black friday blev dagen då jag kunde få tag på
intel i7 6700k, MSi Z170A KRAIT GAMING 3X och Corsair Vengeance 16 GB 2400 mhz RAM minnen för ett väldigt bra pris. Jag tog nu tag i saken och började operationen i datorn för utbytet. Allt gick galant, den startade, jag kom in i bios och kort därefter Windows 10. Jag hade tagit bort alla drivrutiner för moderkortet dvs ljud, ethernet, chipset, socket, alla möjliga! Jag hade även gjort en drivrutinsrensning efter det. Jag sätter in skivan som kommer med moderkortet och installerar alla drivrutiner som medföljer. Nu till problemet:
Allt går mycket segare, starta chrome, hålla på i olika 3d program går väldigt segt, jag får FPS drops i spel, allt har blivit mycket segare.
Jag vet av erfarenhet att en återställning av Windows är väldigt bra efter byte av dessa delar men efter att jag bara för några veckor sedan var tvungen att ominstallera windows så vill jag helst inte behöva ominstallera alla program igen då storleken på dom är väldigt stor och mitt internet är verkligen inte bra. Finns det något som kan lösa mitt problem? Processorn är ju bättre än den gamla i alla lägen så något är ju fel. Tankar? Någon som haft samma problem?

EDIT: Gamla pc specs

CPU: Intel Core i5 4460
Moderkort: Asus Z97-P
RAM: Crucial BallistiX 8 GB DDR3

MVH

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

Kortfattat skulle jag rekommendera dig att installera om Windows

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.Lil:

Jag hade tagit bort alla drivrutiner för moderkortet dvs ljud, ethernet, chipset, socket, alla möjliga! Jag hade även gjort en drivrutinsrensning efter det. Jag sätter in skivan som kommer med moderkortet och installerar alla drivrutiner som medföljer.

Du tog alltså bort alla drivrutiner och ersatte dem med äldre versioner? Gör om, gör rätt och installera från moderkortstillverkarens hemsida. Se bara till att inte ta Killer NIC-programvaran där utan använd versionen här istället så slipper du minnesläckan.

Killer NIC-klubben

EDIT: Eller hade du inte ens en ny Windows-installation? Där är ytterligare ett problem. Fixa det först, sedan rätt drivrutiner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Kanske fel på ram?
Testa att köra lite memtest.
Hur vet du att det inte är windows som krånglar? Jag hade testat att ladda ner linux och starta det från en live usb disk bara för att varra säker.

Visa signatur

feting dator

Permalänk

@LemonIllusion: Kortfattat vad jag gjorde:
Avinstallerade alla drivrutiner för gamla moderkortet.
Satte i skivan för nya moderkortet, laddade ned "Live Update" som installerade de nyaste drivrutinerna som jag inte hade installerade. Antar att det blir en ominstallation.

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |